سه شنبه 24 خرداد 1384

سيدمحمد خاتمي: بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير براي مقابله با اصل انتخابات است، ايلنا

* كارهايي مي‌‏خواستم انجام دهم كه بر اثر ايجاد مانع ميسر نشد
* معتقدم هنوز هيچ تضميني براي اجرايي شدن اختيارات رئيس‌‏جمهوري وجود ندارد


تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس جمهوري با تأكيد بر حضور آگاهانه مردم در انتخابات، گفت: انتخابات براي اعتبار كشور، حيثيت ملي, منافع ملي و تثبيت بهتر جايگاه حكومت, نظام و جامعه از اهميت بالايي برخوردار است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيدمحمد خاتمي امروز پس از بازديد از ستاد انتخابات كشور در جمع خبرنگاران، تصريح كرد: ملتي كه خواستار سر بلندي و اعتلاي كشور است، با حضور در انتخابات زمينه اعتلاي كشور و رفتن به سوي آرمان‌‏هاي آن را هموارتر خواهد كرد.
وي افزود: كساني كه شايسته رياست‌‏جمهوري هستند كه به حق، به توسعه همه جانبه متعهد باشند و در عين حال به عدالت نيز پايبند باشند.
خاتمي گفت: ملت ايران با شور شعور و بيداري و با توجه به خواست تاريخي خود و با اميد به گام برداشتن در مسير توسعه و پيشرفت، 27 خرداد در انتخابات شركت و فرد مطلوب خود را انتخاب خواهد كرد.
رئيس‌‏جمهوري خواست تاريخي ملت را استقلال و آزادي و پيشرفت بر مبناي هويت فرهنگي و ديني آن خواند و گفت: امروز نام و اعتبار ايران در جهان بلند است و مسير اعتلاي ايران اسلامي بايد با قوت ادامه يابد.
وي افزود: هر كس كه به عنوان رئيس جمهوري انتخاب شود، بايد اعتبار جهاني ملت ايران را حفظ كند و در راستاي تقويت آن بكوشد.
خاتمي با بيان اين كه امروز جامعه نيازمند توسعه همه جانبه است، گفت: بسياري از شعارهايي كه مطرح مي‌‏شود، جز با گسترش فضاي توسعه، توليد، كار آفريني، خلاقيت و اهتمام به علم و دانش ميسر نمي‌‏شود.
وي شعارهاي مطرح شده از سوي نامزدهاي انتخاباتي را خوب ارزيابي كرد و گفت: بايد ديد اين شعارها تا چه حد در مقام عمل اجرا مي‌‏شود.
رئيس جمهوري افزود: بايد به سراغ كساني برويم كه واقعاً به حقوق مردم و حاكميت ملت بر سرنوشت خويش، جامعه مدني مبتني بر هويت فرهنگي، حقوق شهروندي, حاكميت ملي, عدالت و اعتبار بين‌‏المللي ايران و زمينه‌‏سازي براي استقرار جامعه مدني كه روزي گوينده آن را به اتهامات مختلف متهم مي‌‏كردند، اما امروز ديگر جرم نيست، اعتقاد داشته باشد.
رئيس‌‏جمهوري تصريح كرد: مهم اين است كه آنچه خواسته مردم است بر زندگي جامعه و مسوولان حاكم شود و غلبه گفتمان اصلاحات امروز يك پيروزي بزرگ است.
خاتمي بر اهميت عدالت در جامعه تأكيد كرد و گفت: نبايد عدالت را زير پاي توسعه قرباني كرد، چرا كه اگر جامعه، از عدالت بي‌‏بهره باشد، شاهد شكاف طبقاتي خواهيم بود و ترديدي وجود ندارد كه اگر عدالت بر اساس توليد ثروت، توليد علم, توسعه تكنولوژي و توزيع درست ثروت تحقق نيابد، شاهد توسعه همه جانبه نخواهيم بود.
وي با تأكيد بر لزوم برگزاري انتخاباتي سالم و پرشور، خاطر نشان كرد: انتخابات شرط كافي بر مردم سالاري نيست، اما شرط لازم آن است و هر چه مردم بيشتر براي تأمين حق حاكميت بر سرنوشت خويش تلاش كنند، مسير استقرار نظامي كه خواست ملت است، هموارتر مي‌‏شود.
