سه شنبه 18 اسفند 1383

فريبا داودي مهاجر: هيچ اعتقادي به حجاب اجباري ندارم؛ وعده برخي كانديداها در مورد عدالت جنسيتي پرستيژ سياسي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

فريبا داودي‌‏مهاجر از فعالان مطبوعاتي و حقوق زنان معتقد است: برخلاف آنچه ادعا مي‌‏شود، حجاب در ايران هيچ مصونيتي ايجاد نكرده است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، داودي مهاجر در جلسه "بررسي مشاركت سياسي- اجتماعي زنان در ايران" كه عصر روز دوشنبه از سوي سازمان دانش‌‏آموختگان ايران اسلامي- ادوار تحكيم وحدت- برگزار شده بود، با اشاره به اينك مسأله "زن، قدرت و تصميم‌‏گيري" اساسي‌‏ترين مساله مربوط به زنان در ايران است، گفت: يكي از خطرناك‌‏ترين مسائل براي زنان، عدم امكان حضور زنان در عرصه قدرت و تصميم‌‏گيري است.
اين فعال مسائل زنان با طرح ديدگاه‌‏هاي مختلف در مورد مفهوم قدرت، گفت: مفهوم قدرت نه فقط در عرصه خانواده بلكه حتي در عرصه جهاني تغييركرده است و اين تغيير به سمت تلاش براي تأمين خواسته هر دو طرف مي رود، زنان نيز قصد دارند كه روند قدرت به سمتي برود كه خواست زن و مرد به صورت توام برآورده شود نه اينكه رابطه سلطه‌‏گر و سلطه‌‏پذير ميان مرد و زن كه از قبل وجود داشته است، معكوس شود.
وي خاطرنشان كرد: نظام بين‌‏المللي از تعريفي كه 25 سال است در ذهن ما وجود دارد، تغيير كرده است چه برسد به نهاد خانواده اما به نظر مي‌‏رسد در شرايط كنوني ما مي‌‏خواهيم خانواده‌‏هاي مدرن را با روش‌‏هاي سنتي اداره كنيم.
داودي‌‏مهاجرتصريح كرد: وعده‌‏هايي كه برخي كانديداهاي رياست‌‏جمهوري در مورد عدالت جنسيتي مي‌‏دهند، در واقع نوعي پرستيژ سياسي است چرا كه وقتي چارچوب‌‏هاي عدالت جنسيتي در خانواده‌‏ها تأمين نمي‌‏شود چگونه مي‌‏توان باور كرد كه زنان به عنوان وزراي كابينه انتخاب خواهند شد.
وي افزود: قانون در عمل از اينكه منابع اقتدارگرا باقي بمانند، حمايت مي‌‏كند و در نظام‌‏هاي اقتدارگرا و سنتي تلاش مي‌‏شود كه جامعه كمتر متكثر شود و از اين رهگذر از حضور زنان در عرصه قدرت جلوگيري مي‌‏شود.
داودي‌‏مهاجر خاطرنشان كرد: اگر منابع اقتدار مردانه، در جامعه تقسيم نشود، هرگز امكان تكثر در حوزه سياست وجود نخواهد داشت به عنوان نمونه در بحث خشونت عليه زنان بحث وابستگي اقتصادي زن به مرد يكي از عوامل مهم است، از سوي ديگر براي اثبات ادعا در مورد خشونت عليه زنان، نياز به شاهد است.
وي با تأكيد بر لزوم توجه به مسأله منابع قدرت در عرصه مسائل زنان گفت: وضعيت خاص منابع قدرت در ايران، زنان را دچار مشكلات جدي مي‌‏كند.
اين فعال مسائل زنان يادآور شد: بر اساس قانون اساسي ما، زنان و مردان با هم برابر نيستند چرا كه برابري نژادي، رنگ پوست و نظاير آن در قانون مطرح شده و اصلا به برابري جنسيتي اشاره‌‏اي نشده است، در عرصه فعاليت سياسي ما تا زماني با مردان برابر هستيم كه بخواهيم به يك مرد رأي دهيم اما اگر بخواهيم يك زن را به عنوان كانديدا مطرح كنيم، با مردان برابر نيستيم و جزو رجال محسوب نمي‌‏شويم.
داودي‌‏مهاجر در بخشي از سخنان خود با اشاره به اينكه ابزار تغيير، هرگز در دست زنان نبوده است، گفت: كسي مثل مرحوم اكبر عطري، خودش به من گفت كه خانمي در دانشگاه در عرصه انتخابات انجمن اسلامي بود كه بسيار از من توانمندتر بود اما من تمام تلاشم را براي اينكه او بالا نيايد، به كار بردم و متاسفانه چنين مشكلي حتي در ميان فعالان دفتر تحكيم وحدت نيز وجود دارد.
وي در ادامه ابراز خرسندي از اينكه امروز جنبش زنان به جنبش آزادي‌‏خواهي و دموكراسي‌‏خواهي پيوند خورده است، گفت: مهم‌‏ترين دليل شكست جنبش اصلاحات، حذف خرده جنبش‌‏هايي نظير جنبش زنان، جنبش دانشجويي و نظاير آن بود و اين قاعده‌‏اي است كه مورد تاييد تمام نظريه‌‏پردازان در جهان است.
داودي مهاجراز اينكه عرصه سياست در شرايط كنوني كشور در دست مردان سياسي قرار گرفته، ابراز تأسف كرد.
وي با بيان اين مطلب كه فمنيست‌‏هاي جهان معتقدند كه گفتمان مردسالار در تمام دنيا وجود دارد، افزود: البته اين گفتمان در هر كشوري به شكل خاصي وجود دارد، به طور مثال در كشورهاي آفريقايي، خشونت عليه زنان جدي است و در ايران مسأله مشاركت سياسي زنان دچار مشكل است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

داودي مهاجر در پاسخ به سوالي در خصوص عدم مسووليت‌‏پذيري زنان در جامعه ايران گفت: مسووليت به معناي واقعي هيچ وقت به زنان واگذار نشده است كه ميزان واقعي مسووليت‌‏پذيري زنان مشخص شود.
وي در پاسخ به مسأله حجاب زنان در ايران گفت: برخلاف آنچه ادعا مي شود، حجاب در ايران هيچ مصونيتي ايجاد نكرده است و شخص من هيچ اعتقادي به حجاب اجباري ندارم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19100

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فريبا داودي مهاجر: هيچ اعتقادي به حجاب اجباري ندارم؛ وعده برخي كانديداها در مورد عدالت جنسيتي پرستيژ سياسي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016