دوشنبه 8 فروردین 1384

روزنامه آلمانی راینیشر مرکور : توقف غنی سازی اورانیوم در ایران ، هدف اروپا است، مهر

یک روزنامه آلمانی زبان در مقاله ای با اشاره به شیوه های برخورد اروپا در قبال برنامه های هسته ای ایران نوشت : ایران برای تداوم حمایت اروپا باید از غنی سازی اورانیوم چشم پوشی کند .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه راینیشر مرکور با اشاره به اعلام مقامات ایرانی مبنی بر از سرگیری غنی سازی اورانیوم از تاریخ 15 مارس نوشت : مسئولین ایرانی در توضیح دلایل این تصمیم خاطر نشان ساختند که چنانچه مذاکرات ایران و اروپا تا آن زمان به نتیجه قابل قبول و دلخواه نرسد تصمیم خود را عملی خواهند کرد .

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت : چهارمین دور از مذاکرات ایران و اروپا نیز بدون آنکه نتیجه مشخصی در پی داشته باشد به پایان رسید و مقامات ایران هنوز اظهار نظر مشخصی در خصوص تصمیم خود اعلام نکرده اند .

به نوشته راینیشر مرکور هر روز که می گذرد نگرانی جامعه بین الملل از طولانی شدن مذاکرات ایران و اروپا و عدم دستیابی به نتیجه مشخص افزایش پیدا می کند . ایران همچون گذشته بر تداوم غنی سازی اورانیوم یعنی آنچه که اروپاخواهان توقف آن است ، اصرار دارد .

علاوه بر این نکته ای از نخستین روزهای مطرح شدن پرونده هسته ای ایران توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد اظهار نظر برخی از کارشناسان هسته ای آمریکا پیرامون سایتهای هسته ای نطنز و اصفهان بود .

کارشناسان هسته ای آمریکا مدعی شده بودند که عمده ترین فعالیتهای ایران در راستای دستیابی به بمب اتمی در این دو منطقه صورت می گیرد .

راینیشر مرکور همچنین تصریح کرد : مسئله ای که به وضوح نمایان بوده و برکسی پوشیده نیست رویارویی اروپا و آمریکا در خصوص پرونده هسته ای ایران است . درنخستین مرحله از گفتگوها ، اروپا بر خلاف آمریکا با ارجاع پرونده هسته ای این کشور به شورای امنیت سازمان ملل مخالفت و بهترین شیوه ممکن را سلسله گفتگوهای دیپلماتیک اعلام کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اروپایی ها در مرحله بعدی تداوم برخی فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران را بدون اشکال دانسته اما توقف غنی سازی را امری جدی خواندند .

این روزنامه آلمانی در پایان نوشت : اگر ایران بخواهد همواره اروپا را در کنار خود حفظ کند باید به خواسته آنها مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم جامه عمل بپوشاند . این در حالی است که تا قبل از 17 ژوئن یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران اتخاذ هر تصمیمی از سوی ایران حساس خواهد بود .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19839

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روزنامه آلمانی راینیشر مرکور : توقف غنی سازی اورانیوم در ایران ، هدف اروپا است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016