جمعه 25 دی 1383

سالگرد توقيف حيات‌نو: مشروح سخنان كروبي، هادي خامنه‌اي، محتشمي‌پور، واحدي، حكمت و شمس‌الواعظين، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

دومين سالگرد توقيف روزنامه حيات‌نو، پنج‌شنبه شب با حضورجمعي از فعالان سياسي و مطبوعاتي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين جلسه كه سيد محمد موسوي خوئيني، سيد علي‌اكبر محتشمي‌پور، سيد هادي خامنه‌اي، منتجب‌نيا و زهدي مديران مسوول روزنامه‌هاي توقيف شده سلام، بيان، حيات‌نو، نسيم‌صبا و آريا و نيز ماشاءالله شمس‌الواعظين، علي حكمت سردبيران روزنامه‌هاي توقيف شده جامعه و توس، نشاط و خرداد و عد‌ه‌اي از روزنامه‌نگاران روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب حضور داشتند، سيد هادي خامنه‌اي، شمس‌الواعظين، محتشمي‌پور، واحدي و حكمت به سخنراني در مورد شرايط مطبوعات پرداختند.

پس از آن حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي طي سخناني با ابراز اميدواري براي رفع توقيف هرچه سريع‌تر روزنامه حيات‌نو گفت: آزادي مطبوعات كه در اصول نهم و بيست و چهارم قانون اساسي مورد تاكيد قرار گرفته، ريشه در خواسته تاريخي ملت ايران داشته و منبعث از ديدگاههاي رهبر فقيد انقلاب و نظريه‌پردازان و متفكراني است كه سال‌ها در ايران مبارزه كردند.

وي گفت: شهيد مطهري به عنوان يكي از رهبران فكري انقلاب به صراحت اعلام مي‌كرد كه حتي بحث و مخالفت با مباني ريشه‌اي اسلام نيز بلامانع است؛ زيرا متفكران اسلامي از توان كافي براي رفع شبهات برخوردار هستند.

كروبي سپس به وظيفه‌ي اصلي مطبوعات اشاره كرد و گفت: قرار نبوده و نيست كه مطبوعات مجيزگوي حكومت باشند بلكه آنها موظفند مطالبات و خواسته‌هاي مردم را منعكس كنند و به اين وسيله حلقه رابطين مردم و حكومت باشند. البته طبيعي است كه مطبوعات هم مانند هر نهاد ديگري بايد موارد قانوني را رعايت كنند و در اطلاع‌رساني خود، جانب انصاف را رعايت نمايند.

وي گفت: به نظر من اگر اصل 24 قانون اساسي كه بر آزادي كامل مطبوعات تاكيد كرده و نيز اصل نهم كه مقرر مي‌دارد نه به بهانه حفظ آزادي، مي‌توان استقلال و امنيت كشور را با خطر مواجه كرد و نه به بهانه حفظ استقلال كشور، مي‌توان آزادي‌ها را حتي با وضع قوانين محدود كرد، به طور كامل از طرف مطبوعات و حكومت رعايت شود، هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد.

رييس مجلس ششم سپس با ابراز تاسف از برخوردهاي ناهنجاري كه تاكنون با مطبوعات صورت گرفته است، گفت: بعضا اشكالاتي در مطبوعات وجود داشت اما به نظر من شكل برخوردهاي صورت گرفته مناسب نبود و اگر نگوييم با بهانه‌هاي واهي براي برخي مطبوعات مشكل ايجاد شد، حداقل مي‌توانيم بگوييم بهانه‌هاي اندك، زمينه برخوردهاي نامناسب و شديد با مطبوعات شده است كه اميدواريم شاهد تكرار اين‌گونه برخوردها نباشيم.

دبيركل مجمع روحانيون مبارز در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آن‌چه امروز مي‌گويم فقط مربوط به شرايط فعلي يا مسائل بعد از دوم خرداد 76 نيست، بلكه ريشه در تفكري دارد كه از ابتداي انقلاب اسلامي داشته‌ام. يعني از همان زمان معتقد بودم كه هم مطبوعات بايد چارچوب‌ها و حقوق ساير اشخاص را حفظ كنند و هم حكومت بايد با مطبوعات برخورد مناسب داشته باشد.

