پنجشنبه 19 آذر 1383

معاون امور بین الملل و برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی: طراحی برنامه ای برای جلوگیری از رکود دانش سوخت هسته ای در زمان تعلیق، مهر

تحقیقات اولیه را با هدف حفظ 54 هزار ماشین فعال سانتریفیو‍ژ انجام داده بودیم

مخالفت روسیه با توان تولید سوخت هسته ای ایران دلایل اقتصادی دارد

معاون امور بین الملل و برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی بااشاره به موضع گیری روسیه در نشست اخیرشورای حکام آژانس گفت:‌ با توجه به روابط استرات‍ژیک تهران مسکو توقع نداشتیم که روسیه در شورای حکام از موضع تعطیلی یا تعلیق چرخه سوخت ایران که توسط غربی ها مطرح شده بود حمایت کند و ما این نارضایتی را به روس ها اعلام کرده ایم .


به گزارش خبرگزاری "مهر" ، دکتر محمد سعیدی عضو تیم مذاکره کننده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسوولیت بخش فنی مذاکرات را برعهده داشت در برنامه زنده تلویزیونی کنکاش که از شبکه جهانی جام جم پخش می شد ، ‌درخصوص مذاکرات اخیر در وین گفت :‌ موافقت نامه پاریس و تعهدات اروپا مبنی برعادی سازی پرونده و حمایت از پیوستن ایران به گروه کارشناسی کشورهای دارای چرخه سوخت هسته ای محور این مذاکرات بود و تیم کارشناسی در کنار بحث های سیاسی مبحث حفظ 20 سانتریفیوژ‍ تحقیقاتی فعال را پیگیری می کرد.

وی با اشاره به هیاهوی ایجاد شده درخصوص این خواست فنی ایران گفت:ما همانطور که درتعلیق اول حدود 10 سانتریفیو‍ژ را فعال نگاه داشتیم این بارهم پیش از نشست شورای حکام از آژانس درخواست کردیم که 20 دستگاه را برای ادامه فعالیتهای تحقیقاتی فعال داشته باشیم چون دامنه تعلیق مطرح شده در قطعنامه پاریس شامل موضوعات تحقیقاتی نبود .

سعیدی افزود : درمذاکرات ما با آژانس این موضوع پذیرفته شد، اما متاسفانه دوساعت بعد علی رغم ضرورت محرمانه ماندن اطلاعات کشورها در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، این موضوع کاملا فنی با تبلیغات رسانه ای سیاسی شد که اعتراضات ما را نیز برانگیخت ،‌ هرچند پاسخ قانع کننده ای نگرفتیم .

وی با اشاره به وجود اطلاعات محرمانه بسیاری از کشورها درپادمان آژانس گفت : ‌متاسفانه شاهدیم فاش شدن اطلاعات از این نهاد بین المللی صرفا در مورد ایران روی می دهد .

معاون امور بین الملل وبرنامه ریزی سازمان انر‍ژی اتمی ،‌با اشاره به نتیجه تلاش های گروه فنی مذاکرات برای حفظ 20 سانتریفیوژ‍ تحقیقاتی یادآور شد که این موضوع در پی عدم تفاهم ایران و اروپا در مذاکرات دوطرف در روزهای آینده پی گرفته خواهد شد .

وی دراین برنامه تلویزیونی ماهواره ای ، در پاسخ به سوال یکی از ایرانیان خارج از کشور با یاد آوری اینکه چرخه سوخت هسته ای شامل غنی سازی با درجه خلوص بالا و برای مصارف غیر صلح آمیز نیز می شود گفت : آنچه ما بدنبال آن هستیم تولید سوخت هسته ای است و نه ایجاد چرخه سوخت .

سعیدی با اشاره به اینکه آمریکا سالانه بیش از 20 هزار تن سوخت هسته ای با غنای بالای 5/3 در صدد تولید می کند و این درحالی است که بسیاری از کشور ها در پی کمیت تولید نیستند، گفت : آنچه در شناسایی کشورها به عنوان توانمند در تولید سوخت هسته ای اهمیت دارد کیفیت تولید است و نه کمیت آن .

