شنبه 10 بهمن 1383

سخنراني نرگس محمدي در پنحمين همايش اجتماعی جهان در برزيل

پنحمين همايش اجتماعی جهان در شهر پورتو آلگره در برزيل از روز چهارشنبه 7 بهمن آغاز به کار کرد. 120,000 شرکت کننده از اقصا نقاط جهان در ميان 2,500 آتليه، ميزگرد و سمينارهاي متنوع حول موضوعات گوناگون، عزم و گرایشي بين المللي براي همبستگي جهاني را به نمايش گذاشته است. حقوق بشر، صلح وغير نظامي کردن جهان، مبارزه اجتماعي، خشونت عليه زنان و کودکان، تبعيضات جنسي و قومي، ارتباطات، اقتصاد منسجم، اجتماعي کردن دانش و فن آوري از جمله موضوعات و محورهای اصلي پنحمين همايش اجتماعی جهان به شمار مي روند.
بسياري از نهادها، جريانات ترقي خواه، مدافعان حقوق بشر، فعالان عدالت اجتماعي و طرفداران محيط زيست از کشورهاي گوناگون در اين اجتماع بين المللي حضور دارند. شيرين عبادي برنده صلح نوبل و مدافع سرشناس حقوق بشر در ايران نيز مانند سال گذشته اين اجلاس در بمبئي، امسال نيز به اين تجمع جهاني دعوت شده بود که به دليل احضار به دادگاه، نتوانسته بود در همايش حضور بهم رساند، اما با ارسال پيامي حمايت خود را از اين همايش بين المللي اعلام کرد.
نرگس محمدي از سوي کانون مدافعان حقوق بشر ايران در اين همايش حول 2 موضوع به سخنراني پرداخت. موضوع نخست حول محور «اسلام و دموکراسي» بود که نرگس محمدي نخست به تفکيک معنائي دو موضوع دين و شريعت پرداخته و با استناد به گفته اقبال لاهوري فليسوف معاصر جهان اسلام، مبني بر تأثيرپذيري شريعت از مکان و زمان، امکان همسوئي و همخواني اسلام با حقوق بشر و دموکراسي را امري بديهي دانست. وي تأکيد کرد مسئوليت امروز روشنفکران در جوامع اسلامي یازخواني دين با تآکيد بر مفاهيم دنياي مدرن و بويژه تکيه بر اعلاميه جهاني حقوق بشر است که البته کاري اساسي و دشوار ست. وي اضافه کرد : البته روشنفکران مسلمان براي گسترش چنين نگاهي از دين در اکثر موارد هزينه هاي سنگين را متحمل مي شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنراني دوم نرگس محمدي پيرامون «قاچاق زنان و روسپي گري در ايران» بود. محمدي به ريشه هاي اجتماعي اين پديده ها پرداخته و علل و عوامل مؤثر در اين زمينه را مورد بررسي قرار داد. وي عواملي همچون خشونت در اشکال قانوني و غيرقانوني، فقر فرهنگي و اقتصادي، نگاه مردسالار و تمرکز نامتعادل قدرت در حوزه هاي اجتماعي را در همين رابطه توضيح داده و برخورد به اين مجموعه را در کادر مباني حقوق بشر تشريح نمود.
اين همايش تا روز 12 بهمن ادامه دارد. از نکات مهم در ارتباط با اين همايش بين المللي، همزماني با سى و پنجمين «همايش اقتصاد ‏جهانى» در شهر داووس سويس با شرکت بعضي از رؤساى جمهور و مقامات عاليرتبه کشورهاي اروپائي و آمريکا و چند هزار متخصص و صاحب منصب اقتصادى و سياسى ‏از کشورهای گوناگون است. موضوعاتي چون تجارت جهاني، مبارزه با بيماري ايدز، گرم شدن زمين، نقش آمريکا و اروپا در تحولات جهاني، بحران خاور ميانه از موضوعات اين همايش به شمار مي روند. همايش اقتصاد ‏جهانى داووس با سخنراني ژاک شيراک در روز چهارشنبه گشايش يافت و تا زمان خاتمه همايش، حضور هزارن نيروي امنيتي و پليسي چهره شهر داووس را کاملا تغيير داده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17588

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنراني نرگس محمدي در پنحمين همايش اجتماعی جهان در برزيل' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016