شنبه 17 اردیبهشت 1384

آقا محمدي:تكليف پرونده هسته‌اي تا قبل از انتخابات مشخص ‌مي‌شود؛ مذاكره كردن با آمريكا درباره فناوري هسته‌اي مسخره‌ترين حرف است، فارس

خبرگزاري فارس: رئيس كميته سياست‌گذاري و تبليغات شوراي عالي امنيت ملي گفت:پستوهايي در داخل نظام به دنبال تخريب كانديداها و فضاي انتخابات هستند كه مورد شناسايي قرار گرفته و علاوه بر برخورد با آنها به مردم معرفي خواهند شد.

علي آقامحمدي رئيس كميته تبليغات و اطلاع‌رساني شوراي امنيت ملي در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در زمينه‌هاي مختلف از جمله مذاكرات هسته‌اي، انتخابات و حوادث اخير اهواز پاسخ گفت.

*اروپائي‌ها تنها يك هفته ديگر براي ادامه مذاكرات با ايران وقت دارند.

آقا محمدي در خصوص مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا با تاكيد بر اين كه اين مذاكرات قطع نشده و كماكان ادامه دارد، بيان داشت: ما مذاكرات را به عنوان يك روش هميشه مقبول پسنديده‌ايم و فكر مي‌كنيم مباحث جهاني بدون تعامل و گفت‌وگو قابل پيگيري نيست.
وي با بيان اينكه آنچه در گفت‌وگوها با طرف اروپايي تغيير كرده، عدول اروپا از توافقات پاريس مي‌باشد،افزود: بر اساس توافق پاريس، كميته‌ راهبري فرصت داشت تا ظرف سه ماه مذاكرات در خصوص همه مسائل جانبي فعاليت هسته‌اي ايران را بررسي كرده و به توافق نظر دست يابيم تا اين مذاكرات پيشرفت كند و ادامه تعليق غني‌سازي نيز تنها در گرو پيشرفت مناسب مذاكرات بود.
آقا محمدي تاكيد كرد:چون در مذاكرات با طرف اروپايي هيچ پيشرفتي حاصل نشد و عليرغم اينكه بيش از چهل روز فرصت داده شد تا نتيجه نهايي در اجلاس لندن اتخاذ شود، ولي در اجلاس لندن متاسفانه اين توافق حاصل نشد و در نتيجه باعث گرديد تا توافق پاريس عملاً توسط طرف‌هاي اروپايي نقض شود.
وي يادآوري كرد:در شرايط حاضر تنها يك هفته ديگر فرصت وجود دارد تا اروپايي‌ها نسبت به پيشنهاد ما توجه كافي را انجام دهند و ما جمع بندي نهايي را پس از اين زمان انجام خواهيم داد تا در صورت توافق بر معاهده پاريس،مسير مذاكرات به روال عادي خود باز گردد و اگر اين مساله اتفاق نيفتد ما بحث‌هاي كارشناسي خود را براي آغاز مجدد غني‌سازي به طور جدي دنبال خواهيم كرد.

*شايد آغاز غني سازي از يو سي اف اصفهان آغاز شود.

رئيس كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين كه هيات مذاكره‌ كننده ايراني در حال حاضر در ايران به سر مي‌برد و در حال مذاكره با اقشار و گروه‌هاي مؤثر در كشور و سيستم‌هاي مؤثر در تصميم گيري نهايي هستند، گفت: براي اتخاذ تصميم مناسب در شرايط جديد هستيم كه اين زماني روي مي‌دهدكه سه كشور اوپايي از توافق پاريس به طور كامل عدول كرده و اميدي به ادامه مذاكرات نباشد.
آقا محمدي در پاسخ به اين سؤال كه روند غني‌سازي كه به صورت داوطلبانه از سوي ايران متوقف گرديده بود چه زماني و تحت چه شرايطي آغاز خواهد شد، گفت: اين بحث به صورت كارشناسي در حال انجام است و شكل‌هايي مختلف براي آن در حال بررسي است كه هنوز به جمع‌ بندي نرسيده است.
وي گفت: احتمالات مختلفي در اين زمينه مطرح شده است و چون در سيستم‌ ما رسيدن به هر اجماعي نيازمند يك كار گروهي است، در حال طي كردن سلسله مراتب خود مي‌باشد تا براساس يك خرد جمعي تصميم‌گيري نهايي اتخاذ شود و ما تا زماني كه به اين تصميم واحد نرسيم نمي‌توانيم زمان و شكل مشخص آغاز غني‌سازي را اعلام كنيم.
آقا محمدي در ادامه گفت: فرض‌هاي مختلفي در اين حوزه مطرح است كه قوي‌ترين آن در مورد«يوسي‌اف» اصفهان مي‌باشد كه به طور احتمال فعاليت‌مان را در اين بخش آغاز خواهيم كرد و البته هنوز مشخص نيست و نيازمند جمعبندي‌ها لازم از سوي تيم مذاكره كننده مي‌باشد.
وي گفت: پس از آن كه تصميم خرد جمعي در نزد سياست گذاران نظام و رهبر كشور نهايي شد، تصميم واحد را كه هم آن تصميم نظام است،اعلام خواهيم كرد.

