چهارشنبه 7 بهمن 1383

سردار صفوي: آمريكا نمي‌تواند با كنار زدن ايران امنيت خاورميانه را تامين كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران

سردار صفوي گفت: كارشناسان آمريكايي معتقدند با توجه به وضعيت آينده‌ي عراق و دست نيافتن آمريكا به اهدافش، سياست واشنگتن در عراق با شكست روبرو خواهد شد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار صفوي، فرمانده‌ي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه در سومين همايش سراسري مديران حراست‌هاي وزارت نيرو در پژوهشگاه اين وزارتخانه سخن مي‌گفت، با اشاره به پيشرفت‌هاي ايران در حوزه‌ي انرژي آب و برق، تصريح كرد: پيشرفت و توسعه در صنعت آب و برق افتخارآميز است و اين افتخار بزرگ به دست جوانان برومند كشور و در اين وزارتخانه انجام شده و نقش وزير مومن و متدين و مديران وزارت نيرو قابل ستايش است.
فرمانده كل سپاه با اشاره به دهه فجر و عظمت انقلاب اسلامي گفت: انقلاب اسلامي ملت بزرگ ايران به رهبري حضرت امام خميني (ره) در مقايسه با انقلاب‌هاي اخير جهان نظير انقلاب‌هاي كبير فرانسه (1789 ميلادي)، اكتبر روسيه (1917)، كمونيستي چين (1949) و انقلاب كوبا (1959) از جهت درصد مشاركت مردم، قدرت و نفوذ رهبر، درصد محدود خسارت در حين مبارزات، چگونگي پيروزي، دولت‌سازي و مردم‌سالاري به عنوان انقلابي كم نظير در دهه‌هاي آخر قرن بيستم مي‌باشد كه توانست براي همه آزادي‌خواهان جهان الگو باشد.
وي با اشاره به تغيير و تحولات سياسي - امنيتي، منطقه‌يي و جهاني و شرايط حساس و پيچيده آن گفت: سرعت تغيير و تحولات در منطقه و جهان بالاست و اين سرعت در منطقه‌ي پيرامون ايران يعني خاورميانه، قفقاز و آسياي مركزي از شتاب بيشتري برخوردار است و با توجه به قرار گرفتن ايران در منطقه مركزي نسبت به اين سه منطقه، ملت هوشمند ما، سياستمداران و روشنفكران و نيروهاي مسلح ما نمي‌توانند نسبت به اين تغيير و تحولات بي‌تفاوت باشند.
سردار صفوي افزود: خاورميانه به عنوان قلب جهان اسلام، مركز تجمع مسلمين، در ايام حج وجود قبله‌گاه مسلمين، حرم شريف پيامبر اكرم (ص)، وجود بيش از 70 درصد ذخاير نفت جهان، نقطه اتصال سه قاره اروپا، آسيا و آفريقا از يك موقعيت مركزي برخوردار است و اين موقعيت مركزي براي جهان بسيار ارزشمند است.
وي گفت: آمريكايي‌ها از 20 سال قبل براي تسلط بر انرژي منطقه خليج فارس طر‌ح‌هايي داشته كه حوادث اخير عراق كه نتيجه سه دسته سياست آمريكاست به اين تغييرات شكل جديدي داد.
فرمانده كل سپاه اولين سياست آمريكا را دكترين عمليات پيش‌دستانه خواند و گفت: اين دكترين كه بعد از حوادث 11 سپتامبر مطرح شد، عليرغم مخالفت كشورهاي اروپايي و مخالفت افكار عمومي مردم جهان، با زير پا گذاشتن همه مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل و عدم همراهي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به صورت يكجانبه‌گرايانه در عراق به اجرا گذاشته شد.
سردار صفوي افزود: دومين سياست، فرصت طلبي از فضاي جهاني بعد از فروپاشي شوروي سابق و پايان جنگ سرد است كه آمريكايي‌ها به دنبال تك‌قطبي كردن جهان يا برتري كامل در اقتصاد، سياست، فرهنگ و حاكميت بر تمام جهان تحت عنوان نظم نوين جهاني هستند.
عضو شوراي عالي امنيت ملي سياست سوم آمريكايي‌ها را طرح خاورميانه بزرگ دانست و تصريح كرد: اروپايي‌ها اختلاف زيادي با آمريكايي‌ها در موضوع خاورميانه بزرگ دارند. مثلا اروپايي‌ها معتقدند اين طرح نيازمند با همكاري همه جانبه و متقابل كشورهاي اروپايي امكان‌پذير است در حالي كه عملكرد دولت بوش، سياست به حاشيه راندن اروپا و يكجانبه‌گرايي است.