رئيس‌‏جمهوري همچنين بر لزوم تلاش دست‌‏اندركاران براي جلوگيري از هرگونه تخلف در انتخابات از مرحله تبليغات تا شمارش آرا تأكيد كرد و گفت: وزارت كشور، وزارت اطلاعات و قوه قضاييه در اين زمينه همكاري خوبي با هم دارند و اميدواريم انتخابات سالمي برگزار شود.
رئيس جمهوري، گفت: گفتمان غالب و آنچه در جامعه رايج است، نشان‌‏دهنده تحولات بنيادي در كشور است، چنانكه افرادي در استفاده از شعارهاي اصلاح‌‏طلبانه از هم پيشي مي‌‏گيرند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيدمحمد خاتمي در ادامه گفت‌‏وگوي خود با خبرنگاران در محل ستاد انتخابات وزارت كشور، گفت: ‌‏سلسله شعارهايي كه يك روز غريب بود و گوينده آن با مشكل مواجه مي شد، امروز بر زبان و ذهن همه جاري است، شعارهايي كه من همواره اين شعارها را با توجه به مبدا هويت جامعه جديد، يعني انقلاب مطرح مي‌‏كردم.
وي گفتمان غالب امروز را پيروزي بزرگ براي جامعه دانست و گفت: گفتمان‌‏ها و آنچه در جامعه رايج مي‌‏شود، نشان‌‏دهنده تحولات بنيادي است و اگر جامعه براي چيزي آماده نباشد، حتي برنامه‌‏هاي خوب هم قابل پياده شدن نيست.
وي افزود: جامعه ما براي استقرار همه جانبه مردم‌‏سالاري, توسعه, پيشرفت و ديدگاهي از اسلام كه با هم اين امور سازگار باشد، آماده است و اين پيروزي تاريخي بزرگ براي ماست.
رئيس جمهوري در خصوص بمب‌‏گذاري هاي اخير در نقاط كشور، گفت: سياست‌‏هايي را كه در شوراي عالي امنيت ملي تعيين شد، به دستگاه‌‏هاي حافظ امنيت در بخش‌‏هاي مختلف از جمله وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي داده شد و وظيفه آنهاست كه هوشيار باشند.
وي افزود: آنچه رخ داد يك سلسله حركت‌‏هاي كور بود كه بايد عوامل آن را جستجو كنيم، الان سرنخ‌‏هاي خوبي پيدا شده و احتمالا كساني دستگير شده‌‏اند كه بايد تحقيق كنيم كه واقعيت مساله چيست؟
خاتمي با تأكيد بر اين كه نيروهاي امنيتي ما كاملاً هوشيارند، گفت: اين حركات كه در دنياي امروز كار دشواري نيست، تلاش مذبوحانه‌‏اي است براي مأيوس كردن مردم از ادامه راه حاكميت مردم بر سرنوشت خود و اميدوارم عوامل دقيق اين حوادث مشخص شوند.

خاتمي در خصوص اختيارات رياست جمهوري و امكان پياده كردن برنامه‌‏هاي رئيس جمهوري منتخب با اشاره به لوايح دو گانه خود، گفت: دو لايحه‌‏اي كه من به مجلس فرستادم، عمدتاً براي گرفتن تضمين و اعمال اختياراتي بود كه در رئيس جمهوري در اين زمينه دارد و هنوز معتقدم هيچ تضميني وجود ندارد.
وي افزود: بعد از اين كه آن حوادث به وجود آمد، احساس كردم اگر ادامه دهيم، احتمالا آنچه در قانون قبلي بود نيز، كمتر شود و اين را براي رئيس‌‏جمهوري بعدي، جفا مي‌‏دانستم.
خاتمي تصريح كرد: اختيارات طبق قانون فعلي هم كم نيست و آنچه در خصوص تداركاتچي بودن گفتم، اين بود كه اگر اين اختيارات حذف شود، رئيس جمهوري به يك تداركاتچي مبدل مي شود.