*تكليف پرونده هسته‌اي تا قبل از انتخابات مشخص ‌مي‌شود.

رئيس تبليغات شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال كه آيا پروسه زماني اين تصميم به بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري موكول خواهد شد، گفت: فكر نمي‌كنم چنين اتفاقي بيفتد چون ما زمان زيادي براي گرفتن تصميم نداريم و در نهايت زماني كه به اروپائي‌ها داده‌ايم تا قبل از انتخابات رياست جمهوري است و آن هم در صورتي است كه آنها با پذيرش مفاد موافقتنامه پاريس به مذاكرات باز گردند كه اين زمان طولاني را در پي نخواهد داشت و نتيجه نهايي تصميم ايران در خصوص پرونده هسته‌اي تا قبل از انتخابات رياست جمهوري اعلام خواهد شد.

*شكست احتمالي اروپا در مذاكرات با خود را ناشي از فشار آمريكا مي‌دانيم.

آقا محمدي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فارس كه پرسيد در اين شرايط كه اروپا خواهان خارج نشدن ابتكار عمل در مذاكرات هسته‌اي ايران از دست خود مي‌باشد آيا امريكا توانسته است در روند مذاكرات ايران و اروپا تاثيرگذار باشد، گفت: واقعيت امر اين است كه ما نقاط ضعف اروپا را در اين زمينه به رسميت مي‌شناسيم و در كنار آن نقاط قوت اروپا را نيز فراموش نمي‌كنيم و در هر صورت اروپايي‌ها در اين كار، مشاركتي را با ما آغاز و حركت كرده‌اند و استراتژي ايران در اين شرايط با اروپا برنده - برنده است و هرگز نمي‌خواهيم كساني كه با ما كار مي‌كنند در اين معادله شكست بخورند.
وي تاكيد كرد: اگر اين روند مذاكرات ميان ايران و اروپا به شكست بينجامد در حقيقت شكست بزرگي براي اروپا تلقي مي‌شود و آرزوي ما اين است كه اروپا بتواند بر مسائل خود غلبه پيدا كند تا مذاكرات‌مان را ادامه دهيم.
رئيس تبليغات شوراي عالي امنيت‌ ملي گفت: اروپايي‌ها از محدوديت‌هايي رنج مي‌برند كه آمريكا دقيقاً فشار خود را از همين نقاط ضعف به اروپا وارد مي‌كند كه از آن جمله انتخابات انگلستان است و دولت انگلستان نيز تحت تاثير اين واقعه نتوانست قدرتمندانه در عرصه مذاكرات ظاهر شود.
وي افزود: آمريكا در اين حد و براساس نقاط ضعف اروپا بر مذاكرات تاثيرگذار بوده ولي آنها تمام تلاش خود را مي‌كنند تا مذاكرات نتيجه ندهد و به طور كامل صورت نگيرد و يا به صورت كند و محدود به سرانجام برسد و چون ما به اين قضيه از ابتدا آگاه بوديم، زمان را به عنوان شاه كليد اين پرونده و به عنوان يك ابزار محكم مورد توجه قرار داده‌ايم و هرگونه كندي يا وقت كشي را در مذاكرات نمي‌پذيريم و تنها مذاكرات را در چارچوب يك زمان معين و مشخص مي‌پذيريم.
آقا محمدي گفت: بحث ما در اين دوره از مذاكرات بر اساس همين مسئله تنظيم شده و معتقديم چند دور مذاكرات در يك پروسه زماني مشخص بايد نتيجه دهد و به يك نقطه ثابت برسد و سپس در خصوص آغاز مذاكرات پيرامون مسائل بعدي تصميم‌گيري شود.
مسؤل كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: هر گونه وقت كشي و يا مشخص نبودن زمان در مذاكرات هسته‌اي براي منافع ملي ايران زيان بار است و ما عليرغم آن كه از فشار آمريكا براي تلف كردن زمان در مذاكرات آگاهيم، ولي محدوديت‌هاي اروپا را هم در اين زمينه به رسميت مي‌شناسيم.
وي گفت: اروپايي‌ها بايد راهكاري را براي تداوم مذاكرات اتخاذ كنند و چاره‌اي جز اين ندارند چرا كه به نظر مي‌رسد اروپا اگر تشخيص نمي‌داد مذاكرات با ايران راه درستي است با اين حجم سنگين در اين بخش سرمايه‌گذاري نمي‌كرد و اعتبار خود را به مخاطره نمي‌افكند و ما چون در طول مذاكرات به صورت شفاف برخورد كرده‌ايم، اروپا از لحاظ وجدان كار كارشناسي بر فعاليت و صداقت ما در مذاكرات اطمينان كامل دارد و بعيد مي‌دانم اروپا حاضر شود تا اين سرمايه‌گذاري سنگين را زير پا گذاشته و اعتبار خود را در عرصه بين‌المللي به خطر بيندازد.
آقا محمدي در ادامه گفت: اروپا نيز براي فرار از فشارهاي آمريكا چاره‌اي جز اتخاذ راهكارهايي براي مانور در مذاكرات را ندارند، ولي بايد بپذيرند كه ايران ناچار نيست كه اين مانورها را بپذيرد و تنها ما به دفاع از منافع ملي خويش مي‌انديشيم و تصميم خودمان را خواهيم گرفت و آن را صريحا به اروپا اعلام كرده و مي‌كنيم.
وي گفت: اروپائيها مي‌دانند كه ايران از محدوديت‌هاي آنها آگاه است ولي اين نبايد باعث شود تا ما منافع خودمان را به خاطر منافع اروپا به مخاطره افكنيم.

