چهارشنبه 14 اردیبهشت 1384

سخنگوي وزارت كشور: 14داوطلب مياندوره‌اي مجلس رد صلاحيت شده‌اند؛ شوراي نگهبان به شيوه‌هاي سنتي در شمارش آرا علاقه بيشتري دارد، فارس

جهانبخش خانجاني گفت: 14 نفر از داوطلبان انتخابات ميان دوره‌اي مجلس هفتم توسط هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، جهانبخش خانجاني سخنگوي وزارت كشور كه پيش از ظهر امروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي‌گفت با بيان اين كه انتخابات عرصه تبلور نقش حاكميتي مردم است، حضور و تلاش تمامي دستگاه‌هاي نظام را براي تحقق هدف راهبردي مشاركت حداكثري ضروري دانست و گفت: هيچ مسئولي در هيچ كجاي اين نظام نمي‌تواند نقش خود را براي ايجاد بسترهاي مشاركت حداكثري مردم در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي ناديده گرفته و فراموش كند.
خانجاني با بيان اين كه استقبال پرشور مردم استان كرمان از مقام معظم رهبري تائيد ديگري بر پيوند ديرين مردم با انقلاب است، افزود: نبايد اين احساس مشاركت مردم در حاكميت با انجام رفتارهاي سليقه‌اي و جناحي از سوي افراد و دستگاه‌ها به ياس و نااميدي مردم تبديل شود.
مشاور وزير كشور افزود: براساس نظر سنجي‌هاي انجام شده هفته اخير عملكرد خوب و مثبت صدا وسيما در ايجاد فرصت براي اظهار نظر تمامي گرايش‌هاي سياسي از يك سو و انتخاباتي شدن فضاي كشور از سوي ديگر، باعث گرديده كه پيش بيني ميزان مشاركت مردم در انتخابات روز به روز افزايش يابد.
خانجاني ضمن هشدار به كساني‌ كه با تخريب كانديداها در صدد برهم زدن فضاي مطلوب سياسي كشور هستند، افزود: بايد تلاش كرد تا با برگزاري انتخاباتي سالم و سرنوشت ساز، شعور بالاي سياسي مردم يك بار ديگر در عرصه جهاني به نمايش درآيد.
سخنگوي وزارت كشور در خصوص آمار قطعي ثبت نام كنندگان در انتخابات ميان دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي گفت: در پايان مهلت قانوني ثبت‌نام 296 داوطلب در 10 حوزه انتخابيه ثبت نام كرده‌اند كه 285 مرد و 11 زن مي‌باشند كه پس از انصراف 16 نفر از داوطلبان و رد صلاحيت 14 نفر از آنها در هيات‌هاي اجرايي، پرونده 266 نفر براي بررسي صلاحيت آنان به هيات‌هاي نظارت ارسال شده است.
وي گفت: بيشترين ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات ميان دوره‌اي مجلس مربوط به حوزه انتخابيه شيراز است كه 61 نفر در اين حوزه ثبت‌نام كرده‌اند و كمترين آن مربوط به ثبت‌نام 11 نفر در حوزه انتخابيه بم مي‌باشد.
وي در ادامه با اعلام اين كه با آغاز ثبت‌نام از داوطلبان نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و با فرمان وزير كشور، عمليات اجرايي اين دوره از انتخابات آغاز خواهد شد، افزود: از بيستم ارديبهشت ماه به مدت 5 روز ثبت‌نام از داوطلبان رياست جمهوري تنها در وزارت كشور و با حضور داوطلب و يا نماينده تام الاختيار وي انجام خواهد شد و همزمان هيات‌هاي اجرايي در سراسر كشور تشكيل مي‌شوند.
