دوشنبه 23 خرداد 1384

وزير اطلاعات: برخي از عوامل حوادث اهواز دستگير شده و برخي در شرف دستگيري هستند، ايسنا

وزير اطلاعات اعلام كرد: اطمينان مي‌دهم عوامل انفجارهاي خوزستان كه شناسايي شده‌اند، به زودي به سزاي اعمال خود برسند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران، حجت‌الاسلام والمسلمين علي يونسي در نشستي كه بعدازظهر روز دوشنبه برگزار شد، با بيان اين مطلب، حادثه تروريستي اهواز را متفاوت از آنچه در چند نقطه شهر تهران به وقوع پيوسته، دانست و گفت: جنس حادثه خوزستان كه به شهادت 7 نفر از هموطنان ما منجر شد، از جنس عملياتي تروريستي بود كه جنسي مشخص و حرفه‌اي دارد.


وي افزود: در حال حاضر سرنخ‌هايي را در دست داريم و بسياري از عوامل غائله خوزستان شناسايي و دستگير شدند كه بعضي از اين عوامل كه با خارج از كشور ارتباط دارند، در زندان بسر مي‌برند.


يونسي در ادامه با اشاره به آشوب‌هاي چند هفته قبل استان خوزستان افزود: عوامل آن حادثه اهدافي مهمي را دنبال مي‌كردند كه مردم خوزستان آنها را تنها گذاشته و به شكست كشاندند. مي‌خواهند انتقام بگيرند. عمليات اهواز عملياتي كور بود كه مردم عرب و غيرعرب را هدف قرار داد.


وي همچنين با اشاره به انفجار يك‌شنبه‌شب ميدان امام حسين تهران با مبهم‌خواندن آن افزود: هنوز معلوم نيست اين انفجار از چه جنسي بوده، شئي در ظرف زباله منفجر شده كه هنوز درباره ماهيت آن و اينكه تروريستي است، ابهام وجود دارد.


يونسي با بيان اينكه در اين ايام جنگ رواني شديدي با استفاده از روش‌هاي تلفني و غيرتلفني در جهت ترساندن مردم شكل مي‌گيرد، گفت: از آنجايي كه وزارت اطلاعات بر همه گروههاي تروريستي اشراف سنتي دارد مي‌داند كه آنها قادر به انجام عمليات نگران‌كننده‌ نيستند.


وي همچنين خطاب به مردم گفت: نگران نباشيد اينها (انفجارهاي اخير)، جنگ‌هاي رواني است كه براي تحت تاثيرقرار دادن فضاي انتخابات شكل گرفته، لذا بايد به آنها توجه نكنيم اما هر مورد مشكوك را به ستادهاي خبري وزارت اطلاعات منتقل كنيد .


به گزارش ايسنا وزير اطلاعات بار ديگر درباره ماهيت عوامل حادثه اهواز گفت: عاملان اين حادثه ريشه در كشورهاي خارجي دارند، برخي از آنها دستگير شده و برخي در شرف دستگيري هستند. ما اطلاعات مهمي از آنها داريم كه به‌موقع به اطلاع مردم مي‌رسانيم. اما اگر در حال حاضر آنها را مطرح كنيم بسياري از اين تروريست‌ها از دامي كه براي آنها فراهم شده مي‌گريزند.

وزير اطلاعات در ادامه نشست خود درباره استراتژي وزارتخانه متبوعش در حوزه تضمين مشاركت حداكثري با بيان اينكه در حال حاضر كارهاي مهمي در اين مورد انجام گرفته به وظايف وزارت اطلاعات در حوزه دفاع از امنيت ملي اشاره كرد و گفت: وزارت اطلاعات حداكثر مشاركت را دنبال مي‌كند و ترجيح داده و مي‌دانيم كه حضور كانديدا با سلايق مختلف باشد تا آراي بيشتري را به خود جذب كنند و تحمل سياسي كشور بالا برود.


