دوشنبه 6 تیر 1384

خاتمي: اميدوارم روزي برسد كه هيچ بي‌گناهي در زندان نباشد و هيچ مجرمي پيش از آنچه كه در خور و شايسته اوست مجازات نشود و مكافات نبيند، ايسنا

رييس‌جمهور با گراميداشت ياد شهداي هفتم تير، شهادت آيت الله دكتر بهشتي و هفتاد و تن از يارانش اظهار داشت: گرچه داغ آنان جان همه را گداخت، اما خون آنان سند مظلوميت و حقانيت انقلابي را امضا كرد كه به نام خدا، براي عزت و سعادت انسان تحقق يافته بود.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي روز دوشنبه طي سخناني در گردهمايي سراسري مسوولان عالي قضايي كه در آستانه‌ي گراميداشت هفته‌ي قوه‌ي قضاييه برگزار شد، هم‌چنين ياد شهيدان عزيز و بزرگوار انقلاب اسلامي در جنگ تحميلي را گرامي داشت و از قوه‌ي قضاييه كه براي نشان دادن ارتباط و اتصال ميان اين قوه و آرمان‌هاي شهداي بزرگوار هفتم تير و شهداي گلگون كفن انقلاب اسلامي اين هفته را به عنوان هفته‌ي قوه‌ي قضاييه تعيين كرده‌اند، تشكر كرد.

وي با بيان اين كه عدالت مفهومي گسترده و سابقه‌اي طولاني دارد، يادآور شد: فيلسوفان و عالمان اخلاق در طول تاريخ از جمله افلاطون كتاب مهم و معتبر جمهور خود را با پرسش از عدل آغاز مي‌كند و دستگاه فاخر فلسفي خود را در پاسخ به اين پرسش بنا مي‌نهد. مفهوم عدل در بينش الهي و به خصوص اين اكمل و اتم در اسلام روشني بيشتري مي‌يابد و مورد تاييد و تاكيد فراوان قرار مي‌گيرد. بدان سان كه خداوند متعال هدف از برانگيختن پيامبران و فرو فرستادن كتاب و ميزان را اقامه‌ي عدل و قسط مي‌داند؛ جالب اينكه فاعل و عامل اين قسط خود مردم هستند. قسطي كه بر پايه‌ي آگاهي و اراده‌ي انسان استوار مي‌شود و كار بزرگ پيامبر تعليم و تزكيه براي رشد اين آگاهي و رشد اراده‌ي معطوف به عدل و قسط است تا قسط و عدل به عنوان اساس زندگي مطلوب الهي پايدار شود.

خاتمي با تاكيد بر اين كه عدل با زور برقرار نمي‌شود، اظهار داشت: اصلا زور خودش از مصاديق بارز ظلم است. اگر هم به فرض مستقر شود پايدار نخواهد ماند. عدلي پايدار است كه از متن جان انسان مومن آگاه مختار برآيد و هدف فرستادن پيامبران و انزال كتب قيام ناس به قسط است. كار پيامبران رشد دادن انسان بوده است تا خود‌شان بخواهند عدل را برپا دارند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: عدالت اجتماعي بارزترين و ملموس‌ترين وجه عدل به معني عام كلمه است. البته جوامعي مثل جامعه‌ي ما و به طور كلي جامعه‌ي يك قرن گذشته‌ي بشر در اثر استيلاي ادبيات ماركسيستي نگاه خود را در تعريف عدل و در تعيين عدل به سوي اقتصاد معطوف داشت. از آن جا كه در اين بينش اقتصاد زير بنا بود لپ عدالت را عدالت اقتصادي به حساب آورد و چنان اين ادبيات جذاب بود كه كم و بيش ذهن همه‌ي بشر را تحت تاثير قرار داد و حتي خود سرمايه‌داري غرب كه در اثر حملات ماركسيست‌ها به خود آمد و تغييرات بنيادي در كار خود داد با اهتمام به عدالت به معني عام كلمه بود به طوري كه امروز شباهت ميان نظام سرمايه‌داري نيمه‌ي دوم قرن بيستم به بعد با سرمايه‌داري قرن هيجدم و نوزدهم كه از دل آن بينش ماركسيستي بيرون آمد، وجود ندارد. هم‌چنين در دنياي مظلوم و ستم‌زده از جمله دنياي اسلام، از دهه‌ي بيست هجري شمسي به اين سو يك جنبش فكري در دنياي اسلام به خصوص و در حوزه‌ي تفكر تشييع در مقابله‌ي با انديشه‌ي ماركسيست‌ها پديد آمد كه بايد فضل سابقه‌ي اين تلاش را به فيلسوف حكيم و عارف بزرگوار مرحوم علامه‌ي طباطبايي و نيز شاگرد حكيم و بزرگوار او علامه شهيد مطهري در حوزه‌ي ايران و علامه‌ي بزرگوار آيت‌الله شهيد صدر در حوزه‌ي نجف داد.