*مذاكره كردن با آمريكا درباره فناوري هسته‌اي مسخره‌ترين حرف است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي عالي امنيت ملي در خصوص گفتگوي مستقيم با آمريكا در پرونده هسته‌اي ايران تدابيري اتخاذ كرده يا مي‌كند، گفت: استراتژي آمريكا در برابر ايران استراتژي برنده - بازنده است و بر اساس اين استراتژي، ايران در هر مسئله‌اي پيروز شود شكست آمريكاست و بالعكس در هر مسئله‌اي شكست بخورد، پيروزي آمريكا محسوب مي‌شود.
وي افزود: بر اساس اين استراتژي، مذاكره كردن با آمريكا به خصوص درباره مسئله مهم برخورداري ايران از فناوري صلح آميز هسته‌اي مسخره‌ترين حرفي است كه مي‌توان در فضاي سياسي مطرح كرد.
رئيس كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه به جز استراتژي برنده - برنده در هيچ قالب ديگري نمي‌توان با آمريكا مذاكره كرد، تصريح نمود: براي آغاز مذاكرات شرايط بايد آماده شود و چون آمريكا براي حضور در فضاي مساوي در اصل بايد استراتژي خود را در برابر جمهوري اسلامي ايران تغيير دهد و چون هيچ اراده‌اي در دولتمردان آمريكا براي تغيير استراتژي در برابر ايران وجود ندارد، مذاكره مستقيم با آمريكا منتفي است.
آقامحمدي در ادامه گفت: هر كس كه راجع به مذاكره مستقيم ايران با آمريكا صحبت مي‌كند در اصل ابتدايي‌ترين مسايل سياسي را هم مدنظر قرار نداده و برخلاف منافع و مصالح ملي ايران صحبت مي‌كند.

*مسايل قوميتي هيچگاه نقطه ضعف ايران نيست.