كروبي اظهار داشت: در اوايل دهه‌ي 60 در مجله شاهد، وابسته به بنياد شهيد، مقاله‌اي در مورد نهضت آزادي نوشته شده بود كه سران نهضت آزادي توضيحاتي ارسال كردند اما مديرمسوول مجله شاهد حاضر نشده بود آن را چاپ كند. اما من بر اساس همان ديدگاهي كه در مورد حفظ حقوق افراد در مطبوعات داشتم علي‌رغم اين‌كه ديدگاه سياسي متفاوتي با نهضت آزادي داشتم دستور دادم آن مطلب عينا در مجله شاهد چاپ شود كه پس از آن سران نهضت آزادي در جلسه‌اي گفته بودند تنها مطبوعه‌اي كه حاضر شد توضيحات ما را چاپ كند،‌ مجله بنياد شهيد بود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در مورد نوع برخورد حاكميت با مطبوعات هم من از اواخر دهه 60 با بعضي برخوردها مخالفت كردم كه نخستين نمونه‌ي آن مربوط به روزنامه خراسان بود. در آن هنگام روزنامه خراسان كه متعلق به بنياد شهيد بود به خاطر درج يك مطلب توقيف شد و مدير آن دستگير شد. من ابتدا از طريق مقامات قضايي موضوع را پي‌گيري كردم اما به نتيجه نرسيد. نهايتا به صورت حضوري موضوع را به اطلاع مقام رهبري رساندم و با دستور ايشان مديرمسوول روزنامه ـ آقاي سيد عباس موسويان ـ آزاد شد. اما مقامات قضايي انتشار مجدد روزنامه را موكول به تغيير مديرمسوول كردند.

كروبي با اشاره به اين‌كه بر اساس روال حاكم در بنياد شهيد، انتصاب مديرمسول روزنامه از وظايف رييس بنياد شهيد بود اما من براي ابراز مخالفت خود با برخورد قوه‌ي قضاييه حاضر نشدم حكم مديرمسوول جديد روزنامه ـ كه اتفاقا او هم از افراد خوشنام بود ـ را صادر كنم و در نهايت براي آن‌كه روزنامه راه‌اندازي شود، يكي از معاونان بنياد، حكم مديرمسوول جديد را صادر كرد.

رييس مجلس ششم سپس با برخوردهاي نامناسبي اشاره كرد كه در سال 70 با محتشمي‌ مديرمسول مجله بيان و سيد هادي خامنه‌اي مديرمسوول جهان اسلام انجام شد و حتي علي‌رغم اين‌كه اين دو، رياست دو كميسيون مهم مجلس سوم را به عهده داشتند، هردوي آنها را ممنوع‌الخروج كردند.

كروبي گفت: من براي حل مشكل با مقامات عالي‌رتبه قضايي مذاكره كردم اما متاسفانه نتيجه‌اي حاصل نشد. حتي براي آن‌كه مشكل حل شود شب به خانه مسوول پرونده رفتم كه متاسفانه فضاي خاص آن دوران، مانع حل مشكل بيان و جهان اسلام شد.

مشكلات روزنامه سلام از ديگر مسائلي بود كه كروبي به آن اشاره كرد و گفت: از ابتداي دهه هفتاد، مشكلات فراواني براي روزنامه سلام ايجاد شد. از جمله درج خبر برخورد نامناسب بيمارستان با يكي از مراجع، روزنامه سلام را تا مرز توقيف پيش برد كه در هريك از اين موارد تا جايي كه مي‌توانستيم براي حل مشكل تلاش كرديم. حتي زماني كه آقاي عباس عبدي در سال 72 كه توسط وزارت اطلاعات دستگير شد من در مصاحبه‌اي مفصل اين كار وزارت اطلاعات را محكوم كردم و براي آزادي او تلاش‌هاي زيادي انجام دادم.

كروبي گفت: آن‌چه بيان كردم به اين دليل بود كه جوان‌ترها بدانند مشكلاتي كه در برابر مطبوعات وجود دارد، مختص سال‌هاي اخير نيست و حتي بعضا مشكلات حادتري در سال‌هاي قبل نيز وجود داشت. از جمله در همان سال‌هاي ابتدايي دهه هفتاد، براي آن‌كه در ميان روزنامه‌نگاران روزنامه سلام ايجاد رعب و وحشت كنند وزارت اطلاعات در ساختماني در مجاورت روزنامه سلام مستقر شده بود و براي همين جهت، ضمن آن‌كه جناب آقاي خوئيني‌ها شخصا با شجاعت در روزنامه مستقر بودند و از همكاران خود حمايت مي‌كردند، هر شب دو يا سه نفر از اعضاي مجمع روحانيون در محل روزنامه مستقر مي‌شديم تا خداي نخواسته روحيه كادر روزنامه سلام تضعيف نشود.

كروبي در پايان، ضمن ابراز اميدواري براي آزادي عباس عبدي و ساير زندانياني كه در ارتباط با مسائل سياسي و مطبوعاتي در بازداشت به سر مي‌برند، گفت: برخي از حركات در برابر روزنامه‌ها ناشي از تنگ‌نظري‌هاست و اميدواريم كه با رفع اين‌گونه نگرش‌ها، در آينده هم شاهد رفع توقيف روزنامه‌هاي توقيف شده از جمله حيات‌نو باشيم و هم فضا براي فعاليت مطبوعات در چارچوب قانون اساسي مساعدتر شود.


