چهارشنبه 23 دی 1383

محسن رضايي: احتمال پيروزي من بالاست، فارس

خبرگزاري فارس: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شانس پيروزي خود را در انتخابات چقدر مي‌بينيد، گفت: احتمال پيروزي من بالاست، روال كارم صداقت است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس عصر امروز محسن رضايي طي سخناني در شانزدهمين نشست از سلسله نشستهاي اتاق گفت‌وگوي باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان «تا انتخاب نهم» در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه برنامه‌هايي خواهيد داشت كه جوابگوي مطالبات و خواسته‌هاي مردم باشد، تصريح كرد: جناب آقاي هاشمي و خاتمي خدمات زيادي به ملت ما كردند و مانند هر انسان ديگري در كنار شايستگي‌ها ، خدماتشان قابل نقد است و برنامه‌اي كه بنده تنظيم كردم بر چهار محور تحول در مديريت، اقتصاد، فرهنگ و سياست خارجي است.
وي افزود: در مديريت كشور با چند آسيب و ضعف از جمله تاخير دركارها، وجود جزاير چندگانه در مديريت كشور كه تعاملي درست بين كارشناسان با دولتمردان و مجريان وجود ندارد، مواجه هستيم كه بدين دليل بهر‌ه‌وري مديريت كشور پايين بوده است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان كرد: بنده معتقد به مديريت تعاملي هستم كه نامش را مديريت انقلابي مي‌گذارم كه در سالهاي اول انقلاب در نهادهاي انقلاب شكل گرفت و بسيار كار آمد بوده و قدرت ايجاد يكپارچگي را در سازمان و جامعه دارد و در آن رده‌هاي بالا در تصميم‌گيريهاي سطح پايين نقش داشته و نيز رده هاي پايين هم در تصميم‌گيري‌هاي بالا مشاركت فعالانه دارند، ضمن اينكه كارآمدي كشور به كارآمدي تك تك مديران بستگي دارد و اكنون مديريت كشور شامل تمامي شايستگي‌ها نيست و برخي افراد شايسته خارج از چرخه مديريت هستند.
رضايي ادامه داد: مسئله سوم آن است كه نسبت صحيحي بين نسل‌ها در كشور وجود ندارد و سهم نسل دومي‌ها بيشتر از نسل سومي‌هاست و اگر طي 8 سال آينده نسل سوم وارد صحنه نشود با خلاء و بحران مديريتي مواجه خواهيم بود و نسل سوم هيچ آمادگي را در 10 سال آينده براي تحويل گرفتن قدرت نخواهد داشت و من در برنامه خود 30 درصد سهم مديريتي كشور را به نسل سوم ، يعني كساني كه زير 30 سال سن دارند، خواهم سپرد.
وي گفت: در مسئله اقتصاد نيز اولين مسئله آن بود كه دولت و قواي سه‌گانه به كجا مي‌روند؟ و اين چشم‌انداز روشني نداشت و لذا برنامه‌ريزي هميشه با نوسانات و جهت‌گيري‌هاي متفاوتي همراه بود كه البته اكنون حل شده اما اينكه پس از تبيين چشم‌انداز آينده ايران تك تك استانها، بخشهاي اقتصادي كشور و مناطق مختلف ايران چه نقشي در توسعه ملي داشته باشند، به خوبي روشن نيست، مثلا استانهاي كشور، جوانان و بانوان ما نمي‌دانند چه نقشي دارند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه نقش مدرسه و دانشگاه روشن نيست، تصريح كرد: هر كسي به صورت خودجوش نقشي را براي نهادها تعيين مي‌كند، بايد نقش تمام نهادها در امر توسعه در كشور مشخص شود كه طرح بنده مبني بر ايجاد پنج بازار مشترك در اطراف ايران و كاهش 9 تا 11 وزارتخانه‌ در داخل كشور است.
رضايي ادامه داد: مسئله سوم فرهنگ است كه در سه سطح بايد دچار تغيير و تحول شود كه ابتدا سطح معرفت و انديشه‌اي است و رويكردهايي كه در جامعه، نسبت به مسائل اصلي جامعه وجود دارد متناقض و با تفاسير متفاوتي است و هيچ رويكرد واحدي نسبت به عدالت، توسعه و ثروت و حدود آن وجود ندارد و اين معرفتها و اين رويكردهاي چندگانه ماشين توسعه را با مشكل مواجه مي‌كند.