خبرنگار فارس از آقامحمدي پرسيد؛ عده‌اي معتقدند مسايل قوميتي «پاشنه آشيل» ايران در مصالح ملي و حفظ امنيت كشور است و تحركات اخير در بخش هاي مرزي و قومي ايران نيز ناشي از اتخاذ فشار از سوي قدرت‌ها براي تضعيف ايران در تعاملات بين المللي است. آيا اصولاً شما چنين برداشتي را مي‌پذيريد و به طور كلي نگاه ايران به مسايل قوميتي چيست و چگونه مي‌توان به سوي وحدت ملي دست يافت؟
رئيس كميته اطلاع‌رساني و تبليغات شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه ايران هيچگاه به مسايل قوميتي به عنوان نقطه ضعف خود نگاه نكرده است،گفت: ديدگاه نظام مبتني بر قوميت نيست و براي ما هيچ فردي متناسب با نژاد يا قوميتش تفاوتي ندارد و در اين نظام آنچه مهم است اين است كه همه ايراني هستيم.
وي گفت: ايران كشوري تازه تاسيس نيست كه نيازمند عقد قرارداد با عده‌اي باشد و يا خواهان دادن امتياز به كسي يا گروهي براي حفظ اقتدار مركزي باشد، بلكه ايران كشوري است پايدار كه از سابقه تاريخي طولاني برخوردار بوده و در اين سرزمين هميشه اقوام و گروه‌ها در كمال آرامش و دوستي در كنار يكديگر زندگي كرده‌اند.
وي افزود: تجربه 8 سال دفاع مقدس، تجربه دفع توطئه‌ها و شرارت‌ها عليه نظام جمهوري اسلامي و تجارب ديگري كه طي دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران صورت گرفته، نشان مي‌دهد كه مي‌توان عده‌اي را تحريك كرد ولي اين عده گروهي هستند اقليت كه غالبا مزدور بوده كه ممكن است در مقطعي و يا شرايطي احساسات گروهي را تحريك نمايند ولي اين رفتارهاي احساسي قابليت بر هم زدن وفاق ملي و تماميت ارضي كشورمان را ندارد.
آقا محمدي افزود: كشور ما حداقل از لحاظ قومي و منطقه‌اي در امنيت كامل به سر مي‌برد و هيچ روندي را در تنش ميان اقوام ايراني نمي‌بينيم.
وي گفت: تفاوت ما با كشورهاي ديگر در نگاه به مسئله قوميت‌هاست كه ما هيچگاه قوميت‌ها را جداي از ايراني بودن نمي‌دانيم.

*ايران از انتخاب جلال طالباني به عنوان رئيس جمهور عراق حمايت مي‌كرد.

رئيس تبليغات شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه در مسئله عراق ايران بيشترين همكاري و همراهي را با كردها و اعراب اين كشور داشت، گفت: در مسئله عراق هم ثابت كرده‌ايم كه كرد يا عرب برايمان تفاوت ندارد و حتي انتخاب جلال طالباني به عنوان رئيس جمهور عراق يكي از طرح‌هاي ما بود كه ايران از آن حمايت مي‌كرد و به نتيجه هم رسيد.
وي به سفرهاي خود در دوران رژيم قبلي عراق به كردستان اين كشور اشاره كرد و گفت: استقبال كم نظيري كه از سوي كردهاي طرفدار بارزاني و طالباني از من شد حاكي از آن است كه ايران به دنبال تفكيك قومي و قبيله‌اي در منطقه نيست و اين نه تنها در سياست خارجي ما كه در مسايل داخلي ما نيز تسري دارد.
آقامحمدي تاكيد كرد: ايران در هيچ حوزه‌اي از رفتارهاي عملي خود به دنبال مباحث قوميتي نيست و اساسا آن نگاه‌هايي را هم كه بر تمايز قوميتي و انتظارات قوميتي استوار است در سيستم حكومتي خود نمي‌پذيريم.
وي افزود: البته نگاه نظام به مسئله قوميت‌ها نشان از نبود مشكلات در بخش اجرايي نيست و بايد اين دو را از هم تفكيك كرد و دقيقا كساني كه به دنبال تنش در درون نظام هستند سعي در گره زدن ضعف‌هاي اجرايي و كمبودها با مسايل قوميتي دارند.
رئيس تبليغات شوراي عالي امنيت ملي گفت: كساني كه تصور مي‌كنند با حركت در اين چارچوب مي‌توانند وفاق ملي ما را به مخاطره افكنند بايد بدانند كه اين مسئله كار عبث و بيهوده‌اي است و مردم به خوبي اين نوع ترفند‌ها را شناسايي كرده و به عواقب آن آگهي دارند.
وي تصريح كرد: مردم ما به خوبي مي‌دانند عده‌اي در آستانه شرايطي خاص از جمله انتخابات نيازمند راي فوري و تاثير در تحولات كشورمان هستند و براي موفقيت اهداف خود متوسل به چنين ترفند‌هايي مي‌شوند.

