سه شنبه 27 بهمن 1383

سخنگوي قوه قضاييه: در احضار خانم عبادي ... عمدي در کار نبوده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق

سخنگوي قوه‌ي قضاييه ضمن تسليت به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم و اشاره به اينكه در هفته‌ي امر به معروف و نهي از منكر قرار داريم، گفت: انشاءالله توفيق عمل به تكليف شرعي خود را در اين هفته پيدا كنيم. البته بر اساس اصل 8 قانون اساسي نظارت همگاني مورد تأكيد قرار گرفته و در نظام اسلامي همه مسؤول هستند.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) جمال كريمي‌راد در گفت‌وگوي اين هفته‌ي خود با خبرنگاران به حادثه‌ي آتش‌سوزي شب گذشته در مسجد ارك و كشته و مجروح شدن تعدادي از هموطنان اشاره كرد و با ابراز تاسف از اين حادثه، براي بازماندگان آنها طلب صبر كرد.

كريمي‌راد با اشاره به انتخابات عراق، گفت: شاهد انتخابات مردمي در كشور مسلمان عراق بوديم و اين انتخابات نتيجه‌ي مطلوبي داشت. اين نتيجه حكايت از دين‌داري واقعي مردم در كشور عراق و تبعيت آنها از مرجعيت دارد و اميدواريم كشور همسايه و مردم عراق بتوانند تمام نهادهاي حاكميتي خود را مستقر كرده و از اين وضعيت نامطلوب كه دامنگيرشان شده هرچه سريعتر خارج شوند.

پرونده‌ي زهرا كاظمي
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايسنا مبني بر اظهارات سفير ايران در لندن در مورد پرونده‌ي زهرا كاظمي، خاطرنشان كرد: بعيد است كه سفير ايران چنين مطلبي را بيان كرده باشد. شايد تحريفي صورت گرفته و اگر سفير ما اين سخنان را مطرح كرده باشد، اشتباه كرده است.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه با بيان اينكه پرونده‌ي زهرا كاظمي در دادگاه تجديدنظر استان تهران در حال رسيدگي است، گفت: البته شايد به لحاظ زماني رسيدگي به اين پرونده طولاني شده باشد اما قوه‌ي قضاييه در حال پيگيري مسأله است. منتظر باشيد تا نتيجه‌ي نهايي را اعلام كند.

احضار شيرين عبادي
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا اشتباهات متعدد در خصوص احضار يا دعوت خانم عبادي سبب ايجاد مشكلاتي نمي‌شود و چرا در احضار ايشان دقت نمي‌شود، گفت: در احضار اول كه دستگاه قضايي توضيحات لازم را ارائه داده و ايشان با شكايت شاكي خصوصي احضار شده بود. برخي به اين امر دامن زدند كه دادگاه انقلاب اين وكيل دادگستري را احضار كرده است. قوه‌ي قضاييه هم كه خود اعلام كرد كه اشتباه شده است. احضار جديد مربوط به پرونده‌اي است كه در مورد خانم عبادي به آن رسيدگي شده و در ساير موارد مفتوح است. دفتر دادگاه از وي براي ارائه‌ي توضيحات دعوت كرده است. قوه‌ي قضاييه چنين روشي ندارد كه بخواهد با احضار اين فرد زمينه‌هايي را در جامعه‌ي جهاني و كساني كه به اين خانم حساسيت دارند ايجاد كند و عمدي در كار نبوده است.

كريمي‌راد در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص ادعاهاي شيرين عبادي مبني بر اينكه بين او و ساير وكلا براي ملاقات با موكلانشان تبعيض قائل مي‌شوند، گفت: نبايد برخوردها تبعيض‌آميز باشد. خانم عبادي هفته‌ي گذشته با گنجي كه يكي از موكلانش است يك ساعت ديدار كرده، اين عمل حكايت از آن دارد كه محدوديتي براي وي وجود ندارد. تمام وكلا قابل احترام هستند و بايد تمام قواعد در موردشان رعايت شود.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار يكي از رسانه‌هاي خارجي مبني بر اينكه خانم عبادي ادعا كرده‌اند كه افرادي به طور مستمر او را تهديد مي‌كنند، گفت: اگر در اين راستا شكايتي مطرح شده قطعا پيگيري خواهيم كرد كمااينكه در گذشته پيگيري كرديم و فردي نيز دستگير شد.

پيش‌نويس لايحه‌ي وكالت
سخنگوي قوه‌ي قضاييه درباره‌ي لايحه‌ي وكالت و انتقاد وكلا نسبت به اين لايحه، خاطرنشان كرد: كانون وكلاي مركز و استانها هماهنگي لازم را با قوه‌ي قضاييه دارند. پيش‌ نويس اين لايحه تهيه و در ابتداي راه هستيم. قوه‌ي قضاييه به دنبال از بين بردن استقلال كانون وكلا و مخدوش كردن آن نيست. بلكه به دنبال استقلال اين كانون است. در مرحله‌اي كه مسأله جدي شود نظر تمام وكلا اخذ خواهد شد.

وي درباره‌ي اينكه مهر محرمانه بر روي اين لايحه خورده است نيز تصريح كرد: لايحه‌ي قانوني نمي‌تواند محرمانه و مخفي بماند زيرا جلسه‌ي مجلس علني است و اگر مهر محرمانه خورده است براي جلوگيري از برخي توهمات بوده است.