وي بيان داشت: سطح دوم رفتارهاست، رفتارهايي كه در جامعه، از عشاير و روستاها گرفته تا شهرها و همچنين رفتارهايي كه در دولتمردان ما در ارتباط با مردم و رفتار نخبگان و ميان اعضاي يك كارخانه، مدرسه و خانواده و غيره وجود دارد، نيازمند بازسازي جدي است و ما نياز‌مند يك رفتار اسلامي، ارزشي، اخلاقي و ملي هستيم كه در عين تعالي معنوي به امر توسعه نيز كمك شود.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مسئله سوم در فرهنگ را نمادها دانست و تصريح كرد: وضعيت نمادها در كشور ما به هم ريخته است، مسئله هنر و معماري از مظلوميت زيادي در كشور رنج مي‌برد و ما بايد از نمادهاي ملي و اسلامي در كشور برخوردار باشيم، نمادها در ايران با ما صحبت نمي‌كنند و بيگانه هستند و نمادها بايد خودي شده و تعامل هويتي با آنها داشته باشيم.
رضايي عنوان كرد: مسئله چهارم سياست خارجي ايران است كه منفعل بوده و امتياز مي‌دهد اما امتياز نمي‌گيرد و ظاهري خشن اما عملكردي بسيار وارفته دارد و سياست خارجي بايد درست شود.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه چه مقطع و زماني براي معرفي كانديدا از سوي اصولگرايان بهتر است و دير شدن آن چه آثاري در پي خواهد داشت، گفت: من معتقدم تا دو هفته مانده به راي گيري مردم، بايد اين رقابتها ادامه يابد و به مردم اجازه دهيم با فرصت كافي و آگاهي كانديداي مورد نظر خود را گزينش كنند و هر چه بيشتر به مردم فرصت داده شود كه مطالعه كنند تا در انتخاب كانديدا ميزان خطاي انتخاب پايين آيد و تجربه انتخابات گذشته به مردم نشان داده كه اعتماد خود را ارزان نفروشند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه سياست خارجي‌ شما نسبت به غرب چگونه خواهد بود؟ تصريح كرد: من توجه به منطقه اطراف ايران را اولويت مي‌دهم يكي از اشتباهات بزرگ ايران آن است كه چون بسيار جهاني فكر مي‌كرد و از خانه و اطراف خود غفلت كرد و اين غفلت باعث شد فرصتهاي تاريخي بسياري را در منطقه از دست بدهيم؛ من براي جايگاه منطقه و توسعه اقتصادي اولويت قائلم و مسئله دوم نقشي است كه ما بايستي در روابط بين‌الملل به طور موثر ايفا كنيم.
رضايي افزود: حضور ايران به طور فعالانه در سازمان ملل، سازمان تجارت جهاني، كنفرانس اسلامي براي من بسيار مهم است و كارآمدتر كردن ديپلماسي كشور در بهره گرفتن از سازمانهاي بين‌المللي و توافقات و قراردادهاي دو جانبه و چند جانبه است كه جدي گرفته و آن را دنبال مي‌كنم.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه از چه كساني براي دولت آينده استفاده مي‌كنيد و اعضاي كابينه چه كساني خواهند بود؟ بيان داشت: من براي هر وزارتخانه‌اي سه نفر را در نظر گرفته‌ام و صحبت با
آنها را در بهمن‌ماه آغاز مي‌كنم و تيم اصلي كه شامل وزارتخانه‌هاي كليدي است معرفي كرده و ساير وزارتخانه‌ها را شايد در تعامل با مجلس بعد از اين كه به نتيجه رسيديم انتخاب مي‌كنم و يك كابينه سايه نيز متشكل از نخبگان تشكيل خواهم داد و متناسب با هر وزارتخانه، يك وزارتخانه سايه است كه وظيفه آن مشورت دادن و نظارت كردن بر دولت رسمي است و نخبگان را از ميان دانشگاهيان و كارشناساني انتخاب خواهم كرد كه فرصت ندارند وارد برنامه اجرايي كشور شوند و اعضاي دولت را نيز از متخصصين كشور انتخاب خواهم كرد كه دو عنصر تجربه و علم در اين امر براي بنده مهم است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: زمان معرفي اسامي كابينه بستگي به مسيري است كه در نظر گرفته‌ايم و هر كسي كه كارآمد و شايسته باشد از آن استفاده خواهم كرد و فرقي نمي‌كند كه از جناح راست باشد يا چپ.
