جمعه 19 فروردین 1384

سالي که نکوست از بهارش پيداست! گزارشگران بدون مرز

در بازگشت از تعطيلات نوروزی نمايندگان محافظه کار مجلس هفتم خواهان ممنوعيت ورود مسيح علي نژاد به مجلس شدند. رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران علي مزروعي ممنوع خروج شد و دو نشريه توقيف شدند. با اين رخدادها ، سالي دشوار برای روزنامه نگاران در ايران آغازشد.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند " که روزنامه نگاران ايراني تنها نه در داخل که در خارج از کشور نيز اجازه ی اظهار نظر ندارند. محافظه کاران که نهاد های مذهبي، سياسي و قضايي کشور را در اختيار دارند همه ی امکانات را بکار گرفته اند تا هر صدای مخالف را خفه کنند. ما از رئيس مجلس ايران مي خواهيم که حق کار مسيح علي نژاد که مرتکب هيچ جرمي نشده است را به رسميت بشناسد. گزارشگران بدون مرز توقيف نشريه ی جامعه نو و کارنامه را محکوم مي کند و از وزارت ارشاد اسلامي مي خواهد از اين دو نشريه رفع توقيف کند. آقای رجبعلي مزروعي بايد بتواند هر زمان که مي خواهد از کشور خارج و ما از مقامات ايران مي خواهيم که گذرنامه ايشان را فوری به وی پس دهند."

مسئولان مجلس اسلامي با وارد کردن اتهامات واهي ورود خبرنگار پارلماني روزنامه ی همبستگي و خبرگزاری ايلنا مسيح علي نژاد را از روز دوشنبه ۱٥ فروردين به مجلس ممنوع کرده اند. علت عصبانيت نمايندگان مجلس انتشار فيش عيدی و پاداش آنها در مطبوعات ايران است. اما بيش از يک سال است اين روزنامه نگار به بهانه های مختلف " نوع پوشش و يا بي نزاکتي و بي ادبي" آماج حملات نمايندگان مجلس قرار گرفته است. امروز به وی اتهام بي پايه ی" سرقت و دستبرد فيش از كازيوي نمايندگان" را نسبت داده اند. بسياری از روزنامه نگارا ن به حمايت از مسيح علي نژاد برخاسته اند و بعنوان اعتراض قرار شده است از انتشار اخبار مجلس به مدت يک روز خوداری کنند. از سوی ديگر خانم شيرين عبادی برنده ی ايراني جايزه صلح نوبل اين خبر را باعث تأسف عنوان كرد و چنين اقداماتي را موجب از بين رفتن امنيت شغلي خبرنگاران دانست.

رجبعلي مزروعي رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران که برای شرکت در نشت فدراسيون بينالمللي روزنامهنگاران قصد سفر به دانمارک را داشت در ۱٧ فروردين ممنوع خروج شد. از سوی پليس فرودگاه هيچ دليلي برای اين ممنوعيت به وی اعلام نشده است. رجبعلي مزروعي در سال گذشته و در پي دستگيری و شکنجه ی حنيف مزروعي فرزندش و بيش از ٢٠ روزنامه نگار و وبلاگ نويس در ماجرای "پرونده ی سايت های اينترنتي"، نامه های روشنگرانه ای در اعتراض به اين دستگيری ها و عملکرد غير قانوني نيروهای انتظامي به مقامات قضايي ايران نوشته بود.

در همين روز اعلام شد که ماهنامه ی ادبي کارنامه توسط وزارت ارشاد اسلامي برای انتشار "مطالب خلاف عفت عمومي" توقيف شده است. وزارت ارشاد اعلام کرده است در حال آماده سازی پرونده ای برای تحت تعقيب قضايي قرار دادن اين نشريه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چند روز پيش از آغاز سال نو در ۱٧ اسفند ماه نيز وزارت ارشاد اسلامي دستور لغو امتياز نشريه جامعه نو را در ظاهر بعلت " انتشار نا منظم" صادر کرده بود. اما در پشت پرده ی اين لغو امتياز تصميمي سياسي و هئيت نظارت بر مطبوعات و آقای محسني اژه ای قرار دارند. نشريه جامعه نو با مديريت خانم فاطمه ی کمالي سرا نشريه روشنفکراني بود که به امر ضرورت اصلاحات در نظام سياسي و مذهبي در ايران مي پرداختند. سوی ديگر اين تصميم سياسي اعمال فشار بر عمادالدين باقي روزنامه نگار مستقل و همسر خانم فاطمه ی کمالي سرا است. که سالها برای دفاع از آزادی بيان در زندان بسر برده است و در بعد از آزادی از زندان فعاليت های خود را در دفاع از آزادی بيان و حقوق بشردر ايران گسترش داده است.

-------------------------------
گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که :

با ده روزنامه نگار زندانی، ايران بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله سي و شش رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده است

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20275

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سالي که نکوست از بهارش پيداست! گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016