پنجشنبه 29 اردیبهشت 1384

نيويورك تايمز: اروپا اميدوار است مناقشه هسته‌اي با ايران تا انتخابات به تعويق افتد، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۲۹‬
ايران . اروپا. آمريكا. هسته‌اي.

روزنامه نيويورك تايمز روز چهارشنبه از واشنگتن و به‌نقل از ديپلمات‌هاي اروپائي نوشت كه وزيران خارجه سه كشور اروپائي مذاكره‌كننده با جمهوري اسلامي اميدوار هستند كه روياروئي با ايران درباره برنامه هسته‌اي آن را به پس از انتخابات رياست جمهوري ‪ ۲۷‬خرداد ماه موكول كنند.

نيويورك تايمز به نقل از همين ديپلمات‌ها مي‌افزايد كه اگر مذاكرات جاري با تهران تا ماه آينده ادامه پيدا كند در آن صورت ممكن است برندگان انتخابات رياست جمهوري در نهايت علاقه داشته باشند مشوق‌هاي سياسي و اقتصادي را به ازاي رها كردن برنامه هسته‌اي بپذيرند.

اين گزارش خاطرنشان مي‌كند به درازا كشاندن مذاكرات تا زمان انتخابات رياست جمهوري ايران، يكي از اهداف اروپائي‌ها بود كه با تهديد اخير تهران به ازسرگيري فعاليت‌هاي هسته‌اي به مخاطره افتاد. نيويورك تايمز مي‌افزايد:
"ولي به نظر مي‌رسد ايران از آن تهديد عقب نشسته است."
دوربعدي مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي قرار است در تاريخ دوم خرداد برگزار شود. در اين دور از مذاكرات، "حسن روحاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي به نمايندگي از ايران با وزيران خارجه سه كشور آلمان، انگلستان و فرانسه گفت وگو خواهد كرد. محل برگزاري مذاكرات در بروكسل و يا با يك روز تاخير در ژنو يا پاريس خواهد بود.

سه كشور اروپايي مذاكره‌كننده با ايران شامل انگليس، فرانسه و آلمان اخيرا تهديد كردند كه اگر ايران فعاليت‌هاي غني‌سازي خود را از سر گيرد، مذاكرات را قطع كرده و خواهان تشكيل جلسه اضطراري شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل خواهند شد.

در واكنش به اين تهديد ، "سيروس ناصري" رييس گروه مذاكره‌كننده فني - هسته‌اي ايران با تروييكاي اتحاديه اروپا (آلمان،فرانسه و انگليس) با اعلام اينكه تهديد ايران كارساز نيست، از اتحاديه اروپا به ويژه انگليس خواست، از كاربرد زبان تهديد دست بردارند و روند صحيح گفت وگو را ادامه دهند.

وي گفت : "اروپاييان و بيش از همه آقاي بلر به خوبي مي‌دانند كه هر تهديدي از جانب اروپا كه منجر به مقابله با ايران شود، يك اشتباه بزرگ استراتژيك براي اروپا خواهد بود."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"سيد محمد خاتمي" رييس جمهوري اسلامي ايران نيز پنج شنبه گذشته در ديديار نخست وزير مالزي با وي گفت كه انتظار داريم مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا از حالت بلاتكليفي كه از طرف دوستان اروپايي ايجاد شده، خارج شود.

رييس جمهوري اظهار داشت: ما خواست‌ها و تهدات خود را به طور روشن و مشخص براي دوستان اروپايي معين كرديم و معتقديم در صورت نگاه بي‌غرضانه و خارج از فشارهاي خارجي مي‌توانيم به راه حل منطقي و مطلوب طرفين برسيم.

خاتمي تاكيد كرد:تهران به هيچ وجه به سوي توليد سلاح‌هاي هسته‌اي نخواهد رفت ودر عين حال به هيچ وجه‌از حق قانوني ،شرعي و منطقي خودبراي دستيابي به فناوري هسته‌اي نخواهد گذشت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22883

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نيويورك تايمز: اروپا اميدوار است مناقشه هسته‌اي با ايران تا انتخابات به تعويق افتد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016