یکشنبه 20 دی 1383

محمدرضا خاتمي : اصلاح‌طلبان براي حضور در صحنه انتخابات رياست جمهوري آينده واقع‌بيني كرده‌اند، امروز

به گزارش روابط عمومي ستاد انتخاباتي دكتر معين، سيدمحمدرضا خاتمي طي سخناني در اولين نشست حاميان دكتر معين در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كه روز 18 ديماه در تالار اجتماعات وزارت كار، برگزار گرديد گفت: «امروز جمعي كه گرد هم آمده‌اند، مي‌توانند در تاريخ آينده اين سرزمين به عنوان سرفصلي از تحول و پيشرفت، ماندگار و جاوداني شوند؛ اگر بخواهيم و باور كنيم.
وي با بيان اين مطلب كه تا 27 خرداد 84، 133 روز فرصت باقي است كه تا جمع مذكور كاري انجام دهد كه تداوم اصلاحات را ممكن كند، تصريح كرد: براي اينكه ببينيم چه بايد بكنيم بايد ببينيم چرا به اينجا رسيديم و براي اينكه ببينيم چرا به اينجا رسيديم بايد ببينيم كه هستيم؟
دبيركل جبهه مشاركت دل در گرو اسلام داشتن را يكي از مشغله‌هاي اصلاح‌طلبان دانست و تأكيد كرد: «همه ما دل در گروي اسلام داريم و آنرا رمز سعادت دنيا و آخرت خود مي‌دانيم و به صراحت مي‌گويم اگر روزي در اين وادي، حكومتي سكولار به معناي واقعي آن مستقر شود، تلاش خواهيم كرد با منطق و تدبير زمينه‌هاي استقرار يك نظام مبتني بر معنويت و اخلاق را فراهم سازيم. چرا كه آنرا نياز بشريت مي‌دانيم.
خاتمي متذكر شد: امروز دفاع از حكومت ديني براي ما سخت شده است. تفسير ما از دين تفسيري نيست كه آبروي دين را برده‌اند و تفسير غيرمنطقي و متحجرانه‌اي از دين نيست كه اخلاق را متاع بازار خود كرده‌اند و معنويت را در پاي اميال دنيوي خود قرباني كرده‌اند.
وي در تشريح تعريف خود از نظام ديني، گفت: «تفسير ما از نظام ديني، نظامي است كه اولاً چون مردم مي‌خواهند، امكان حاكميت مي‌يابد، ديگر آنكه در آن نه فقط مخالفين ما بلكه مخالفين نظام ديني هم آزاد خواهند بود به روش مسالمت‌آميز ابراز عقيده كنند و حتي بتوانند اثرگذار روي مردم باشند.»
خاتمي افزود: حكومت ديني حكومتي مبتني بر اخلاق، حرمت همه انسانها و مدافع حريم فرد و جامعه و اداره آن بر اساس مصالح ملت و كشور خواهد بود.
وي با بيان اين مطلب كه انقلاب اسلامي سرفصل رهايي كشور ايران بوده است و امام (ره) منادي استقلال و آزادي اين كشور و ملت بوده است، اظهار داشت: نظام ما به ما اجازه نداده است كه در گذشته بمانيم. همگي بر اين ديدگاه هم‌نظر هستيم كه در مسير انقلاب، انحرافي رخ داده است كه مهمترين آن تبديل نظام جمهوري اسلامي از نظامي مردمي به نظامي فردگرا، طبقاتي و غيرمردمي است و ما بر اين اساس مبناي اصلاحات را بازگشت به اصل انقلاب مي‌دانيم.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي، اصلاح‌طلبان را جزء مدافعان اصلي انقلاب و آرمانهاي آن برشمرد و تأكيد كرد: وظيفه خود مي‌دانيم كه خطر انحراف در اهداف انقلاب را به هر نحو ممكن از بين ببريم. لذا براي نسل ما، ماندن و كوشيدن وظيفه‌اي است كه همواره بر دوشهاي ما سنگيني خواهد كرد.
خاتمي تصريح كرد: نه انفعال و نه انزوا، نه خشم و عصيان بلكه تداوم راه اصلاحات راهبرد اصلي ماست و امروز روز ديگري براي تجلي اراده اين نسل است.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي كار و فعاليت براي ايران و ملت ايران را دفاع از انقلاب دانست و افزود: معتقديم كم‌هزينه‌ترين و پرفايده‌ترين كار پيمودن راه اصلاحاتي است كه از دوم خرداد 76 آغاز شد و با همان اصول و با همان مرام، اما قاطع‌تر، مصمم‌تر و شفاف‌تر.