وي ادامه داد: چيزي كه از آن نگرانيم رقابت در جاهايي است كه از حد اعتدال خارج شده و به تخريب نزديك شده است كه اين امر به صلاح كانديدا و اخلاق سياسي نيست.


يونسي افزود:با اين تخريب‌ها به‌شدت مخالفت مي‌كنيم و هرجا كه اطلاعي داشته باشيم عوامل را شناسايي و به مقامات قضايي معرفي مي‌كنيم كه تا به‌حال اين كار را چند بار انجام داده‌ايم.


وي كه نقدهاي مطرح شده را در اين فضا نشان ظرفيت بالاي جمهوري اسلامي مي‌دانست، گفت: در مقطع فعلي كه كانديداها با استفاده از رسانه ملي مطالبي را عليه دولتهاي پيشين مطرح مي‌كنند فرصتي مناسبي است كه آستانه تحمل همه را بالا مي‌برد، بايد آن را مبارك بدانيم و اجازه ندهيم افراط و تفريط فضا را خراب كند و اخلاق سياسي از بين برود.


وي اضافه كرد: چيزي كه در بعضي شهرها، شاهدش بوديم غير از اين است. درگيري‌هايي صورت گرفته كه به صلاح كشور نيست.


يونسي با اشاره به ديدگاه مقام معظم رهبري، درباره مساله تخريب كانديداها گفت: انساني كه به هر انگيزه‌اي چهره‌ي كانديدا را تخريب مي‌كند، مخالف مصالح ملي عمل كرده، البته تخريب‌ها، تخريب شخص تخريب‌كننده است و او را از دايره اخلاق سياسي خارج مي‌كند.


وي درباره پيش‌بيني از وضعيت مشاركت مردم با بيان اينكه با نشاط ايجاد شده به نظر مي‌رسد سطح اين مشاركت بالا رفته گفت: در برخي استان‌ها و به‌خصوص استان‌هاي مرزي اين ميزان بيش از 70 درصد است. فضا خوب است پيش‌بيني مي‌كنيم اين تعداد در روزهاي آخر به بيش از 50 درصد از واجدان شرايط برسد.


يونسي درباره تاثير بمب‌گذاري‌هاي اخير تهران بر مشاركت مردم نيز اظهار داشت: تاثيري نمي‌گذارد. نمي‌دانيم كه حادثه‌اي كه در تهران اتفاق افتاده ماهيت عمدي داشته يا اتفاقي، انواع شايعات را بررسي كرديم اما هيچ كدام را قبول نداريم تا جايي كه خبر داريم ماهيت انفجار ميدان امام حسين از لحاظ اينكه تروريستي بوده، هنوز مشخص نشده، اما بازار شايعات داغ است. ديگران از اين اتفاقات به نفع خود استفاده مي‌كنند، اما تاثير ندارد زيرا چنانچه مردم عصباني شوند بيشتر در انتخابات مشاركت مي‌كنند.


به گزارش ايسنا وي همچنين درباره امنيت مراكز انتخاباتي اظهار داشت: تدابير لازم براي تامين امنيت مراكز انتخاباتي فراهم شده است .


وي در پاسخ به سوال ديگري كه صحت خبر مربوط به نقش گروه ابابكر در حادثه خوزستان را جويا شد بود، گفت كه اين امر صحت ندارد.


يونسي در ارزيابي از فعاليت‌هاي رسانه‌هاي خارجي و برخي از گروه‌هاي اپوزيسيون خارج از كشور كه خط تحريم انتخابات را در پيش گرفته‌اند، گفت :آنها جنگ رواني گسترده‌اي را شروع كرده‌اند تا چهره انتخابات را مخدوش نشان دهند.اما نتيجه انتخابات قطعا به زيان آنها و دشمنان ايران؛ آمريكا و اسرائيل خواهد بود. لذا آنها از اين جهت نگرانند و هرچه بيشتر اظهارنگراني كنند مردم بيشتر شركت مي‌كنند.


