شنبه 31 اردیبهشت 1384

محمدرضا خاتمي: غني‌‏سازي اورانيوم حق ملت ماست، ايلنا

* ما جز پيمودن راه اصلاحات، راه ديگري نداريم
* اگر حاكميت يكدست شود, جز با انقلاب امور كشور تغيير پيدا نمي‌‏كند

تهران- خبرگزاري كار ايران

«ممكن است دموكراسي خواهان واقعي نتوانند در عرصه حكومت جايي داشته باشند, اما بزرگترين آفتي كه به جنبش اجتماعي وارد مي شود اين است كه حاكميت يگانه اقتدارگرا حاكم شود, مطلوب ما حاكميت يگانه دموكراتيك است اما نه ظرفيت‌‏هاي اجتماعي و نه ظرفيت‌‏هاي قانوني، در ظرف زماني فعلي وجود ندارد. به همين دليل تلاش براي اينكه حاكميت دوگانه‌‏اي را كه وجود دارد به يك حاكميت كارآمد و كارا تبديل كرد، يكي از رسالت‌‏هاي اصلي است كه اصلاح‌‏طلبان به دوش مي‌‏كشند و بايد براي جنبش اجتماعي خود فضا و فرصت كافي فراهم كنند تا بتوانند اقتدار اجتماعي و لازم را پيدا بكنند. اگر ما موفق به اين كار در اين برهه حساس تاريخي نشويم و اجازه بدهيم در سال‌‏هاي آينده حاكميت يكدست شود, جز با انقلاب امور كشور ما تغيير پيدا نمي‌‏كند و همه ما مي‌‏دانيم كه ظرفيت كشور ما براي يك انقلاب ديگر تقريبا در حد صفر است و اگر بخواهيم به اين شيوه روي بياوريم، دوباره به نقطه صفر حركت اصلاح‌‏طلبي خود برخواهيم گشت يا بايد قرن‌‏ها صرف كنيم تا دستي از غيب برآيد و...».

