یکشنبه 29 آذر 1383

مرادثقفي:رفراندوم وتغيير قانون اساسي حق ملت است امارفراندوم امروزبه جاي ابزار بودن به يك هدف وبرنامه سياسي تبديل شده،ايلنا

علت‌ اساسي شكست اصلاحات فقدان برنامه روشن بود
بازگشت هاشمي،بازگشت به اقتصاد سياسي مشخص است
رفراندوم تنها مجاهدين و سلطنت‌‏طلبان را در خارج از كشور بسيج خواهد كرد

تهران- خبرگزاري كار ايران

پژوهشگر انديشه سياسي ، گفت : بعد از دوم خرداد مردم حل منازعه و كشمكش‌‏هاي سياسي را در گرو انتخابات مي‌‏دانستند كه با شكست اصلاحات اين وضعيت از بين رفته است .

به گزارش خبرنگار "ايلنا" ،مراد ثقفي در سمينار سه روزه "كارنامه اصلاحات" در دانشگاه علم وصنعت ، گفت : جنبش اصلاحات آنچنان تحليل رفته كه تصور بازسازي آن به ذهن روشنفكران خطور نمي‌‏كند و همه به دنبال شرايط جديد هستند . طرح قانون اساسي براي پيشبرد اصلاحات و مساله فقدان برنامه روشن براي اصلاحات از علت‌‏هاي اساسي شكست اصلاحات بود .
وي تصريح كرد : مهمترين لطمه‌‏اي كه شكست اصلاحات به سياست در ايران زده ، اين است كه به عمر سياست وزري انتخاباتي پايان داده است .
ثقفي تصريح كرد : وقتي خاتمي در دوم خرداد انتخاب شد ، پيش فرض اساسي و مهمي در ذهن اكثر شهروندان شكل گرفت كه با شركت در انتخابات و رأي دادن مي‌‏توانند برنامه و هدف خود را پيش ببرند و به چيزي كه مي خواهند نزديك شوند.
وي اظهار داشت : نظام جمهوري اسلامي مهمترين افتخارش اين است كه تمام انتخابات را در همه زمان‌‏ها انجام داده است ، تا قبل از دوم خرداد اين تصور وجود نداشت كه از طريق انتخاب يك گروه مي‌‏توان برنامه‌‏هاي خود را پيش برد و وضعيت را اصلاح كرد.
وي خاطرنشان كرد : اقتصاد سياسي در دولت خاتمي وجود نداشت و بهبود وضعيت اقتصادي معلوم نبود به كدام خط و طبقه‌‏اي اختصاص دارد . در زمان هاشمي مي‌‏دانيم كدام گروه و طبقه اجتماعي از نظر سياسي تقويت شدند .
ثقفي تصريح كرد : بازگشت هاشمي ، بازگشت به فرد نيست ، بلكه بازگشت به اقتصاد سياسي مشخص است .
وي اظهار داشت : آمدن خاتمي و طرح مساله خاتمي به اين دليل بود كه جامعه به اين نتيجه رسيده بود كه برنامه اقتصادي هاشمي به انحصار سياسي يك بخش مي‌‏انجامد ، به همين دليل جلوي اين انحصار را مي‌‏خواستند بگيرند ، اما حالا اگر بعد از هفت سال مي‌‏خواهيم به يك برنامه سابق كه باعث تقويت گروه‌‏هاي خاصي شده بود ، برگرديم كه موجب انحصار سياسي گروه خاصي شود ، جامه ايراني به انحصار سياسي تن نخواهد داد .
وي گفت : تعدادي از احزاب سياسي شعار بازگشت به جامعه را مطرح مي كنند كه بايد در اينجا بيشتر بحث كرد . تنها راهي كه ممكن است ما را ازشكست سياست انتخاباتي نجات دهد ، اين مساله است ، اما اينكه بخواهد قانون اساسي را به عنوان برنامه سياسي داشته باشد و در عدم شفافيت از كلمات گنگ استفاده كند ، نمي‌‏شود .
وي در خصوص طرح "رفراندم" براي تغيير قانون اساسي ، گفت : رفراندوم و تغيير قانون اساسي حق يك ملت است ، اما با چيزي كه الان مطرح شده است ، مخالفم . زيرا رفراندوم امروز به جاي ابزار بودن به يك هدف و برنامه سياسي تبديل شده است ، اگر ما مي‌‏توانيم براي رفراندوم نيروهاي مردمي را بسيج كنيم و با مقاومت مدني به آن برسيم ، چرا اين كار را در مورد مسائل روشن و شفافي مثل آزادي مطبوعات ، رعايت حقوق شهروندي انجام نمي‌‏دهيم .
وي افزود : طرح رفراندوم تنها مجاهدين و سلطنت‌‏طلبان را در خارج از كشور بسيج خواهد كرد ، در داخل ايران ، فرهنگ سياسي مردم بيشتر است و مردم دموكراتيك‌‏تر و جمهوري‌‏خواه هستند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ثقفي تأكيد كرد : ما ناتوان از تغيير وضعيت خودمان نيستيم ، وضعيت سياسي ايران توان اين را دارد كه يك شكل سياسي مطلوب‌‏تر و اصلاح شده‌‏اي را به اين كشور ارائه دهد .

Copyright: gooya.com 2016