وي درباره رويكرد آمريكا كه نتيجه انتخابات ايران را از پيش تعيين شده، اعلام كرده است، گفت: از آمريكا توقعي بيش ازاين نيست. آنها انتخاباتي را كه حداقل مشاركت در آن وجود دارد و رقابت بين دو نفر است، قبول دارند اما توقع دارند افرادي كه در جريان انتخابات ايران ثبت‌نام كردند و خيلي از آنها شرايطشان را نداشتند، در انتخابات حاضر شوند .


يونسي همچنين انتخابات ايران را به لحاظ ويژگي‌هايش رقابتي‌تر از انتخابات آمريكا دانست .


وي در پاسخ به سوالي درباره ارتباط بمب‌گذاري‌هاي اخير با اين مساله كه اين انفجارها به نفع يا ضرر كانديداهاست، گفت: اين را به‌شدت تكذيب مي‌كنم.


يونسي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري كه درباره ارزيابي‌اش نسبت به حمايت يكي از گروههايي كه حضرت امام نسبت به آن موضع داشته، از يكي از كانديداها گفت: سكوت مي‌كنم.


يونسي همچنين در ارزيابي از موج انتقاداتي كه اين روزهاي از جانب برخي كانديدا عليه دولت مطرح شود، گفت: اينكه دولت در مقابل موج انتقاداتي كه توسط كانديداها مطرح مي‌شود تحمل مي‌كند، سياست دولت است، زيرا لازم است انتخابات گرم شود و دولت به دليل مهم‌ترين شعارش مبني بر مردم‌سالار بودن كه آزادي‌هاي مشروع و توسعه سياسي را وجهه همت قرار داده، بايد نشان دهد كه آستانه تحملش بالاست.


وي با بيان اينكه رييس‌جمهور ترجيح داده به اين انتقادات پاسخ داده نشود، از صدا و سيما براي اين‌كه فرصت را جهت طرح نظرات و انتقادات در اختيار كانديداها قرار داده تا به‌واسطه آن مردم بتوانند كانديداهاي موردنظر خود را انتخاب كنند، تقدير كرد و گفت: اين هزينه مردم‌سالاري است كه دولت پرداخت مي‌كند.


وزير اطلاعات در پاسخ به سوالي مبني بر صحت خبر جانبداري وزارت اطلاعات از يكي از كانديداها و دخالت اين مساله در نظرسنجي ارائه شده از سوي اين وزارت‌خانه گفت: يك دليل و مدرك پيدا نمي‌كنيد كه وزارت اطلاعات عليه يا به نفع كسي صحبت كرده باشد. در اين ايام سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي كليه پرسنل وزارت‌خانه را ممنوع اعلام كرده‌ايم، لذا نمي‌توانيد موردي پيدا كنيد كه يكي از پرسنل به نفع يا عليه كانديداها عمل كرده باشد. اگر چنين موردي داريم اطلاع ‌دهيد، به سرعت برخورد مي‌كنيم.


وي اضافه كرد: در مساله نظرسنجي‌ها نيز براي اينكه جلو شايعه گرفته شود، فقط موارد را براي كانديداها مي‌فرستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يونسي تصريح كرد: نظرسنجي‌هاي وزارت اطلاعات علمي‌ترين و قابل‌دفاع‌ترين نظرسنجي‌هاست كه تنها جهت اطلاع در اختيار افراد ذينفع (كانديداها) قرار مي‌گيرد.


يونسي با تاكيد بر لزوم بي‌طرفي همه نهادهاي حاكميت در امر انتخابات گفت: همه بايد بيطرف باشند، لذا هيچ فردي از وزارت كشور، اطلاعات و نيروهاي مسلح حق ندارد له يا عليه كانديدايي عمل كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24401

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير اطلاعات: برخي از عوامل حوادث اهواز دستگير شده و برخي در شرف دستگيري هستند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016