دوشنبه 23 آذر 1383

آصفي: حدود 10 ايراني طرفدار القاعده محاكمه شدند، خبرگزاري فارس

سخنگوي وزارت امور خارجه افراد محاكمه شده در ايران را معدودي از هواداران ايراني طرفدار القاعده دانست كه تعداد آنها كمتر از 10 نفر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس حميدرضا آصفي صبح امروز در كنفرانس مطبوعاتي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به سفر حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي به بروكسل كه بامداد يك شنبه براي ادامه مذاكرات و گفت وگو با مقامات اروپايي صورت گرفت، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران برنامه و اولويت‌هاي خود را مشخص كرده و اروپايي‌ها نيز اولويت و برنامه خود را دارند و در مورد هر دو تبادل نظر خواهد شد، تا به نقطه نظر مشتركي رسيده و براساس تفاهمي كه بدست مي‌آيد مذاكرات ادامه يابد.
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: مذاكرات از دوشنبه در سه سطح گروه كاري، كميته راهبردي و سطح عالي كه مسئوليت آن با آقاي روحاني است، آغاز مي‌شود و طرفين در آن چارچوب كارهاي آينده را مشخص خواهند كرد.
آصفي افزود: از اواخر هفته جاري يا اوايل هفته آينده كميته‌هاي كاري كار خود را براساس موضوع جلسات و تفاهمي كه بدست مي‌آيد آغاز مي‌كنند، ضمن اينكه مسئوليت گروه سياسي را وزارت امور خارجه، مسئوليت گروه همكاري صنعتي را وزارت صنايع و مسئوليت گروه مسايل هسته‌اي و همكاري‌هاي هسته‌اي را سازمان انرژي اتمي به عهده خواهد داشت.
آصفي در خصوص اظهارات اخير وزير امورخارجه ايتاليا در مورد وارد شدن به مذاكرات هسته‌اي ايران گفت: گفت و گو در خصوص مذاكرات هسته‌اي با اروپا از دو مجرا صورت گرفته، يكي با سه كشور اروپايي بوده كه اتحاديه اروپا خود تعيين كرده و موارد مورد گفت و گو با ايران نيز مورد حمايت آنها قرار گرفته و اينكه كشورهاي اروپايي بخواهند كشور ديگري را وارد جمع خود كنند بر عهده خودشان و براساس ساز و كارهايشان مي‌باشد.
وي يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران در كنار مذاكرات با اروپا با كل كشورهاي اروپايي و غير اروپايي به صورت جداگانه گفت وگو كرده و ايتاليا نيز از دوستان ايران است كه رايزني‌هاي گسترده‌اي در اين باره با هم داشته‌ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه حل و فصل موضوع هسته‌اي از مهمترين دستاوردها به شمار مي‌رود، در خصوص شركت نكردن جمهوري اسلامي ايران در اجلاس خاورميانه كه در مراكش برگزار شد، تصريح كرد: ‌آمريكاييها با اهداف خاص اين طرح را مطرح كردند و طرحي كه از بيرون منطقه به منطقه تحميل شود منافع آن را تأمين نمي‌كند و آمريكا نيز به دنبال منافع خود است و ايران نيز ضرورتي براي شركت در اين اجلاس مشاهده نكرد.
آصفي همچنين در خصوص اتهامات برخي مقامات عراقي عليه ايران گفت: اظهارات و اتهامات برخي مقامات عراقي در مقطع انتخابات مشكوك است، معدود مقاماتي هستند كه چنين صحبت‌هايي را مطرح مي‌كنند و ساير مسئولين عراقي اين اتهامات عليه ايران را رد مي‌كنند.
وي ادامه داد: اين اتهاماتي نيست كه به راحتي بتوان به ايران نسبت داد و برخي اظهارات به قدري نسنجيده است كه نيازي به پاسخگويي ندارد، زيرا چگونه مي‌‌شود يك ميليون نفر را به مرز فرستاد، تا برگزاري انتخابات در آنجا بمانند، اين بيشتر شبيه شوخي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه اين قبيل اظهارات را توهين به ملت عراق دانست و گفت: ملت عراق مخالف سلطه و دخالت بيگانه است و ما نيز مراتب ناخرسندي خود را ديروز به مسئولين عراقي اعلام كرديم.