مديركل روابط عمومي وزارت كشور تصريح كرد: در انتخابات رياست جمهوري بررسي صلاحيت‌ افراد تنها برعهده شوراي نگهبان است كه از 25 ارديبهشت و پس از پايان عمليات ثبت‌نام 5 روز فرصت دارد تا صلاحيت داوطلبان را بررسي نمايد.
خانجاني با بيان اين كه رياست جمهوري از شان والايي برخوردار است و دارا بودن شرط رجل سياسي اجازه ثبت‌نام به هر شهروندي را نمي‌دهد، گفت: اميدوارم در اين دوره كسانيكه داوطلب شركت در انتخابات رياست جمهوري هستند به جايگاه خود و شان مقام رئيس‌جمهوري توجه كرده و مانند دوره قبل كه 814 نفر ثبت‌نام كردند و تنها 10 نفر از آنها تائيد صلاحيت شدند، مشكلات فراواني براي مجريان و ناظران انتخابات ايجاد نكنند.
خانجاني شرط سني حضور در اين دوره از انتخابات را متوليدن 27 خرداد 1369 و قبل از آن اعلام كرد و در خصوص ميزان واجدين شرايط شركت در اين دوره از انتخابات گفت: مركز آمار ايران و سازمان ثبت احوال در خصوص تعداد واجدين شرايط راي دادن به زودي رقم دقيق را اعلام خواهند كرد.
سخنگوي وزارت كشور در خصوص اظهارات اخير شهردار تهران و انتقاد از رئيس‌جمهوري گفت: هم رسانه‌ها و هم مسئولان و شخصيت‌ها جواب لازم را به اظهارات آقاي احمدي‌نژاد داده‌اند و پاسخ ديروز معاون فني فرمانداري تهران را در اين خصوص كافي مي‌دانيم.
وي افزود: به دوستانمان در شهرداري پيشنهاد مي‌كنيم كه به جاي فرافكني، به حل مشكلات عديده شهر تهران بپردازند و شئون اداري را نيز به طور مشخص رعايت كنند.
مشاور وزير كشور با تاكيد براينكه شهرداري مكاني براي سياسي كاري نيست، افزود: مردم بهترين قاضي براي ارزشيابي عملكرد خدمتگزاران به مردم هستند و نمونه آن واكنش مردم به اقدامات انجام شده توسط شهرداران قبلي تهران است.
خانجاني با تاكيد بر اين كه وزارت كشور هدفي جز همكاري با شهرداري تهران و شوراي شهر ندارد، گفت: شهرداري تهران بايد بداند كه ايجاد و ساخت سقاخانه‌ها در تاريخ و فرهنگ عمومي كشور ما حركت مردمي و خود جوش بوده كه هيچ گاه دولتي نشده وبه جاي هزينه كردن در اين بخش به حل مشكل ترافيك تهران بپردازند.
وي در خصوص برخي شايعات مربوط به تهيه نقشه‌اي براي مسير حركت ظهور امام زمان(عج) توسط شهرداري تهران كه موضوع سؤال خبرنگاري بود گفت: عده‌اي تلاش مي‌كنند تا فرهنگ خرافه را در كشور ترويج كنند كه نمونه آن نصب تمثال‌هايي از تصاوير خيالي ائمه اطهار در ميادين شهر و تكثير سي‌دي‌هايي با مفاهيم خرافي است.
خانجاني تاكيد كرد: تهيه اين نقشه توسط شهرداري تهران را بعيد مي‌دانم و مناسب است كه روابط عمومي شهرداري تهران براي برائت از اين اتهام سريعتر آنرا تكذيب كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانجاني با منتفي اعلام كردن طرح شمارش رايانه‌اي آرا در انتخابات رياست جمهوري اين دوره گفت: ما تمامي نرم‌افزارهاي لازم را به موقع به شوراي نگهبان ارائه داديم كه سابقه تمامي مكاتبات آن موجود است ولي مثل اين كه آقايان به شيوه‌هاي سنتي در شمارش آرا علاقه بيشتري دارند.

Copyright: gooya.com 2016