هادي خامنه‌اي: توقيف حيات نو به نفع كشور و مصالح آن در هيچ جريان و جناحي نبوده و نخواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدهادي خامنه‌اي، مدير مسوول اين روزنامه با اشاره به تاريخچه‌ي راه‌اندازي و توقيف دو روزنامه‌ي “جهان اسلام“ و ”حيات نو“ گفت: روزنامه جهان اسلام در اواخر دهه دوم و اوايل دهه سوم انقلاب اسلامي به فعاليت پرداخت. روزي كه كار اين روزنامه را شروع كردم با دنيايي از آرمانها سعي كردم كار كنم و براي غلبه بر آن چيزي كه به آن “ جلناليزم حرفه‌اي“ گفته مي‌شود عزمي استوار داشتم.

وي افزود: همتي براي رونق بخشيدن به آنچه كه ارزش ناميده مي‌شد نيز از همت‌هاي ما بود. تحمل مشكلات فرساينده مادي و تداركاتي را نيز وجهه همت قرار داديم، تا روزنامه مخاطبان خود را در اقصي نقاط كشور پيدا كرد.

هادي خامنه‌اي ادامه داد: “جهان اسلام“ در كوتاه‌مدت جاي خود را در ميان فرهيختگان و دانشگاهيان باز كرد به ويژه آن كه ويژه‌نامه‌هاي اين روزنامه در يادبود زنده‌ياد دكتر شريعتي، جلال آل احمد، شهيد چمران و تني چند از بزرگان براي اولين بار در تاريخ مطبوعات گردآوري شد.

وي تصريح كرد: جالب اين كه وزارت ارشاد عليرغم كوتاهي بسيار در حق اين روزنامه در قبال اين حركت فرهنگي ارزشمند تنها توسط نامه‌اي نسبت به درج تصوير مرحوم دكتر شريعتي كه با كروات ديده مي‌شد، اعتراض كرد. در ايام بهمن سال 1373 كه پس از رنج 3 ساله به مراحل خودكفايي نزديك شده بوديم و خود را براي استقبال از دهه‌ي فجر آماده مي‌كرديم در 15 بهمن خبر توقيف روزنامه را توسط وزارت ارشاد وقت دريافت كرديم. همه تلاشمان را براي كشف علت‌هاي توقيف به كار برديم اما تا امروز اين مساله در ابهام باقي است. شكايت اينجانب نيز به ديوان عدالت اداري پس از سه سال انجام شد و روزنامه جهان اسلام 3 سال پس از توقيف، تبرئه شد، در حالي كه وزارت ارشاد نه عذرخواهي كرد و نه ديناري براي خسارت مالي آن پرداخت.

وي با تأكيد بر انجام وظيفه‌ي اطلاع‌رساني روزنامه جهان اسلام به دانشگاهيان كشور، گفت: پس از توقيف اين روزنامه كمتر روزنامه‌اي قادر شد خبر آن را بازتاب دهد و اندك روزنامه‌هاي طرفدار با عشوه و ناز مختصر لبي تر كردند.

خامنه‌اي به روزنامه حيات نو نيز اشاره كرد و افزود: روزنامه‌ي حيات نو نسل جديد همان روزنامه‌ي جهان اسلام بود كه با همكاران جديد به ميدان آمد و در اندك زماني خوش درخشيد. سه سال دوام آورد و با پرتيراژترين روزنامه‌هاي كشور به رقابت برخاست. در اين ميان پيك اجل در همان دوران سه سالگي به سراغش آمد.

وي ادامه داد: اين روزنامه در زماني به عرصه فعاليت پا نهاد كه جاي بسياري از روزنامه‌هاي همفكر خالي بود و جايگاهي براي عرضه تمام افكار و انديشه‌هاي اصلاح‌طلب با همه‌ي تغييرات و تفاوتهاي مختلف وجود داشت كه مي‌توانستند افكارشان را بدون كمترين سانسور و سخت‌گيري در اين روزنامه منعكس كنند كه آرزو داريم روزنامه‌هاي ديگر هم اين روش را نصب‌العين قرار دهند و سانسور را كه يكي از جريان‌هاي تحميلي به روزنامه‌هاي جدي روزگار گذشته و امروز است، عملا به عنوان يك سنت در ميان همكاران رواج ندهند. اجازه دهند كه افكار و انديشه‌هاي گوناگون مربوط به نويسندگان خانواده اصلاحات در روزنامه‌ها مطرح شود، چرا كه جناح مقابل براي طرح انديشه‌هاي خود به اندازه كافي تريبون دارد.

