یکشنبه 9 اسفند 1383

اعتراض مجلس هفتمي‌ها به اظهارات جنتي، اقبال

روز جمعه دبير شوراي نگهبان در جايگاه خطيب جمعه تهران به موضوع فساد مالي و سوء‌استفاده برخي از نمايندگان از جايگاه نمايندگي پرداخت.
آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان روز گذشته در خطبه‌هاي نماز جمعه با هشدار به نمايندگان مجلس اعلام كرد: به دوستان مجلس مي‌گويم كه مواظب باشيد-اين را با رغبت نمي‌گويم ولي به نظرم گفتنش لازم است-جريان شهرام جزايري تكرار نشود. يك بوهايي به مشام مي‌خورد چون بعضي‌ها طمع مي‌بندند به مجلس يا به يك كميسيون كه با آن سر و كار دارند و يا افرادي و مي‌روند آنها را تطميع مي‌كنند با يك ميهماني دادن با يك هديه و وعده دادن ، با يك كمك كردن اينها را مي‌خرند اينها خودفروشي است. مجلس و كميسيون و يك نماينده نبايد خود را بفروشد.
اين اظهارات بلافاصله با واكنش نمايندگان مجلس مواجه شد. لحن اين نمايندگان كه همگي از اعضاي شناخته شده فراكسيون اكثريت مجلس هستند به شدت انتقاد آميز بود و همه آنها كوشيده‌اند آيت‌الله جنتي را به حل مسأله از طريق گفت‌وگو و رايزني و انتقال اطلاعات احتمالي به هيأت رئيسه مجلس در عوض علني كردن و به تريبون كشاندن اين نوع مسائل است.
مسأله فساد مالي در ميان نمايندگان مجلس هفتم پيش از اين نيز موجب بروز اختلافات در صحن علني مجلس شده بود و در ماجراي پيشين يك روزنامه راستگراي تندرو با افشاي سندي يكي از نمايندگان را متهم به اعمال نفوذ در انعقاد قراردادهاي دولتي نموده بود.
بالا گرفتن مجادله ميان دبير شوراي نگهبان-كه چندي پيش با لحني مسرت‌آميز از پيروزي اصولگرايان در مجلس استقبال كرده بود و آن را به نوعي موهبت الهي خوانده بود-و نمايندگان مجلس هفتم بر سر مسأله فساد مالي بار ديگر مسأله چگونگي اعمال نظارت استصوابي را در جريان مجلس هفتم با چالش مواجه كرده است. نمايندگاني كه امروز به اتهامات مالي متهم مي‌شوند كساني هستند كه از سخت‌ترين فيلترهاي نظارتي گذشته‌اند.
روز گذشته محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس اولين واكنش را نسبت به اين اظهارات از خود نشان داد و پس از او نمايندگان ديگري از جريان محافظه‌كار به اظهارات دبير شوراي نگهبان واكنش نشان دادند. در پي اين واكنش‌ها را مي‌خوانيد:
عسگري: لزومي نداشت در نماز جمعه تذكر اخلاقي بدهند
عضو فراكسيون اكثريت مجلس هفتم، در خصوص اظهارات آيت‌الله جنتي، امام جمعه موقت تهران گفت: هيچ مسأله حادي در مجلس هفتم وجود ندارد كه بخواهد در رسانه‌ها، مطبوعات و يا نماز جمعه مطرح شود.
تيمور علي‌عسگري، نماينده مشهد و نايب رئيس كميسيون اصل نود مجلس در خصوص اظهارات روز گذشته احمد جنتي، گفت: صحبت‌هاي ايشان صرفاً يك تذكر اخلاقي بوده كه هيچ لزومي نداشته در نماز جمعه مطرح شود.
نيره اخوان؛ نماينده اصفهان نيز در اين رابطه گفت: در هر جايگاهي هر چقدر مسؤولان مسؤوليت‌شان بالاتر مي‌رود، قيمت‌شان نيز بالاتر مي‌رود اما فكر نمي‌كنم اين زمينه در مجلس هفتم وجود داشته باشد.
شهرياري: توصيه جنتي ربطي به همايش مهديه نداشت
عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين گفت: توصيه جنتي به مجلس شوراي اسلامي ارتباطي با برگزاري گردهمايي برخي از اصولگرايان در مهديه تهران ندارد.
كمال‌الدين شهرياري در گفت‌وگو با «ايلنا» گفت: هدف جنتي امر به معروف و نهي از منكر بود و ايشان با اين تذكر خواستند اتفاقات مجلس قبلي دوباره تكرار نشود و با اين سخنان از هر نوع آسيبي پيشگيري كنند.
وي افزود: در مجلس خوشبختانه جريان‌هاي خلاف كه بخواهند به سمت فساد بروند، وجود ندارد و اين هشدار يك هشدار بازدارنده بود.
كوهكن: مجلس هفتم از تذكر جناب آقاي جنتي هرگز نمي‌رنجد
كارپرداز فرهنگي مجلس هفتم در واكنش به اظهارات اخير آيت‌الله جنتي، خطيب جمعه تهران مبني بر اينكه «بوهايي از برخي كميسيون‌هاي مجلس هفتم به مشام مي‌رسد كه احتمال خريدن و سوءاستفاده از نمايندگان وجود دارد»، گفت: مجلس از تذكر جناب آقاي جنتي استقبال مي‌كند و هرگز از آن نمي‌رنجد.
محسن كوهكن، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در گفت‌وگو با «ايلنا» تصريح كرد: اينكه دبير شوراي نگهبان طبق روال هميشه به مجلس تذكر دهند، ما خوشحال مي‌شويم اما اگر مي‌گويند بوهايي از مجلس هفتم استشمام مي‌شود، قطعاً بايد بگويند آنچه ايشان استشمام كرده چه بوده است؟
نماينده لنجان در مجلس هفتم، اساس كار مجلس هفتم را تحمل خواند و افزود: اما اگر كساني نيت كرده‌اند كه از جايگاه نمايندگان سوءاستفاده كنند كه اين نيت هنوز عملي نشده باشد، نمي‌توان مجلس را متهم كرد.
كوهكن با بيان اين نكته كه امكان بهره‌برداري سياسي از اظهارات جنتي در خصوص مجلس هفتم وجود دارد، تصريح كرد: كساني كه با عينك سياسي و جناحي به مسائل نگاه مي‌كنند، ممكن است از اظهارات آقاي جنتي بهره برداري سياسي كرده و مجلس را زير سؤال ببرند.
وي هرگونه انگيزه سياسي در موضعگيري‌هاي اخير دبير شوراي نگهبان را رد كرد و گفت: اينكه برخي‌ها تذكر آقاي جنتي به مجلس هفتم را انشعاب در جريان اصولگرا تلقي كرده‌اند، صحيح نيست.
عضو هيأت رئيسه مجلس هفتم در پاسخ به اين پرسش كه آيا اظهارات دبير شوراي نگهبان به نوعي زير سؤال بردن اصولگرايان جوان مجلس هفتم در آستانه انتخابات رياست جمهوري نيست؟ گفت: اين گمانه‌زني‌ها وجود دارد، ما با توجه به‌شناختي كه بنده از آقاي جنتي دارم مي‌توانم با قاطعيت بگويم كه تذكر ايشان به مجلس به هيچ وجه به نفع هيچ جريان خاصي در انتخابات رياست جمهوري نبوده است و مطمئن هستم كه ايشان نخواسته‌اند در آستانه انتخابات، اصولگرايان مجلس هفتم را زير سؤال ببرند.