به گفته وی برای تامین سالانه 30 تن سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر لازم است 54هزار دستگاه سانتریفیوژ‍ بطور مستمر کار کنند .

وی با بیان اینکه ایران یکی از 8 کشور دارنده تاسیسات کامل فراوری اورانیوم درجهان است ،‌ گفت : ‌با این وصف علی رغم همه مقاومت ها و مخالفتها ایران جز کشورهای دارنده این توانمندی است .

عضو تیم مذاکره کننده ایران در نشستهای هسته ای ، با اشاره به عضویت ایران درگروه 21 نفره کارشناسی مدیر کل آ‍ژانس برای چرخه سوخت هسته ای ، امکان تبدیل شدن این گروه کارشناسی به " باشگاه کشورهای دارنده چرخه سوخت هسته ای " را بعد از اقدامات کارشناسی و ارائه گزارش مدیر کل آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی در باره کشورهای دارنده چرخه سوخت دانست .

وی به خواست آمریکا مبنی بر منحصر شدن امتیاز این توانمندی در کشورهای دارنده سلاح هسته ای و چند کشور دیگر از جمله آلمان و ‍ژاپن و احتمالا برزیل دربازنگری ان پی تی درسال 2005 اشاره کرد و ملاحظات سیاسی را در این خواسته و دامنه آن بسیار دخیل خواند .

سعیدی درخصوص تاثیر تعلیق غنی سازی و مسائل مربوط به آن بر روند تحقیقات هسته ای در کشورگفت :‌ برنامه هسته ای ایران از مرحله ایجاد عبورکرده ، در مرحله تثبیت قرار دارد و امیدواریم بعد از مذاکره با اروپا در مرحله رشد و توسعه در این مسیر گام نهیم .

وی از طراحی برنامه ای برای جلوگیری از رکود دانش سوخت هسته ای در زمان تعلیق خبر داد و گفت :‌ کشور با دستیابی به دانش غنی سازی دیگر نیازی به تحقیق دراین زمینه ندارد ؛ ما تحقیقات اولیه را با هدف حرکت به سمت راهکارهای حفظ 54 هزار ماشین فعال سانتیفیو‍ژ بطور همزمان و مستمر انجام داده بودیم .

معاون اموربین الملل وبرنامه ریزی سازمان انر‍ژی اتمی، دربخش دیگری از سخنان خود با ایرانیان خارج از کشور در برنامه تلویزیونی " کنکاش "، با اشاره به استرات‍ژی قطعی نظام مبنی بر دستیابی به انر‍ژی هسته ای صلح آمیز و پرهیز از انحراف آن از این مسیر، هیاهوی غرب را بی اساس و فریبکارانه برای ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران خواند .

وی درخصوص وضع پرو‍ژه UCF اصفهان گفت : این پرو‍ژه بعد ازمرحله 6 ماهه راه اندازی در دوماه گذشته مراحل بهره برداری از آن آغاز شد .

وی افزود : درسال 1991 میلادی قرار بود این پرو‍ژه توسط یکی از کشور های خارجی اجرا شود که متاسفانه بخاطر فشارهای آمریکا در همان سالها متوقف شد و ما از سال 1998 با تکیه بر توانمندی های متخصصان و شرکتهای داخلی آن را طراحی ، راه اندازی و به مرحله بهره برداری رساندیم و امیدورایم بعد از مذاکره با اروپا فعالیت آن از سر گرفته شود .

سعیدی درخصوص اخباری مبنی بر پیشنهاد ساخت یک راکتور آب سبک توسط اروپا به عنوان جایگزین راکتور آب سنگین گفت :‌ این موضوع در یکی از جلسات مذاکره توسط انگلیس مطرح شد اما در متن موافقتنامه پاریس به این موضوع هیچ اشاره ای نشده است .