وي خاطرنشان كرد: بهانه‌جويي‌هاي حاصله براي تعطيلي اين روزنامه افشاگر جريانهايي در كشور بود و هست كه ثابت مي‌كند در مقابل داشتن تريبون‌هاي سالم، گسترده و فراگير كه در جهت سلامت و به سامان آوردن حركت اصلاحات فعاليت مي‌كند، همواره روش‌هاي كارشكنانه و دشمنانه دنبال مي‌شود.

مديرمسوول روزنامه توقيف‌شده حيات نو تصريح كرد: مسأله‌اي كه به بهانه‌اي براي تعطيلي حيات نو بدل شد تا امروز نيز در هاله‌اي از ابهام، تعجب و شگفتي همه كساني كه دلسوز كشور در همه جناح‌ها هستند، فرورفته است. هنوز هم براي ما مسؤولان اين روزنامه و هزاران نفر از طرفداران آن روشن نشده كه ريشه اين حركت چه بود جز آن كه سر تا سر اين حركت صد در صد به ضرر انقلاب و ارزشهاي آن بود و يكي از فعال‌ترين و موفق‌ترين رسانه‌ها را از ميان برداشتند. اين سؤال را نيز براي هميشه بي‌پاسخ گذاشتند و اين دقيقا به نفع كشور و مصالح آن در هيچ جريان و جناحي نبوده و نخواهد بود.

وي در پايان گفت: اميدواريم كه در اين تجربه براي همه مسؤولان امروز، ديروز و آينده كشور درسي آموزنده باشد كه ديگر با مطبوعات و خانواده مطبوعات بازي نكنند. مطبوعات را بايد جدي بگيرند و به اطلاع‌رساني ارج بنهند. اعتقاد داريم عليرغم اختلاف شديد و گسترده در عرصه مسائل سياسي كشور، آزاد گذاشتن عرصه مطبوعات در چارچوب مصالح و منافع كل كشور است و هيچ ضرري از اين بابت به كشور و مصالح آن وارد نخواهد شد. اميدواريم اين يادبود بهانه‌اي براي طرح مباحثي از همين دست باشد.

واحدي سردبير روزنامه‌ي آفتاب يزد:

رفتار برخي مدعيان ارزشها در برابر حيات نو، نه يك اتفاق بلكه ناشي از يك تفكر بود

به گزارش ايسنا، در اين مراسم، واحدي سردبير روزنامه‌ي آفتاب يزد نيز گفت: رفتاري كه برخي مدعيان ارزشها در برابر روزنامه‌ي حيات نو انجام دادند نه يك اتفاق بلكه ناشي از يك تفكر بود كه به نظر مي‌رسد روز به روز در حال تقويت است. تفكري كه به موجب آن هر گونه دگرانديشي حتي با حفظ چارچوبهاي اصلي مطرود است و پيروان آن مستحق هر نوع ملامت و اهانت .

وي افزود: بحث بر سر آن نيست كه ثابت كنيم هركس دو سال پيش اعتراضي نسبت به حيات نو داشت حتما قرائن سياسي را تعقيب مي‌كند و مي‌كرد بلكه به نظر مي‌رسد آنچه نسبت به حيات نو انجام شد و امروز نيز به بهانه‌هاي مختلف نثار برخي اصلاح‌طلبان مي‌شود، نتيجه‌اي بس تأثرانگيز به دنبال دارد.

اين روزنامه‌نگار ادامه داد: آنها كه آن روز 19 ديماه 1381 را با 19 ديماه 1356 مقايسه كردند و طرح چاپ شده در حيات نو را تكرار مقاله احمد رشيدي مطلق دانستند، اين پيام را به تمام جهان مخابره كردند كه در زمان رژيم سابق نوشتن مقاله عليه امام آنقدر سخت بود كه نويسنده‌ي هتاك مقاله نام مستعار بر خود مي‌گذاشت و 24 سال پس از انقلاب فضاي جامعه به گونه‌اي شده است كه در روزنامه نزديك به نظام جرأت اهانت به امام وجود دارد. متأسفانه اين طرز تفكر هنوز ادامه دارد و كساني براي ضربه زدن به رقيب از رسوخ دشمن به بالاترين سطوح كشور سخن مي‌گويند بدون آن كه تبعات سخنان خود را بدانند.

وي ادامه داد: آنها فضاي فرهنگي جامعه را آنقدر مسموم معرفي مي‌كنند كه شايد هركس در ايران نباشد گمان كند 26 سال حاكميت انقلاب اسلامي كه يك انقلاب بزرگ فرهنگي بود تنها افزايش فساد در سطوح مختلف جامعه را به دنبال داشته است.

