سه شنبه 29 دی 1383

شيرين عبادي: به خاطرحمايت آقاي‌‏خاتمي متشكرم اما خطايي مرتكب نشده‌‏ام كه نيازي به حمايت ايشان داشته باشم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

"شيرين عبادي" برنده جايزه صلح نوبل سال 2003 ميلادي، گفت: از حمايت آقاي خاتمي متشكرم اما من هيچ خطايي مرتكب نشده‌‏ام كه نيازي به حمايت آقاي خاتمي داشته باشم.

به گزارش سرويس ديپلماتيك "ايلنا"، وي گفت‌‏وگويي با روزنامه فرامنطقه‌‏اي الحيات چاپ لندن داشته است كه متن آن در زير مي‌‏آيد:
* دلايل احضار شما به دادگاه چيست؟
- نمي‌‏دانم؛ احضاريه را دريافت كردم كه در آن مي‌‏گويند بايد براي توضيح برخي موضوعات در دادگاه حاضر شوم و يك مهلت سه روزه به من داده شده است كه درصورت حاضرنشدن، بازداشت خواهم شد. در اين احضاريه هيچ گونه دليلي براي ارسال آن يا حتي موضوعي كه بايد درباره آن توضيحاتي ارائه دهم، ذكر نشده است.
* آيا احضار شما به دادگاه رابطه‌‏اي با انتقال پرونده روزنامه‌‏نگار؛ "زهرا كاظمي" به دادگاه استيناف دارد؟
- نمي‌‏دانم؛ به خاطر آنكه آنان تفسيري ارائه نداده‌‏اند، نمي‌‏توانم سخن بي‌‏پايه و اساسي را مطرح كنم، ممكن است به علت هر چيزي بوده باشد.
* آيا معتقديد در صورت حاضر نشدن در دادگاه، دادگاه انقلاب اقدام به بازداشت شما خواهد كرد؟
- بايد اين سوال را از دادگاه انقلاب پرسيد؛ اما من در پاسخ به احضاريه‌‏اي كه دريافت كردم، نامه‌‏اي را به دادگاه فرستادم و در آن قصد خود را براي حاضر نشدن بيان داشتم زيرا اين احضاريه غيرقانوني است.
* چگونه با هرگونه افزايش فشارها از سوي دادگاه روبه‌‏رو خواهيد شد؟
- مسايل قانوني بسيار دقيق است، ‌‏بايد منتظر آنچه دادگاه انجام مي‌‏دهد، بود زيرا پاسخ من، بر اساس تصميمي خواهد بود كه دادگاه اتخاذ خواهد كرد.
* آيا احضاريه دادگاه رابطه‌‏اي با شروط وضع شده از سوي اتحاديه اروپايي براي ايران به منظور ادامه مذاكرات دارد؟
- بايد اين سوال را از همان قاضي بپرسيد كه من را احضار كرده است. در مقابل، من اطمينان دارم هيچ گونه عمل خلاف قانوني را انجام نداده‌‏ام و خطايي را مرتكب نشده‌‏ام.
* آقاي خاتمي در خصوص اين احضار ابراز اميدواري كرد كه مساله، ساده باشد و براي حمايت از شما به حيطه اختيارات قوه قضائيه وارد شد، آيا اين به معناي اين است كه شما در معرض خطر هستيد؟
- از حمايت آقاي خاتمي متشكرم، اما تكرار مي‌‏كنم من هيچ خطايي مرتكب نشده‌‏ام تا اينكه نياز به حمايت آقاي خاتمي داشته باشم، من بي‌‏گناهم.
* آيا اين بدان معناست كه آقاي خاتمي احساس كرده است اين مساله ابعاد سياسي دارد؟
- اگر احضار من به دلايل سياسي بود، اين مشكل من نيست بلكه مشكل حكومت است و بايد دريك جايي حل شود. آنان بايد بين عدالت و سياست جدايي قايل شوند.
* آيا امكان جدايي بين عدالت و سياست وجود دارد؟
-مقصود من جدايي بين سياست و دادگاه است. هر كاري امكان‌‏پذير است، كافي است كه افراد عادلي را در دادگاه‌‏ها قرار دهيم و در آن صورت مجالي براي دخالت سياست در آن نيست.
* اين اتهام مستقيمي به عدم سلامت قوه قضائيه است؟
- نمي‌‏توانم يك ديدگاه كلي ارائه دهم و آنان را به بي‌‏عدالتي متهم كنم، آنها مي‌‏توانند كه عدالت را در بسياري از مسايل مراعات كنند، من در اينجا درباره خودم سخن مي‌‏گويم زيرا احضار من بي‌‏پايه و اساس است.
* آيا اين اقدام در حق شما را نمي‌‏توان پيامي به دنيا دانست از اين زاويه كه شما يكي از مدافعان حقوق بشر هستيد؟
- اين سوال را بايد از قاضي كه احضارم كرده است، پرسيد زيرا من نمي‌‏توانم بگويم كه وي به هنگام ارسال اين فراخواني و دلايل آن به چه چيزي فكر مي‌‏كرده است.