وي با بيان اين كه عطف توجه اين بزرگان بيشتر به نقد مباني فلسفي ماركسيست بود و جنبه‌هاي اجتماعي و اقتصادي آن كمتر مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: گرچه تلاش ارجمند مرحوم آيت‌الله صدر از وجه سلبي نقد نظام سرمايه‌داري، كمونيستي به تلاشي براي طراحي و پي افكندن طرحي از نظام مطلوب اقتصادي اسلام نيز دست زد كه كار بزرگي بود، ولي هنوز اين كار ناتمام است و نيز در دهه‌ي پنجاه علامه‌ي بزرگوار شهيد مطهري نيز با توجه به مفاهيم و مباحث اجتماعي نظير انسان، جامعه، تاريخ و اقتصاد تا حدودي توجه به اين مضامين را جلب كرد. اما بايد بپذيريم كه غلبه‌ي ادبيات ماركسيستي در ميان جوامع اسلامي و غير اسلامي طوري بود كه عمدتا عدل را به وجه اقتصادي عدالت معطوف مي‌داشتند و بسياري از جنبه‌هاي عدل كه امري گسترده است مورد غفلت قرار مي‌گرفت.

رييس‌جمهور تصريح كرد: عدالت مفهومي گسترده است. چارچوب‌هاي ساده دارد چه از نظر بينش ما و چه از بينش وحياني و چه بينش حكمت معنوي ولي در طول زمان مصداق‌هاي متفاوت دارد.

وي در اين راستا به بيان بلند امام(ره) در مورد تاثير زمان و مكان در اجتهاد اسلامي و نيز نكته‌ي بنيادي شهيد مطهري كه عدل در سلسله‌ي علل احكام اسلامي مندرج است را مورد اشاره قرار داد.

وي افزود: عدالت قضايي وجه ملموس عدالت است و همان‌طور كه در ذهن، افكار و جامعه‌ي ما رايج بوده است براي اولين بار كه نظام جديد دادگستري و قضايي به ايران آمد نام آن را به درستي عدليه ناميدند. البته قضا حكمي بر اساس قانون است و اگر قانون عادلانه نباشد قضا نيز عادلانه نخواهد بود گرچه قانون عادلانه نيز تا حدود زيادي دست قاضي را باز مي‌گذارد كه با كدام نگاه و از كدام زاويه به موضوع و حكم نگاه كند.

رييس‌جمهور در عين حال خاطرنشان كرد: ممكن است قانون عادلانه باشد ولي احكامي كه صادر مي‌شود عادلانه نباشد. اما اگر قانون عادلانه نباشد نمي‌توان از قاضي انتظار داشت كه عادلانه حكومت كند و عادلانه حكم صادر كند. بنابراين قانون در امر قضا و عدالت قضايي بسيار مهم است.