واحدي در پايان با ارج نهادن به تلاش مؤثر دست‌اندركاران روزنامه حيات نو، گفت: اين روزنامه چهره ممتازي در ميان روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب داشت. لذا رفع توقيف هرچه سريعتر اين روزنامه را خواستار و اميدوارم كساني هم كه گمان مي‌كردند توقيف روزنامه‌هايي مانند حيات نو خدمت به اسلام، انقلاب و فضاي فرهنگي كشور است به اين سؤال پاسخ دهند كه آيا به نظر آنها امروز كشور از فضايي حزب‌اللهي‌تر برخوردار است؟

حكمت:

نيمه‌خالي ليوان را نبايد ديد؛ دولت اصلاحات كارهاي زيادي كرد

علي حكمت، نيز طي سخناني ابراز عقيده كرد: حدود 10 سال پيش وزارت ارشاد بدون هيچ بهانه‌اي نشريات را توقيف مي‌كرد. اكنون اين سؤال مطرح است كه وظيفه‌ي وزارت ارشاد در رابطه با مطبوعات چيست؟.

وي افزود: جنبش اصلاحات و حتي دولت اصلاحات كارهاي زيادي كردند. تنها نكات ضعف و نيمه‌خالي ليوان را نبايد ديد. در يك جامعه استبدادزده كه هزارها سال اقتدارگرايي و طاغوت‌مآبي را با خود يدك مي‌كشد، جنبش اصلاحات به طور طبيعي نبايد انتظار داشته باشد كه با سعه‌ي صدر و روي گشاده روبرو شود. جنبش اصلاحات خط پاياني بود بر بخش زيادي از فزون‌طلبي‌هايي كه در جامعه وجود داشت و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب كوس رسوايي خيلي‌ها را به گوش مردم ايران رساندند.

اين روزنامه‌نگار تصريح كرد: طبيعتا جنبش اصلاحات مانند هر جنبش آزادي‌خواه و عدالت‌طلب ديگر با مخالفت‌ها و چالشها مواجه مي‌شد ولي آنچه در راه اصلاحات صورت گرفت كمتر از چيزي بوده كه بايد به آن مي‌پرداختيم. در واقع جوامع آزاد‌ي‌طلب براي دستيابي به اصلاحات هزينه‌هاي زيادي پرداخت كرده‌اند. بيش از 100 روزنامه اصلاح‌طلب توسط قوه‌ي قضاييه و يا بخش‌هايي از اين قوه تعطيل شد و در اين راستا عده‌ي زيادي زندان و از حقوق ابتدايي خود محروم شدند. اما چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگاران بدانند در مقابل آنچه از دست داديم، آنچه انجام گرفته بسيار باارزش است و كاري كه كرده‌ايم را نبايد دست كم بگيريم.

حكمت ادامه داد: نكته ديگر اين كه دغدغه امثال ما اين است كه نظام جمهوري اسلامي و به تبع آن احترام و كرامت ملت ايران در رابطه با اين ناهنجاري‌ها نبايد مخدوش شود. ايران و ملت آن از فرهنگ و تاريخ كهني برخوردار است، لذا برخورد با چهره‌هاي فرهنگي چنين كشوري درست نيست. آنچه اتفاق مي‌افتد صرف‌نظر از تمام ديدگاههاي سياسي اين مسائل توهين به ملت، تاريخ و فرهنگ ملت ايران است در حالي كه به برخي بايد گفت نبايد مشروعيت، محبوبيت و مقبوليت خود را مخدوش كنند.

وي تصريح كرد: آنچه در رابطه با مطبوعات اصلاح‌طلب اتفاق افتاد، براي مطبوعاتي‌ها ناخوشايند و گاهي دردآور بود. ولي باعث سلب مقبوليت از برخي مسوولان در جامعه نيز شد، در حالي كه بدون مقبوليت نمي‌شود حكومت كرد. چراكه اساس مشروعيت، مقبوليت است و بدون داشتن مقبوليت هيچ حكومتي نتوانسته مشروعيت پيدا كند.

شمس‌الواعظين:

نگران آبروي كشور هستم

ما ايستاده‌ايم و از حقوق و آزادي‌هاي بنيادي‌مان دفاع خواهيم كرد

ماشاءالله شمس‌الواعظين با اشاره به آنچه آن را ممانعت از گردش آزاد اطلاعات در كشور مي‌ناميد، گفت: من واقعا نگران آبروي كشور هستم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ماشاءالله شمس‌الواعظين كه در مراسم سومين سالگرد توقيف روزنامه‌ي حيات نو، سخن مي‌گفت، ضمن اشاره به بخشي از سخنان سيدهادي خامنه‌اي، مديرمسوول اين روزنامه اظهار داشت: ظاهرا ما تنها براي يادبود مطبوعات گردهم مي‌آييم ولي اميدوارم روزي فرا رسد كه براي ولادت مجدد مطبوعات جلسه‌اي برپا كنيم كه فكر كنم با چنين روزي خيلي فاصله نداريم.

