جمعه 20 خرداد 1384

سومین روز تحصن مقابل اوین: هدف آزادی تمامی زندانیان سیاسی است، گزارش خسرو شميراني

* هدف آزادی اندیشه و بیان است

* هاشم آقاجری: با نام خدا، آزادی زندانیان سیاسی را میخواستیم، آلان به نام خدا آنها را زندانی میکنند.

* دکتر ملکی: در دهه 60 در اوین شب ها گاه تا 600 تیر خلاص را شمارش میکردیم.

برنامه ویژه سومین روز تحصن پس از ساعت یازده روز جمعه 20 خرداد با سخنرانی دکتر فریبرز رییس دانا آغاز شد. او که در مقابل بیش از 250 متحصن و تعدادی خبرنگار سخن میگفت، حضور ناصر زرافشان در زندان را به بیان حقایق ارزنده قتل های زنجیره ای ارتباط داد و همچنین وضعیت سلامتی وی و نابسامانی رسیدگی پزشکی به او را یادآور شد. سپس دکتر محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب، از دوران زندان خود در اوین دهه شصت گفت: گاهی شبها تا 600 تیر خلاص شمارش میکردیم. او هدف از فعالیتهای حاضر را آزادی تمامی زندانیان سیاسی اعلام کرد.

محمد علی عمویی با تجربه 25 سال زندان قبل از انقلاب و 12 سال پس از آن، نفر بعدی بود که بزرگترین گناه زرافشان را دفاع او از حقیقت برشمرد و آزادی تمامی زندانیان سیاسی را هدفی والا اعلام کرد.

هاشم آقاجری استاد دانشگاه که چندی پیش به علت تدریس در دانشگاه محکوم به اعدام شده بود گفت: من ممکن است با بسیاری از حاضران و حتی خود آقای زرافشان هم عقیده نباشم اما معتقدم که همه باید از آزادی اندیشه و بیان برخوردار باشند. او افزود ما میخواستیم با نام خدا زندانیان سیاسی آزاد شوند، اما امروز به نام خدا صاحبان اندیشه را دستگیر میکنند.

سپس علی اشرف درویشیان قطع نامه مراسم را خواند. در این متن تاکید شده بود که تا آزادی ناصر زرافشان تحصن را ادامه میدهیم و در صورتی که تحصن کارساز نباشد به طرق دیگر توسل میجوییم. هدف آزادی اندیشه و بیان است. هدف آزادی تمامی زندانیان سیاسی است.

سیمین بهبهانی بانوی شعر و شجاعت با سرودن اشعاری در ستایش آزادی و آزادیخواهی زرافشان نم به چشمان حضار نشاند.

در پایان هما زرافشان از همه حاضران و تمامی حامیان تشکر کرد. او از کانون نویسندگان ایران، اتحاد دمکراسی خواهان، دفتر تحکیم وحدت، سندیکای واحد اتوبوسرانی تهران و کانون مدافعان حقوق بشر به نام یاد کرده و از آنان برای حمایت از اعتصاب غذای زرافشان تقدیر کرد.

حدود 12 ظهر وقتی برنامه پایان می یافت علی اشرف درویشیان اعلام کرد که این تحصن ادامه خواهد یافت و فردا نیز ما در مقابل اوین خواهیم بود.

پس از مراسم تعدای از دانشجویان فعال دفتر تحکیم وحدت که در تحصن حضور داشتند همراه با هما زرافشان و هاشم آقاجری برای اعلام همبستگی به منزل اکبر گنجی رفتند.

هما زرافشان در این رابطه گفت که همسر اکبر گنجی نگران است و از محل وی اطلاعی ندارد.
***

در حاشیه مراسم:

یکی از اعضای خانواده صادق علی سیستانی زندانی اوین که به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق 13 سال پیش به زندان محکوم شد به ما گفت: 13 سال از حبس غیرقانونی او میگذرد و ما اصلا از دادگاهی شدن او اطلاعی نداریم. گاهی میگویند به 10 سال و گاهی میگویند به 15 سال محکوم شده است. او در این مدت هرگز به مرخصی نیامده است.

مردمی که از دور و اطراف اوین به تجمع کنندگان پیوسته بودند با خود شیرینی و نوشیدنی آورده بودند. یکی از آنها میگفت ما محکوم هستیم به دیوارهای این زندان نگاه کنیم و از آنچه در آن میگذرد خون جگر بخوریم. این دیوارها مایه عذاب ما هستند. به ویژه در دهه 60 چه شبها که تا صبح به گریه گذراندیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جوانی که لباس سربازی به تن داشت و ظاهرا در زندان اوین کار میکرد در هنگام گذر از کنار تحصن کنندگان به آهستگی چیزی گفت. "مادر لطفی" او را به سوی خود خواند و پرسید چه میگویی جوان؟ سرباز به آهستگی تکرار کرد: میگویم زندانی سیاسی آزاد باید گردد!

تعداد کثیری از خانواده های اعدام شدگان دهه 60 در مراسم حضور داشتند. از جمله مادر لطفی (مادر انوشیروان لطفی- اعدام 1365)؛ آذر باقری ( عضو خانواده اعدامی – دهه شصت) فاطمه ایزدی (همسر اعدامی 1367)، منصوره به کیش (عضو خانواده 5 نفر اعدامی دهه 60)، اعضای خانواده انوشه طاهری (اعدام در 1367)، فرخنده حاجی زاده (عضو خانواده اعدامی)، رضوان مقدم (همسر اصغر منوچهرآبادی- اعدام 1360) خانم دوانی (خواهر پیروز دوانی- قتل های زنجیره ای) مریم مختاری (همسر محمد مختاری- قتل های زنجیره ای)

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24200

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سومین روز تحصن مقابل اوین: هدف آزادی تمامی زندانیان سیاسی است، گزارش خسرو شميراني' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016