چهارشنبه 21 اردیبهشت 1384

دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری یوسف عزیزی بنی طرف شد

(21 اردیبهشت 1384 – نیو یورک) سازمان دید بان حقوق بشر امروز با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری یوسف عزیزی بنی طرف نویسنده عرب زبان ایرانی شد. دیدبان حقوق بشر همچنین از دولت ایران خواست که روزنامه نگاران مستقل و مدافعین حقوق بشر باید بتوانند به خوزستان سفر کرده تا از ابعاد سرکوبی مردم منطقه توسط نیروهای دولتی گزارش دهند.

یوسف عزیزی بنی طرف در طی یک سمینار در کانون مدافعان حقوق بشر در 5 اردیبهشت به سرکوب قوم عرب اعتراض کرد. وی ساعاتی بعد توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات دستگیر شد. بنا به گفته منتقدین دولت ایران حداقل 50 نفر در جریان ناآرامیهای اخیر در خوزستان کشته شده اند.

جو استورک مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در واشنگتن گفت: "مقامات دولت ایران باری دیگر آمادگی خود را برای ساکت کردن منتقدینی که به نقض حقوق بشر اعتراض میکنند را نشان داد. بنابر اطلاعاتی که به ما رسیده است ادعا میشود که نیروهای دولتی به خشونت بیش از حد از جمله استفاده از سلاحهای مرگ آور، بازداشتهای بیرویه و شکنجه بازداشت شدگان متوسل شده اند."

اعتراضات قوم عرب اهوازدر روز جمعه 26 فروردین بدنبال انتشار نامه ای منسوب به محمد علی ابطحی مشاور رئیس جمهور ایران به خشونت گرائید. بر اساس محتوی این نامه ادعا شده بود که دولت ایران قصد تغییر نسبیت جمعیت عرب زبان این منطقه را دارد. نزدیک به دو ملیون ایرانی عرب زبان ساکن خوزستان میباشند. ابطحی و دیگر مقامات دولتی وجود چنین نامه ای را یک روز بعد از آغاز ناآرامیها تکذیب کردند. پس از آنکه نیروهای دولتی با تظاهرکنندگان درگیر شدند دامنه اعتراضات و ناآرامیها سریعا به دیگر نقاط خوزستان سرایت کرد.

در 29 فروردین دولت ایران دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره که مقر آن در قطر میباشد را تعطیل کرد. الجزیره از ناآرامیهای اهواز گزارش داده بود. هم اکنون روزنامه نگاران اجازه سفر به منطقه را ندارند.

علی شمخانی وزیر دفاع ایران پس از سفر به اهواز در 30 فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت که نیروهای امنیتی 310 نفر را بازداشت کردهاند. وی همچنین گفت که شمار کشته شدگان "3 یا 4 نفر" میباشد. اما ساکنان اهواز در تماس تلفنی به دیدبان حقوق بشر گفتند که حداقل 50 نفر در جریان ناآرامی ها کشته شده اند. سازمان حقوق بشر اهواز که مقر آن در ایالات متحده است اسامی کسانی را که این سازمان ادعا میکند کشته شده اند از جمله دو پسر 8 و 12 ساله را به دیدبان حقوق بشر ارسال کرده است.

ساکنان اهواز به دیدبان حقوق بشر گفتند که دولت تنها دو جسد در هفته به خانواده کشته شدگان تحویل میدهد. در هفته اول مقامات دولتی درخواست 5 ملیون تومان برای تحویل هر جسد میکردند و بعدا این مبلغ را به یک ملیون و پانصد هزار تومان تغییر دادند. بر اساس گفته ساکنان اهواز مقامات دولتی این مبلغ را برای خسارات وارده به اماکن عمومی در جریان ناآرامی ها درخواست میکنند.

ساکنان اهواز همچنین به دیدبان حقوق بشر گفتند که حدودا 1200 نفر در روزهای اول ناآرامی ها بازداشت شدند از جمله: کاظم اسدی، صادق سویکاری، قاسم ناصریان، کاظم مجدم، ابدالقادر حمادی، جابر نعیم یهیوری، مجاهد بالدی، سالم براده، نبی منابی، رضا بنی سعید و عبود بنی سعید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دیدبان حقوق بشر شدیدا نگران وضعیت بازداشت شدگان و احتمال شکنجه آنان میباشد.

به گفته سازمان حقوق بشر اهواز صادق شوکی که مهندس شیلات جنوب میباشد در 27 فروردین بازداشت شده و به حدی شکنجه شده که "توانائی صحبت، راه رفتن و یا ایستادن را ندارد." سازمان حقوق بشر اهوازگفت که این اطلاعات را از خانواده شوکی پس از ملاقات آنان با وی در زندان احمدآباد آبادان کسب کرده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22418

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری یوسف عزیزی بنی طرف شد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016