گوينده سخنان فوق محمدرضا خاتمي، معاون اول دولت احتمالي دكتر معين بود كه در جمع مردم اهواز سخن مي‌‏گفت.
به گزارش "ايلنا"، محمدرضا خاتمي با اشاره به بحران‌‏هاي موجود پيش از دوران اصلاحات، گفت: يكي از عواملي كه سبب شد اين بحران‌‏ها از حالت تهديد به فرصت درآيد، جنبش اصلاحات بود و همين سبب اين شد كه بسياري از چهره‌‏هاي روشنفكر و جريان‌‏هاي سياسي و اجتماعي روشن شدن واقعيت اين بحران‌‏ها به فكر چاره‌‏انديشي بيفتند و خوشبختانه امروز شاهديم كه گروه‌‏هاي كاري و فكري زيادي, داراي قدرت بالاي كارشناسي وجود دارند كه مي‌‏توانند با بحران‌‏ها دست و پنجه نرم كنند و راهكارهاي مناسبي ايجاد بكنند.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي با تأكيد بر دستاوردهاي جنبش اصلاحات در حفظ استقلال كشور, هويت‌‏يابي و توسعه، به بيان مشكلات پيش روي اصلاحات پرداخت و تصريح كرد: اولين مشكل وجود بينشي است كه نه تنها اصلاحات را لازم نمي‌‏دانند بلكه مضر مي‌‏دانند و از همه ابزارهاي در اختيار خود استفاده مي‌‏كنند. براي اين كه اصلاحات را با بحران روبرو كنند و چالش ديگر ضعف ساختارهاي اجتماعي و زيربناهاي جامعه مدني است كه امكان بهره‌‏گيري از توان سازمان‌‏يافته و مردم را براي ما ميسر نمي‌‏كند.
وي، گره كور پيشبرد اصلاحات را دموكراسي دانست و افزود: وجود دموكراسي است كه مي‌‏تواند به دنبال خود به صورت انفجارآميز توسعه بياورد و حل بحران‌‏هاي قومي و هويتي را آسان‌‏تر كند و هويت جديد اين ملت را كه در راستاي هويت تاريخي اوست به او برگردانند.
معاون اول دولت احتمالي معين در عين حال با تأكيد بر مفهوم گسترده دموكراسي، گفت: در درون جامعه ما نوعي فرهنگ وجود دارد كه هم اقتدارگرايي را توصيه مي‌‏كند و هم پذيراي اقتدارگرايي است و به همين دليل در كشوري مثل كشور ما مبارزه با اقتدارگرايي بيش از آن كه يك مبارزه سياسي باشد و در درون حكومت معنا بدهد، يك مبارزه اجتماعي و فرهنگي است, البته بايد گفت كه روز به روز از قدرت اجتماعي و اثرگذاري فرهنگي اين جريان در كشور ما كاسته مي‌‏شود و اقتدارگرايي ديگر قدرت تكثير ندارد.
وي افزود: گذشت زمان و مرور تاريخ به نفع جريان دموكراسي است اما چون اقتدارگرايي يك پديده اجتماعي است، نمي‌‏شود تنها سياسي با آن برخورد كرد بلكه نيازمند فضاسازي اجتماعي و فرهنگي هم هستيم و تلاش ما بايد اين باشد كه نگذاريم حاكميت دربست در اختيار اقتدارگرايان قرار بگيرد البته ممكن است در اختيار اصلاح‌‏طلبان خالص هم قرار نگيرد.
خاتمي تصريح كرد: ما با اين ديد به انتخابات نگاه مي‌‏كنيم و شايد كمترين حاصلي كه از انتخابات مي‌‏خواهيم بگيريم، پيروزي در انتخابات باشد ولي از طرفي خواهان شكل‌‏گيري همين تغيير در فضا, مفهوم‌‏سازي و فرهنگ‌‏سازي در كشور نيز هستيم، نظرات مختلفي كه در مورد راهكارهاي پيمودن راه اصلاحات وجود دارد، در اين ايام است كه مي‌‏تواند نزديك‌‏تر شود و در برهه‌‏اي مثل انتخابات به آزمون گذاشته شود، اگر از اين فرصت استفاده كنيم، مي‌‏توانيم اميدوار باشيم كه آن خواسته جمعي را كه در حقيقت ساختن جامعه جديد و مدرن است به انجام رسانيم.
وي افزود: اگر بتوانيم نفوذ اصلاحات را درون حاكميت داشته باشيم، مي‌‏توانيم قدم‌‏هاي محكم‌‏تري برداريم اما اگر به اين امر هم دست پيدا نكنيم، در تقويت جامعه مدني خود مفيد بوده و مي‌‏توانيم در مدت كمتري به آنچه مي‌‏خواهيم برسيم، اين راهي است كه ما توصيه مي‌‏كنيم؛ راهي كه بر اساس تجربيات از جنبش‌‏هاي پيشين در نظر گرفته شده، شايد در اين مسير ياران جديدي پيدا كنيم و دست دوستان خود را صميمي‌‏تر بفشاريم و بتوانيم با سازماندهي جديد اين راه را كه چندان آسان نيست، بپيماييم.
خاتمي تصريح كرد: اگر با اين ديدگاه نگاه بكنيم، هر نتيجه‌‏اي كه اتفاق بيفتد، پيروزي ماست، اگر كانديداي ما ردصلاحيت شود، ما توانسته‌‏ايم راهكار خود را در جامعه به روشني مشخص كنيم و ادامه دهيم، اگر تأييد شود و در انتخابات رأي نياورد، توانسته‌‏ايم براي اين حركت جديد، يك مصونيت و امنيت پيش بياوريم و جامعه‌‏مدني خود را محكم‌‏تر به پيش ببريم و اگر توفيق رفيق افتاد و پيروز شديم، مي‌‏توانيم آن پلي را كه بايد بين جامعه و حكومت بزنيم و اين شكاف را كه روز به روز در حال عميق‌‏تر شدن است, پركنيم و اميدوار باشيم به دموكراسي دست پيدا مي‌‏كنيم؛ دموكراسي‌‏اي كه حاصل فرهنگ ماست و از بيرون وارد نشده است، پس اگر پروژه اصلي ما رسيدن به دموكراسي است، جز پيمودن راه اصلاحات راه ديگري نداريم و بايد بتوانيم از همه ظرفيت‌‏هاي آن، چه در درون جامعه و چه در درون حكومت براي رسيدن به مقصود تلاش كنيم.