رئيس جمهوري افزود: اميدوارم رئيس دولت آينده علاوه بر تثبت اختياراتي كه در قانون دارد، آْنچه را كه من مي‌‏خواستم و ناكام ماندم يعني؛ ضمانت اجرايي براي اعمال اختياراتش را بگيرد.
رئيس جمهوري با تأكيد بر جذب سرمايه‌‏هاي خارجي گفت: ما راهي جزء جذب سرمايه و تكنولوژي ديگران نداريم، البته سرمايه و تكنولوژي را بايد در برنامه‌‏هاي خود به داخل بياوريم و صاحب تكنولوژي شويم.
وي با تأكيد بر فراهم كردن زمينه هاي جذب سرمايه هاي خارجي در كشور، گفت: ما روزي براي گرفتن اعتبار دويست ميليون دلاري از خارج مشكل داشتيم، اما امروز هيچ حد و مرزي براي جذب اعتبارات نداريم. اگر 10 ميليارد را هم بخواهيم، مي‌‏توانيم جذب كنيم .
خاتمي تصريح كرد: امروز بسياري از دوستان ايراني مقيم خارج به ايران آماده‌‏اند و بخش خصوصي فعالت‌‏تر شده است، به طوري كه امروز بار سنگيني از توليد ناخالص داخلي و رشد اقتصادي، متعلق به بخش خصوصي است.
وي افزود: قانون سرمايه‌‏گذاري خارجي گامي در جهت تأمين و تضمين براي آمدن سرمايه‌‏ها به ايران بوده و اين روند بايد براي رسيدن به رشد هشت درصدي كه در برنامه چهارم در نظر گرفتيم، گسترش يابد.
خاتمي تصريح كرد: شوراي ايرانيان خارج از كشور را زير نظر رئيس‌‏جمهوري براي تسهيل امور آنها و ارتباط‌‏شان با داخل كشور تشكيل داده ايم.
رئيس‌‏جمهوري در خصوص رعايت بي‌‏طرفي صدا و سيما در انتخابات رياست جمهوري، با تقدير از روش‌‏هاي خوب و تلاشگرانه صدا و سيما، گفت: برنامه هاي صدا و سيما شجاعانه و مبتكرانه است و البته طبيعي است نامزدهاي مختلف گله بكنند و هر كسي احساس كنند در جايي به او جفا و به ديگري وفا شده است.
وي با بيان اين كه صدا و سيما جانبداري خاصي نكرده است، گفت: امروز فضايي فراهم آمده است كه حرف‌‏ها زده شود. كانديداها و طرفداران حرف‌‏هايشان را بزنند و برنامه‌‏هاي متنوعي داشته باشند.
وي تأكيد كرد: انصافاً در مقايسه با آنچه صداوسيما در دوره هاي قبل داشته، آنچه امروز انجام مي‌‏شود، قابل تقدير است.
رئيس‌‏جمهوري در خصوص دو مرحله‌‏اي شدن انتخابات، گفت: من نمي‌‏دانم اما آقايان آماده برگزاري دور دوم انتخابات نيز هستند.

رئيس‌‏جمهوري در پاسخ به سوالي در خصوص تخريب چهره دولت توسط برخي كانديداها، گفت: از افتخارات دولت اين است كه باب انتقاد از دولت را باز كرديم و امروز انتقاد از دولت هيچ هزينه‌‏اي ندارد.
وي افزود: معتقدم اگر با نقدهاي غيرمنصفتنه فعاليت‌‏هايي دولت‌‏هاي گذشته زير سوال برود، جفا به انقلاب و جامعه است و ما نمي توانيم با تخريب كل دستاوردها اميد داشته باشيم كه مي توانيم اعتماد مردم را جلب كنيم، بلكه اين به زيان آنهاست.
خاتمي تصريح كرد: اميدوارم با ارايه برنامه‌‏ها و راهكارها همه از آزادي، دموكراسي، مبارزه با سانسور، حقوق زنان و جوانان و تعامل با جهان حرف مي زنند كه اولاً بايد سابقه آنها در اعتقاد به اين مسايل در نظر گرفته شود، ثانياً؛ چه برنامه‌‏هاي عملي دارند و كدام راه را كه درست طي نكرده مي‌‏خواهند طي كنند يا اين كه كدام راه طي شده، او را تكميل كنند.