رضايي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه استفاده از 30 درصد از نسل سوم در دولت‌تان با توجه به اينكه دو عنصر علم و تجربه را مطرح مي‌كنيد مقداري در تناقض است، گفت: آن 30 درصد بايستي علم را داشته باشند و تجربه را نيز خواهند آموخت و براي اينكه كشور را در سالهاي آتي به دست نسل سوم بسپاريم، بايد اجازه دهيم تجربه كنند و خود بنده به علت اينكه بعد از 25 سال براي اولين بار در انتخابات شركت مي‌كنم براي آن است كه در اين مقطع توانستم علم اقتصاد خود را كامل كنم.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا بر نيامدن آقاي رفسنجاني تاكيد داريد، بيان داشت: افكار بنده با آقاي هاشمي متفاوت است، بنده در اقتصاد، سياست و فرهنگ اعتقاداتي دارم كه متفاوت با آقاي هاشمي است و اگر تاكنون مواضع خود را اعلام نكردم به دليل آن بود كه هيچ موضوعيتي براي آن قائل نبودم، اكنون كه بحث انتخابات رياست جمهوري است آن را اعلام مي‌كنم و آقاي هاشمي را فردي خدمتگذار و فردي موثر مي‌دانم، ولي اين بدين معنا نيست كه اختلاف نظري وجود نداشته باشد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه ما معتقد به تعامل در اصول استراتژيك كشور هستيم، در پاسخ به اين سوال كه اگر هاشمي كانديدا شود شما به نفع ايشان كنار مي‌رويد، گفت: نه بنده به نفع هيچ كس كنار نخواهم رفت و فرآيندي را براي خود قائل هستم.
رضايي در پاسخ به اين سوال كه وضعيت اقتصادي شما چگونه است؟ تصريح كرد: پيشنهاد من اين است كه قوه قضائيه در اين انتخابات ثروت تمام نامزدها را بيان كند و اين آگاهي خيلي خوب است و از جوسازي‌ها و پوشاندن حقايق جلوگيري مي‌كند و ديگر اين‌كه مردم بهتر مي‌توانند با اطمينان بهتري تصميم گيري كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت انتخاب شدن چه رفتاري با آمريكا خواهيد داشت، يادآور شد: يكي از برنامه‌هاي من فعال كردن سياست خارجي است و براي اين امر دو مسير را نبايد در پيش گرفت؛ ماجراجويي كردن كه كشور را به آستانه جنگ مي‌كشاند و ما نياز به ثبات پايدار داريم و ديگري تسليم شدن است كه تجربه نشان داده در اين مواقع تمام امتيازات را از ما مي‌گيرند و امتيازي به ما نمي‌دهند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: نمونه اين امر مذاكرات هسته اي است كه نهايت همكاري با اروپا را كرديم و اكنون چيزي به دست نياورديم وليكن اين همكاري غير منطقي با اروپا ما را از نتيجه‌گيري دوركرد و ما بايد وارد يك ديپلماسي شجاعانه و منطقي شويم؛ امكاناتي داريم و نمي‌توان از گفت‌وگو فرار كرد و مهم آن است كه در گفت‌وگو چه چيزي را بدست مي آوريم و چه از دست مي‌دهيم.
رضايي گفت: دولت آمريكا چون فكر مي‌كند انسان و دولت مقتدري را مقابل خود نديده، از امتياز دادن طفره مي‌رود و به نظر اولين علائمي كه از دولت آمريكا ديده شود بايد از آن شرايط استقبال كرد؛ اكنون شرايطي براي آمريكا در منطقه به وجود آمده و بر سر دو راهي حمله به ايران و يا انزوا نگه‌داشتن ايران قرار گرفته كه نمي‌توانند يكي از آن دو را انجام دهد و بدين ترتيب محيط روز به روز آماده‌تر مي‌شود و اگر ايران شجاعانه و منطقي در ديپلماسي وارد شود مي‌تواند، مانع آمريكا را از سر راه خود كنار بزند.