وي افزود: عليرغم اشتراك منافع آمريكا با اروپا در خاورميانه، اختلاف ديگر آنها در نحوه‌ي رويارويي با اين موضوع است. آمريكايي‌ها تروريسم را داراي بار ارزشي مي‌دانند كه ريشه در كشورهاي عربي - اسلامي دارد.
سردار صفوي گفت: سومين اختلاف اين است كه اروپايي‌ها معتقدند اصلاحات در خاورميانه بايد روندي تدريجي، طولاني مدت و عدم به‌كارگيري زور و با حفظ نظام‌ها و ساختارهاي موجود و با محوريت اقتصاد صورت بگيرد، ولي آمريكايي‌ها معتقدند كه نظام‌ها و ساختارها بايد كاملا تغيير كند و اصلاحات از خارج به داخل كشورها وارد شود و با سه حربه اقتصادي، سياسي و فرهنگي - اجتماعي باشد.
وي ديگر اختلاف آمريكايي‌ها با اروپايي‌ها را در تعريف خاورميانه بزرگ دانست و گفت: آمريكاييها معتقدند خاورميانه بزرگ از شمال آفريقا تا پاكستان را در برمي‌گيرد ولي اروپايي‌ها بر خلاف آن، خاورميانه بزرگ را از شمال آفريقا تا ايران مي‌دانند.
سردار صفوي تصريح كرد: هم اكنون صداي اعتراض استراتژيست‌هاي مراكز تحقيقاتي آمريكا به خاطر عدم كارآيي سياست‌هاي بوش در عراق در بحث اصلاحات و دموكراسي‌سازي، توسعه اقتصادي بلند شده و اروپا نيز با تنها گذاشتن آمريكا منتظر شكست يكجانبه‌گرايي‌اش مي‌باشد.
دكتر صفوي گفت: آمريكايي‌ها بدون شناخت كامل از مردم، سرزمين، طوايف و عشاير عراق و گروه‌هاي سياسي و قدرت مرجعيت و روحانيون عراق به سرزميني پاگذاشتند كه تصور نمي‌كردند بعد از حمله‌ي نظامي در ساختارسازي با اين همه مشكلات مواجه شوند و در انتخابات هفته‌ي آينده عراق اگر آمريكايي‌ها به دموكراسي تن دهند، دولت سازي آنها با مشكل جدي روبرو خواهد شد و اگر بازي دموكراسي را بر هم بزنند مشكلات ديگري پيش روي آنها خواهد بود و پيش بيني مي‌شود در انتخابات 11 بهمن اكثريت راي را ليست مرجعيت عراق بياورد.
فرمانده كل سپاه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عوامل قدرت ملي و ثبات ايران گفت: ايران كشوري وسيع، كهن، متمدن با داشتن رهبري مدبر و حكيم، دولت قدرتمند، منابع سرشار طبيعي، تسلط كامل بر منطقه خليج فارس و تنگه هرمز، تنوع اقليمي و پشتوانه مردمي است و قدرت بالاي نيروهاي مسلح نه تنها حافظ اقتدار، امنيت، ثبات و منافع ملي، بلكه مي‌تواند در تامين امنيت خليج فارس و خاورميانه وزنه‌ي تعادل بخشي باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: آمريكا نمي‌تواند با كنار زدن ايران امنيت خاورميانه را تامين كند و اگر آنها طرح‌هاي توطئه‌آميزي داشته باشند ملت ايران و رهبري آن با قاطعيت در برابر افزون طلبي دشمنان ملت ايستادگي مي‌كنند و نيروهاي پنجگانه سپاه براي مقابله و دفاع همه جانبه از سرزمين و منافع ايران آمادگي كامل دارد.
عضو شوراي عالي امنيت ملي در پايان تصريح كرد: علي رغم اينكه آمريكا و اسراييل جرات تهاجم به ملت ايران را ندارند، اما سپاه پاسداران در آمادگي بسيار بالايي جهت پاسخگويي به تهديدات فرامنطقه‌اي قرار دارد و جنگ رواني آنها در روحيه ملت ايران تاثيري نخواهد داشت و آگاهان سياسي از قدرت برتر ايران در معادلات سياسي امنيتي منطقه آگاهند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17430

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سردار صفوي: آمريكا نمي‌تواند با كنار زدن ايران امنيت خاورميانه را تامين كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016