آصفي همچنين در خصوص اظهارات اخير پادشاه اردن عليه ايران تصريح كرد: اظهارات پادشاه اردن را غير مسئولانه و غير واقعي مي‌دانيم و اين اظهارات توهين به ملت عراق است.
وي افزود: بايد صبر كرد تا انتخابات عراق برگزار شود و خيلي نبايد نگران بود، زماني كه شعار دموكراسي مي‌دهيم بايد اجازه دهيم مردم عراق پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند، ضمن اينكه بحث تقسيم كشورهاي اسلامي صرفاً در راستاي منافع رژيم صهيونيستي است كه جمهوري اسلامي ايران نيز مخالف آن است.
آصفي در خصوص مجموعه اتهام‌هاي وارد شده از سوي اردن، مصر، اسراييل نسبت به ايران در يك مقطع زماني گفت: مشكل ايران نيست، آنچه مشكل است استقلال خواهي ايران است و از طرح اين سناريوها و اتهامات تعجب نمي‌كنم؛ وقتي مسئله هسته‌اي بدون بحران آفريني حل و فصل شد و مسايل با عقل و تدبير به سرانجام رسيد برخي دوست داشتند كه سوژه جديدي را مطرح كنند و هنگامي كه اين مشكل نيز حل شود به زودي نادرست بودن آن نيز مشخص مي‌شود.
آصفي ادامه داد: مسئولين عراقي مانند آقاي حكيم، ابراهيم جعفري و امام جمعه نجف خود اين اظهارات و اتهامات را رد كرده‌اند، لابي صهيونيسم وقتي در مسئله هسته‌اي تيرش به سنگ خورد، مسئله ديگري را مطرح كرد و هنگاميكه اين مشكل نيز حل شود، مسئله ديگري را مطرح مي‌كند.
وي همچنين در ادامه با اشاره به مواضع ضد تروريستي جمهوري اسلامي ايران و اينكه ايران خود قرباني تروريسم بوده و افرادي هم در جاهاي مختلف ترور شده‌اند، تصريح كرد: مواضع ما روشن‌تر از آن است كه ما را متهم به تروريست كنند و در مورد اقدامات امريكا در فلوجه نيز بحث ما اين است كه براي گرفتن عده‌اي تروريست نمي‌توان شهري را ويران كرد و هنوز درخواست ما در مورد انتشار تعداد افراد كشته شده و تفكيك جنسيتي آنها بر جاي خود باقيست و در حال حاضر ناآرامي‌ها و ناامني‌ها به كل عراق منتقل شده و از يك شهر خارج و به ساير شهرها رسيده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين با يادآوري اظهارات مقامات اروپايي در خصوص گسترش تروريسم در عراق، افزود: در اينكه افرادي متهم به قتل فردي شده‌اند، بايد مستنداتي ارائه شود، هيچ كس در منطقه به اندازه جمهوري اسلامي ايران از ايجاد ثبات و امنيت در عراق استفاده نمي‌كند و ما اصرار داريم كه انتخابات در موعد مقرر همچنان كه عراقي‌ها مي‌خواهند، برگزار شود.
آصفي يادآور شد: برخي اظهارنظرها و اتهاماتي كه عنوان مي‌شود، شايد نگراني از برگزاري انتخابات در عراق باشد كه اگر اينچنين نگراني وجود داشته باشد، چيز بدي است.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا وزارت خارجه با شانتاژهاي خبري صورت گرفته از سوي رسانه‌هاي عربي برخورد مي‌كند يا خير؟ گفت: ما براي مواضع رسانه‌ها با مواضع دولتهاي عربي تفكيك قائليم، ممكن است برخي رسانه‌ها اقداماتي كنند كه ناپسند است، ضمن اينكه معدود كشورهايي نيز اظهارات نسنجيده مي‌كنند كه با آنها نيز برخورد مي شود ولي در هر صورت روابط خوبي با كشورهاي عربي داريم كه اين به نفع جهان اسلامي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات كالين پاول وزير امور خارجه مستعفي آمريكا در مورد مذاكره با كمال خرازي، تصريح كرد: اظهارات ايشان را تاييد نمي‌كنم، هيچ مذاكره‌اي با پاول صورت نگرفته، سر ميز شام پاول نزديك آقاي خراري نشسته بود و ساير وزراي خارجه نيز حضور داشتند كه مباحث مختلفي صورت گرفته و احتمالاً پاول صبحتها را شنيده و فكر كرده كه مذاكره مستقيم با وي است، ضمن اينكه رويتر به اصل خبر نيز با ترديد نگاه كرده است.