سردبير روزنامه‌ي توقيف‌شده‌ي جامعه افزود: با توجه به اظهارات آقاي خامنه‌اي فكر كردم وارد بحثي با محوريت انتخابات و رسانه‌هاي عمومي در جهان امروز شوم كه دچار تغييرات جدي شده‌اند، در حقيقت با توجه به رقابت بي‌امان شبكه‌هاي تلويزيوني و سايت‌هاي اينترنتي، امروز رسانه‌هاي مكتوب به طور كلي تغيير ماهيت داده‌اند.

وي با اشاره به مسأله‌ي گردش اطلاعات در جهان امروز ادامه داد: امروز گردش آزاد اطلاعات در جهان از ابتدايي‌ترين حقوق ملتها شناخته شده و البته در بخشي از منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد، حقي لاينفك معرفي شده است؛ براي درك مفهوم اين مسأله بايد گفت آن را با حاكميت ملتها مرتبط ساخته‌اند.

شمس‌الواعظين همچنين گفت: در واقع اين مسأله‌ي گردش آزاد اطلاعات مستقيما با حاكميت ملت‌ها گره خورده، چرا چنين است؟ مسلم است كه اگر قرار باشد ملت‌ها حاكميت اصلي را بر عهده گيرند، بايد از جزئي‌ترين مسائل جاري آگاهي يابند تا بتوانند نظراتشان را در عرصه‌هاي مختلف به گوش نمايندگانشان برسانند، لذا نقض اين حقوق توسط هر حاكميتي، نقض قطعي حاكميت ملي ملت‌هاست.

سردبير روزنامه‌ي توقيف‌شده‌ي جامعه درباره‌ي تأثيرات جلوگيري از جريان گردش آزاد اطلاعات گفت: نخستين تأثير چنين جرياني، كاهش سطح آگاهي‌هاي عمومي يك جامعه است؛ در پي چنين امري قدرت نظامي افكار عمومي بر دستگاههاي مختلف به واسطه‌ي فقدان وجود اطلاعات كافي كاهش خواهد يافت و در نهايت "رسانه‌ي شايعه" قدرت مي‌يابد و كم كم جايگزين رسانه‌هاي مكتوب، قانوني و شفاف مي‌شود و اين مسأله خيلي نگران‌كننده است.

وي با اشاره به گزارش يونسكو در سال ‌1379 افزود: به‌ياد دارم كه در آن گزارش به دليل افزايش چشمگير تيراژ مطبوعات، يعني در سالهاي اوج قدرت دموكراسي از جريان روزنامه‌ي سلام تا توقيف گسترده كه تيراژ ‌8 / ‌3 ميليون نسخه را براي ايران تأييد كردند، كشور از رتبه‌ي ‌168 سازمان ملل متحد به رتبه‌ي ‌124 ارتقاء سطح يافت و از كنار كشورهايي چون افغانستان و سودان به كنار بخشي از كشورهاي اسكانديناوي منتقل شد.

شمس‌الواعظين ادامه داد: پس از توقيف گسترده، گزارش يونسكو، گزارشي ويرانگر بود، در آن گزارش افغانستان از ايران جلو افتاده بود، البته من نمي‌دانم شما تا چه ميزان در اين مسائل دقت داريد ولي اين جريان خيلي مخاطره‌آميز و نگران‌كننده است.

اين روزنامه‌نگار در ادامه گفت: وقتي شما در كلاس روزنامه‌نگاري مي‌نشينيد، اولين درسي كه معلم مي‌دهد، اين است كه وقتي وارد ساحت خبر مي‌شويد، بايد بي‌طرف باشيد، من مي‌گويم بايد لباس احرام بپوشيد؛ ولي ديگر امروز رسانه‌هاي عمومي بر اساس برخي نظريه‌ها‌، نمي‌توانند حامل ايده، آرمان و مسائلي از اين قبيل نباشند. امروز به دليل گسترش بي‌امان رقابتهاي مطبوعاتي، روزنامه‌ها سعي مي‌كنند با افزودن چيزي بر موارد خبري‌شان، گزاره‌هايي خاص را كه از ديدگاهشان براي جامعه‌ي خود و جامعه‌ي بين‌الملل مفيد خواهد بود حمل كنند.

