پنجشنبه 8 بهمن 1383

مشاهدات خبرنگار «اشپيگل» در تهران، واكنش ايرانيان به کماندوهاي آمريكا، بازتاب

در حالي كه بوش از موضع تهاجمي خود در مقابل روحانيون ايران، سخن از برقراري دمكراسي مي‌گويد، ايرانيان همچنان استقلال و عدم وابستگي خود را مقدم بر آزادي مطرح‌شده از سوي بوش مي‌دانند.
به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، «اشپيگل آنلاين» به يك خبرنگار اعزامي به تهران، صفحه‌اي داده تا عقايد و گزارش‌هاي خود را درباره رويدادهاي جاري در ايران به نمايش درآورد و به گفته او، پيام ايرانيان به واشنگتن، اين است كه ما به هيچ‌ قيمتي، حتي آزادي‌هاي بيشتر، دست از استقلال و آزادي خويش برنمي‌داريم.
در حالي كه جهان، نفس خود را در سينه حبس كرده و نگاهش به سوي ايران ـ هدف احتمالي بعدي آمريكا در جنگ با تروريسم ـ خيره شده، خبرنگاري به نام «ناهيد صيامدوست» در تهران تلاش مي‌كند، احساسات مردم ايران را محك بزند. او گفته است، حتي در ميان منتقدان روحانيون نيز هيچ‌كس به واسطه تهديد دولت آمريكا عليه ايران، به خود واهمه‌اي راه نداده است و هيچ‌كس به خاطر اخباري كه به تازگي توسط مقاله «نيويوركر» منتشر شده و گفته است كه آمريكا در حال انجام عمليات‌هاي مخفي در ايران مي‌باشد، شوكه نشده ‌است.
صيامدوست، به تازگي به عنوان روزنامه‌نگار به وطن خود بازگشته است. او و خانواده‌اش، پس از پايان تحصيلات مقطع ابتدايي و در دوران بمباران‌هاي جنگ ايران و عراق، ايران را ترك كردند. وي در آلمان، استراليا و ايالات متحده بزرگ شده است. صيامدوست مدرك فوق‌ليسانس خود را در رشته روابط بين‌الملل از دانشگاه كلمبياي آمريكا دريافت كرده است.
آخرين موضوع پيگيري وي، پرداختن به نحوه برخورد ايرانيان با آمريكاست، چراكه همه نسبت به اين‌گونه اظهارنظرهاي آمريكا در شك و ترديد هستند.
صيامدوست از قول دانشجوي 22 ساله‌اي به نام «مريم فردي» كه همچون بسياري از جوانان ايراني به سياست علاقه‌مند نيست، مي‌گويد: آمريكا مي‌خواهد به مدت دو سال در اينجا رژه برود و حضور نظامي داشته باشد؛ هيچ جاي تعجبي براي اين مسئله وجود ندارد، چرا كه آنها هميشه مخفيانه و پنهاني اين كار را انجام داده‌اند. اين‌طور نيست؟
صيامدوست در بازديد خود از حسينيه ارشاد كه محل برگزاري جلسات اصلاح‌طلبان است، دريافته كه سطح توافق فوق‌العاده‌اي بين روحانيون و منتقدان پرسروصداي آنها وجود دارد.
وي به نقل از صادق زيباكلام مي‌نويسد: در طول تاريخ جمهوري اسلامي ايران، به ندرت پيش آمده كه چنين توافق سياسي و عقيده‌اي كه در مورد مسئله هسته‌اي ايران وجود دارد، به چشم خورده باشد.
سياوش بابايي، 25 ساله، در اين مصاحبه مي‌گويد، آمريكا بي‌انصاف است؛ آيا تحقيق و پيشرفت، تنها حق كشورهاي جهان اول است؟
صيامدوست از قول سحرخيز گفته است: آمريكا بايد به روياي خود، مبني بر حمايت از مردم ايران پايان دهد. تاريخ ايران، نشان داده است كه مردم اين كشور، استقلال خود را به خاطر هيچ چيز حتي براي آزادي بيشتر، از دست نمي‌دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صيامدوست مي‌نويسد: پس از يك استراحت طولاني‌مدت در آلمان، به تهران بازگشته‌ام و كاملا درصدد اين هستم كه شخصا، آنچه را كه هر روز از طريق رسانه‌هاي اروپايي دنبال مي‌كردم، در ايران مستقيما تجربه كنم، چيزي كه اروپاييان آن را محدوديت غيرقابل تحمل حضور در ايران تعريف مي‌كردند. يكي از دوستانم به محض ديدن من، خنديد و گمان كرد كه من رسم حجاب در جمهوري اسلامي ايران را فراموش كرده‌ام. حق با او بود، چراكه من مي‌بايست دوباره باحجاب مي‌شدم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17489

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشاهدات خبرنگار «اشپيگل» در تهران، واكنش ايرانيان به کماندوهاي آمريكا، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016