سه شنبه 4 اسفند 1383

معين: اقتدار دولت در برابر تهديدات بين المللي مستلزم شكل‌‏گيري شهروند توانمند است، ايلنا

- در امر مديريت نگاهم مبتني بر تحول و اصلاحات ساختاري است
- رئيس‌‏جمهوري آينده بايد در قبال برنامه‌‏هايش پاسخگو باشد

تهران- خبرگزاري كار ايران

جمعي از نمايندگان جامعه كشاورزي و صيادي كشور در ديدار با مصطفي معين مسايل مختلف مربوط به حوزه‌‏هاي صنفي خود را با وي مطرح كردند.

به گزارش "ايلنا"، در اين جلسه دكتر مصطفي معين با تسليت ايام عزاداري سيدالشهدا و گرامي داشت ايام پيروزي انقلاب اسلامي به يادآوري رفتار سياسي امام پرداخت كه چگونه به نقش مردم در انتخابات و نوع حكومت بها مي‌‏داد.
وي خدمت به خانواده خدا يعني مردم را يك توفيق دانست و راه رسيدن به خدا را خدمت به بندگانش توصيف كرد.
وزير سابق وزارت علوم تحقيقات و فن‌‏آوري از يك سو كنار كشيدن و عافيت‌‏جويي نسبت به مسايل و از سوي ديگر مبارزه طلبي صرف را امري سهل و آسان خواند و در مقابل آن حضور در عرصه‌‏هاي اجتماعي و خدمت را كاري مستلزم انگيزه ناب تفكر و تدبير تلاش سخت توصيف كرد.
وي راجع به توسعه علمي كه مطرح كرده است، اظهار داشت: توسعه علمي يعني اينكه هيچ چيزي را بدون مطالعه انجام ندهيم و با نگاه علمي به همه حوزه‌‏ها از جمله كشاورزي اقدام كنيم.
معين با اشاره به آمار پايين تحصيل كردگان در سطوح عالي در بين كشاورزان را مانعي براي توسعه كشاورزي در كشور دانست و گفت: اين مساله باعث شده تا از تكنولوژي كه محصول پژوهش علمي است، درتوليد محصولات كشاورزي استفاده كافي و وافي صورت نگيرد.
وي رويكرد ديگر خود را كارآمدي دولت و توانمندي شهروندان خواند و گفت: توانمندي شهروندان يعني داشتن آگاهي و مسئوليت برخورداري آنها از حقوق اساسي مثل شغل آبرومند، امنيت، تأمين معيشت، آزادي بيان و عقيده و حضور فعال و مسئولانه آنها در كارهاي جمعي و نهادهاي مدني و صنفي.
وي با بيان اينكه دولت و مردم با كمك يكديگر مي‌‏توانند مسائل جامعه را حل كنند و حقوق متقابل نسبت به هم دارند، خاطرنشان كرد: رئيس‌‏جمهوري كه با رأي مستقيم مردم انتخاب مي‌‏شود، در واقع برنامه‌‏هاي او است كه رأي مي‌‏آورد و نه فقط حرف‌‏هايش و بايد در قبال برنامه‌‏هايش در آينده پاسخگو باشد.
معين در اين رابطه بررسي عملكرد گذشته كانديداها را يك راهكار مناسب و اوليه براي انتخاب كانديداي مناسب مطرح كرد و افزود: ارزيابي سياست‌‏ها و برنامه‌‏هاي اعلام شده و پس از آن صبحت‌‏هاي رو در رو كه ميزان علمي بودن يا شعاري بودن ادعاها را به سنجش بكشد ، راهكارهاي ديگر انتخاب اصلح‌‏اند.
وي راه مشاركت و نظارت مردم در امور اداره جامعه و دولت را از طريق نهادهايي مانند تشكل‌‏هاي صنفي خواند و بر تقويت آنها تأكيد كرد.
معين همچنين با تأكيد بر وحدت ملي در بين جامعه، تصريح كرد: من هم مانند شما معتقدم فراتر از مسائل جناحي بايد همچون امام به خدمت به مردم براي رضاي خدا فكر كرد.
كانديداي مورد حمايت جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در انتخابات رياست جمهوري راجع به توسعه كشاورزي اظهار داشت: صنعت بايد در خدمت كشاورزان قرار گيرد تا زير بخش‌‏هاي مختلف در امر توليدات كشاورزي رشد يابد.
