دوشنبه 30 آذر 1383

فراخوان عمومی "عفو بین الملل" برای نجات جان لیلا م، زنان ايران

فراخوان عمومی "عفو بین الملل" برای نجات جان لیلا م

شماره پرونده عفو بین الملل: MDE 13/048/2004

بنا به گزارش های رسیده، "ليلا م." که از نظر ذهني هشت ساله است، در خطرِ اعدامِ قريب‌الوقع به دليلِ جرمهاي "اخلاقي" قرار گرفته که این جرم ها از اعمالی که وی در کودکی وادار به انجام آنها شده است سرچشمه می گیرد. بنا بر گزارش روزنامه‌اي در تهران در تاریخ 28 نوامبر [ 8 آذر]، وي هنگامی که 18 ساله بوده توسط دادگاهي در شهر اراک در ناحیه مرکزی ایران به مرگ محکوم شده و حکم اعدام وي اکنون به تاييد شورایعالی قضایی رسیده است.

براساس گزارشی به تاریخ 5 مه [16 ارديبهشت] در روزنامه خراسان، ليلا م. به اتهامِ "عملِ خلاف عفت" شامل اداره کردن يک خانه فحشاء، "زنا با محارم" و تولد بچه نامشروع" به مرگ محکوم شد. مجازات شلاق پیش از اعدام در مورد وی اجرا خواهد شد. از قرارِ معلوم او به اتهام های وارده "اقرار" کرده است. گزارش روزنامه ازتقاضای فرجام خبر داده بود و گزارش 28 نوامبر حاکی از آن است که روند فرجام اکنون به پایان رسیده است. بنابر گزارش 28 نوامبر، مددکاران اجتماعي بارها توانايي ذهني ليلا را آزموده‌اند و هر بار توانایی ذهنی او را برابر با یک کودک هشت ساله ارزیابی کرده اند. اما از قرار معلوم وي هرگز توسط پزشک قانوني معاينه نشده است و صرفا بر اساس اقرار صريح خود و بدون درنظرگرفتن پیشینه و سلامت روانی خود به مرگ محکوم شده‌ است.

ليلا م. بر اساس گزارش 28 نوامبر توسط مادرش در سن هشت‌سالگي وادار به تن فروشی شد و پس از آن بارها مورد تجاوز قرارگرفت. وي در نه سالگي نخستين فرزند خود را به دنيا آورد و در همان زمان به جرم فحشاء متحمل مجازات 100 ضربه شلاق گردید. در سن دوازده‌سالگي خانواده‌اش او را بعنوان "صیغه" به مردي افغاني فرختند. مادرِ اين مرد دلال او شد و " تن ليلا را بدون رضايت او مي‌فروخت". در سن چهارده سالگي ليلا دوباره باردارشد، و مجددا متحمل صدضربه شلاق گشته و پس از آن به بخشِ زنان انتقال داده‌شد تا فرزندان دوقلويش را بدنيا آورد. پسِ از این "صیغه" شدن، خانواده اش مجددا او را فروختند، و این بار به مردی 55 ساله که دارای همسر و دوفرزند بود و مشتریان لیلا را به خانه خود می آورد.

گزارشِ روزنامه اشاره‌اي به خانواده لیلا يا مرداني که با او ازداوج‌کرده‌اند ندارد. طبقِ قانون ايران در مورد "زنا با محارم" هر دو طرف مجرم شناخته می شوند، ولی بر اساس گزارش هایی که عفوِ بين‌الملل از آن آگاه است، این جرایم فقط به ليلا ارجاع داده شده‌ است
پيش‌زمينه:

‌در قانوني ايران دو نوع ازدواجِ "دائمي" و "موقت" (براي مدت معيني از 24 ساعت تا 99 سال) به رسميت شناخته‌مي‌شود. هر مردي مي‌تواند تا چهار زن "دائم" و تعداد فراوانی زن صیغه ای داشته باشد.