وی با اشاره به بالابودن ارزش تکنولوژیکی راکتور آب سنگین وغیرقابل مقایسه بودن آن با ارزش تکنولو‍ژی راکتور آب سبک برغیر قابل معاوضه بودن آن تاکید کرد و یاد آورشد آ‍ژانس بین المللی انر‍ژی اتمی کاملا در جریان فعالیت ایران برای راکتور آب سنگین دراراک قرار دارد .

به گفته وی ایران در حال حاضر در مرحله کارهای ساختمانی و ساخت تجهیزات راکتور آب سنگین اراک قرار دارد .

گزارش خبرگزاری "مهر" می افزاید ، معاون امور بین الملل وبرنامه ریزی سازمان انر‍ژی اتمی، در خصوص روابط هسته ای ایران و روسیه گفت :‌ این رابطه صرفا مربوط به نیروگاه بوشهر است ، روسیه مرحله ساختمانی و نصب تجهیزات اصلی درنیروگاه بوشهر را به پایان رسانده است و امیدواریم این نیروگاه تا سال آینده به مرحله بهره برداری برسد .

وی با اشاره به موضع گیری روسیه در نشست اخیر شورای حکام آ‍ژانس ، دلایل روسها را برای مخالفت با توان تولید سوخت هسته ای در ایران اقتصادی خواند وگفت : روسیه نمی خواهد ایران بتواند سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را که برای مسکو منافع اقتصادی فراوانی خواهد داشت ، خود تامین کند .

سعیدی در خصوص نشست روزهای آتی روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ، سولانا مسوول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ،‌ البرادعی مدیر کل آ‍ژانس بین المللی انژی اتمی و وزرای سه کشور اروپایی طرف قرار داد با ایران گفت : در این مذاکرات اسکوپ همکاریهای آینده ایران و اروپا مشخص خواهد شد و درپی آن مذاکرات در سه کمیته سیاسی امنیتی ، هسته ای و اقتصادی و تکنولو‍ژیکی آغاز شده و روشن خواهد شد که اروپاییها تا چه حد حاضر به همکاری هستند .

وی به همزمانی این نشست با نشست دوره ای اتحادیه اروپا در بروکسل اشاره کرد ودرعین حال گفت که ‌هنوز محل دقیق این نشست مشخص نشده است .

محمد سعیدی با اشاره به اینکه تلاش تیم مذاکره کننده ایران اعم از فنی و سیاسی دستیابی به حقوق و منافع جمهوری اسلامی ایران است درپاسخ به این سوال که آیا رییس سازمان انرژی اتمی ازنتیجه مذاکرات و وضعیت موجود ( تعلیق فعالیتهای مرتبط با چرخه سوخت ) راضی است یا خیر، گفت :‌ در مرحله تثبیت توانمندی تولید سوخت هسته ای ما ناگزیر از جلب اعتماد جهانی ،‌ هموار ساختن راه های سیاسی و حقوقی آن ورفع اتهامات هستیم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو تیم مذاکره کننده ایران در نشست های هسته ای ،‌ مذاکرات آتی ایران و اروپا را بسیار دشوار خواند و تاکید کرد: در این مذاکرات باید تلاش کنیم بتوانیم حق غنی سازی را به کشور بازگردانیم و بتوانیم همه برنامه های هسته ایمان را تحت نظارت آ‍ژانس بصورت ایمن دنبال کنیم .

وی افزود : با تلاشهایی که در یک سال و نیم گذشته از جانب مجموعه های مختلف نظام ، شامل شورای عالی امنیت ملی ، وزارت امورخارجه و سازمان انرژی اتمی در زمینه پرونده هسته ای کشورمان صورت گرفت ، در اجلاس اخیر ضمن تاکید رسمی آژانس بر عدم انحراف جمهوری اسلامی ایران به سمت فعالیت های غیرصلح آمیز هسته ای ، این پرونده از دستور کار شورای حکام خارج شد.

Copyright: gooya.com 2016