نايب رييس مجلس ششم در ادامه گفت: ما به اين نتيجه رسيده‌‏ايم كه در همه كانديداها فقط آقاي دكتر معين است كه مي‌‏تواند اين راه را بپيمايد، بنابراين آقاي معين خط قرمز ماست و اگر ايشان در انتخابات ردصلاحيت شوند، ما نمي‌‏توانيم در اين انتخابات شركت كنيم.
وي در پاسخ به سوالي راجع به فعاليت نهضت آزادي، گفت: ما به صراحت همه جا نظر خود را نسبت به نهضت آزادي اعلام كرده‌‏ايم، نهضت آزادي يك جرياني است كه حاضر است در چارچوب قانون عمل كند و بايد اجازه فعاليت داشته باشد.
وي افزود: نظر امام(ره) نه قانون است، نه فتوا و نه هيچ، امام(ره) در آخرين روزهاي عمر خود گفتند، "من مجبور بودم در بعضي موارد كارهايي را انجام دهم كه قانون نبوده است"، ولي الان بايد همواره به قانون پرداخت.
خاتمي افزود: طبق چه قانوني نهضت آزادي از فعاليت ممنوع شده است؟ فعاليت احزاب و ممنوعيت احزاب حكمش در قانون است، يا بايد كميسيون‌‏هاي مربوطه آن را غيرقانوني اعلام كنند يا بايد در دادگاه منحل شوند كه هيچ كدام اينها درباره نهضت آزادي انجام نشده است. دبيركل جبهه مشاركت گفت: كساني كه اين حرف را مي‌‏زنند در حقيقت اساس و بنيان جمهوري اسلامي را زير سوال مي‌‏برند، يعني يك حكومت فردي و امام(ره) هم با اين حكومت مخالف بود، امام(ره) به عنوان يك نفر، نظر خود را گفت ولي هيچ وقت نگفت كه تا ابد بايد اين نظر باشد، امروز اگر امام(ره) بود، حتما مي‌‏گفت؛ نظر من قابل تجديدنظر است و ما تابع شرايط زماني و مكاني خود هستيم.
وي، درباره مسأله غني‌‏سازي و مذاكرات هسته‌‏اي، گفت: غني‌‏سازي اورانيوم حق ملت ماست و ما معتقديم براي توسعه كشور بايد از آن استفاده كرد و اگر قرار باشد توسعه هسته‌‏اي امنيت كشور را به خطر بيندازد و جنگ راه بيفتد، بايد راه ديگري پيدا كنيم، ما تا قبل از مجلس هفتم توفيقات خوبي در اين زمينه داشتيم و با همكاري خوبي كار را انجام مي‌‏داديم هر چند مشكلاتي وجود داشت اما بعد از انتخابات به ناگهان ورق برگشت يعني وقتي دنيا احساس كرد كه ما نظام دموكراتيك نيستيم اعتمادشان سلب شد.
معاون اول دولت احتمالي اصلاح‌‏طلبان پيشرو افزود: بايد نظام دموكراتيك داشته باشيم و مطمئن باشيد هرچه دموكراسي بيشتر باشد، شانس ما براي از سرگيري غني‌‏سازي اورانيوم بيشتر است.
وي افزود: نكته دوم اعتمادسازي با دنياست، مسأله انرژي هسته‌‏اي امروز ديگر مسأله بين‌‏المللي است و با امنيت همه جهان ارتباط دارد، دنيايي كه زور دارد و پول دارد، اجازه نمي‌‏دهد بدون اعتمادسازي در يك نظام جهاني به غني‌‏سازي اورانيوم بپردازيم، در غير اين صورت نه آرامش خواهيم داشت و نه غني‌‏سازي اورانيوم.
در حاشيه:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- در حالي كه اين مراسم با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شده بود، افرادي نيز با سوالات هدايت شده قصد ايجاد تشويش داشتند كه با پاسخ‌‏هاي خاتمي در حالي كه قانع نشده بودند، مجبور به سكوت شدند.
- در پايان برگزاري اين مراسم عده‌‏اي از افراد گروه‌‏هاي فشار كه پيش از اين نيز در سخنراني‌‏ها اخلال ايجاد كرده بودند, به محمدرضا خاتمي با گاز اشك‌‏آور حمله كردند كه در اين بين يكي از همراهان وي از ناحيه چشم مجروح شده و به بيمارستان انتقال يافت اما خطر خاصي متوجه دبيركل جبهه مشاركت نشد.
-عوامل گروه‌‏هاي فشار به محض پرتاب كردن گاز اشك‌‏آور به سمت خاتمي و همراهان وي بلافاصله از محل دور شدند.
-سخنراني محمدرضا خاتمي كه به دعوت حزب آفاق قرار بود در محله كمپلو انجام شود، در پي تهديد گروه‌‏هاي فشار به ايجاد ناآرامي در منطقه, لغو شد.
-گروه‌‏هاي فشار با مرتد خواندن معاون اول دولت احتمالي معين، تهديد كرده بودند كه خون وي را خواهند ريخت و محل برگزاري مراسم را به آتش خواهند كشيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22974

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي: غني‌‏سازي اورانيوم حق ملت ماست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016