جمعه 30 بهمن 1383

علي لاريجاني: يكسان دانستن وضعيت عراق و ايران اشتباهي فاحش است، ايسنا

- حضور هاشمي در انتخابات به پوياي آن كمك مي‌كند...بارها گفته قصد كانديدا شدن ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

علي لاريجاني نماينده‌ي رهبر معظم انقلاب اسلامي در شوراي عالي امنيت ملي و نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري ايران، گفت: تهديدهاي آمريكا عليه ايران جدي نيست.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لاريجاني در گفت‌وگو با شبكه‌ي خبري "العام" اظهار داشت: به نظر من آمريكايي‌ها در تهديداتشان عليه ايران جدي نيستند و به خوبي مي‌دانند كه شرايط براي يك درگيري نظامي با ايران كه هدف بسيار سخت و دشواري براي آنان محسوب مي‌شود، مناسب نيست.

وي يكسان دانستن وضعيت عراق و ايران را اشتباهي فاحش دانست و گفت: عراق پس از جنگ خود عليه ايران و كويت بسيار خسته و ناتوان شده بود، علاوه بر اين رژيم آن نيز فاقد هرگونه پايگاه مردمي بود اما وضعيت در ايران، اين چنين نيست و حاكميت از حمايت مردمي برخوردار است و اين امر در مراحل مختلفي از جمله راهپيمايي‌هاي گسترده در سالگرد انقلاب اسلامي ثابت شده است افزون بر اين، برخوردها و رفتارهاي آمريكا از سوي بسياري از كشورهاي جهان محكوم شده است.

لاريجاني افزود: فشارهاي آمريكا يك جنگ رواني براي تاثيرگذاري بر پرونده‌ي هسته‌يي ايران است، هم‌چنين آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند بر افكار عمومي مردم ايران تاثير بگذارند تا يك دولت ضعيف و ناتوان در ايران بر سر كار آيد و از اين طريق بتوانند اين كشور را تضعيف كنند.

وي با اشاره به اينكه ايران تاسيسات هسته‌يي خود را در برابر بازرسان بين‌المللي باز گذاشته و نسبت به تشكيل 3 كميته براي گفت‌وگو با اروپا موافقت كرده است، بر ضرورت استقلال عمل اروپاييان و دوري آنان از تاثيرپذيري از مواضع آمريكا كه خواهان محروم ساختن ايران از تكنولوژي هسته‌يي است، تاكيد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس سابق صدا و سيماي جمهوري اسلامي با تاكيد بر اينكه ايران هيچ‌گونه هراسي از انتقال پرونده‌ي هسته‌يي خود به شوراي امنيت ندارد، گفت: ايران در بسياري از زمينه‌ها به خودكفايي رسيده است و مي‌تواند نيازهاي مردم خود را برآورده سازد و آمريكا اگر تصور كند كه از طريق تصويب طرح تحريم اقتصادي در شوراي امنيت مي‌تواند به اهدافش برسد سخت در اشتباه است.

وي درباره‌ي روابط آينده‌ي ميان ايران و عراق پس از پيروزي فهرست ائتلاف يكپارچه عراق، گفت: مردم ايران و عراق مشتركات فرهنگي و ديني زيادي دارند و آرزو داريم كه در كنار ما عراقي آرام و دموكراتيك باشد و مردم آن با امنيت و آسايش زندگي كنند زيرا اين امر در چارچوب منافع ملي ما قرار دارد.

لاريجاني روش‌ها و جهت‌گيري‌هاي آيت الله سيدعلي سيستاني در عراق را خوب توصيف كرد و گفت: مردم عراق توانستند يك تجربه انتخاباتي موفق را پشت سر بگذارند.

نماينده‌ي رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، با اشاره به حضور نيروهاي آمريكايي در عراق، گفت: استمرار حضور نيروهاي آمريكا در عراق باعث ادامه عمليات تروريستي در اين كشور مي‌شود و اگر آمريكايي‌ها بخواهند يك دولت باثبات در عراق برقرار شود بايد از اين كشور خارج شوند.

وي درباره‌ي انتخابات آينده‌ي رياست جمهوري در ايران و احتمال نامزدي هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام در اين انتخابات، گفت: رفسنجاني يكي از شخصيت‌هاي برجسته به شمار مي‌رود و حضورش در انتخابات به پوياي آن كمك مي‌كند. اما وي بارها گفته است كه قصد كانديدا شدن در انتخابات ندارد مگر اينكه اين امر حالت ضرورت به خود گيرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18458

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي لاريجاني: يكسان دانستن وضعيت عراق و ايران اشتباهي فاحش است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016