دوشنبه 24 اسفند 1383

مديرمسوول "نشاط": مطمئنااحكام دادسراي انتظامي قضات و ديوان عالي كشوربراي عليزاده قابل قبول است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مديرمسؤول روزنامه‌ي نشاط با اشاره به اينكه رييس كل دادگستري تهران هنگامي كه كميسيون اصل نود مجلس ششم و برخي نهادهاي رسمي ديگر در مقابل احكام صادرشده براي اين روزنامه از متهمان آن دفاع كردند، يادآور شده بود كه اين نهادها جايگاه قانوني نداشته و بر اساس قانون تنها نهاد رسيدگي‌كننده به شكايات متهمان نسبت به احكام صادره ديوان عالي و دادسراي عالي قضات است، اظهار داشت: مطمئنا احكام دادسراي انتظامي قضات و ديوان عالي كشور براي عليزاده قابل قبول است.

لطيف صفري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اينكه عليزاده نمي‌تواند تا احكام صادرشده از اين مراجع را ناديده بگيرد، خاطرنشان كرد: دادسراي انتظامي قضات ابتدا تمامي احكام صادره از سوي دادگاه بدوي و دادگاه تجديدنظر عليه من و روزنامه‌ي نشاط را بي‌ارتباط دانسته و اين پرونده را به ديوان عالي كشور بر اساس قانون موضوعه و قانون اساسي ارجاع داده كه اين ديوان نيز احكام دادسراي انتظامي قضات را تأييد كرده است.

وي با تأكيد بر اينكه قضات در تصميم‌گيري مستقل هستند، يادآور شد كه رييس كل دادگستري تهران به عنوان مدعي‌العموم پرونده‌ي روزنامه‌ي نشاط بوده است و بر اساس قانون شاكي نمي‌تواند قاضي نيز باشد. بنابراين عليزاده نمي‌تواند حكم نقض احكام بدوي و تجديدنظر را ناديده بگيرد و تفسيري غير از مفهوم نقض احكام برابر آنچه در قانون اساسي آمده است، ارائه دهد.

صفري در ادامه، گفت: به احكام دادگاه و عملكرد قضاتي كه به قانون، شرع و دين پايبندند و به دنبال برقراري عدالت هستند احترام مي‌گذاريم و به ياران شريف و دلسوز آيت‌الله شاهرودي و نظام جمهوري اسلامي ايران احترام گذاشته و افتخار مي‌كنيم.

سردبير روزنامه‌ي توقيف شده«نشاط»: هيچ مرجعي بالاتر از ديوان‌عالي كشور براي صدور حكم وجود ندارد

مديرمسؤول روزنامه‌ي نشاط در پايان ابراز اميدواري كرد تا حضور تصميم‌گيراني كه بدون توجه به موضع‌گيري‌هاي جريان‌هاي سياسي عمل مي‌كنند روز به روز در دستگاه قضايي تقويت شود تا آيت‌الله شاهرودي به هدفش كه اصلاحات كلي در دستگاه قضايي است، برسد.

از آنجا كه هيچ مرجع رسيدگي‌كننده‌ي قضايي‌اي بالاتر از ديوان‌عالي كشور وجود ندارد پس از صدور حكم از سوي اين ديوان هيچ دادگاهي نمي‌تواند حكم آن را مجددا رسيدگي كند.

ماشاءالله شمس‌الواعظين سردبير روزنامه‌ي نشاط در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعتقاد بر اينكه رسيدگي مجدد به حكم صادره شده از سوي ديوان عالي كشور به منزله‌ي يك دور باطل خواهد بود، در واكنش به سخنان امروز عليزاده رييس كل دادگستري تهران بخش آخر حكم صادره از سوي ديوان‌عالي كشور را قرائت كرد: «نتيجتا و ضرورتا در اجراي مقررات ماده‌ي 235 قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب سال 1378 با نقض حكم دادنامه‌هاي شماره‌ي 1012 - 30/8/1378 صادره از شعبه‌ي 27 دادگاه تجديدنظر استان تهران و دادنامه‌ي 412 - 29/6/1378 صادره از شعبه‌ي 1410 دادگاه عمومي تهران؛ در آن قسمت كه ناظر بر محكوميت متهم است، رسيدگي مجدد به اين قسمت مستندا به مقررات قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب به دادگاه كيفري استان تهران محول مي‌گردد».