مصباحي: اين تذكر بايد محرمامه مطرح مي‌شد
يك عضو ائتلاف آبادگران در مجلس هفتم، بخشي از تذكر دبير شوراي نگهبان به مجلس را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تصور نمي‌كنم جناب آقاي جنتي در تذكر خود به مجلس هفتم، قصد هشداردادن به طيف جوان اصولگرايان را در آستانه انتخابات رياست جمهوري داشت.
غلامرضا مصباحي مقدم، نماينده تهران در گفت‌وگو با «ايلنا» تذكرات جنتي در خصوص برداشت از صندوق ذخيره ارزي، كسري بودجه در سال آينده و واريز كليه درآمدهاي دولت به حساب خزانه را مثبت ارزيابي كرد و در عين حال گفت: اينكه ايشان گفته‌اند «عده‌اي در صدد خريدن نمايندگان مجلس هفتم هستند»، بهتر بود كه اگر اطلاعاتي در اين زمينه به ايشان رسيده بود، به صورت محرمانه آن را در اختيار رئيس مجلس قرار مي‌داد.
وي با مثبت خواندن تعامل شوراي نگهبان و مجلس اين دوره گفت: اگرچه آيت‌الله جنتي بسيار صريح‌اللهجه هستند و توصيه به مجلس حق ايشان است اما مطرح كردن اطلاعاتي كه احتمالاً ايشان در خصوص شمار اندكي از نمايندگان مجلس هفتم داشتند، از تريبون نماز جمعه به صورت علني ممكن است افكار عمومي را به سمتي سوق دهد كه اين اظهارات را به كل مجلس تعميم دهند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه‌ آيا تذكر علني جنتي به نمايندگان مجلس هفتم و اينكه گفته‌اند: «بوهايي از برخي كميسيون‌ها مبني بر خريدن نمايندگان به مشام مي‌رسد»، به معناي هشدار به طيف جوان جريان اصولگرا در انتخابات‌ آينده رياست جمهوري و به نوعي تبعيت از طيف سنتي اين جريان در آينده نيست؟ گفت: معتقدم هيچ گونه انشعابي ميان طيف جوان و سنتي اصولگرايان رخ نداده است و همه طيف‌ها مبنا را بر ائتلاف در انتخابات آينده گذاشته‌اند، لذا فكر نمي‌كنم آقاي جنتي هم چنين نيتي داشته باشند كه در تذكر خود بخواهند به اصولگرايان مجلس هفتم هشدار داده باشند.
مصباحي مقدم افزود: البته بنده چنين برداشتي را از سخنان آقاي جنتي ندارم اما اگر كساني چنين تحليلي دارند كه جناب آقاي جنتي با تذكر خود به مجلس پيامي را براي طيف جوان اصولگرايان در آستانه انتخابات رياست جمهوري داشت، بايد در اين مورد توضيح دهند. در عين حال كه يقيناً طيف‌هاي مختلف جريان اصولگرا به دنبال اجماع و ائتلاف در انتخابات آينده هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