وي افزود: من از اين كه از دولت انتقاد شود، گله ندارم، اما اين كه آنچه در مدت 26 سال انجام شده را سياه نشان داده شود، صحيح نمي‌‏دانم.
خاتمي تصريح كرد: اگر بناست شعارهايي كه دولت داده است، جا بيافتد، ارزش دارد كه هزينه آن جفايي به دولت باشد.
رئيس جمهوري در خصوص گزارش‌‏هاي رسيده در مورد تخلفات انتخاباتي، گفت: در زمينه تخلفات انتخاباتي موارد متعددي احضار شده است كه دستگاه‌‏هاي مسوول آنان را پيگيري كنند.
وي افزود: مواردي بود كه گفته‌‏ام با دقت و انصاف بررسي شود تا اگر موردي احراز شده، به قوه قضاييه ارجاع شود و به صورت مكتوب از شاهرودي خواسته‌‏ام كه به اين جرايم رسيدگي شود تا اطمينان مردم براي برگزاري انتخابات سالم جلب شود.
رئيس‌‏جمهوري در پاسخ به سوال مبني بر اين كه آيا چهار سال ديگر مجدداً كانديداي رياست‌‏جمهوري خواهيد شد؟، گفت: خير ، چون كه ديگر پير شده‌‏ام، البته چو فردا شود، فكر فردا مي‌‏كنيم، ولي الان مطمئنم كه اينگونه نخواهد بود.
خاتمي در مورد دخالت نظاميان در انتخابات با بيان اينكه به صراحت قانون، دخالت نيروهاي نظامي و انتظامي در انتخابات، جرم محرز است، گفت: اگر بخواهيم برخورد كنيم، اول از طريق فرماندهان و بعد از طريق دستگاه‌‏هاي ذيصلاح قضايي، آنها را مورد تعقيب قرار خواهم داد.
وي افزود: گزارش هايي از تخلفات رسيده است كه نسبت به بعضي كانديداها جفا شده است و ما شاهد انتشار مطالبي در جهت تخريب نارواي نامزدها هستيم كه اين موضوع از طرف هركسي كه باشد، جرم است.
خاتمي تصريح كرد: گزارشاتي هست كه بعضي از مشكلات تسهيلاتي براي برخي كانديداها ايجاد مي‌‏كنند كه جرم است و با آن برخورد مي شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه مرزهاي عراق براي تردد هواداران برخي كانديداها باز است، گفت: اگر باشد، فاجعه است و من گزارش هايي در اين زمينه دارم كه در حال پيگيري آن هستيم.
رئيس‌‏جمهوري در پاسخ به سوالي ديگري در مورد زمينه‌‏هاي مشاركت حداكثري، گفت: انقلاب متعلق به مردم است و اگر در مسيري كه براي رسيدن به اهداف جامعه داريم با مشكلات و موانع روبرو مي‌‏شويم، انصاف اين است كه صبوري پيشه كنيم.
وي با بيان اين كه زماني كه در زمان جنگ بوديم، مردم در انتخابات شركت كردند، گفت: امروز فضاي مناسبي وجود دارد، هر چند معتقدم تعدادي از كساني كه ردصلاحيت شده‌‏اند، مي‌‏توانستند در انتخابات حضور داشته باشند و انتخابات را پرشورتر كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي تصريح كرد: تصميماتي كه گرفته شده است، مي‌‏تواند فضاي پرشوري ايجاد كند و افراد كساني را كه به آرا و خواست‌‏هاي آنها نزديك هستند، انتخاب كنند و جواب كساني كه خواستار عقب ماندگي ايران هستند را در عمل بدهند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيدمحمد خاتمي در ادامه سخنانش در ستاد انتخابات كشور، افزود: ما گفته‌‏ايم با گروه‌‏هاي فشار كه برخلاف مسير و مصالح كشور انقلاب حركت مي‌‏كنند، بايد برخورد شود.
