یکشنبه 11 بهمن 1383

خاتمي: در ابلاغ آزادي واستقرار مردم‌سالاري اگربه‌عنوان مسولان نظام، خودرابامردم هماهنگ كرديم، مي‌مانيم وگرنه آن جريان حركت مي کند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

رييس‌جمهور تاكيد كرد كه همه با هم و با تفاهم بايد بيشتر در مسير رسيدن به اهداف بلند انقلاب گام برداريم تا سطح جامعه را به جايي برسانيم كه در خور شان ملت بزرگوار ايران باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي به همراه اعضاي كابينه، روز يكشنبه پس از حضور در حرم مطهر حضرت امام و نثار تاج‌گل به مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تبريك عيد غدير، آن را مهمترين منبع و سرچشمه انقلاب اسلامي و در واقع انديشه‌هاي امام (ره) خواند.

وي با آرزوي شناخت بهتر غدير و حضرت امير(ع) و بيان اينكه هنوز تا رسيدن به اين شناخت فاصله زيادي داريم اظهار داشت: بدون ترديد انقلاب اسلامي مردمي‌ترين انقلاب در دو سه قرن اخير بوده و قبل از آن نيز شاهد چنين انقلابهاي مردمي در سطح جهان نبوده‌ايم؛ حداقل در اين سطح گسترده.

رييس‌جمهور با اشاره به شعار اصلي انقلاب اسلامي ايران «استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي» يادآور شد كه بايد هر كدام از اينها را ملاك و معيار قرار داد و وضعيتي كه بعد از انقلاب پيش آمده را با اين سه عنوان سنجيد .

وي با بيان اين كه مراحل بعد از انقلاب را به سه دوره تقسيم مي‌كند، گفت: در دوره اول، اصل موجوديت نظام، انقلاب و تماميت ارضي كشور مورد حمله بوده كه از جمله آن هشت سال جنگ تحميلي است.

رييس‌جمهور اين دوران را بسيار تلخ اما پرافتخار و پرحماسه خواند، به‌ويژه با آنچه كه جوانان، زنان و مردان اين مملكت در اين دوران از خود نشان داده‌اند.

خاتمي همچنين يادآور شد: البته در اين دوره كمبودها و نقص‌هايي وجود داشته است و من ذهن شما را متوجه حضرت امام (ره) در هنگام پذيرش قطعنامه مي‌كنم كه گفتند حتما بايد نقص‌ها و كمبودهايي كه منجر به اين مساله شد مورد بررسي قرار گيرد. البته مثل خيلي چيزها اين موضوع هيچگاه مورد بررسي قرار نگرفت كه ما چه نقص‌هايي داشته‌ايم.

خاتمي مساله دوم را بازسازي و ساختن كشور عنوان كرد و با يادآوري اين كه پس از جنگ و امواج سهمگين تروريستي، روند كشور دچار وقفه شد كه نيازمند بازسازي و سازندگي بود، گفت: در اين دوران كشور ما دستاوردهاي مهمي داشت و بسياري از زيربناهاي كشور مستحكم و معلوم شد كه كشور ما پتانسيل آن را دارد كه وضع بسيار خوبي داشته باشد، در عين حال نقص‌ها و كمبودهايي در اين دوره بود كه بعضي از آنها در خود دوران سازندگي اصلاح شد.

وي دوره سوم را دوره اصلاح ساختار و اصلاح تدريجي امور عنوان كرد و گفت: اين دوره دوره تثبيت نظام و جامعه، بر اساس چارچوبهاي قانون اساسي بوده است، با توجه به نياز جامعه و درد آن از خودكامگي، همچنين نياز زمان و رشد جامعه، ما گفتيم كه بايد جنبه‌هاي مردم‌سالارانه نظام را كه در قانون اساسي بود و كمتر مورد توجه قرار گرفت، مورد توجه بيشتري قرار گيرد.

رييس‌جمهور اظهار داشت: تثبيت نظام و جامعه بر اساس قانون اساسي، به‌عنوان معيار و فصل‌الخطاب موجود بود.