كريمي‌راد مواردي كه در اين لايحه مورد توجه قرار خواهد گرفت را اجباري شدن وكيل در تمام مراحل و معاضدت قضايي افراد آسيب‌پذير جامعه عنوان كرد و گفت: با اين لايحه تمامي افراد مي‌توانند به وكيل دسترسي داشته و تدارك دفاع به معناي واقعي براي شهروندان ايجاد شود.

وي درباره‌ي اينكه برخي مطرح كردند كه اگر وكالت‌نامه‌ي وكلا از سوي قوه‌ي قضاييه ارائه شود ديگر وكيل استقلال كافي براي عرض اندام و دفاع از موكل خود در مقابل قاضي در دادگاه را ندارد، گفت: اين مغلطه بوده، اگر اينجور باشد قاضي كه ابلاغ خود را از رييس قوه‌ي قضاييه مي‌گيرد نمي‌تواند استقلال داشته باشد در حاليكه اينگونه نيست. اين لايحه براي جبران كمبود و نقص در دفاع تنظيم شده، با اين لايحه تمام وكلا اختيارات خود را دارند.

پرونده‌ي وبلاگ‌نويسان
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار حقوقي ايسنا مبني بر اينكه ساعتي قبل از شروع جلسه‌ي شما با خبرنگاران، جلسه‌اي با دو تن از متهمان پرونده‌ي سايتهاي اينترنتي و وبلاگ‌نويسان داشتيد موضوع جلسه چه بود؟ گفت: اين دو تن در رابطه با هيأتي كه از سوي رييس قوه‌ي قضاييه مأموريت پيدا كرده كه به ادعاهاي آنها رسيدگي كند مراجعه كرده بودند. فردا اين هيأت جلسه‌اي را تشكيل خواهد داد و به زودي نتيجه اعلام خواهد شد.

كريمي‌راد گفت: بنده، رييس كل دادگستري و رييس حوزه‌ي رياست قوه‌ي قضاييه عضو اين هيأت هستيم. ادعاهاي افراد جمع‌آوري شده، مطالعاتي نيز صورت گرفته و نتيجه‌ي نهايي اعلام خواهد شد.

نامه‌ي سحرخيز
سخنگوي قوه‌ي قضاييه در جلسه‌ي امروز خود مطرح كرد كه نامه‌ي عيسي سحرخيز خطاب به خود را مطالعه كرده و در فرصتي مناسب او را دعوت مي‌كند تا خصوصي نظر خود را به او اعلام كند. البته اگر آقاي سحرخيز آمادگي داشته باشد و بعدا مطرح نشود كه او احضار شده است.

برج جهان‌نما
وي در خصوص برج‌ جهان‌نماي اصفهان گفت: اگر ميراث فرهنگي در اين زمينه شكايتي كرده باشد قطعا رسيدگي مي‌شود و دادگستري اصفهان مأمور بررسي شده است.

پوشش خبري ديدارهاي مردمي
وي در پاسخ به انتقاد يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه رييس قوه‌ي قضاييه نسبت به پوشش خبري حاشيه‌ي ديدار مردمي خود با مردم گله دارند و خواسته‌اند كه خبرنگاران محدود شوند يا خير؟ گفت: در اين خصوص چيزي نشنيده‌ام. ما هميشه به دنبال اطلاع‌رساني مسأله براي مردم بوديم. هرچه بيشتر اطلاع‌رساني صورت گيرد اعتماد عمومي و آرامش مردمي در پي خواهد بود.

پرونده‌ي فروش سؤالات كنكور
وي در خصوص پرونده‌ي فروش سؤالات كنكور، گفت: دادگاه اين پرونده به زودي به صورت علني برگزارمي‌شود ولي گويا افرادي نه در سطح بالاي دولتي بلكه در سطح كارمندان دولت در اين پرونده متهم هستند.

پرونده‌ي گلد كوئيست
سخنگوي قوه‌ي قضاييه در مورد پرونده‌ي گولد كوئيست گفت: دستگاه قضايي به دنبال پرداخت خسارت افراد متضرر در اين پرونده است و تا به حال به نتايج خوبي هم رسيده و آن نمايندگي اولين قسط خود را به دادسراي تهران پرداخت كرده است.

ستاد حفاظت اجتماعي
وي در مورد اينكه آيا حفاظت اجتماعي براي قوه‌ي قضاييه براي مالي دارد يا خير؟ گفت: اين ستاد براي دستگاه قضايي بار مالي ندارد و نمي‌تواند داشته باشد.

پرونده‌ي روزنامه‌هاي توقيف شده
وي در خصوص روزنامه‌هايي كه توقيف موقت شده‌اند، گفت: اگر مدت توقيف آنها تمام شده باشد مي‌توانند فعاليت خود را شروع كنند و اين مسأله را پيگيري كرده و در هفته‌هاي آينده موقعيت هر روزنامه را براي شما توضيح خواهم داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بررسي علل حادثه‌ي مسجد ارك
وي در پايان گفت: در حادثه‌ي آتش‌سوزي شب گذشته مسجد ارك معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران در محل حضور داشته و دستورات قضايي لازم را داده و نظر آتش‌نشاني را در مورد آتش‌سوزي جويا شده‌اند. تا اولياء دم و جانباختگان هم مشخص شوند، از هيأت امناي مسجد هم تحقيقات لازم بعمل مي‌آيد و پرونده به طور جد از سوي دادسراي تهران مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18327

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي قوه قضاييه: در احضار خانم عبادي ... عمدي در کار نبوده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016