وي بر اين اساس تأكيد كرد كه احكام دادگاههاي بدوي و تجديدنظر روزنامه‌ي نشاط نقض شده و تنها بخش محكوميت متهمان اين پرونده (لطيف صفري مديرمسؤول، ماشاءالله شمس‌الواعظين سردبير، عمادالدين باقي روزنامه‌نگار) براي رسيدگي مجدد به دادگاه كيفري استان تهران ارجاع مي‌شود تا مقصر شناسايي شود.

سردبير روزنامه‌ي نشاط با بيان اينكه رييس كل دادگستري استان تهران بعنوان مدعي‌العموم طرف دعوي روزنامه‌ي نشاط از زمان توقيف آن تاكنون بوده است، نسبت به پيامدهاي حقوقي اين سخنان در داخل و خارج هشدار داد.

شمس‌الواعظين اظهار اميدواري كرد تا مفهوم سخنان امروز عليزاده حاوي اين پيام نباشد كه در درون دستگاه قضايي هيچ پناهگاهي براي تظلم‌خواهي وجود ندارد و بايد به سازوكارهايي خارج از اين دستگاه براي تظلم‌خواهي انديشيد.

سيف‌زاده: ديوان عالي كشور حكم لغو امتياز ”نشاط“ را نقض كرده است
بر اساس اين راي، شمس‌الواعظين و باقي حق اعاده‌ي دادرسي دارند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وكيل مدافع روزنامه‌ي نشاط اظهار داشت: شعبه‌ي ‌35 ديوان عالي كشور براي دادنامه‌ي ‌427 مورخ 7 / 11 / 83 خود راي محكوميت دكتر صفري در ارتباط با روزنامه‌ي نشاط و لغو امتياز اين روزنامه را نقض كرد.

محمد سيف‌زاده درباره‌ي اظهارات رييس دادگستري استان تهران مبني بر عدم نقض حكم پرونده‌ي نشاط از سوي ديوان عالي كشور به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: بعد از صدور كيفرخواست، دادسراي انتظامي عليه صادركنندگان راي به استناد ماده‌ي ‌235 قانون آيين دادرسي كيفري حق اعاده‌ي دادرسي براي روزنامه‌ي نشاط پيش آمده و پرونده مجددا به ديوان عالي كشور ارجاع داده شد كه در ديوان عالي اين حكم نقض شد.

وي ادامه داد: دكتر صفري به حكم شعبه‌ي ‌1410 دادگاه مطبوعات به اتهام توهين به مقدسات و تحريك به اغتشاش به حبس و روزنامه‌ي نشاط كه قبلا توقيف موقت شده بود، لغو امتياز شد كه اين راي در شعبه ‌27 دادگاه تجديدنظر تهران بدون رسيدگي به اعتراضات ما تاييد شد كه به موجب آن دكتر صفري به زندان رفت.

وكيل مدافع روزنامه‌ي نشاط در ادامه به قرائت بخشي از متن راي شعبه‌ي ‌35 ديوان عالي در اين‌باره پرداخت و گفت: در اين راي آمده است ”ضرورتا در اجراي مقررات ماده ي ‌235 قانون آيين دادرسي كيفري با نقض كل دادنامه شماره ‌1012 مورخ30 / 8 / 78 صادره از شعبه‌ي ‌27 دادگاه تجديدنظر استان تهران و دادنامه شماره ‌412 مورخ 29 / 6 / 78 صادره از شعبه ‌1410 دادگاه عمومي تهران در آن قسمت كه ناظر بر محكوميت متهم است، رسيدگي مجدد به اين قسمت مستندا به مقررات قانون تشكيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب اخيرالتصويب به دادگاه كيفري استان تهران محول مي‌گردد“.

سيف‌زاده ادامه داد: به نظر من با نقض دادنامه‌هايي كه خلاف قانون بوده است، براي آقايان شمس‌الواعظين و باقي كه به زندان رفتند حق اعاده دادرسي پيدا شده و مي‌توانند مساله‌ي خود را پي‌گيري كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19310

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مديرمسوول "نشاط": مطمئنااحكام دادسراي انتظامي قضات و ديوان عالي كشوربراي عليزاده قابل قبول است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016