سه شنبه 22 دی 1383

هديه به ديك چني! حسين شريعتمداري، کيهان

(يادداشت روز)

روز يكشنبه، مديرعامل محترم شركت نفت و گاز پارس - وابسته به وزارت نفت - در حالي كه گويي از پيروزي بزرگ و غيرمنتظره اي خبر مي دهد اعلام كرد «شركت هاي هاليبرتون و اورينتال برنده نهايي مناقصه حفاري فاز 9و 10 ميدان گازي پارس جنوبي شده اند و برنامه هاي مناقصه به اين شركت ها ابلاغ شده است».
اخبار مربوط به پيشرفت امور در ميدان گازي پارس جنوبي كه يكي از منابع غني و ثروت ساز كشور است، اگر چه مي تواند و بايد خوشحال كننده و اميدآفرين باشد ولي اين ماجرا، بخش هاي ناگفته ديگري نيز دارد كه معلوم نيست مديرعامل محترم شركت نفت و گاز پارس، چرا كمترين اشاره اي به آن نكرده است؟ از جمله اين ناگفته ها آن كه؛
- شركت هاليبرتون، يك شركت آمريكايي است و آقاي «ديك چني» معاون رئيس جمهور آمريكا، اصلي ترين سهامدار آن است، تا آنجا كه اين شركت در ميان كمپاني ها و كارتل هاي نفتي جهان به عنوان شركت ديك چني شهرت دارد.
-بعد از حمله نظامي آمريكا به عراق، با دخالت مستقيم پنتاگون و حمايت ارتش آمريكا طي يك قرارداد 2/1 ميليارد دلاري، بازسازي حوزه هاي نفتي جنوب عراق به شركت آمريكايي هاليبرتون واگذار شد و...
-اواخر ژوئن سال 2004 ميلادي، روزنامه آمريكايي واشنگتن پست طي گزارشي نوشت «در حالي كه قوانين آمريكا معامله شركت هاي نفتي با رژيم صدام را منع كرده بودند، دو شركت وابسته به كمپاني بزرگ هاليبرتون كه متعلق به ديك چني است، معاملات بزرگ نفتي با بغداد داشته اند» اين معاملات مربوط به قبل از حمله آمريكا به عراق بوده است و به نوشته واشنگتن پست، «برخي از اين قراردادها را خود ديك چني امضاء كرده است.»
-هفته نامه آمريكايي فوروارد، پرتيراژترين نشريه يهوديان آمريكا كه وابستگي خود به لابي صهيونيست ها و نقش نشريه به عنوان ارگان اين لابي را انكار نمي كند در بهار سال 82 طي گزارشي نوشت «جبهه جديدي براي براندازي جمهوري اسلامي ايران در آمريكا تشكيل شده كه محافظه كاران پنتاگون، سازمان هاي يهودي آمريكايي و برخي از ايرانيان فراري مقيم آمريكا در آن حضور دارند.» به نوشته نشريه فوروارد «جرج بوش رئيس جمهور آمريكا، ديك چني معاون وي و پنتاگون از اين جبهه حمايت مي كنند.»
-در آبان ماه سال 82 -اكتبر 2003- خبرگزاري آمريكايي يونايتدپرس از اقدام دولت آمريكا در راه اندازي يك پروژه رسانه اي براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران خبر داد كه تأمين هزينه تلويزيون هاي ماهواره اي گروه هاي ضدانقلاب از جمله محورهاي آن است اين پروژه زيرنظر اليزابت چني، دختر ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا اداره مي شود و...
-هفته نامه آلماني اشپيگل در گزارشي با عنوان منابع مالي حمله نظامي آمريكا به عراق بعد از اشاره به اين نكته كه جنگ براي توسعه دموكراسي نيست و منابع نفتي عراق هدف اصلي آن است، مي نويسد «ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا كه سالها رياست شركت نفتي هاليبرتون را برعهده داشته است، چند ماه قبل از آن كه به معاونت رئيس جمهوري منصوب شود درباره موقعيت انرژي جهان اين گونه هشدار داده بود كه؛ «ما -آمريكا- هر سال به 2درصد افزايش توليد نفت نياز داريم، اما ميزان توليد نفت همه ساله 3درصد كاهش مي يابد و اين بدين معناست كه تا سال 2010 روزانه نزديك به 50 ميليون بشكه، كمبود نفت خواهيم داشت و...» همزمان هنري كيسينجر وزيرخارجه اسبق آمريكا تأكيد كرده بود كه «نفت بسيار مهمتر از آن است كه بتوان اختيار آن را به اعراب و كشورهايي مانند عربستان سپرد».
