یکشنبه 21 فروردین 1384

معاون دانشجويي وزير علوم: دانشگاه نسبت به انتخابات از جامعه فعال‌تر است، تحريم انتخابات تحريم دموكراسي است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


معاون دانشجويي وزير علوم با اعتقاد به اينكه بحث انتخابات به دلايل عديده در جامعه و محافل دانشگاهي آن گونه كه شايسته است جدي نشده گفت: اين امر را مي‌توان به علت تعطيلات بهاري نيز دانست. مطمئنا در روزهاي آينده و اوايل ارديبهشت ماه بحث انتخابات در دانشگاه و جامعه، از اكنون جدي‌تر خواهد شد.


دكتر «غلامرضا ظريفيان» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به اهميت انتخابات آتي و سرنوشت ساز بودن آن تاكيد كرد: دانشگاه به عنوان يك گروه مرجع فكري نبايد نسبت به انتخابات بي‌تفاوت باشد و از آنجا كه زيرساخت‌هاي ايجاد يك جامعه‌ي دموكراتيك برگزاري انتخابات آزاد است، طبيعتا گروه‌هاي مرجع عمدتا گروه‌هاي تحصيل كرده هستند، به باور دموكراسي در ايران كمك زيادي خواهند كرد.


وي ادامه داد: دانشگاهيان بايد به سمت نظريات و ديدگاه‌هاي كانديداهايي بروند كه سعي دارند دموكراسي را در جامعه نهادينه كنند و ديدگاه‌هايي نزديك به دموكراسي و به قشر دانشجو دارند.


ظريفيان با اعتقاد به اينكه «لازمه‌ي تحقق دموكراسي در ايران، مشاركت جدي و اساسي است» اظهار داشت: جامعه‌ي ما تجربه‌ي استبداد را داشته و بايد هميشه نگراني از بازگشت استبداد داشته باشد و در صورت عدم حضور نخبگان ممكن است كه جامعه به اين سمت حركت كند. البته متاسفانه بعضي از افراد در ديدگاه و نظريات خود سعي مي‌كنند كه مساله عدم شركت در انتخابات را مطرح كرده و اين امر را به جامعه بقبولانند كه جامعه‌ي ما ظرفيت پذيرش دموكراسي و مشاركت حداكثري را ندارد.


وي با تاكيد بر اينكه «فضاي دانشگاه و فضاي جامعه از يكديگر تاثير مي‌پذيرند و بحث انتخابات در آينده جدي‌تر خواهد شد» گفت:‌ فضايي كه در دانشگاه‌ها اكنون براي حضور كانديداها وجود دارد جدي تر از فضاي جامعه است. البته شايد اين فضا مانند فضاي سال 76 و 80 نباشد ولي ما الان در دانشگاه مشاهده مي‌كنيم كه درخواست‌هاي متعددي براي حضور كانديداها در دانشگاه وجود دارد. من فكر مي‌كنم كه دانشگاه در حال حاضر نسبت به انتخابات فعال‌تر از جامعه است.


وي با اشاره به اهميت نقش دانشگاه‌ها در برگزاري انتخاباتي سالم گفت:‌ مي‌توان اين اعتقاد را داشت كه يكي از شروط سلامت انتخابات مشاركت دانشگاهيان در انتخابات است و اگر دانشگاهيان درخواست‌هايي مانند عدم رد صلاحيت گسترده، ايجاد فضاي باز انتخاباتي، و عدم برخورد جناحي را داشته باشند قطعا اين مساله به خواست عمومي تبديل مي‌شود و اين خواست نيز بر روي برنامه‌ريزان تاثير گذار خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ظريفيان با اعتقاد بر اينكه «تحريم انتخابات تحريم دموكراسي است» گفت: اگر چه ممكن است كه برخي مساله‌ي تحريم و عدم شركت را مطرح كنند و شايد بعضي از انتقادات آنها به حق باشد، ولي راه درست تحريم نيست. يك صد سال جامعه‌ي ما به دنبال تحقق مشروطه و دموكراسي بوده و اكنون ما در صدمين سالگرد مشروطه به سر مي‌بريم. به نظر من صحبت از عدم مشاركت و تحريم انتخابات مي‌تواند كمك به بعضي از گروه‌هاي اقتدار گرا كند و در جامعه اين امر را به وجود آورد كه مردم بايد مشاركت حداقلي داشته باشند و جامعه آمادگي تحقق دموكراسي را ندارد. در نظام ديني ما نيز به مشاركت مردم توجه بيشتري شد است.


وي تاكيد كرد:‌ ممكن است بحث تحريم از سوي برخي از اعضاي گروه‌هاي دانشجويي در جايي مطرح شده باشد اما نمي‌تواند پژواك عمومي داشته باشد و برخي از نارضايتي‌ها و نگراني‌ها را مي‌توان با جدي گرفتن بحث انتخابات و حضور مردم و نمايشي ندانستن حضور مردم رفع كرد و اين خود بر سلامت انتخابات تاثير گذار خواهد بود. در صورت عدم مشاركت مردم بعضي از گروه‌هاي شناخته شده حاكميت را به دست مي‌گيرند و اين بيشترين لطمه را به تحقق دموكراسي در جامعه وارد مي‌كند.


ظريفيان در پايان درباره‌ي تلاش طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت براي برگزاري نشست تشكيلاتي خود گفت: هر تشكل دانشجويي كه بخواهد مراسم و نشستي را برگزار كند بايد سير قانوني خود را كه گرفتن مجوز از هيات نظارت دانشگاه است طي كند و اين امر درباره‌ي دفتر تحكيم وحدت نيز صدق مي‌كند، آنها نيز بايد اين مسير را طي كنند تا بتوانند مجوز بگيرند. در اين باره هم مشكلاتي وجود دارد، ولي به هر حال دادن مجوز منوط به نظر هيات نظارت در دانشگاه است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20345

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معاون دانشجويي وزير علوم: دانشگاه نسبت به انتخابات از جامعه فعال‌تر است، تحريم انتخابات تحريم دموكراسي است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016