به گزارش ايسنا خاتمي يادآور شد : ما در اين زمينه دستاوردهاي زيادي داشتيم، همچنانكه كمبودهايي زيادي هم داشته‌ايم.

رييس‌جمهور در ادامه، در تبيين شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، گفت: در زمينه استقلال ترديدي در اين نيست كه ما استقلال خوبي داريم، اما بايد توجه داشت كه اگر اين استقلال به خواست مردم متكي نباشد و ما دچار اين توهم شويم كه خواست‌هاي خود را خواست مردم بدانيم، همچنين كم‌كم مردم از ما جدا شوند، اين استقلال لطمه مي‌بيند، بنابراين براي حفظ دستاورد بزرگ انقلاب كه استقلال است بايد به مردم و واقعيت‌ آنچه كه در ذهن و زندگي آنان مي‌گذرد، توجه كنيم.

خاتمي ادامه داد: در زمينه آزادي دستاورد مهمي داشتيم و آن اين كه مرز ميان ولنگاري و آزادي و نيز ارزشها و آزادي و نسبت ميان ارزشها و آزادي مشخص شده است. امروز ممكن است محدوديت‌هايي وجود داشته باشد و روشهاي نادرستي به‌كار رود، اما كسي اين را نمي‌پذيرد كه به بهانه مخالفت و مبارزه با ولنگاري با آزادي مبارزه شود.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: كسي كه با آزادي مبارزه كند، خودش سركوب‌گر است؛ حال هر نامي كه خواست براي خودش بگذارد؛ اين رشد در مردم ما ايجاد شده است.

وي ادامه داد: از طرف ديگر مشخص شد كه آزادي مورد نظر آزادي در عرصه انديشه و حق حاكميت مردم بر سرنوشت خويش است كه با ارزشهاي اسلامي و ارزشهاي بنيادي انقلاب سازگار است؛ اين مساله در عمق وجدان مردم ما هست، گرچه ممكن است هنوز در برخي سطوح جامعه ما نوعي چالش وجود داشته باشد كه دارد.

خاتمي اظهار داشت: در سطح جامعه ما رشد عجيبي ايجاد شده؛ رشد به‌سوي ابلاغ آزادي و استقرار مردم‌سالاري و در اين راه اگر خود را با مردم هماهنگ كرديم، به‌عنوان مسولان نظام هم پايدار مي‌مانيم و گرنه آن جريان حركت مي‌كند.

وي تاكيد كرد: نگراني من اين است كه اگر ما به نام اسلام مقابل آن حركت بايستيم، آن جريان كه متوقف نمي‌شود بلكه از نظام و اسلام دور مي‌شود.

خاتمي افزود: در سطح حاكميت مطمئنا تقابل و اختلاف نظرهايي وجود داشته و دارد. معتقدم مهمترين اختلاف در اين مدت، اختلاف ميان تفكر قيم‌ماب و مردم‌خواه بوده است كه زمان اين مساله را حل خواهد كرد، چون گرايش مردم و دوستداران امام، گرايش مردم‌سالارانه است و در نهايت اين تمايل غلبه پيدا مي‌كند.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه در عرصه اقتصادي و اجتماعي، دستاوردهاي خوبي داشته‌ايم و نقص‌هاي فراواني هم داريم، يادآور شد: اصلاح ساختار اقتصادي و زيربناي اقتصادي امري جدي و آثار نتايح آن مشخص شده است. به‌طوري‌كه اين جسارت و جرات را يافته‌ايم كه يك چشم‌انداز بيست‌ساله براي كشور تدوين كنيم كه مورد تاييد رهبر قرار مي‌گيرد؛ يك چشم‌انداز بسيار روشن كه اهداف آن بلند است، اما بلندپروازانه نيست، چون امكانات اين كشور براي رسيدن به آن اهداف كافي است. به‌خصوص تجربه اين سالها معلوم كرده كه ما توان به فعليت رساندن آن استعدادها را داريم.

