شنبه 5 دی 1383

كانون مدافعان حقوق بشر: استفاده از نام مجعول براي خليج فارس تجاوزي آشكار به حقوق بشر است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


حفظ و حراست از ميراث گرانقدر فرهنگ بشري از چنان اهميتي برخوردار است كه در بند 2 ماده 27 اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر مي‌خوانيم: «هر كس حق دارد از حمايت منافع معنوي و مادي آثار علمي، فرهنگي و يا هنري خود، برخوردار شود.»

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كانون مدافعان حقوق بشر با بيان اين مطلب، طي بيانيه‌اي افزوده است: متن اعلاميه‌ كه به عنوان يكي از اسناد معتبر سازمان ملل متحد به شمار مي‌آيد، بر همه دولت‌ها فرض بوده است تا بر مبناي اين سند، اعتبارات بومي و ملي جوامع انساني را معتبر شناخته و در دفاع از حق بكوشند.

اين تعهد كه بر مبناي حمايت از حقوق بشر وضع شده است براي تمامي اعضاي سازمان ملل متحد ايجاد حق و تكليف مي‌كند. از اين رو ضمن تاكيد بر رعايت دقيق و همه‌جانبه اين ماده و تذكر به مجامع جهاني در خصوص رعايت نام تاريخي خليج فارس اعلام مي‌نماييم: با توجه به نخستين سند جغرافيايي جهان كه بيش از 2500 سال قدمت دارد و نيز اسناد و مدارك تاريخي از جمله تحقيقات «اراتوسن»جغرافيدان يوناني همگي دلالت بر آن دارد كه نام خليج فارس در زماني كه كوچك‌ترين نام و نشاني از دولت‌هاي حاشيه خليج فارس در هيچ‌يك از مكاتبات بين‌المللي و اسناد سازمان ملل متحد به چشم نمي‌خورد، بر اين قطعه از كره خاك كه مرز جنوبي ايران به شمار مي‌آيد، اطلاق مي‌شده است و ذكر نام مجعول حتي در يك سند تاريخي به چشم نمي‌خورد و گويش تازيان حاشيه خليج فارس هرگز دلالت بر تغيير نام پرآوازه آن ندارد.

بر اين مبادي پذيرفتني نيست كه بدون توجه به اين مسلمات علمي و جغرافيايي، نام مجعولي را بر اين مرز بگذاريم، زيرا گذشته از آنكه با مسلمات تاريخي در تضاد و تعارض قرار مي‌گيرد، منافع معنوي و فرهنگي صاحبان حقيقي آن را مورد تهديد قرار مي‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كانون مدافعان حقوق بشر در اين بيانيه با تاكيد بر درستي و اعتبار نام تاريخي خليج فارس از همه فعالان حقوق بشر مصرانه ‌خواسته است كه با توجه به بند 2 ماده 27 اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر كه مشاركت جامعه بين‌المللي را به حفظ و نگهداري ميراث بومي و فرهنگي بشريت خواسته است، در اين زمينه به طور جدي و موثر اقدام كنند.

در اين بيانيه يادآوري شده است:‌ بي‌شك نتايج نامطلوبي كه از اين خودكامگي «تغيير نام» حاصل مي‌آيد، گذشته از آنكه جهل و بي‌دانشي را ترويج مي‌كند به حقوق وارثان حقيقي اين ميراث فرهنگي آسيب خواهد رساند و اين اقدام تجاوزي آشكار به حقوق بشر محسوب مي‌شود.

اين لجاجت بر خلاف حق و سماجت ضد علم هرگز نفعي براي دولت‌هاي حاشيه نخواهد داشت و صاحبان اصلي حق را، از امتيازشان محروم نخواهد كرد. تنها ثمره اين اظهارنظر مغرضانه حذف پايگاه علمي اشخاصي است كه تحت مطامع خاصي اين اظهارات بي‌پايه را اعلام داشته‌اند. اين ملامت كه از اكناف جهان بر آنها جاري است غرامت اظهارنظر فاقد توجيهي است كه بايد در اصلاح آن بكوشند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16036

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كانون مدافعان حقوق بشر: استفاده از نام مجعول براي خليج فارس تجاوزي آشكار به حقوق بشر است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016