دوشنبه 19 بهمن 1383

وزير كشور: رياست جمهورى جايگاه اختصاصى مردان نيست، ايران

گروه اجتماعى ـ وزير كشور در حاشيه نخستين نشست ادوارى مشاورين استانداران در امور زنان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «نمى توان گفت كه رياست جمهورى جايگاه اختصاصى مردان است. وقتى براى زنان در سمت هاى اجرايى و عرصه هاى مختلف، حق قائليم، نمى توان محدوديتى براى يك نقطه خاص قائل شد.»
به گزارش خبرنگار «ايران» سيدعبدالواحد موسوى لارى يادآور شد: فعلاً شوراى نگهبان تفسيرى از واژه رجال سياسى دارد كه چاره اى جز عمل كردن به اين تفسير نيست.»
وزير كشور، در سخنرانى اش در اين نشست نيز بر لزوم مشاركت زنان در عرصه هاى مختلف تأكيد كرد. او گفت: «امام(ره) تأكيد داشتند زنان مانند مردان حق در اختيار گرفتن مسؤوليت ها در هر رده اى را دارند.»
عبدالواحد موسوى لارى افزود:«پيش از آن مسائلى به عنوان يك اصل قطعى مطرح بود از جمله اينكه زنان نمى توانند قاضى باشند يا در اداره امور تا چه حد مى توانند نقش داشته باشند و ... اما، بر اساس تفكرات امام(ره) خيلى از فقها اين مسائل را زير سؤال بردند و مسؤولان قضايى كشور در اين زمينه دست به كار شدند.» وزير كشور، در بخش ديگرى از سخنانش تأكيد كرد وظيفه ما برگزارى سالم انتخابات است، به گونه اى كه جمهوريت نظام در كنار اسلاميت نظام مورد توجه قرار گيرد و بهانه هايى، جمهوريت مورد تهديد قرار نگيرد. او با اظهار نگرانى از رواج حركت هايى از قبيل سطحى نگرى و توجه به ظواهر و اينكه اين حركت ها در جهت فاصله گرفتن از محتواى فكرى امام(ره) است، به نقش مؤثر زنان در اين خصوص اشاره كرد.
او گفت: در كنار نوعى تظاهر به فرهنگ غيراسلامى كه با هنجارهاى جامعه نمى خواند، با هنجارشكنى هايى هم مواجهيم كه به نام دين، اما در جهت خالى كردن دين از محتواى خود است. وزير كشور افزود: «اين حركت، تدريجى است و معتقدم آنان نمى توانند راه طى شده را ناديده بگيرند و بتوانند به قبل از انقلاب برگردند. اما در عين حال بايد اين هشدارها را داد تا جامعه مسير خود را همسو با فكر شفاف امام(ره) طى كند.» وزير كشور، اصلاحات را بازگشت به افكار امام (ره) عنوان كرد و گفت: «معتقدم اصلاحات در حقيقت فرهنگ مبتنى بر انديشه امام(ره) را تبيين كرده است.» او با اشاره به نگرانى از كند شدن حركت بازگشت به تفكرات امام(ره) همچنين گفت: «همچنان كه انقلاب اسلامى نشان داد بعضى باورها از دين در اصل سليقه گروه ها يا يك فرهنگ رايج بوده و ربطى به اصل مبانى اسلام ندارد، در دوران اصلاحات هم شايد چنين نگرانى هايى وجود داشته باشد.» او افزود: «طى ۷-۶ سال اخير قدم هاى بلندى در خصوص مشاركت زنان برداشته شده اما هنوز راضى كننده نيست.»
> دستاوردهاى انقلاب براى زنان به آسانى به دست نيامده كه عده اى از گرد راه نرسيده بخواهند آن را بگيرند
سپس، زهرا شجاعى، مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور مشاركت زنان، با اشاره به نحوه تشكيل كميسيون هاى امور بانوان و نيز افزايش مشاركت و حضور زنان در عرصه هاى مختلف، گفت: «اين دستاوردها آسان به دست نيامده كه عده اى كه تازه از گرد راه رسيده اند، تحت تأثير برخى نگرش هاى غلط ومتحجرانه و بينش هاى كهنه و فرسوده قديمى بخواهند آن را از زنان بگيرند.» او افزود: « به هيچ وجه زنان آگاه و روشنفكر اجازه نخواهند داد كه عده اى، با پوشش دينى و با رنگ و بوى مذهبى به درخت بارور مشاركت و حضور زنان در عرصه هاى مختلف ضربه وارد كنند.» شجاعى با اشاره به اينكه امام(ره) با نگرشى كه داشتند، در بحث زنان تحول ايجاد كرد، گفت: « نگرش هاى متحجرانه مجدداً در حال مطرح شدن است اما اين تصميم گيرى ها ، با مخالفت دختران جوان كه اكنون نسبت به حقوق خود آگاهى دارند، مواجه خواهد شد و هزينه سنگينى براى نظام در پى خواهد داشت. اين در حالى است كه ما نمى خواهيم جوانان ما نسبت به اصل اسلام و جمهورى اسلامى بدبين شوند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس مركز امور مشاركت زنان، با اشاره به مطرح شدن موفقيت هاى جمهورى اسلامى ايران در زمينه فعاليت و مشاركت زنان در عرصه هاى بين المللى گفت: «اين موفقيت ها كه به ويژه در دوره اصلاحات به دست آمده، چيزى نيست كه به واسطه سليقه يكى - دو نفر يا با ايجاد رعب و وحشت از بين برود. اگر از اين پتانسيل و انرژى ايجاد شده، استفاده نكنيم لطمه زيادى خواهيم خورد.» او يادآور شد: «در مجلس دوم، وقتى عده اى مى خواستند زنان در خانه بنشينند و اجازه رأى نداشته باشند، اين سؤال را با امام(ره) مطرح كردند كه شركت زنان در انتخابات خلاف شرع نيست، امام(ره) پاسخ دادند اين سؤال شما خلاف شرع است. آنان وقتى به زنان به عنوان سياهى لشگر نياز دارند، نمى گويند خلاف شرع است.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18012

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير كشور: رياست جمهورى جايگاه اختصاصى مردان نيست، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016