وي افزود: مطمئناً اصلاح‌طلبان مي‌توانستند دستاوردهاي بسيار بيشتري در عرض هشت سال گذشته داشته باشند اما آنچه طيف اصلاحات را مي‌ساخت، خودبخود اين محدوديت را بر همه ما تحميل مي‌كرد كه به حداقل‌ها و گاه كمتر از حداقل‌ها قانع باشيم اما با همين حداقل‌ها گامهاي اساسي‌اي را برداشته‌ايم و همين مسئله ما را براي پيمون راه مصمم‌تر مي‌كند.
خاتمي با طرح اين موضوع كه اصلاح‌‌طلبان در انتخابات آتي با برنامه‌اي عملياتي‌تر و با جمعي مصمم‌تر و منسجم‌تر و با تكيه بر خرد جمعي و نه سليقه يك فرد حتي اگر او تواناترين و محبوب‌ترين باشد، به صحنه آمده است، خاطرنشان كرد: هرچند كه فرصتها سوخته است و بخشي از حاميان اصلاحات دلسرد شده‌اند اما اين ضعف با تجربه بسيار فراوان‌تر و با انسجام دروني بيشتر ما و با راهكارهاي مناسب‌تر براي مقابله با بحران آفريني‌ها و تشنجات جبران خواهد شد.
وي با تأكيد بر اين مطلب كه اصلاح‌طلبان براي حضور در صحنه انتخابات رياست جمهوري آينده واقع‌بيني كرده‌اند، افزود: محور حضور در هر انتخاباتي فرد يا افرادي هستند كه نهاد آن حركت خواهد بود. اين فرد بايد معتقد به اصلاحات باشد، در تمام ابعاد آن، به ياد داشته باشيم اصلاحات فقط در بعد سياسي و فقط در درون حكومت نيست. دولت و قوه مجريه به عنوان مهمترين نماد بوروكراتيك و اثرگذار بايد نقش اصلاح‌گرانه خود را در همه عرصه‌هاي زندگي كشور ايفا كند.
خاتمي باور داشتن واقعي به اصلاحات در تمامي ابعاد را شرط اول كانديداي اصلاح‌طلبان دانست و افزود: كسي را بايد انتخاب كنيم كه در زندگي شخصي خود اصول اصلاحات را پياده كرده باشد. از ايمان و صداقت گرفته تا استقامت و پايداري، از مردمي بودن و ساده زيستي گرفته تا شناختن جهان و كشور، از خودباوري خود گرفته تا قبول سخن حق و شنيدن حرف مخالف و برگشتن از اشتباه احتمالي.
وي ادامه داد: فرد منتخب بايد كسي باشد كه نه نماد نزاع و حذف تلقي شود بلكه نماد تعامل در چارچوب اصول، منطق، علم و تدبير باشد و بداند كه چگونه از همه فرصت‌هاي قانوني استفاده كند.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي با طرح اين مطلب كه كانديداي اصلاح‌طلبان بايد از پتانسيل برنده شدن بهره‌مند باشد، تأكيد كرد: كانديداي ما بايد رأي ملت را داشته باشد، به هيچ‌وجه ما نبايد بر روي فردي كه از هم اكنون احتمال رأي آوريش كم است سرمايه‌گذاري كنيم، به عبارت واضح‌تر؛ حتماً براي بردن به صحنه بياييم.
خاتمي اعتقاد به خرد جمعي را يكي ديگر از مهمترين شاخصه‌هاي كانديداي اصلاح‌طلبان دانست و تصريح كرد: اگر بخواهيم مجموعه اين خصوصيات را در خصوص فردي در نظر بگيريم و به عبارتي معدل‌گيري كنيم، براي ما جاي ترديد نيست كه دكتر مصطفي معين در مجموع معدلي بالاتر از هر كس ديگر خواهد داشت، لذا او كانديداي ما در اين ميدان خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: اگر به ظرفيت‌هاي موجود در شخصيت دكترمعين و مجموعه همكاران ايشان و نيز آنچه كه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد توجه كنيم خواهيم ديد كه رشد سايرين تقريباً امكان‌پذير نخواهد بود. وظيفه اصلي ما در اين مسير، شناساندن كانديداي برتر اصلاحات و معرفي برنامه‌هاي اوست.
خاتمي در پايان خاطرنشان كرد: ترديد نكنيد اگر در اين قريب به صد روز مانده به ثبت‌نام بتوانيم جامعه را به اين فرصت طلايي توجه دهيم، روز 27 خرداد 84 نام دكتر معين به عنوان نهمين رئيس جمهور ايران اسلامي اعلام خواهد شد و اين مسئله به خود ما بستگي دارد.
وي 18 ديماه را مبدأ تاريخي ديگر براي اصلاحات دانست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16690

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي : اصلاح‌طلبان براي حضور در صحنه انتخابات رياست جمهوري آينده واقع‌بيني كرده‌اند، امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016