شمس‌الواعظين ضمن قرائت بخش‌هايي از پيمان‌نامه‌ي شرافت روزنامه‌نگاران گفت: جالب است كه در عرصه‌ي بين‌المللي رسانه‌هاي مكتوب بايد در راه پايداري صلح و ثبات، همزيستي مسالمت‌آميز، مقابله با گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي و حتي جلوگيري از آلودگي محيط زيست عمل كنند، البته يك سلسله آرمانهاي بشري هم هستند كه نمي‌توان از زير آنها شانه خالي كرد؛ بحث حقوق بشر، توسعه‌ي سياسي ملتها، احترام به تنوع فرهنگها و زبان‌ها، تلاش براي كاهش تنش‌هاي منطقه‌اي و مواردي از اين دست، همگي از جمله اين آرمانها هستند.

وي تأكيد كرد: چنانچه بگويند مسائل حقوق بشر ارتباطي به روزنامه‌ها ندارد، مطبوعات بايد مقابله كنند و چنين بيان دارند كه حل اين مسائلي كه مي‌گويند ربطي به ما ندارد اتفاقا بر دوش ما قرار دارد، تا در قدرت سياسي موازنه ايجاد شود.

سردبير روزنامه‌ي توقيف‌شده‌ي جامعه همچنين اظهار داشت: پيام من اين است كه در مقابل برخي اقدامات ما ايستاده‌ايم و از حقوق و آزاديهاي بنيادي‌مان دفاع دفاع خواهيم كرد، بايد جدا براي اين وضعيت نگران‌كننده انديشه‌اي شود.

محتشمي‌پور:

كروبي باجراتي كه دارد، اجازه تعرض به نفوذياني كه مي‌خواهند قلم‌هارابشكنند،ندهد

غروب آفتاب دولت خاتمي،غروب اصلاحات نخواهدبود

حجت‌الاسلام والمسلمين محتشمي‌پور، با اشاره به سابقه‌ي شجاعت و شهامت حجت‌الاسلام والمسلمين كروبي، گفت: حمايت از اصحاب فكر، انديشه، قلم و مطبوعات از پير اصلاحات، جناب كروبي، بعيد نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور، عضو مجمع روحانيون مبارز و دبيركل كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه‌ي فلسطين كه در مراسم سومين سالگرد توقيف روزنامه‌ي حيات‌نو سخن مي‌‌گفت، ضمن ابراز تاسف از آنچه آن را صدور حكم اعدام براي بسياري از روزنامه‌ها بدون محاكمه، مي‌ناميد، اظهار داشت: ظاهرا اين شتري است كه بايد در خانه‌ي همه‌ي ما بخوابد و باز هم بايد از اين رهگذر انتظار داشت كه الطافي شامل حال بقيه‌ي دوستان هم بشود.

وي افزود: در اواخر دهه‌ي 60 مجله‌ي بيان و روزنامه‌هاي سلام و جهان اسلام، سه مطبوعه‌يي بودند كه به صورت مستقل، فعال و بنا بر توصيه‌هاي حضرت امام (ره) در عرصه‌ي مطبوعات ظاهر شدند. تصور مي‌شد كه پس از رحلت حضرت امام (ره) توصيه‌هاي ايشان هم‌چنان به قوت خود باقي بماند كه متاسفانه همانگونه كه شاهد بوديم مجله‌ي بيان و در پي آن جهان اسلام يكي پس از ديگري قرباني شدند و روزنامه‌ي سلام هم افتان خيزان آن دوران را از ميان كوره‌راه‌هاي دشوار گذراند و عليرغم تمامي ميادين مين‌هايي كه برايش فراهم آمده بود، جان سالم بدر برد!

عضو مجمع روحانيون مبارز، ادامه داد: نكته‌يي كه حائز اهميت است، اينكه ما در آن زمان مبتلاي وزارت ارشادي بوديم كه همواره مسائل و موانع متعددي را ايجاد مي‌كرد و اجازه‌ي فعاليت را به اين قشر شريف و كساني كه با روح و جان مردم در ارتباط بودند و مي‌توانستند با اطلاع‌رساني به موقع حساسيت‌ها را به نفع كشور برانگيزند، نمي‌داد و جز مواردي اندك كه جرات مخالفت نمي‌كردند، پروانه‌يي صادر نمي‌كردند.

نماينده سابق مجلس با اشاره به ديد آن زمان مبني بر عدم نياز كشور به توسعه‌ي سياسي و حضور مطبوعات قدرتمند و كفايت چند روزنامه‌ي سنتي، گفت: پس از دوم خرداد 76 اين فضا كاملا متحول شد و با حركت اصلاحات ما شاهد رشد سريع و وسيع مطبوعات در كشور بوديم. آنگونه كه به ذهن من مي‌آيد، حركت و تولد مطبوعات پس از 2 خرداد، شتابي بسيار وسيع و گسترده يافت كه در سايه‌ي تولد مطبوعات شاهد ايجاد فضايي مناسب براي رشد صاحبان قلم و بروز استعدادهاي بسياري در عرصه‌ي مطبوعات شديم و شايد امروز غني‌ترين نيروي مطبوعاتي و قلم‌زن را حداقل در منطقه دارا باشيم.

