پنجشنبه 29 اردیبهشت 1384

رايس: آمريكا و اروپا در جلوگيري از توليد سلاح‌ اتمي در ايران يكپارچه‌ هستند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۲/۲۹‬
خارجي. راديو آمريكا. گفتارآمريكا. ايران.

"كاندوليزا رايس" وزير امورخارجه آمريكا گفت: آمريكا و اروپا در تصميم به بازداشتن ايران از توليد سلاح اتمي يكپارچه هستند.

راديو آمريكا روز پنجشنبه با بيان اين مطلب در برنامه "گفتار صداي آمريكا" كه منعكس‌كننده نظرات رسمي دولت اين كشور است، گفت: رايس روز هفدهم ماه مه در كنفرانس مشترك با "جك استراو" وزير امورخارجه بريتانيا در واشنگتن افزود، چند ماه قبل پيش از سفر "جرج بوش" به اروپا مردم بر اين باور بودند كه بين آمريكا و بريتانيا، فرانسه و آلمان برسر چگونگي مقابله با اين مشكل فاصله‌اي وجود دارد.

رايس افزود: به اعتقاد من، ما هر اختلاف نظري را كه احتمالا وجود داشت برطرف ساختيم و در حقيقت در چگونگي برخورد با ايران به وحدت رسيده‌ايم.

جك استراو و همتايان فرانسوي و آلماني او قرار است با هدف تشويق جمهوري اسلامي به رها ساختن هميشگي فعاليتهاي غني‌سازي اورانيوم به گفت وگو با مقامات ايران ادامه دهند.

رايس در اين زمينه گفت، آمريكا فعالانه از مذاكره اروپاييان با ايران پشتيباني كرده است و اضافه‌كرد: ما در كوشش براي تقويت دست اروپاييان در جريان مذاكره با ايران در دو ماه گذشته گامهايي برداشتيم و آشكارا گفتيم كه اميدوار هستيم كه ايرانيان با استفاده از فرصتي كه در اختيار آنها قرار گرفته است جامعه بين‌المللي را متقاعد سازند كه آماده هستند به تعهدات بين‌المللي خود براي خودداري از توليد اسلحه اتمي زير پوشش توليد برق براي مقاصد غيرنظامي پايبند بمانند.

جك استراو وزير امورخارجه بريتانيا نيز گفت، اگر مذاكره با ايران به جايي نرسد اروپاييان هرچند با بي‌ميلي اما لزوما آماده هستند موضوع را به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نهايتا به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع كنند.

كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا هم در ادامه گفت اميدوار است ايرانيان بفهمند فرصتي كه براي موافقت با اتحاديه اروپا فراهم آمده است آخرين شانس آنهاست. بايد از آن استفاده كنند و به خواست جامعه بين‌المللي عمل كنند در غير اين صورت روشن است كه ما خواهيم توانست راه مراجعه به شوراي امنيت را انتخاب كنيم و شوراي امنيت قادر است تحريمهايي را بر ايران تحميل كند.

از سويي ديگر رويترز روز چهارشنبه از تهران گزارش داد كه "حسن روحاني" به خبرنگار آن خبرگزاري گفته است : "اگر احساس كنيم اروپائي‌ها مصمم هستند توافقنامه‌ها را به اجر گذارند و همچنين احساس كنيم كه قصد اتلاف وقت را ندارند در آن صورت با تاخير چند هفته‌اي در از سرگيري فعاليت در مركز اصفهان مشكلي نخواهيم داشت."
دور بعدي مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي قرار است در تاريخ دوم خرداد برگزار شود. در اين دور از مذاكرات، حسن روحاني دبير امنيت شوراي عالي امنيت ملي به نمايندگي از ايران با وزيران خارجه سه كشور آلمان، انگلستان و فرانسه گفت وگو خواهد كرد. محل برگزاري مذاكرات در بروكسل و يا با يك روز تاخير در ژنو يا پاريس خواهد بود.

حسن روحاني به رويترز گفت: "تنها موضوع مورد مذاكره با وزيران خارجه سه كشور، زمان و شرايط از سرگيري فعاليت‌ها و ترتيبات مربوط به بازرسي هاي بين‌المللي است."
وي تاكيد كرده است : "هيچ مورد ديگري در دستور مذاكرات قرار ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران براي نشان دادن انعطاف در مورد زمان از سرگيري فعاليتها آماده است آن را با تاخير شروع كند ولي اين تاخير كوتاه مدت خواهد بود." روحاني كه مسووليت انجام مذاكره با وزيران خارجه سه كشور اروپائي را عهده دار است خاطرنشان كرد: "ما به يك نقطه روشن رسيده‌ايم. بنا بر اين اعتقاد داريم كه زمان تصميم‌گيري و اجراي توافقات براي اروپا فرا رسيده است."
او تاكيد كرد كه از سرگيري فعاليت در تاسيسات هسته‌اي اصفهان "يك موضوع بسيار ساده است. اين مركز بخش حساس از فعاليت‌هاي هسته‌اي نيست و اگر اروپا اراده سياسي داشته و به دنبال توافق براي راه حل باشد در آن صورت اين موضوع نبايد بر ادامه گفت و گوها تاثير گذارد."
"كوفي عنان" روز دوشنبه به روزنامه آمريكايي يو اس‌اي تودي گفت: "اگر موضوع برنامه هسته‌اي ايران به شوراي امنيت ارجاع شود اعضاي شورا بايد دقيقا آگاه باشند هر تصميمي كه اتخاذ نمايند سابقه‌اي براي اقدامات بعدي خواهد شد."
عنان همچنين اظهار داشت: "هرگونه اقدام يا عدم اقدام از سوي آنها بر موارد آينده و تلاش ما براي پيشبرد منع اشاعه هسته‌اي تاثير خواهد گذاشت." دبير كل سازمان ملل ابراز اميدواري كرد كه ايران به مذاكرات خود با كشورهاي اروپايي ادامه دهد. ولي افزود: "براساس مطالبي كه شنيده‌ام آنها از مذاكرات فاصله خواهند گرفت، البته اين امر قطعي نيست و شايعات فراواني در اين زمينه وجود دارد."

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22886

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رايس: آمريكا و اروپا در جلوگيري از توليد سلاح‌ اتمي در ايران يكپارچه‌ هستند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016