كاش مديرعامل محترم شركت نفت و گاز پارس، هنگامي كه خبر مسرت بخش!! واگذاري حفاري فاز 9و 10 حوزه گازي پارس جنوبي به شركت هاليبرتون را اعلام مي كردند، اشاره اي -هرچند گذرا- به هويت اين شركت آمريكايي نيز مي فرمودند و مردم را از حضور اين شركت نفتي كه مالكيت آن متعلق به ديك چني معاون بوش و در ارتباط مستقيم با پنتاگون و ارتش آمريكاست، باخبر مي ساختند.
و اما، شركت اورينتال كه نام كامل آن «كيش اويل اورينتال» است، يك شركت ايراني است كه در انگليس به ثبت رسيد، و از جمله اعضاي هيئت مديره آن آقاي سيروس ناصري
-عضو برجسته هيئت مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران در پرونده هسته اي كشورمان- است و...
در حالي كه آمريكايي ها، براندازي جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يك هدف استراتژيك در برنامه كاري خود دارند و با صراحت از اولويت اين هدف استراتژيك سخن مي گويند، سرمايه هاي ايران را در بانك هاي آمريكا بلوكه كرده اند، از هيچ فرصتي براي دشمني و كينه توزي با ايران اسلامي چشم پوشي نمي كنند و... بايد از شركت دولتي نفت و گاز پارس پرسيد با چه توجيه و كدام استدلال منطقي، پاي شركت هاليبرتون را به كشورمان بازكرده است و از واگذاري پروژه به اين شركت كه سهامدار اصلي آن معاون رئيس جمهور آمريكاست و در محافل نفتي جهان به عنوان شركت تحت حمايت ارتش آمريكا از آن ياد مي شود، احساس پيروزي مي كند؟!
جناب آقاي زنگنه، وزير محترم نفت در پاسخ به اين سؤال مي گويد؛ «ما هيچوقت شركت هاي آمريكايي را تحريم نكرده ايم، دولت آنها تحريم كرده است» و شايد با اين استدلال كه به «دليل تراشي» نزديك تر است، حضور شركت آمريكايي هاليبرتون در پروژه نفتي پارس جنوبي را ايجاد رخنه در سد تحريم آمريكا عليه ايران قلمداد مي كنند! كه بايد پرسيد در اين «نامعادله» براي حفظ «عزت» جمهوري اسلامي ايران چه جايگاهي در نظر گرفته شده است؟ و چرا مناعت و عزت نظام را كه تاكنون در مقابل تحريم هاي آمريكا حفظ شده بود و در مورد اخير نيز به آساني از راه هاي ديگر قابل پاسداري بود، ناديده گرفته ايم و چرا به توهم ايجاد رخنه در سد تحريم آمريكا، در برج و باروي عزت و اقتدار نظام شكاف انداخته ايم؟!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفتني است كه در بهار امسال وقتي روزنامه كيهان به نقل از نشريه آمريكايي «آپستريم» از واگذاري عمليات حفاري فازهاي 9و 10 منطقه گازي پارس جنوبي به شركت هاليبرتون خبر داد، مديرعامل وقت شركت نفت و گاز پارس، با ارسال جوابيه اي به كيهان، اين خبر را تكذيب كرد و يادآور شد «مشاركت شركت هاي نفتي آمريكا در طرح هاي نفت و گاز ايران معني ندارد»! و...
اين خبر نيز شنيدني است كه دو روز قبل ، عثمان امين الدين، وزير نفت سابق پاكستان اعلام كرد «آمريكا مخالف احداث خط لوله گاز ايران از طريق هند و پاكستان است» و تأكيد كرد «آمريكا پاكستان را به شدت تحت فشار قرار داده تا از خريد گاز ايران منصرف شده و به جاي آن، گاز مورد نياز خود را از قطر تأمين كند».
و... اين كلام از حضرت امير عليه السلام است كه در گلايه از ياران خويش ابراز داشته و به ملامت خطاب به آنان مي فرمايد؛ «شگفتا! به خدا سوگند، اين نكته قلب انسان را مي ميراند و غم و اندوه بر دل مي نشاند كه آنان -دشمنان- در باطل خود يكپارچه و متحدند و شما در مسير حق پراكنده و متفرق هستيد...

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16765

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هديه به ديك چني! حسين شريعتمداري، کيهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016