جمعه 13 خرداد 1384

رايس: قويا اعتقاد داريم ايران كشوري است كه خارج از مسير تحولات جاري در منطقه قرار دارد، ايرنا

كاندوليزارايس وزير امور خارجه آمريكا روز پنجشنبه ادعا كرد كه تصوير انتخابات رياست جمهوري ايران در اواخر ماه جاري "خيلي زيبا نيست".

وي، پس از ملاقات با وزيران اتحاديه اروپا در واشنگتن در يك نشست خبري مشترك با آنان اظهار داشت كه "جهان نسبت به تحولات داخلي در ايران نگراني دارد".

رايس كه اين مطالب را به بهانه پاسخ به پرسشي درباره دعوت از جمهوري اسلامي براي شركت در همايش بين‌المللي عراق،مطرح كرده بود، گفت: "ايران همسايه عراق است.

"ايرانيان در ديگر جلسات مربوط به عراق نيز شركت كرده‌اند. ما با ايران ارتباط نداريم و همه اين موضوع را درك مي‌كنند. ما اختلاف نظرات خود را با ايران داريم. قويا اعتقاد داريم ايران كشوري است كه در خارج از مسير تحولات جاري در منطقه قرار دارد".

همايش بين‌المللي در رابطه باعراق قراراست اول تيرماه آينده بطور مشترك از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا در بروكسل برگزار شود.

آمريكا مي‌گويد اين همايش به درخواست دولت موقت عراق برگزار خواهد شد.

رايس در ادامه اظهارات خود درباره ايران، ادعاهاي هميشگي واشنگتن را درباره "حمايت از گروه‌هاي مخالف (سازش با رژيم اشغالگر) در فلسطين، حمايت از حزب‌الله لبنان"، "نگراني جهان نسبت به برنامه تسليحات هسته‌اي ايران و نگراني‌هاي جهان نسبت به تحولات داخلي آن كشور" را تكرار كرد.

رايس كه سعي داشت نشان دهد در سياست‌هاي خصمانه واشنگتن عليه جمهوري اسلامي هيچ تغييري در جهت نرم شدن صورت نگرفته است، اظهار داشت: "لذا هيچ تغيير در رابطه باايران رخ نداده‌است. روزگذشته (چهارشنبه) با زيباري وزير خارجه عراق گفت و گو داشتم. درك مي‌كنيم كه ايران همسايه عراق است و مساله‌اي بهتر از اين نخواهد بود كه ايران به ثبات در عراق علاقه نشان دهد.

سرانجام، "يان اسلبورن" وزير خارجه لوگزامبورگ رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا درپاسخ به آن پرسش اظهار داشت: "ما با ايران رابطه داريم و به همين دليل از ايران براي شركت در همايش (اول تيرماه در بروكسل) دعوت شده است".

رايس بلافاصله پس از اسلبورن گفت: " نكته مورد نظر من اين بود كه مشكلي براي دعوت از ايرانيان جهت شركت در همايش وجود ندارد. ما با ايران رابطه نداريم. هنگام سفر به عراق گفتم كه اميدوار هستيم ايران و عراق روابطي شفاف خوب و بر پايه حسن همجواري داشته باشند".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يكي از موارد گفت و گوي روز پنجشنبه وزيران آمريكا و اتحاديه اروپا در واشنگتن، مسائل مربوط به ايران بود. رايس در اين زمينه اظهار داشت: "گفت و گوي خوبي در راه تلاش‌هاي جاري جهت وادار كردن ايران به انجام تعهدات بين‌المللي خود در چارچوب توافقنامه پاريس (آذرماه ‪ ۱۳۸۳‬بين ايران و سه كشور اروپايي مذاكره‌كننده ) داشتيم".

او گفت كه "گسترش مردم سالاري در خاورميانه" و اوضاع لبنان نيز از موارد مذاكرات آنها بوده است.

نشست مشترك اتحاديه‌اروپا و آمريكا قرار است در ‪ ۳۰‬خردادماه در واشنگتن برگزار شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23687

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رايس: قويا اعتقاد داريم ايران كشوري است كه خارج از مسير تحولات جاري در منطقه قرار دارد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016