وي افزود: توليد كشاورزي و صنعتي ما وقتي قابليت رقابت را در بازارهاي جهاني مي‌‏يابد كه دانش علمي در تمامي حوزه‌‏هاي آن نفوذ كند.
معين با اشاره به اينكه برنامه چهارم توسعه به نام توسعه مبتني بر دانايي مطرح شده است، ادامه داد: سرمايه‌‏گذاري اصلي ما بايد در آموزش، پژوهش و توسعه منابع انساني انجام شود تا توسعه مبتني بر دانايي در صنعت و كشاورزي و توليد و خدمات تحقق يابد.
وي همچنين با تأكيد مجدد بر عناصر پنج گانه رفتار سازماني شامل صداقت، صراحت، صميميت، صبوري و صلابت، تصريح كرد: خوشبختانه خصوصاً در بين نسل جوان به تدريج افراط و تفريط جاي خود را به عقلانيت و تأمل مي‌‏دهد و صراحت بيان و تحمل توسعه مي‌‏يابد.
وي ادامه داد: اگر تشكيل دولت و رفتار آن را بر اساس اين معيارهاي پنج گانه تعيين كنيم، مي‌‏توانيم دولت منسجم و كارآمد و شهرونداني توانمند داشته باشيم. آنگاه هيچ قدرتي نمي‌‏تواند حرف زوري را به جامعه ما تحميل كند.
معين با بيان اينكه در محاصره آتش هستيم، تأكيد كرد: اقتدار دولت در برابر تهديدات بين المللي مستلزم شكل گيري شهروند توانمند است.
وي همچنين به اهميت امر نظارت چه از سوي مردم بر كار مسئولان و چه از سوي دولت بر برنامه هاي خود، گفت: اگر بتوان نظام ارزيابي و نظارت را شكل داد، بسياري از مشكلاتي را كه مطرح مي شود مي‌‏توان پيشگيري و يا مرتفع نمود.
وي با اشاره به نقش بوروكراسي دولتي در جلوگيري از ارزيابي به تلاش‌‏هايي كه در دوران وزارتش در وزارت علوم در اين زمينه داشت، اشاره كرد و خاطرنشان كردكه در امر مديريت نگاهش مبتني بر تحول و اصلاحات ساختاري است.
دكتر معين همچنين با تاكيد بر تخصيص منابع مالي مناسب براي بخش كشاورزي اظهار داشت اگر رويكردهاي كلي دولت در بخش هاي مختلف به درستي و دقت انجام شود آنگاه در توزيع امكانات مالي و غيره نيز خود به خود بيشترين توجه به آن بخش كه مي تواندكشاورزي باشد صورت مي گيرد.
وي در خاتمه آمادگي خود را براي دريافت پيشنهادهاي مختلف توليدكنندگان بخش صيادي و كشاورزي راجع به مسائل اين بخش اعلام كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ابتداي اين جلسه حميد كشاورز؛ سخنگوي جمع ديداركنندگان با دكتر معين به ذكر مواردي همچون هويت صنفي كشاورزان و جايگاه آن در توسعه پايدار كشاورزي و روستايي و معضلات پيش روي آن از جمله بوروكراسي عظيم دولتي پرداخت.
تعدادي ديگر از حاضران در جلسه نيز در گفت‌‏وگو با مصطفي معين مسائلي همچون برنامه‌‏ريزي دولتي در بخش كشاورزي، بدون مشورت با توليد كنندگان و بخش خصوصي فعال در اين بخش، لزوم تأمين منابع مالي لازم براي توسعه بخش كشاورزي و لزوم توجه به مطالبات صنفي را به تفصيل مورد بحث قرار دادند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18612

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معين: اقتدار دولت در برابر تهديدات بين المللي مستلزم شكل‌‏گيري شهروند توانمند است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016