آصفي در خصوص محاكمه اعضاي القاعده در ايران يادآور شد: آن چيزي كه اعلام شده است، محاكمه تعداد معدودي از هواداران ايراني طرفدار القاعده و نه اعضاي اين گروه است كه تعداد آنها كمتر از 10 نفر است، و در خصوص اعضاي القاعده نيز در حال تحقيق هستيم تا پرونده و مشخصاتشان روشن شود، تاكنون نيز محاكمه نشده و مراحل بازپرسي و بازرسي را مي‌گذرانند.
وي در ادامه در خصوص استقرار موشك‌ از سوي آمريكا در پايگاه اينجرليك تركيه عنوان كرد: اينكه آمريكاييها در پايگاه اينجرليك تركيه برخي سلاح ها را مستقر كرده‌اند، بحثي رسانه‌اي است و ما اطلاع دقيقي از آن نداريم؛ ضمن اينكه مشكل آمريكا با اين گونه كارها حل نمي‌شود و موشك و انواع تسليحات چاره‌سازي منطقه نيست و اين نه تنها براي آمريكا مفيد نيست بلكه بي‌اعتباري آمريكا در دنيا را بيشتر مي‌كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص تهديد حمله نظامي آمريكا به ايران، ادامه داد: مقامات امريكايي حمله به ايران را رد كرده‌اند و اين چيزي جز شانتاژ خبري و جو سازي نبوده و ما آمريكاييها را در اندازه‌اي نمي‌بينيم كه توان حمله نظامي داشته باشند، ايران با تمام قوا آماده دفاع است.
آصفي افزود: اين نوعي جنگ رواني از سوي برخي رسانه‌هاست كه لابي آن به طور مستقيم و غير مسقيم صهيونيست‌ها هستند.
وي در مورد ادعاهاي فردي مصري كه توسط اين دولت به اتهام جاسوسي دستگير شده و عنوان كرده كه به دستور يك ديپلمات ايراني اقدام به جاسوسي كرده است، گفت: هيچ مدرك و سندي وجود ندارد و ما از دفتر حافظ منافع مصر در اين خصوص توضيح خواهيم خواست و اين اتهامات بي‌اساس است و بخشي از سناريويي است كه به طرق مختلف از سوي افراد مختلف شاهد مي‌باشيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد بازديد برخي مقامات فرانسوي از نمايشگاه منافقين تصريح كرد: مقامات رسمي فرانسه از اين نمايشگاه بازديد نكردند و اين گروهك ناچيز مضمحل شده جزء دسته‌هاي تروريستي به حساب مي‌آيد كه فرانسه نيز آن تروريست بودن آنها را اعلام كرده و اين افراد با نام جعلي نمايشگاهي را برگزار كرده‌اند و اين را بايد به مقامات فرانسوي تذكر داد كه آنها از مقررات فرانسه با جعل نام سوء استفاده نكنند.
آصفي در خصوص اجلاس خزر نيز عنوان كرد: در اين خصوص گفتگو‌ها ادامه دارد، اما هنوز اجماعي در مورد اينكه پنج كشور بتوانند شركت كنند، حاصل نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در مورد اصابت خمپاره به سفارت ايران در عراق اظهار داشت: چند خمپاره به چند سفارتخانه اصابت كرده و ما هنوز اطلاع دقيقي نداريم كه آيا به سفارت ايران نيز برخورد كرده يا نه؟ و اين اقدامي جزيي و با هدف يك سفارتخانه صورت نگرفته است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه حذف نام ايران از اعضاي شوراي اجرايي شركت فولاد سازي آلمان را فروش بخش عمده سهام دانست و ادامه داد: ما در كروپ سهم داشتيم و در يك شرايط بسيار خوب كه توجيه اقتصادي و منافع قابل توجهي براي ما داشت بخش زيادي از سهام را فروختيم كه ديگر با مقدار باقيمانده نمي‌توانستيم عضو شوراي اجرايي آن باشيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15471

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: حدود 10 ايراني طرفدار القاعده محاكمه شدند، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016