مدير مسؤل روزنامه‌ي ”بيان“ كه توقيف موقت شده، در ادامه اظهار داشت: به بركت جرياني كه ذكر شد، استعدادهاي بسياري شكوفا شد كه از پشتوانه‌هاي مهم انقلاب است كه در سايه‌ي دولت اصلاحاتي ايجاد شد و در خور تقدير و ستايش و دست‌مايه‌ي بسيار خوبي براي آينده‌ي كشور است.

محتشمي‌پور با اشاره به اقدامات قوه‌ي قضاييه پس از دوم خرداد 76، افزود: نكته‌يي كه هست اينكه پس از ايجاد فضاي سياسي مطلوب در كشور در پي روي كارآمدن دولت اصلاحات، شكوفايي مطبوعات و حمايت دولت از اين قضيه، شاهد حركتي تقابلي از ناحيه‌ي دستگاه قضايي بوديم. كاري كه پيش از دوم خرداد نيازي به انجام آن ديده نمي‌شد، پس از آن عملي شد و در واقع شمشيرها را از رو بستند، قلع و قمع را آغاز كردند و اقداماتي چون اعدام مطبوعات و به زندان ‌رفتن صاحبان قلم شروع شد.

رييس فراكسيون دوم خرداد مجلس ششم ادامه داد: طبيعتا اين اقدامات نه با قانون اساسي، نه با اسلام و نه با روح انقلاب و نظامي كه حضرت امام (ره) بنيان نهادند، منطبق نيست.

وي با اشاره به بخش‌هايي از سخنان شمس‌الواعظين، گفت: البته مواردي كه از جانب سازمان ملل متحد به كشورها ابلاغ مي‌شود، محترم است و بايد به آن پايبند بود، ولي 1400 سال پيش امام علي (ع) طي منشوري كه به مالك اشتر ابلاغ مي‌كنند، از پيش پا افتاده‌ترين حقوق مردم، يعني طرح آزادانه‌ي نظرات بدون لكنت، سخن مي‌گويند و اينكه حتي لازم نيست، سخنان مخالفان صد در صد صحيح باشد، بلكه مي‌تواند حتي غيرحق هم باشد.

محتشمي‌پور تاكيد كرد: تا زماني كه كسي شمشير برنداشته، حكومت بايد تحمل كند و اجازه دهد تا همه‌ي مطالب، مسائل و عقايد، آزادانه و بدون لكنت بيان شوند و اين، اسلام است.

به گزارش ايسنا وي افزود: مشكل ما با دستگاه قضايي تمام نشده و ادامه خواهد داشت، طبيعتا اين رييس‌جمهور و دولت است كه بايد از قانون اساسي و انجام صحيح آن پاسداري و حمايت كند، همچنين اصول و انديشه‌هاي امام (ره) را مدنظر داشته باشد. آفتاب حكومت جناب آقاي خاتمي كه رفته رفته به غروب نزديك مي‌شود ولي اين به معناي غروب آفتاب اصلاحات نيست.

اين عضو مجمع روحانيون مبارز، اظهار اميدواري كرد كه دولت اصلاحات هم‌چنان پايدار بماند و تا وقتي كه ملت سرپاست و نيروهاي صاحب فكر و انديشه و صاحب قلم به وظايفشان پايبندند، همچنين تا زماني كه شرف اسلامي، ايراني و انساني جوانان ما پا برجاست، اين راه ادامه يابد.

وي گفت: اميدواريم كانديداي صاحب نفوذ و شجاع اصلاحات، يكي از اهداف و اركان بزرگش را حمايت از اصحاب فكر، انديشه، قلم و مطبوعات قرار دهد و اين مساله از پير اصلاحات، جناب كروبي بعيد نيست و ما معتقديم با جرات و شهامتي كه ايشان دارند، مي‌توانند در آينده هم از اين ركن ركين اسلام و انقلاب اسلامي پاسداري و از حدود آن حراست نمايند و اجازه‌ي دست‌اندازي و تعرض به افراد نفوذي در دستگاه‌هاي ديگر كه مي‌خواهند قلم‌ها را بشكنند و زبان‌ها را قطع كنند، ندهند.

محتشمي‌پور در پايان افزود: اميدواريم به همين زودي‌ها، بيان‌ها، سلام‌ها، جهان اسلام‌ها، حيات‌نوها و ده‌ها مطبوعات ديگر به صحنه آيند و مجددا به ايفاي مسووليت و نقش خويش بپردازند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16912

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سالگرد توقيف حيات‌نو: مشروح سخنان كروبي، هادي خامنه‌اي، محتشمي‌پور، واحدي، حكمت و شمس‌الواعظين، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016