وي تصريح كرد: بنده نمي‌خواهم اكنون نوع آن را مطرح كنم، آنچه مهم است خروج از حالت انفعال و در پيش گرفتن راهي است كه منافع ملي ما تضمين شود و كاري كنيم كه از روابط با اروپا منفعتي براي كشور به دست آوريم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه در كشور ما سابقه نداشته كه رئيس جمهوري مستقل وارد شود، گفت: مستقل بودن تا مستقل شركت كردن دو بحث است و من اعلام كردم مستقل هستم و به جز به مردم و نظام به كسي تعهدي نخواهم داد، اما اين مانع نيست كه به صورت مستقل در انتخابات شركت كنم، كساني كه برنامه‌ها و مواضع من را قبول داشته باشند و بخواهند از من حمايت كنند و جزو گرو‌ه‌هاي قانوني كشور باشند، حمايت آنها را قبول مي‌كنم.
رضايي ادامه داد: اصولگرايان با من صحبت كردند و رفتاري كه تا كنون با من انجام داده‌اند، رفتاري عقلاني است و اگر در آينده بخواهند از رفتار اصول‌گرايي به راست گرايي منحرف شوند ممكن است كه از آنها جدا شوم؛ شرط من اصولگرايي است و براي عقيده‌ و خدمت به مردم به صحنه آمده‌ام.
وي در پاسخ به اين سوال كه شما به عنوان كانديداي رياست جمهوري، برنامه‌اي كه داريد، فكر مي‌كنيد طي اين سالها بتوانيد چه مقداري از آن را اجرا كنيد، بيان داشت: اميدوارم قسمت زيادي از اين برنامه‌ها را در طول چهار سال كه البته مدت كمي است انجام دهم، دليلش اين است كه در زندگي من نمونه‌اي نمي‌يابيد كه من حرفي زده باشم و به آن عمل نكرده باشم، در كشور ما شرايط بسيار سختي پيش آمده كه نيازمند تصميم گيري با ريسك بوده و ما در آنجا قولي داده و به قولمان عمل كرديم، بنا ندارم چيزهايي را بگويم كه نتوانم انجام دهم و مي‌شود با داشتن برنامه جدي، تيم كارآمد و تعامل برنامه‌ها را محقق كرد.
دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه گفته مي‌شود رقابت در جناح اصولگرايان ميان آقاي ولايتي و آقاي لاريجاني است و اگر يكي از اين دو نفر از جناح راست كانديدا شود، شما كنار مي‌كشيد و يا مستقل وارد مي‌شويد؟ عنوان كرد: تا رسيدن به آنها خيلي فاصله است و الان مهم آن است كه كميته داوري در حال تهيه فرايند داوري است و در اين مرحله هستيم و صحبتهايي كه در بيرون مي‌شود واقعيت خارجي ندارد، بنده بايد بيش از ديگران نگران باشم، اما فرآيند كنوني يك فرآيند عقلاني درستي است و هنگاميكه قضاوت براساس نظرسنجي، نظر كارشناسان بر برنامه هاي افراد و تيم آنها صورت گيرد، بنده نيز تابع هستم.
رضايي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه مخارج تبليغات رياست جمهوري را از كجا تامين مي‌كنيد، گفت: حسابي براي دريافتهاي كمك مردمي اعلام كرديم كه با كمكهاي مردمي كه انجام مي‌شود، مخارج تبليغات را فراهم مي‌كنيم.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه شانس پيروزي خود را در انتخابات چقدر مي‌بينيد، گفت: احتمال پيروزي من بالاست،روال كارم صداقت است، اگر بتوانم حرف خود را به مردم بزنم ، آنها به برنامه‌هايم روي مي‌آورند و هر آنچه تصميم بگيرند براي من مهم است و علت اينكه با يك تاخير طولاني در انتخابات رياست جمهوري شركت مي‌كنم براي آن بوده كه اول خود را قانع كنم كه مي‌توانم و پس از اين احساس تكليف كرده و به صحنه آمدم و مي‌توانم اين آمادگي ها را به مردم بگويم و نظر آنها را جلب كنم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه كدام طيف در انتخابات پيروز مي‌شود، عنوان كرد: اگر روال به صورت طبيعي پيش برود ما گام بلندي را در دموكراسي خواهيم برداشت يعني رودربايستي‌ها دخالت نكنند و باندبازيها شرايط كنوني را به هم نزند و مردم فرصت مطالعه داشته باشند و اگر اين روال طبيعي پيش برود، بيش از 25 ميليون نفر شركت خواهند كرد و در انتخابات مجلس هفتم نيز اگر وزارت كشور و شوراي نگهبان بهتر عمل مي‌كردند، افراد بيشتري شركت مي‌كردند و مهم آن است كه روند كنوني به هم نخورد و بدين ترتيب تحولي در جامعه به وجود خواهد آمد.