باهنر: مسأله بايد ابتدا با هيأت رئيسه مطرح مي‌شد
«محمدرضا باهنر» درباره سخنان آيت‌الله جنتي در نمازجمعه درباره مراقبت از عدم تكرار جريان شهرام جزايري گفت: تصور ما اين است كه اگر بويي به مشام مي‌رسد بد نبود كه ايشان قبلاً با هيأت رئيسه مجلس مطرح مي‌كردند و ما را در جريان قرار مي‌دادند.
رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس، ادامه داد: ما با قوه قضائيه و مراكز ديگر هم در ارتباط هستيم، اگر خداي ناكرده يكي از همكاران ما در مجلس اشتباهي كند و يا مشكلي براي وي پيش بيايد معمولاً قبل از همه هيأت رئيسه مجلس باخبر مي‌شوند،
باهنر تصريح كرد: از آيت‌الله جنتي درخواست مي‌كنيم اگر موردي را ايشان سراغ يا خبر دارد به اطلاع هيأت رئيسه مجلس برساند و اگر هم اين يك تذكر عام بوده و مصداقي وجود نداشته كه هم ما از اين تذكر استقبال مي‌كنيم و هم اين در آتي بايد رعايت شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18756

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض مجلس هفتمي‌ها به اظهارات جنتي، اقبال' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016