سه شنبه 25 اسفند 1383

زمان تعیین ضرب‌الاجل برای اروپا نزدیك است، شريف نيوز

سیروس ناصری گفت: من اطمینان می‌دهم كه ما یا با توافق اروپا و یا بدون توافق اروپا به رغم هر كاری كه آنها بكنند، هم سوخت خودمان را ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده تولید خواهیم كرد و هم تامین كننده سوخت در صحنه بین‌المللی می‌شویم؛ سوخت ارزانتر از اروپایی ها در اختیار بازار خواهیم گذاشت و رقیب آنان خواهیم شد؛ من در این مورد اصلا شك ندارم.
به گزارش مهر، سیروس ناصری، رییس كمیته فنی و هسته ای ایران در مذاكرات با اروپایی‌ها، در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاكرات گفت: مذاكرات خیلی جدی، دقیق، حساب شده و بر طبق برنامه ریزی و طرحی كه داشتیم قدم به قدم به پیش می‌رود. وی درباره سابقه بحث توقف غنی سازی در روند مذاكرات توضیح داد: این موضوع در اولین سفر وزرای سه كشور اروپایی به تهران و در خلال مذاكرات سعد آباد توسط اروپایی‌ها مطرح و متن پیش‌نویسی كه برای آن توافق نامه توسط اروپایی‌ها تنظیم شد، شامل بندی در مورد توقف بود.
آنها مایل بودند با مذاكره در یك دوره مشخص روی توقف به نتیجه برسیم، اما این بند در همان مذاكرات سخت اولیه شكست و حذف شد. ناصری یادآور شد: هرچند بعد از آن هم باز هم این موضوع را به عنوان مواضع ذهنی خود اعلام می‌كردند. رییس گروه مذاكره كننده ایران در كارگروه فنی و هسته‌ای تصریح كرد: این سنگین‌ترین چیزی است كه بالاخره باید اروپایی‌ها بپذیرند و این كه ما توقع داشته باشیم به سرعت از موضع خود به طور رسمی كنار بكشند، كار ساده‌ای نیست. وی افزود: بر اساس قرائن و شواهد بسیار روشن و دقیق، برای من قطعی است كه بعد از تمام مذاكرات به خصوص این ۴ دور گذشته، اروپایی‌ها آمادگی دارند كه راه حلی بر مبنای به جز توقف داشته باشیم و و به جایی برسیم كه تولید سوخت هسته‌ای خود را داشته باشیم و تضمین‌های كافی هم به آنان داده شود. وی با بیان این‌كه تا وقتی اروپا نتواند به تفاهمی كامل و همه جانبه برسد به شدت نگران این است كه بحث توقف را علنی كند، گفت: موضع لفظی اروپا توقف است و آن‌چه كه در مذاكرات می‌گذرد این است كه بجز توقف چه راه حل دیگری می‌توانیم، داشته باشیم. ناصری افزود: یكی از بحث‌های ما این است كه چه كسی اول باید پیشنهاد دهد و در این رابطه اروپایی‌ها از روز اول از ما خواستند كه پیشنهاداتمان را در مورد تضمین‌ها بدهیم اما این روش معقولی برای ما نیست.
ناصری گفت: روی لبه تیغ جلو می‌رویم و به هیچ وجه مطمئن نیستیم كه حتما به نتیجه می‌رسیم. وی افزود: ما زمان را باز نگذاشته‌ایم و به زمانی كه پیشنهادمان را روی میز بگذاریم و به اروپا ضرب‌الاجل دهیم چندان فاصله نداریم. ناصری با بیان این‌كه سال آینده سال تعیین كننده‌ای در مسیر مذاكرات خواهد بود، گفت: ما درگیری نمی‌خواهیم، ولی اگر آنها نتوانند پاسخگو باشند به آن‌چه كه از دید ما یك دیدگاه و توافق منطقی است، هر مسیری می‌خواهند بروند و ما نیز آمادگی داریم كه با تبعات آن دست و پنجه نرم كنیم، چون آن‌ها گرفتارتر خواهند شد.