* "ريچارد بوچر" سخنگوي وزارت خارجه آمريكا از اين اقدام اخير ايران ابراز نگراني كرد و ايران نيز در پاسخ، واشنگتن را به دخالت در امور داخلي خود متهم كرد، ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟
- حقوق بشر يك موضوع داخلي نيست بلكه موضوعي بين‌‏المللي است و به همان دليلي كه ما حق سخن گفتن و بيان مواضع در خصوص اوضاع عراق و فلسطين داريم و نگراني خود را از اوضاع افغانستان ابراز مي‌‏داريم، دنيا نيز حق دارد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران سخن بگويد.
* آيا مي‌‏توان اين احضاريه را علاوه بر نظارت شديد موجود بر مطبوعات، اينگونه تفسير كرد كه آنهايي كه درحال انجام چنين كارهايي هستند سعي در تسلط و كنترل برامور دارند؟
- شماري از افراد هستند كه جز افكاري را كه به آن اعتقاد دارند، قبول نمي‌‏كنند و آراي ديگران را كه با شيوه تفكر آنان در تضاد است، نمي‌‏پذيرند و طبيعي است كه اختلاف بين كساني كه در ديدگاه با يكديگر موافق نيستند، ظاهر شود. بر اين اساس اين تقابل قابل پيش‌‏بيني است و مهمترين كاري كه مي‌‏توان درمقابل اين برخورد صورت داد، به رسميت شناختن ديگري و پذيرفتن اين موضوع است كه ديگري نيز حق دارد. هر فرد بعدي يا جنبه‌‏اي از حقيقت كلي را در اختيار دارد اما برخي معتقدند كه آنان به تنهايي صاحب اين حقيقت هستند.
* اين بدان معناست كه مشكل در تفكر ديني است؟
- بهتر است دراينجا اين مساله را به برداشت‌‏هاي عقيدتي نسبت دهيم نه دين، زيرا حتي ماركسيست‌‏ها نيز با اين بحران روبرو شدند.
*‌‏ برگرديم به بحراني كه با آن روبرو هستيم، بنابراين سخن شما اين حق را به آقاي خاتمي مي‌‏دهد كه به آمريكا پاسخ داده و اين كشور را به نقض حقوق بشر در گوانتانامو، افغانستان و عراق متهم كند؟
- موافقم كه حقوق بشر در گوانتانامو، زندان‌‏هاي عراق و كشتارهايي كه در حق افغان‌‏هاي بيگناه صورت گرفت، نقض شده است اما اين، به كشورهاي ديگر اين حق را نمي‌‏دهد كه حقوق بشر را نقض كنند.
* بحراني در ايران در خصوص برخورد با آزادي‌‏ها و حقوق بشر وجود دارد، به اعتقاد شما آيا جريان امور در ايران به سوي بن‌‏بست بين نظام و طرفداران‌ آزادي‌‏ها و حقوق بشر پيش مي‌‏رود؟
- من به آينده خوشبين هستم، به ويژه اگر اوضاع كنوني در ايران را با اوضاعي كه در اوايل دهه هشتاد قرن گذشته وجود داشت، مقايسه كنيم. حقوق بشر در گذشته بدتر از حال حاضر بود اما امروز پيشرفت زيادي كرده‌‏ايم، هرچند اين به معناي نبود مشكلات نيست؛ ما هم‌‏اكنون در زمينه حقوق بشر با مشكلات زيادي روبرو هستيم، عدم برابري جنسيتي و مذهبي، آزادي بيان، دموكراسي، حقوق كودكان. اما در مقايسه با اوايل دهه هشتاد قرن گذشته مي‌‏توان گفت كه اوضاع بهتر شده است و اين امر مرا بر آن مي‌‏دارد كه بگويم آينده تاريك نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

*‌‏ آيا معتقد نيستيد فشارهايي كه در معرض آن قرار مي‌‏گيريد، رابطه‌‏اي با انتخابات رياست‌‏جمهوري آينده ايران داشته باشد، صرف نظر از امكان يا عدم امكان مشاركت شما در آن؟
- اعتقادي به اين امر ندارم، زيرا اين فشارها هميشه در ايران بوده است. هنگامي كه اقدام به بستن مطبوعات كردند، فضاي انتخاباتي وجود نداشت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17092

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيرين عبادي: به خاطرحمايت آقاي‌‏خاتمي متشكرم اما خطايي مرتكب نشده‌‏ام كه نيازي به حمايت ايشان داشته باشم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016