*حوادث اهواز مساله‌اي نبود تا در سطح شوراي عالي امنيت ملي مطرح شود.

آقا محمدي در پاسخ به اين سوال كه نتيجه بررسي پرونده حوادث اهواز در شوراي عالي امنيت ملي چيست؟ گفت: اصولاً اين پرونده‌اي نيست كه در سطح شوراي عالي امنيت ملي مطرح شود و واقعه‌اي بود كه در سطح وزارت اطلاعات و وزارت كشور پيگيري و رسيدگي شد و همانگونه كه وزارت اطلاعات نيز اعلام كرده است، حوادث اهواز ناشي از مسايل عميق و ريشه‌داري نبوده و تنها بر اساس تحريك شكل گرفته كه راهپيمايي‌هاي مردم اهواز و نوع برخورد مردم منطقه با اين حادثه، بيانگر سطحي بودن آن بود.

*بسته شدن دفتر شبكه الجزيره ارتباطي به شوراي عالي امنيت ملي ندارد.

خبرنگار فارس در ادامه پرسيد؛ شبكه عربي الجزيره بر اساس چه بررسي‌هايي در حوادث اهواز مقصر شناخته شد و چرا دفتر نمايندگي آن در تهران با دستور شوراي عالي امنيت ملي تعطيل شد؟
رئيس كميته اطلاع‌رساني و تبليغات شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه تعطيلي دفتر شبكه الجزيره در تهران هيچ ارتباطي به شوراي عالي امنيت ملي ندارد، گفت: اين از اختيارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه در خصوص فعاليت دفاتر نمايندگي رسانه‌هاي خارجي در ايران تصميم‌گيري و سياست‌گذاري نمايد و صلاحيت بررسي آن در همان سطح مي‌باشد و نيازي به نقش و دخالت شوراي عالي امنيت ملي نيز ندارد.
وي گفت: در مورد شبكه خبري الجزيره هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خود تصميم‌گيري، سياست‌گذاري و اتخاذ نظر كرد.

*فعاليت شبكه‌هاي ديگر در ايران موضوعيت ندارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي عالي امنيت ملي در خصوص فعاليت شبكه‌هاي فارسي‌زبان در ايران تصميم‌گيري كرده يا نه گفت: فعاليت شبكه‌هاي مختلف اصولاً نيازي به اخذ مجوز ندارد و دادن مجوز به اين شبكه‌ها در سيستم امنيتي و اطلاع‌رساني كشور مطرح نيست.
وي افزود: قانون اساسي راهكار و چارچوب عمل ما را مشخص كرده و بر اساس همين قانون، راديو و تلويزيون براي خود چارچوبي دارد كه همان مورد نظر است و نمي‌توان آن را تغيير داد و اصولاً بررسي صلاحيت آن نيز در اختيار شوراي عالي امنيت ملي نيست.
وي گفت: چون هر گونه فعاليتي در اين بخش طبق قانون تنها در اختيار صدا و سيماست و قانون اساسي نيز بر اين مسئله تاكيد كرده، اصولا فعاليت‌هاي شبكه‌هاي ديگر در ايران موضوعيت ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

*تعدد كانديداها پديده اين دوره از انتخابات است.