رييس‌جمهور به رشد بين 6 و 5 / 7 درصدي در سالهاي گذشته و هدف 8 درصدي در برنامه چهارم اشاره كرد و يادآور شد كه اين امر در صورتي محقق مي‌شود كه ما آن را جدي بگيريم، روندي را كه تاكنون وجود داشته را به هم نزنيم و با بعضي مسائلي كه بيشتر به‌نظر مي‌رسد جنبه شعاري دارد، روند و مسير را از بين نبريم.

به گزارش ايسنا وي گفت: ما نيازمند حضور مردم و حرمت نهادن به صاحبان انديشه و مهارت هستيم كه وجود آنها براي جمهوري اسلامي افتخارآميز است.

خاتمي با اشاره به سفرهاي خارجي‌اش و اشتياق كشورهاي ديگر براي حضور متخصصان و كارگزاران فني ايراني در آنجا گفت: ما در عرصه جهاني نيز مي‌توانيم كارهايي عرضه كنيم كه با ديگر كشورها رقابت كند، بايد اينها را جدي بگيريم و حرمتشان را نگه داريم.

رييس‌جمهور در ادامه با تاكيد بر حفظ حرمت سرمايه و سرمايه‌گذاري در كشور خاطرنشان كرد: گرچه نظام ما سرمايه‌داري نيست، اما به سرمايه و انباشت سرمايه و توليد نياز داريم . ما راهي جز اين داريم كه سرمايه خارجي و فناوري و مديريت خارجي را به ايران بياوريم و آنرا بومي كنيم. جز اينها رسيدن به پيشرفت خواب و خيال است. در اين‌صورت است كه ما مي‌توانيم رشد 8 درصدي و يك رقمي شدن نرخ تورم و بيكاري را تجربه كنيم.

وي تاكيد كرد كه اگر اين روند ادامه يابد در آينده خواهيم توانست رشد بيكاري را كه هم‌اكنون 10 درصد است، تك رقمي كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي با اشاره به روند رشد اقتصادي يادآور شد كه اگر ما رشد 8 درصدي را داشته باشيم، مي‌توانيم تورم را پايين بياوريم و اشتغال را زيادتر كنيم.

وي همچنين خاطرنشان كرد: نبود عدالت كامل اجتماعي هنوز يكي از نقص‌هاي جامعه ما به‌شمار مي‌رود، گرچه كارهاي خوبي انجام شده است.

خاتمي تشكيل وزارت رفاه را در مسير نهايي‌كردن امر عدالت اجتماعي در جامعه برشمرد و اظهار داشت: ما در آنچه مربوط به خود انقلاب و راجع به خود مردم بوده، تلاشها و فداكاري مردم و بخشهاي مختلف جامعه موفقيت‌هاي زيادي داشتيم، اما در برنامه‌ريزي و در جهت‌گيري و انجام وظايف عمدتا نقص‌هايي وجود دارد كه عمدتا طبيعي است و با تجربه مي‌توان آنها را بهبود بخشيد؛ در صورتي كه از صفر شروع نكنيم بلكه تجربه گذشتگان و حرمت به آنها را در نظر بگيريم و سعي كنيم از آنجايي كه آنها پايان دادند، شروع و خوبها را تقويت و نقص‌ها را برطرف كنيم، كاري كه ظرف 26 سال گذشته كمابيش شده است.

رييس‌جمهور ادامه داد: گرچه فكر مي‌كنم فرصت‌هاي خوبي را از دست داديم، اما در مجموع 26 سال مدت بسيار كوتاهي در مقايسه با تحولات جهان است. انقلاب اسلامي درعمل به اهداف خارجي دستاوردهاي زيادي نسبت به اين مدت 26 سال داشته است.

خاتمي در پايان با درود به روح بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و اظهار اميدواري نسبت به اينكه خداوند ما را با انديشه‌هاي ايشان بيشتر آشنا كند، اظهار داشت كه لازم است همه با هم و با تفاهم بيشتر در مسير رسيدن به اهداف بلند انقلاب گام برداريم و دين خودمان را نسبت به مردمي كه همواره فداكارانه در همه عرصه‌ها حضور داشتند، ادا كنيم و سطح جامعه را به جايي برسانيم كه در خور شان ملت بزرگوار است.

Copyright: gooya.com 2016