چهارشنبه 14 بهمن 1383

گفتگوی اختصاصی بي بي سي با فرح پهلوی

[در مورد رفراندوم] بعد از 25 سال افرادی که علاقمند به مملکت هستند و به آزادی ایران می اندیشند دور هم جمع شدند با نظرات سیاسی مختلف. آن چیزی که مهم است احقاق حقوق مردم است و اینکه مردم ایران بتوانند در آزادی رای خودشان را بدهند و من فکر می کنم این کاری است که همه مردم باید در آن مشارکت داشته باشند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فرح پهلوی ملکه سابق ایران به دعوت بنیاد "اشتایگر اوارد" در آلمان و دکتر "هنریته اوهو ون" سفیر ویژه یونسکو از تاریخ 23 تا 25 ژانویه از چند مرکز فرهنگی، هنری و یک موزه در شهر بوخوم که نمایشگاهی تحت عنوان "شکوه ایران باستان" در آن به مدت هفت ماه دایر است دیدار کرد و جایزه "اشتایگر اوارد" را از دست هنریته اوهو ون، سفیر ویژه یونسکو دريافت کرد.

سفیر یونسکو، در سخنانی که به این مناسبت ایراد کرد فرح پهلوی را یک زن صاحب اراده نیرومند، نیکوکار و خدمتگزار در عرصه کمک به کودکان و بانوان نامید و از حضور او در فعالیت های یونسکو در زمينه جمع آوری کمک برای کودکان قدردانی کرد.

مرتضی رئیسی همکار بي بي سي، در هتل محل اقامت فرح پهلوی ملکه سابق ایران در دورتموند با وی به گفتگو نشسته است. در اين گفتگو فرح پهلوي در مورد طرح رفراندوم و حمايت فرزندش از آن به بي بي سي مي گويد: بعد از 25 سال افرادی که علاقمند به مملکت هستند و به آزادی ایران می اندیشند دور هم جمع شدند با نظرات سیاسی مختلف. آن چیزی که مهم است احقاق حقوق مردم است و اینکه مردم ایران بتوانند در آزادی رای خودشان را بدهند و من فکر می کنم این کاری است که همه مردم باید در آن مشارکت داشته باشند حالا نمی شود وارد این جزئیات شد که ترتیب کار چگونه باشد ولی امیدوارم که این همبستگی ادامه یابد و به آن آرزوئی که همه داریم برسیم.

وي همچنين در پاسخ به سوالي پيرامون نگاهش به حوادث 25 سال پيش مي گويد: شاید اگر احزاب سیاسی موافق متشکل تربودند، یک مقدار چیزی که هميشه شاه فقید می خواست، یک آزادیهای بیشتری از لحاظ سیاسی داده شود، زودتر داده می شد شاید گروههای متشکل معتقد سیاسی بیشتری بودند که می توانستند دربرابر گروههائی که مخالف بودند و متشکل بودند و از خارج هم کمک می گرفتند جوابگو باشند. آونوقت باز می شد گفت که به اینجا نمی رسیدیم ولی خوب اون موقع یادتون هست که همه در چه حالتی بودند و چه فشارهائی از داخل و از خارج بود که امید می دادند که [مردم] مملکت بهتری خواهند داشت.

فرح پهلوي در اين مصاحبه همچنين به سوالاتي پيرامون اختلاف نظر در گروه هاي سلطنت طلب، انتقادات به شاه و نظرش در مورد جامعه امروز ايران نيز پاسخ داده است.

براي مطالعه متن کامل گفتگوي بي بي سي با فرح پهلوي، اينجا را کليک کنيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17763

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوی اختصاصی بي بي سي با فرح پهلوی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016