رييس‌جمهور در اين بخش از سخنان خود از آيت‌الله هاشمي شاهرودي به عنوان رياست عالم و شجاع و متفكر قوه‌ي قضاييه نام برد و تشكر كرد كه در جهت بنيانگذاري يك نظام عادلانه‌ي قضايي دست به تبيين لوايح و دستورالعمل‌هاي ارجمند قضايي زده است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي در ادامه‌ي سخنان خود در گردهمايي سراسري مسوولان عالي قضايي كه در آستانه‌ي گراميداشت هفته‌ي قوه‌ي قضاييه برگزار شد، گفت: بخش‌نامه و دستورالعمل‌هاي فوق‌العاده و تعيين كننده‌اي در قوه‌ي قضاييه صادر شده است كه اگر به عمل برسد ما وضعيت بسيار مناسبي خواهيم داشت. مهم عمل به اين قوانين و دستورالعمل‌هاست.

رييس‌جمهور با بيان اين كه در يكي از آخرين سخنراني‌هايش را در اين موقعيت خدمتگزاري - كه پيشنهاد داده بودم رياست محترم جمهوري منتخب در اين مراسم شركت كنند و آقاي هاشمي شاهرودي اجازه نداد كه من مزاحم نشوم - انجام مي دهد، اظهار داشت: خوشبختانه انتخابات باشكوهي برگزار و رييس‌جمهور ملت ايران منتخب شد اميدوارم جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد در مسير سختي كه پيش رو دارند هم مشمول الطاف الهي باشند و با كمك همه‌ي دستگاه‌ها و به خصوص هماهنگي بين قوا خدمتگزاري شايسته براي ملت ما باشند.

خاتمي خطاب به حاضران در اين مراسم با بيان اين كه اجازه بدهيد به عنوان رييس‌جمهور در پايان هشت سال زحمتي كه به شما و به ملت داده‌ام نكاتي را تذكر دهم (مي‌توانيد اين را به حساب شهادت من بگذاريد)، گفت: معتقدم اسلام مي‌تواند جهاني مطلوب بسازد. اسلام نه تنها مي‌تواند سعادت ابدي انسان را تامين كند، بلكه در اين جهان نيز مي‌تواند منشا و مبدا زندگي مطلوب باشد. معتقدم خيلي از نابسماني‌هاي ما دوري از اسلام است و معتقدم خلاصه كردن اسلام در ظواهر بزرگ‌ترين جفاي به اسلام است. اسلام حقيقتي نوراني است كه براي رشد انساني كه صاحب كمال، فضيلت، علم و ارادت باشد آمده است. يك روح است يك معناي جاني در همه جا و همه چيز و هميشه.

وي با اشاره به اين بيت كه؛ با عقل و فهم و دانش داد سخن توان داد/ چون جمع شد معاني گوي بيان توان كرد، ادامه داد: اگر معاني جمع شد مي‌توان حقيقت را بيان و بر اساس حقيقت واقع را استوار كرد. اين معاني در روح اسلام نهفته است. معتقدم انسان و جهان متحول هستند و همين دليل هم مساله‌ي نوآوري ديني امري مستمر و هماهنگ و هم آغوش با رشد طبيعت و نيز جان جهان انسان است. مراد از نوآوري تطبيق امور ساده بر امور متحول و البته احيانا تغيير ديدگاه با رشد خود نسبت به امري كه در واقع ثابت است. نسبت ميان دين و دنيا و ميان ماده و معنا امري بديع نيست. در طول تاريخ دغدغه‌ي ذهني متفكران اعم از دينداران يا غير دينداران مساله‌ي نسبت ميان دين و دنيا بوده است و در دهه‌هاي اخير اين مساله در غرب و چه در شرق معركه‌هاي فراوان بوده است. اين مساله‌ي مهم زمان ماست كه ما نيز بايد اين نسبت را در وراي شعارها و هياهوها مشخص و بيان كنيم.