خبرنگار فارس در ادامه اين مصاحبه با اشاره به راهبرد مشاركت حداكثري و حضور پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري اين سوال را مطرح كرد كه شوراي عالي امنيت ملي براي رفع موانع مشاركت مردم در عرصه انتخابات چه تدابيري انديشيده و اصولا نظر‌سنجي‌ها حكايت از چه نوع مشاركتي را در اين دوره از انتخابات نشان مي‌دهد؟آقا محمدي در اين خصوص گفت: پروسه انتخابات به خوبي مراحل طبيعي خود را طي مي‌كند و تعدد كانديداها پديده اين دوره از انتخابات است.
وي گفت: به نظر مي‌رسد اين پديده جديد بايد مورد استقبال قرار گيرد و نگراني‌هايي كه در اين زمينه طرح مي‌شود درست نيست.
رئيس تبليغات شوراي عالي امنيت ملي افزود: همين كه همه جرات مي‌كنند در صحنه حضور فعالتري داشته باشند و شخصيت هاي نظام نيز در اين عرصه خود را ارائه مي‌دهند، راهكار درستي است و حتما اين شخصيت‌ها در نهايت با هم به توافق خواهند رسيد و كانديداها نيز به طور متناسب، وارد عرصه رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري خواهند شد.
وي گفت: حتي اگر كانديداهاي زيادتري نيز در اين دوره از انتخاب وارد شوند، اين مردم هستند كه در نهايت گزينه اصلي خود را انتخاب خواهند كرد و ما شاهد انتخابات پرشوري با راي بالا خواهيم بود.
آقا محمدي با اشاره به اينكه كشيده شدن انتخابات به دور دوم پديده نامناسبي نيست، افزود: چون اين مسئله در نظام جمهوري اسلامي سابقه نداشته همه تصور مي‌كنند شايد به كاهش مشاركت بينجامد ولي اين اصلا درست نيست، بلكه ممكن است تعدادي كانديدا باشند كه رايشان شكسته شود و در نهايت دو نفر از آنها به دور دوم كشيده شوند و در آن دور رئيس جمهور بعدي كشورمان انتخاب ‌شود.
آقا محمدي گفت: هرچه عرصه رقابت انتخاباتي در ايران غيرقابل پيش‌بيني باشد كه اينك نيز اين شرايط حاكم است، سبب مي‌شود افراد خود را موثر‌تر بد‌انند تا گزينه مناسب خود را از ميان اين تعداد كانديدا انتخاب كنند و لذا مي‌توانند عامل مناسبي براي افزايش مشاركت باشند.

*از تخريب كانديداها بايد احساس خطر ‌كنيم.

وي در ادامه مصاحبه در باره تخريب كانديداها افزود: آن چيزي كه در اين دوره از انتخابات منفي است و از آن احساس خطر مي‌كنيم، تخريب كانديداها و اصولا تخريب كلي فضاي انتخابات است.
رئيس تبليغات شوراي عالي امنيت ملي خاطر نشان كرد: آمدن افراد بدون منطق يا بر اساس احساسات باعث مي‌شود با احساسات مردم بازي شود كه اگر نتوانند به مردم راه‌حل ارايه دهند، اين مسئله خطرناكي است.
آقامحمدي تخريب را در عرصه رقابت پديده شومي عنوان كرد و گفت: هركس كه بيشتر به ديگران حمله مي‌كند مردم اول بايد نسبت به او شك كنند، مگر اينكه بر متقن بودن دلايلش اطمينان داشته باشند كه البته در اين راستا نيز بايد به مردم حجت و دليل ارائه داد.
رئيس كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي افزود: كسي كه بخواهد با تخريب ديگري خود را جلو بيندازد نشان مي‌دهد كه قد كوتاهي براي رقابت دارد و براي نمايان شدن مجبور است قد ديگران را كوتاه كند تا خود ديده شود كه اين به نفع كشور نيست و بايد مورد توجه قرار گيرد.
آقا محمدي گفت: اگر كانديداها در عرصه رقابت با يكديگر انتقادي به هم دارند بايد به صورت اصولي و منطقي آن را بيان كنند كه اين هم راهكارهايي چون مناظره و گفت و گوي رو در رو دارد و بي‌شك در نظام دموكراسي اين مسئله مطلوبتر است.
وي نسبت به روشهاي تخريبي در رقابت‌هاي انتخاباتي هشدار داد و گفت: اخيرا عده‌اي با بهره‌گيري از روشهاي جديد مانند توزيع سي‌ دي و يا پخش اعلاميه، بروشور و بولتن با اسم‌هاي مجعول و نامشخص مانند «پيروان نمي‌دانم كي؟» سعي مي‌كنند ديگري را تخريب كنند كه اين پديده‌اي خطرناك است.

*پستوهايي كه انتخابات را تخريب مي‌كنند بايد به مردم معرفي شوند.