وی احتمال اعلام ضرب‌الاجل برای اروپا را در كمتر از سه ماه آینده اعلام كرد و در عین حال گفت: من نمی‌خواهم زمان بگویم چون زمان یكی از اهرم‌های مذاكرات ماست و آن‌ها این را می‌دانند. نماینده ایران در كمیته كارشناسی دبیر كل برای بررسی وضعیت چرخه سوخت MNA در خصوص مباحث شكل گرفته در این گروه به رسمیت شناختن ایران به عنوان كشوری كه تاسیسات تولید سوخت دارد را سومین موضوع قابل توجه در این زمینه خواند و گفت: این بدان معناست كه حتی اگر كمیته اصلاح ساختار سازمان ملل را پیشنهاد دهد كه كشورهایی كه تاكنون تاسیسات غنی سازی ندارند دیگر نداشته باشند، باز هم شامل حال ما نمی‌شود چون ما رسما جزو ۷ كشوری شناسایی شدیم كه تاسیسات تولید سوخت داریم. ناصری با بیان این‌كه با ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت اروپایی‌ها ضرر خواهند كرد، گفت: ما ترجیح می‌دهیم كه با توافق بتوانیم كارمان را دنبال كنیم چون این می تواند روابط ما را نیز بهتر شكل دهد، اما اجباری نداریم.
رییس گروه ایرانی در كارگروه هسته‌ای در بخش دیگری از سخنانش تاكید كرد: اروپایی‌ها اصرار می‌كنند تا ما پیشنهاداتمان را برای تضمین‌های عینی بدهیم و اگر پیشنهادمان را روزی روی میز بگذاریم این پیشنهاد آخر خواهد بود و داریم به این نقطه می‌رسیم و چه بسا در مقطع سوم فروردین یا همان روزها، تكلیفمان را با آن‌ها روشن كنیم. وی افزود: كلید تعلیق در دست ماست و هرگاه اراده كنیم آن را دوباره راه خواهیم انداخت.
ناصری در پاسخ به این سوال كه در صورت عدم پذیرش پیشنهادات ایران ازسوی اروپا، جمهوری اسلامی ایران چه خواهد كرد گفت: تمام تاسیسات دست ماست و با اراده ای همه چیز دوباره راه می‌افتد، وسعت می‌یابد و اگر این جریان بخواهد به سمت بحران برود ما هم ساكت نمی‌نشینیم و خود آن‌ها هم این را می‌دانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ناصری گفت: آقای روحانی در مذاكرات با اروپایی‌ها سه پیشنهاد كلی دادند، مبنی بر این‌كه به چه روشی كار كنیم كه به نتیجه برسیم، و همچنین برای دو پیشنهاد محتوایی اعلام آمادگی كردند كه یكی از آن‌ها ارایه شد و پیشنهاد آخر باقی ماند كه ما فعلا آن را اعلام نمی‌كنیم و می‌ماند كه شاید در پیشنهاد نهایی آن را ارائه دهیم. وی افزود: اگر ما پیشنهاد خود را سوم فروردین بدهیم، احتمالا ابعاد كلان آن را ارائه می‌دهیم و اگر دیدیم كه در یك فرصت كوتاه جایگاه یافت و افقی برای آینده پیدا كرد، آن‌ وقت ممكن است مدتی طول بكشد تا ما جزییات آن را از نظر فنی و حقوقی و غیره تبیین و تعریف كنیم. عضو گروه مذاكره كننده ایرانی اعلام كرد: مردم مطمئن باشند كه پیشنهادات ما تعهدات سنگینی نخواهد داشت و معقول است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19331

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زمان تعیین ضرب‌الاجل برای اروپا نزدیك است، شريف نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016