وي افزود: حكومت مدار جمع است و انسان در متن جمع زندگي مي‌كند. نكته‌ي مهمي كه در زمينه‌ي نسبت ميان دين و دنيا و ماده و معنا پيدا مي‌شود همين نگاه به امر حكومت است. آيا حكومت امري است كه از بالا در جوامع بشري تحميل مي‌شود؟ يا بايد از درون خواست و اراده‌ي مردم برخيزد؟ تا حدود سيصد، چهارصد سال پيش ترديدي در اين نبود كه حكومت منشا فرابشري دارد چه منشا آن عقل به معناي يوناني كلمه باشد چه معناي آن وحي كه امري متعالي است. حكومت ناشي از امري متعالي و فرابشري بود. به همين دليل هم در آراي فيلسوفان حكومت مردم‌سالار، حكومت مطلوب نبود. حكومت عقل بنياد يا حكومت وحي بنياد، مطلوب بود. البته فليسوفان بزرگي مثل افلاطون، ارسطو و فارابي مردم‌سالاري يا دموكراسي را بهترين بدها مي‌دانستند. گرچه مدينه‌ي فاضله‌ي فارابي و شهر زيباي افلاطون و حكومت متوسطان ارسطو امري بود كه مردم‌سالار نبود بلكه حكمت‌سالار يا بحث‌سالار بود و اكنون زماني كه صحبت از نظام اسلامي مي‌كنيم با اين مساله چگونه بايد برخورد كنيم.

خاتمي يادآور شد: دنيا از يكصدسال پيش به اين طرف به اين نتيجه رسيد كه حكومت بايد از متن اراده‌ي مردم برخيزد و تابع اراده و خواست مردم باشد. مطمئنا كسي كه مومن به دين الهي است يا بسياري از حقايق فلسفي، حكمي و عرفاني را قبول دارد، ترديدي ندارد كه به لحاظ ديني حكومت داراي معيارهايي است كه اگر آن معيارها تحقق نيابد حكومت جنبه‌ي ارادي ندارد. بنابراين تفاوت ميان حكومت اسلامي با حكومت غير اسلامي رعايت معيارهايي است كه در دين وجود دارد، اما مساله‌ي حساس و دقيق كه در اينجا به عنوان مساله‌ي مردم‌سالاري ديني مطرح مي‌شود، مساله‌ي رضايت است. آيا تفاوت حكومت الهي با حكومت غير الهي اين است كه حكومت غير الهي و عرفي مبتني بر رضايت مردم است و حكومت الهي كار به رضايت مردم ندارد يا حكومت عرفي و حكومت الهي هر دو در نقش داشتن رضايت در استقرار حكومت مشتركند.

رييس‌جمهور گفت: به نظر من تفاوت در اينجاست كه شايد در نظام‌هاي عرفي امروز رضايت علت تامه‌ي مشروعيت و قانوني بودن يك نظام است، اما در نظام اسلامي هم با رجوع به متون و منابع و هم با رجوع به روش و سيره و سنت پيامبر اكرم(ص) و اميرالمومنين(ع) و تا حدود زيادي خلفاي راشدين معلوم مي‌شود كه بدون رضايت حكومت مشروعه‌ي الهي تحقق نمي‌يابد و رضايت جزء علت است و جزء علت ديگر آن رعايت معيارهاي الهي است. بدين ترتيب كه اگر رضايت نبود حكومت مشروعه‌ي ديني مستقر نمي‌شود ولي از طرف ديگر هر رضايتي نتيجه يا استقرار حكومت مورد خواست و مطلوب شارع نيست. مردم‌سالاري ديني نكته‌ي حساس آن در اين نكته مستقر است؛ رضايت مردم، راي مردم و برآمدن قدرت از مردم شرط تحقق نظام مشروع و مطلوب است.

