چهارشنبه 12 اسفند 1383

سمينار چپ و دموکراسي: سخنان پيمان، حاتم قادري و تاجيک، ايلنا

پيمان: دموكراسي بايدامكان ظهور هرچه بيشتر فرد آزاد را تأمين كند

حاتم قادري: دچار نوعي پارادوكس احساسي هستيم

تاجيك: اسلام نقش مهمي در روند دموكراتيزاسيون ايران دارد
---------------------

تهران- خبرگزاري كار ايران

سمينار "چپ و دموكراسي"، عصر روز گذشته از سوي جامعه فرهنگي دانشكده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در اين برنامه كه در تالار شيخ انصاري دانشكده حقوق برگزار شد، مجيد مددي، عبدالرضا تاجيك، حبيب الله پيمان،‌ ‏حاتم قادري، بابك پاك‌‏زاد و روزبه گرجي‌‏بياني به ايراد سخن پرداختند.
حبيب‌‏الله پيمان: دموكراسي بايد امكان ظهور هرچه بيشتر فرد مختار و آزاد را تأمين كند
دبيركل جنبش مسلمان مبارز در اين سمينار گفت: كسي كه به دليل محروميت‌‏ها و مشكلات متعدد، همواره در انديشه تأمين نيازهاي معيشتي است، نمي‌‏تواند انسان آزاد و صاحب انديشه‌‏اي باشد.

حبيب‌‏الله پيمان در اين سمينار كه از سوي جامعه فرهنگي دانشكده حقوق دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: هر انساني ظرفيت خاص خود و يك‌‏بار فرصت زندگي كردن دارد، بنابراين بايد امكان استفاده از اين فرصت براي انجام كاري كه مي‌‏تواند بكند و ديگران نمي‌‏تواند، انجام دهد.
وي افزود: اساس خلاقيت افراد بر آزادي‌‏هاي دروني و بيروني است و اگر آزادي نباشد خلاقيتي در كار نخواهد بود البته نبايد فراموش كرد كه آزادي خود يك وسيله است، نه هدف و آنچه به زندگي افراد ارزش و جهت مي‌‏دهد، آزادي‌‏ها براي بروز نوع آفرينش آن‌‏هاست.
پيمان تصريح كرد: دموكراسي بايد مدلي باشد كه امكان ظهور هرچه بيشتر فرد مختار و آزاد را در جامعه تأمين كند.
وي خاطر نشان كرد: آزادي دروني به معناي آزادي فرد از هر چيزي است كه تفكر او را به بند مي‌‏كشد و آزادي‌‏هاي بيروني به معناي برخورداري از امكانات اوليه زندگي است چرا كه كسي كه از حداقل امكانات زندگي محروم است، به دليل اينكه همواره در انديشه نيازهاي زندگي است، نمي‌‏تواند انسان آزادي باشد.
دبيركل جنبش مسلمان مبارز يادآور شد: آزادي و برابري دو وجهه يك مسأله هستند و هيچ‌‏يك از اين دو مجرد از ديگري نيست، برابري بدون آزادي ممكن نيست ضمن اينكه آزادي در جامعه نابرابر محقق نمي‌‏شود، بر اين اساس جدا كردن اين دو واقعيت معنا ندارد و تنها در جهت تعريف هر يك از آنها مفيد خواهد بود.
وي تصريح كرد: در مقاطع مختلف تاريخ كشور ما به مسأله آزادي و برابري و همراهي اين دو مفهوم پرداخته شده است و تلاش‌‏هاي بسياري در اين زمينه شده است و امروز بايد با استفاده از تجربيات گذشته حركت هاي مفيدي را انجام داد.
پيمان ابراز گفت: متأسفانه از آن جا كه بسياري از ما هنوز در دوران كودكي فكري هستيم و به بلوغ فكري نرسيده‌‏ايم، هر روز از باوري به باور ديگر تغيير جهت مي‌‏دهيم.
حاتم قادري: دچار نوعي پارادوكس احساسي هستيم
استاد دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين سمينارگفت: نظامهاي موجود در ذهن ما، همواره نظام‌‏هايي از نوع "ولايي" هستند و هر زمان كه از دين سخن مي‌‏گوييم، به ولي فقيه و هر زمان كه از پادشاهي سخن مي‌‏گوييم، از اعليحضرت و شاهنشاه سر در‌‏مي‌‏آوريم.
وي با اشاره به اصالت چپ در اروپا گفت: چپ در جامعه ما مانند ساير نظام‌‏ها و تفكرهاي ما از نوع "ولايي" است كه ناشي از تفاوت خاستگاه ما با اروپاييان است چرا كه اروپا در عرصه چپ، انديشمندان متعددي دارد اما چپ‌‏هاي كشور ما از مزرعه، مسجد و نظاير آن بيرون آمده‌‏‏اند.
به گفته قادري، ما دچار نوعي پارادوكس احساسي هستيم، به عنوان نمونه گروه‌‏هاي چريكي ما گروه‌‏هايي مثل فدائيان خلق يا مجاهدين خلق هستند، مثل جمهوري اسلامي كه بالاخره معلوم نيست مردم امكان تصميم‌‏گيري دارند يا نه؟
وي با بيان اين مطلب كه همه چيز در جامعه ما به صورت دو قطبي است، گفت: ما يا امام هستيم يا شهيد، يا مظلوم هستيم يا ظالم.
قادري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: نقد اجتماعي دين در كشور ما صورت نگرفته است و چپ‌‏گرايان ما هم از نوعي تفكر دين‌‏گرايانه و شيعه‌‏گري برخاسته‌‏اند.
استاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: طرفداران چپ در دهه‌‏هاي سي و چهل در واقع خرده بورژواهاي رمانتيك بودند، به اين معني كه برخلاف آنچه انتظار مي‌‏رود، خرده بورژواها در اختيار چپ قرار گرفته بود و اين‌‏ها همگي ناشي از تفكر ولايي ماست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با بيان اين مطلب كه ما به شدت شيعه‌‏گرا هستيم، افزود: حتي وقتي از استالين صحبت مي‌‏كنيم، او را امام و پيشواي خود قرار مي‌‏دهيم و اين به خاطر آن است كه نتواسته‌‏ايم تأسيس سوژه كنيم و از اين جهت است كه حتي انسان‌‏هاي بزرگ ما ولايي و شيعه‌‏گرايانه فكر مي‌‏كنند.
وي در پايان اظهار داشت: كودك‌‏ساني ما باعث مي‌‏شود كه هميشه كسي را منجي خود بدانيم، اين به خاطر فقدان اومانيسم در وجود ماست و تا زماني كه در حالت حصار‌‏گونه‌‏اي هستيم، اين وضعيت ادامه خواهد يافت اما تصور مي‌‏كنم كه خوشبختانه ما در حال سپري كردن اين دوره هستيم.