وي گفت: وظيفه ملي ماست كه اين پستوهاي تاريك را كه هدفي جز تخريب انتخابات ندارند، شناسايي و افشا كنيم تا عناصر مخربي كه هر كدام ممكن است، لباس خوبي نيز پوشيده باشند،ولي هدفي جز تخريب ندارند را به مردم معرفي كنيم.
آقا محمدي گفت: ممكن است مردم ببينند تعداد متناوبي مثلا سي دي از جايي سر در بياورد و يا سايتي بي هويت از جايي مانند قارچ سمي رشد كند و بدون اينكه مسئوليتي بپذيرد و يا هويتي داشته باشد بدون استناد، دست به تخريب بزند كه بايد اين مسئله شديدا مورد مراقبت و توجه قرار گيرد.
وي گفت: فكر مي‌كنم مردم تجربيات فراواني دارند و اين روشها ديگر براي كسب راي پاسخگو نيست.
رئيس تبليغات شوراي عالي امنيت ملي گفت: در هر صورت تخريب كانديداها نقطه آسيب‌پذير اين دوره از انتخابات است كه نتيجه آن تنها به تخريب فضاي انتخابات و كاهش مشاركت مي‌انجامد، چرا كه ارائه چهره‌هاي غيرواقعي و نامطلوب از كانديداها اعتماد مردم را از مجموعه نظام مي‌كاهد.
آقا محمدي گفت: در شوراي عالي امنيت ملي به ويژه در قسمت سياست گذاري و تبليغات همه اتفاق نظر دارند كه بايد مكانيزم‌هايي تعريف شود و اختياراتي داده شود تا اين پستوهاي تاريك شناسايي و عناصري كه در اين راستا فعاليت مي‌كنند نه تنها شناسايي و برخورد، بلكه افشا شوند.
وي گفت: بايد اين ترفند‌ها براي مردم آشكار شود و تمامي كساني كه به دنبال اين شيوه در جمع كردن آرا هستند براي مردم شناخته شوند.
آقا محمدي در خصوص اينكه آيا اين پستوها كه نسبت به تخريب كانديداها و فضاي انتخابات حركت مي‌كنند مورد شناسايي قرار گرفته‌اند يا نه گفت: شناسايي اين پستوها وظيفه شوراي عالي امنيت ملي نيست و ما تنها در اين بخش سياست‌‌گذاري مي‌كنيم و دستگاه‌هاي امنيتي كشور روي اين مسايل تلاش خواهند كرد تا اين پستوها را كشف كنند.
وي گفت: در حقيقت آنچه خواسته مي‌شود اين است كه مجموعه‌هاي امنيتي و انتظامي كشور اين نوع مكان‌ها و اشخاص را به صورت جدي‌تري مورد بررسي قرار دهند و بايد اين حساسيت را به صورت جدي‌تر دنبال كنند چرا كه متاسفانه در بسياري از موارد نيروهاي بيگانه و ضد انقلاب به اسم نيروهاي داخل سيستم، وارد شده‌ و اقداماتي عليه نظام انجام مي‌دهند.

*بر اساس نظر سنجي‌ها 94 درصد مردم از برگزاري انتخابات آگاهند و تاكنون 55 درصد آنها اعلام كرده‌اند كه در انتخابات شركت خواهند كرد.

رئيس كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي در خصوص پيش‌بيني نرخ مشاركت مردم در اين دوره از انتخابات گفت: نظر‌سنجي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه در شرايط حاضر بيش از 55 درصد مردم در انتخابات شركت خواهند كرد و اين روند با رفتن كشور به سوي فضاي انتخاباتي و نزديك شدن به زمان اخذ راي، افزايش خواهد يافت.
آقا محمدي گفت: هنوز چون ثبت‌نامي صورت نگرفته و تعداد كانديداها نيز معلوم نيست برنامه‌ها به صورت جدي آغاز نشده ولي در همين شرايط نظر سنجي‌ها نشان مي‌دهد كه بيش از 94 درصد مردم از برگزاري انتخابات در كشور آگاهي دارند و اسامي كانديداهاي مطرح را نيز مي‌شناسند و اطلاعاتي نيز در خصوص آنها دارند كه نشان مي‌دهد مردم در جريان روند انتخابات هستند ولي هنوز در موقعيت تصميم‌گيري قرار نگرفته‌اند.

Copyright: gooya.com 2016