رئيس جمهوري، گفت: تعرض گروه‌‏هاي فشار به كانديداها و طرفداران آنها يكي از زشت‌‏ترين كارهاست كه در طول روزهاي گذشته انجام شده است.
وي افزود: امروز تفاهم ميان دستگاه امنيتي و اجرايي بيشتر از گذشته است و اين موارد در بعضي موارد شناسايي و به مراجع قضايي ارجاع شده‌‏اند و اميدوارم قوه قضاييه با قوت و قدرت با آشوب‌‏گران و كساني كه بر خلاف مصالح ملت حركت مي‌‏كنند، برخورد كند.
رئيس جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه تخلفات انتخاباتي، حريم نظام را نيز نقض كرده است، آيا باز هم مي‌‏خواهيد مماشات كنيد و منابع تخلفات را معرفي نكيد، گفت: هر موردي كه كشف كنيم، بدون رودربايستي با آن برخورد مي‌‏كنيم و موسوي لاري، يونسي و دوستان ديگر گزارش از اقداماتي كه انجام داده‌‏اند و همت قوه قضاييه در اين مورد، به اطلاع مردم خواهد رسيد. تخلف بايد احراز شود و اين كه بايد ديد به افرادي كه در عرصه انتخابات حضور دارند، منتهي مي شود يا نه، كه اگر اين گونه بود، برخورد خواهد شد.
وي افزود: خيلي چيزها مي‌‏خواستم كه نشد، در مسيري كه مورد توجه من بود، گام هاي بنيادي برداشته شد كه از اين جهت راضي هستم. نمونه آن هم تفاوت 180 درجه‌‏اي فضاي انتخابات امروز و شعارهاي مطرح شده با انتخابات‌‏هاي قبلي است كه گام بزرگي است و كارهايي ديگري مي‌‏خواستم انجام دهم كه بر اثر ايجاد مانع و نداشتن امكانات ميسر نشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه انقلاب به گردن شما حق دارد، يا شما بر گردن انقلاب حق داريد؟، گفت: انقلاب به گردن همه ما حق بزرگي دارد.
خاتمي در پاسخ به اين سوال كه اگر كانديدايي به شعارهايي كه سر مي‌‏دهد، پايبند نباشد، مردم بايد چه واكنشي نشان دهند؟، اظهار داشت: اگر ميزان درست دموكراسي را رعايت كنيم و آزادي، بازخواست و انتقادو پاسخ‌‏گويي ميسر بود و به تريبون‌‏هاي مختلف و افكار عمومي اجازه انتقاد داده شد مي توان رئيس‌‏جمهور را به پايبندي به آنچه كه ادعا كرده است، وادار كرد،كه اگر پايبند نبود و معلوم شد مطالب براي رأي بوده، راهكارهايي وجود دارد كه ملت بتواند تصميم ديگري بگيرد، البته اين راهكارها و ساز و كار اجرايش در كشور ما پياده نشده است كه اميدواريم در دولت آينده محقق شود.
خاتمي در پاسخ به اين سوال كه برخي كانديداها اعلام مي‌‏كنند كه جلوي برخورد با مطبوعات و زندانيان سياسي را خواهند گرفت، گفت: ما دست‌‏شان را مي‌‏بوسيم، همين كه كانديداها مي‌‏گويند ما مي‌‏خواهيم اين مسايل را حل كنيم، پيشرفت كرده‌‏ايم. كانديداها مي‌‏دانند كه بايد اين را به مردم بگويند، تا اقبال مردم جلب شود و اين يك پيروزي است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بمب‌‏گذاري‌‏ها براي لطمه به دولت بوده؟، گفت: تخريب، مقابله با مصالح ملت است. ردپاي خارجي كشف نكرده‌‏ايم، تحريكات موثر بوده و انسان‌‏هاي ناراحتي كه تحت تاثير تحريك‌‏ها به اين اقدامات دست بزنند، وجود دارند. اين تحركات براي لطمه زدن به يك نامزد خاص و دولت نبوده است، بلكه براي مقابله با اصل انتخابات است كه ملت بايد جواب آن را بدهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24475

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمد خاتمي: بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير براي مقابله با اصل انتخابات است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016