رضايي افزود: اين تحول آن خواهد بود كه مردم در اين انتخابات در تعيين كانديداها نيز علي‌رغم انتخابات قبلي، نقش خواهند داشت كه با باز شدن اين مسير و به نتيجه رسيدن از سوي مردم گام بزرگي در دموكراسي برداشته خواهد شد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نقش كانديداها در حضور مردم در انتخابات را چگونه مي‌بينيد، تصريح كرد: فوق‌العاده بالا مي‌بينم و مهمترين عنصر نيز صداقت است و اگر كانديداها دست به عوام فريبي نزنند و با صداقت برخورد كنند، موجب تحول جدي در انتخابات مي‌شود و مردم ايران امروز خيلي آگاه هستند و معتقدم انتخابات نوعي تبليغات دارد اما كارشناسان را بايد به كار گرفت و بهتر و موثرتر از اينها صداقت ، شفافيت و اعلام برنامه هاي كانديداهاست و چنين جلسات پرسش و پاسخي را كه تعامل ميان كانديدا و مردم است را ترجيح مي‌دهم؛ اگر مناظرات و تعامل وجود داشته باشد، مردم بيشتري پاي صندوقهاي راي مي‌آيند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه به عنوان اقتصاددان جنبه‌هاي منفي رياست جمهوي خاتمي را چگونه مي‌بينيد،
بيان داشت: اگر آقاي خاتمي در چهار سال دوم كانديدا نمي‌شد، امروز از يك محبوبيت فوق‌العاده‌اي برخوردار بود و كارنامه‌ايشان بسيار موفق بود اين نشان مي‌دهد كه آقاي خاتمي در ارائه تئوري دردهاي خود با جامعه و دلسوزيهايي كه داشت موفق بود و توانست دل و جرات بيشتري به مردم دهد كه حاكميت را نقد كند اما اينكه آقاي خاتمي بتواند اين تئوريها و برنامه‌ها را اجرا كند، در كارنامه داراي نمره كمي است و اگر مي‌دانست كه در طول چهار سال نمي‌تواند آنها را انجام دهد، وارد صحنه نمي‌شد، و اينگونه خيلي بهتر بود و جامعه ما از فرصتهاي بيشتري برخوردار بود تا از زمان بيشتر استفاده كند.
رضايي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه چه گروه‌‌هايي از شما حمايت مي‌كنند، گفت: گروه‌هايي كه از من حمايت كردند، اسامي‌شان وجود دارد و در بعد اصول‌گرايان در حال صحبت‌كردن هستم و روند را مثبت مي‌دانم؛ در مجلس ششم هر دو گروه جامعه روحانيت مبارز و روحانيون مبارز از من حمايت كردند و در اين انتخابات نمي‌دانم از گروه‌هاي اصلاح‌طلب كسي با من همراه خواهد شد يا نه، ضمن اينكه در مورد حضور خود در انتخابات با آقايان، خاتمي، كروبي، ميرحسين، هاشمي و مهدوي كني مشورت كردم ولي به اين معنا نبود كه پشتوانه سياسي آنها را از آقايان جلب كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه مديريت و اقتدار خانوادگي شما چگونه است، گفت: من معتقدم هيچ دليلي ندارد فرزندان افراد مثل خودشان فكر كنند، هر كس براي خود شخصيتي دارد و خود بايد در مظهر الهي پاسخگو باشد، لذا هيچ تحميلي را بر خانواده‌ام قبول ندارم، اما احساس مسئوليتي كه مي‌كنم آن است كه نظرات خود را بگويم و آنها را قانع كنم،بنابراين قانع كردن را قبول دارم و مخالف اقتدار تحميلي هستم و از زماني كه براي خانواده‌ام وقت گذاشته‌ام، موفق بوده‌ام.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16783

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن رضايي: احتمال پيروزي من بالاست، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016