مجيد مددي: نبرد دموكراسي هنوز پايان نيافته است
مجيد مددي، استاد دانشگاه نيز اظهار داشت: عنوان عوامانه چپ و دموكراسي كه براي اين برنامه انتخاب شده است، مفهومي را به ذهن متبادر مي‌‏كند كه چپ يك چيز است و دموكراسي چيزي ديگر.
وي با اشاره به امكان‌‏پذير بودن دموكراسي و ديكتاتوري به طور هم‌‏زمان، گفت: برخي تصور مي‌‏كنند كه هرگز آب دموكراسي و ديكتاتوري با هم در يك جوي نخواهد رفت در حالي‌‏كه مصاديق همراهي اين دو را در جوامع ديگر سراغ داريم.
مددي با اشاره به نظريه هابز، گفت: به گفته هابز، دموكراسي رهايي از قيد سرمايه است چرا كه در بند سرمايه بودن، انسان را به ناانسان تبديل مي‌‏كند.
به گفته وي، نبرد دموكراسي هنوز پايان نيافته است.
اين استاد دانشگاه در پايان با بيان اينكه توافق چپ و دموكراسي امكان‌‏پذير نيست، افزود: انديشه دموكراسي در قالب مناسبات سرمايه‌‏د‏اري و درجهت رسيدن به آزادي مطلق فردي است.

دبير سياسي روزنامه شرق: اسلام نقش مهمي در روند دموكراتيزاسيون ايران دارد
عبدالرضا تاجيك، دبير سياسي روزنامه شرق نيز در سمينار چپ و دموكراسي با بررسي گفتمان‌‏هاي مطرح در دوران قبل از انقلاب گفت: دليل پيروزي گفتمان آيت الله خميني(ره)، راديكالي بودن آن گفتمان بود چراكه در مقطع پيروزي انقلاب اسلامي، روش‌‏هاي پارلمانتاريستي به بن‌‏بست رسيده بود و گفتمان راديكالي به دليل تطابق خود با شرايط و روحيات جامعه ايران به موفقيت دست يافت.
وي خاطرنشان كرد: اگرچه دموكراسي مدرن و اسلام سياسي بر مبناي ولايت فقيه، چندان سازگاري با هم ندارند اما اسلام نقش مهمي در روند دموكراتيزاسيون ايران خواهد داشت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18881

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سمينار چپ و دموکراسي: سخنان پيمان، حاتم قادري و تاجيک، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016