سه شنبه 13 اردیبهشت 1384

خاتمي: ايران در بحراني‌ترين منطقه جهان، امن‌ترين نقطه است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۱۳‬
سيد محمد خاتمي رييس جمهوري گفت: جمهوري اسلامي ايران در بحراني‌ترين منطقه جهان با ثبات‌ترين و امن‌ترين نقطه است و به ثبات خود چنان اميدوار است كه مي‌تواند طرح‌هاي بزرگ را در كشور به سرانجام برساند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، وي كه روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداري از راه‌آهن مشهد-بافق سخن مي‌گفت افتتاح پروژه‌عظيم راه‌آهن يك هزار كيلومتري مشهد - بافق را نشانه خلاقيت و آفرينندگي فرزندان ايران اسلامي دانست و گفت: اجراي اين پروژه بزرگ نشانه ثبات و امنيت در ايران اسلامي است.

رييس جمهوري با بيان اين مطلب كه هيچ لحظه‌اي لذت بخش تر از اين نيست كه طرح وفعاليتي در خدمت منافع ملت به ثمر برسد، اظهار داشت: طرح راه‌آهن مشهد - بافق از جمله پروژه‌هايي مهمي است كه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، آن را به لحاظ كيفيت و سرعت عمل در اجرا به عنوان يكي از موفق‌ترين و برجسته‌ترين طرح‌هاي كشور معرفي كرده است.

خاتمي با اشاره به تحولات منطقه و ناامني و بحران در برخي از كشورهاي منطقه، گفت: اين بحران‌ها در اثر مشكلات منطقه و سياست‌هاي غلط و محاسبات اشتباه برخي قدرت‌هاي بزرگ در منطقه به وجود آمده است.

وي با اشاره به اوضاع فلسطين و عراق و افغانستان، خاطرنشان كرد:
امروز ملت فلسطين به عنوان صاحبان حقيقي اين سرزمين از ابتدايي‌ترين حقوق خود محروم هستند و در عراق ناامني حاكم است و بدون ترديد تداوم اشغال ناامني را در منطقه مزمن مي‌كند.

خاتمي همچنين به برگزاري انتخابات در كشورهاي عراق و افغانستان اشاره كرد و گفت: برگزاري انتخابات در عراق و افغانستان نشانه تلاش ملت هاي اين كشورها براي رشد و پيشرفت و حاكم شدن بر سرنوشت خويش است.

رييس جمهوري افزود: اميدوارم اين تحركات مثبت زمينه‌اي براي رشد و پيشرفت كشورها و پايان يافتن ناامني، سركوب و كشتار در اين كشورها باشد.

وي با اشاره به ثبات و امنيت در كشور اظهار داشت: امروز كارهاي بزرگي در ايران اسلامي صورت مي‌گيرد، كه شايد تا چند سال پيش تصور آن هم مشكل بود.

خاتمي با اشاره به نيازمندي ايران به كشورهاي ديگر خاطرنشان كرد:
هيچ كشوري بي‌نياز از بيرون نيست، و اينكه بخواهيم ديوار آهني به دور خود بكشيم، ميسر نبوده و نيست.

رييس جمهوري با بيان اين مطلب كه ايران از مرحله ورود كالا و ماشين آلات به مرحله ورود سرمايه و فناوري خارجي و حتي صدور خدمات فني و مهندسي به خارج از كشور رسيده است، اظهار داشت: صادرات ايران در سال گذشته به ‪ ۱۱‬ميليارد دلار رسيد در حالي كه واردات ما رقمي بالغ بر ‪ ۳۰‬ميليارد دلار بود.

وي گفت: تنها ‪ ۱۴‬درصد واردات ما را كالاهاي مصرفي تشكيل مي‌دهد و ‪۸۶‬ درصد واردات كشور مربوط به ورود كالاهاي واسطه‌اي مي‌شود كه نقش موثري در بهبود اقتصاد كشور دارد.

خاتمي افزود: اين واردات نشانه ضعف كشور نيست، بلكه نشانه تحرك و توسعه كشور است.

رييس جمهوري اضافه كرد: ما امروز به درجه‌اي از توان توليد، فني، علمي و اقتصادي رسيده‌ايم كه قادر هستيم بخش قابل توجهي از نياز خود را با تكيه بر توان نيروهاي داخلي تامين كنيم.

وي طراحي، ساخت و تجهيزات طرح راه آهن مشهد - بافق به دست متخصصان داخلي را يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين طرح ملي دانست و اظهار داشت:
اجراي اين طرح براي كشور حايز اهميت و قابل افتخار است.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش از منابع طبيعي، موقعيت جغرافيايي و اعتمادبه نفس به عنوان مزاياي مهم نسبي ايران ياد كرد و گفت: ايران از امكانات و نعمت‌هاي خداوندي بهره‌مند است و برجسته‌ترين اين مزايا عظمت و شايستگي ملت ايران است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوري با تاكيد بر استفاده بيشتر ازمزيت ترانزيتي كشور، افزود:
اگر از موقعيت بي‌بديل ترانزيتي كشور استفاده مناسب‌تري كنيم، بدون شك درآمد حاصل از موقعيت ترانزيتي به اندازه درآمد نفتي كشور خواهد بود.

وي همچنين به سياست تنش زدايي و حركت از تنش به سوي همگرايي و ايجاد اعتماد و همكاري ميان ايران و كشورهاي منطقه اشاره كرد و گفت: اين سياست ها موجب رشد و شكوفايي اقتصاد ايران در منطقه وجهان شده است.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش با بيان آمار و ارقامي از ميزان خط آهن احداث شده در ايران اظهار داشت: از آغاز عمليات ساخت راه آهن در ايران تا امروز حدود ‪ ۷‬هزار و ‪ ۲۶۷‬كيلومتر راه آهن ساخته شده است كه ‪۴‬ هزار و ‪ ۴۰‬كيلومتر آن پس از پيروزي انقلاب اسلامي ساخته شده است.

خاتمي گفت: در حال حاضر بيش از ‪ ۲‬هزار و ‪ ۳۰۰‬كيلومتر خط آهن در كشور در دست احداث است.

وي با اشاره به زمان ساخت راه آهن مشهد - بافق گفت: اين طرح در مدت چهار سال و دو سال زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداري رسيد كه اين زمان يك ركورد قابل توجه نه تنها در ايران بلكه در منطقه و جهان است.

رييس جمهوري از تلاش‌هاي مهندس محمد رحمتي وزير راه و ترابري و احمد خرم وزير سابق اين وزارتخانه براي اجراي اين پروژه مهم قدرداني كرد.

گزارش خبرنگار سياسي ايرنا حاكي است، در اين مراسم كه در ايستگاه راه آهن مشهد برگزار شد، رييس جمهوري به اعطاي لوح‌هاي سپاس و جوايزي به شش نفر از مديران و مجريان اين پروژه از تلاش‌هاي همه دست اندركاران طرح راه آهن يك هزار كيلومتري مشهد - بافق قدرداني كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21937

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: ايران در بحراني‌ترين منطقه جهان، امن‌ترين نقطه است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016