ايران بعنوانِ عضوي از میثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي سازمان ملل متحد تعهدکرده است که هیچ فردی را به سبب جرمي که وی پيش ازرسيدن به سن 18 سالگي مرتکب شده‌است، اعدام‌نکند. مقامات ايراني در حال حاضر لایحه قانوني (لایحه «تاسيسِ دادگاه هاي اطفال») را بررسي‌مي‌کنند که استفاده از مجازات اعدام را براي جرم هايي که پيش از 18 سالگي انجام شده ممنوع مي‌سازد. ماده 41 اين قانون مسئولین امر را موظف می سازد که کودکان مجرم را مورد معاینه روان پزشکان و مددکاران اجتماعی قرار دهند.
ايران در سال 2004 حداقل سه کودک مجرمِ را اعدام کرده‌است. افزون بر آن، در 12 نوامبر 2004 [22 آبان] پسرِ 14 ساله‌اي پس از تحمل 85 ضربه شلاق به جرم روزه خواری در ملاء عام در ماه مبارک رمضان جان‌سپرد. بنا به گزارش هاي تاييدنشده، کابل فلزي که برای شلاق‌زدن وی بکار می رفت، به پشت سر وی اصابت کرده و باعث خونريزي مغزي او شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اقدام پيشنهادي: لطفا درخواست نامه هاي خود را هرجه سریعتر به زبان فارسي،انگليسي، فرانسه يا زبان خود [حاوي نکات زير] ارسال کنيد:
• ابرازِ نگراني از گزارش محکوم شدن ليلا م. به اعدام بخاطر اعمالی که وی در کودکی مرتکب شده‌است و اشاره به این که او توانایی ذهنی یک کودک هشت ساله را دارد و درخواست از مقامات برای اینکه پرونده او فورا مورد بازرسي مجدد قراربگيرد؛• درخواست از شورایعالی قضایی براي تضمينِ اينکه ماده 41 لایحه «تاسيس دادگاه هاي اطفال»، مبنی بر ضرورت معاینه متهمینی چون لیلا م توسط روانپزشکان و مددکاران اجتماعی، اجرا گردد؛
• تذکر به رئيس قوه قضائيه در باره اینکه مجازات اعدام در مورد ليلا ناقض میثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي است که ایران بدان متعهد می باشد؛
• درخواست آگاهی از جزئیات روند محاکمه و هرگونه فرجام مربوطه در مورد پرونده وی؛
• تقاضاي اینکه مقامات مسئول اطمینان خاطر دهند که به وظیفه خود عمل کرده و تضمین می نمایند که لیلا م. توسط وکیلی که می تواند به بهترین وجه از وی دفاع کند، در دادگاه نمایندگی خواهد شد؛• درخواست اینکه ليلا م. به هر گونه مراقبت بهداشتي مورد نیاز دسترسی داشته باشد؛
• ابراز مخالفت بي قيدوشرط با مجازات اعدام به مثابه خشن ترين، غيرانساني ترين، و تحقيرآميزترين مجازات و نقض حق زندگی؛
• ابرازِ نگراني و ناخشنودي از اينکه از سالِ 1990 تاکنون، عفوِ بين‌الممل 10 مورد اعدامِ کودکان را در ايران ثبت کرده‌ که سه مورد از اين اعدام ها در سال 2004 بوقوع پیوسته است، و درخواست از مقامات ایرانی برای توقف بی درنگ اعدام کودکان مجرم.

آدرس فرستادن درخواست نامه ها:

رهبر جمهوری اسلامی
عالیجناب آیت الله سید علی خامنه ای
ریاست جمهوری
خيابان فلسطينچهارراه آذربايجان، تهران، جمهوري اسلامي ايران
نمابر: 98216495880 (لطفا قید کنید که "به دفتر عالیجناب آیت الله العظمی خامنه ای، قم")اي-ميل: info@wilayah.org (لطفا در عنوان نامه بنویسید " به دفتر عالیجناب آیت الله العظمی خامنه ای، قم")

رئیس قوه قضائیه
عالیجناب آیت الله محمود هاشمی شاهرودی
وزارت دادگستری
پارک شهر
تهران، جمهوری اسلامی ایران
ای میل: irjpr@iranjudiciary.org (لطفا قید کنید که "به عالیجناب آیت الله شاهرودی")

کپي در خواست به:
کميسيون اصل 90
مسئول کمیسیون اصل نود
مجلس شورای اسلامی
خیابان امام خمینی
تهران، جمهوری اسلامی ایران
نمابر: 98216461746 (ممکن است فرستان نمابر دشوار باشد، لطفا صبور باشید.)
و نمايندگان معتبر سياسي ايران در کشور شما.لطفا درخواست خود را هر چه سريعتر بفرستيد.


http://www2.amnesty.se/uaonnet.nsf/0/69E32AABCC1C8DB9C1256F66005702D4?opendocument

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15772

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فراخوان عمومی "عفو بین الملل" برای نجات جان لیلا م، زنان ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016