وي تاكيد كرد: هيچ كس حق ندارند حتي حكومت مطلوب الهي را بر مردمان تحميل كند. در اينجا دو نوع تلقي از اسلام پيش مي‌آيد؛ تلقي اسلام به عنوان ديني با مردم، براي مردم، مدعي و منادي نظام متكي به راي مردم، طرفدار آزادي انديشه و بيان و اجتماعات به عنوان شرط گريزناپذير حكومت مردمي و مشاركت در همه‌ي عرصه‌ها و بهره‌گيري از همه‌ي امكانات و نگاه به زن به عنوان انسان برخوردار از همه‌ي حقوق انساني و باز گذاشتن راه رشد و پذيرش مسووليت‌ها به روي او و طرفدار ارتقاي علمي، اقتصادي و معنوي جامعه. نوع ديگر هم تلقي از اسلام ضد هر چيزي كه نو است، معتقد به اينكه حكومت امري تحليلي است و حاكم غيرمسوول آنچه خواست بايد تامين شود و خواست او در ظواهر خلاصه مي‌شود. شورا يا نيست يا امري تشريفاتي است. جز خشونت در رفتار با مردم خود و جهان راهي را نمي‌شناسد. ميان اين دو اسلام فاصله ميان جمهوري اسلامي است به روايت قانون اساسي و حكومتي است كه در افغانستان به نام طالبان تحقق پيدا كرد و فاصله‌ي ميان اين دو زمين تا آسمان است.

خاتمي گفت: من آنچه را كه يافته‌ام اسلام از نوع اول آن است. نظامي مبتني بر راي مردم، حاكم مسوول در برابر مردم و هيچ قدرتي خارج از خواست مردم شكل نخواهد گرفت و بدون خواست مردم تداوم نخواهد يافت. حقوق بشر و حرمت و كرامت انساني به عنوان اصول اساسي مهم در اين ديدگاه است. هر چند به لحاظ فلسفي مباني اخلاقي اختلافاتي ميان ما و طرفداران حقوق بشر عرفي وجود دارد ولي شهروند جمهوري اسلامي هر كس با هر عقيده و با هر روش تا آنگاه كه در چارچوب ضوابط و هنجارهاي نظام زندگي مي‌كند برخوردار از حقوق اساسي يك انسان و قدرت مهار شده و مسوول است.

وي ادامه داد: در اقتصاد در اين بينش توليد ثروت ارزش است و البته در كنار آن توزيع عادلانه‌ي ثروت نيز امري ضروري است. فقر و جهل بدترين آفت هستند و در كنار فساد حرف مردود. در عرصه‌ي جهاني اين بينش داعيه‌دار صلح بر پايه‌ي عدالت به جاي جنگ و دعوت كننده‌ي به گفت‌وگو به جاي ستيز و زور است و البته در همه جا بر عزت، تماميت ارضي و مسايل امت و ملت پافشاري مي‌كند. همه‌ي تلاش من با همه‌ي ناتواني‌ام اين بود كه از چنين اسلامي دفاع كنم و بر اساس اين بينش مدافع حرمت و آزادي و پيشرفت مردم بودم و جامعه‌ي مدني، تنش‌زدايي، گفت‌وگوي تمدن‌ها و صلح مبتني بر عدالت و مشاركت عمومي از اين ديد برخاست. تلاش بسيار كردم و در بعضي موارد كامروايي بود و در بسياري از موارد ناكامي. در حوزه‌ي حقوق شهروندي اگر در اين مدت هيچ نبود جز بخش‌نامه‌ي حقوق شهروندي آيت‌الله هاشمي شاهرودي، من احساس مي‌كردم كه آن چه كه مي‌خواستم در اين حوزه به آن رسيده‌ام. البته پس از آن بخش‌نامه‌ها دستورالعمل‌هاي ديگري نيز صادر شد، آن هم از سوي عالمي شجاع و خيرخواه و روشن‌بين كه در راس قوه‌ي قضاييه قرار گرفته است.

خاتمي خطاب به رييس قوه‌ي قضاييه گفت: مي‌دانم جناب آقاي آيت‌الله هاشمي شاهرودي در برابر آنچه شما مي‌خواهيد مقاومت و موانع هست، اما معتقدم تلاش براي عملي شدن اين خواست‌هاي بالا نيز به همان شجاعتي نياز دارد كه در بيان آن‌ها بود و الحمدالله شما از آن برخورداريد. در حالي مي‌روم كه از اين خشنودم قوه‌ي قضاييه‌ي ما پس از سال‌ها بررسي، تحقيق، تاليف و شناخت نقاط قوت و ضعف، بينش روشن و آگاه هم براي دفاع از دين هم براي دفاع از آزادي و امنيت و هم براي دفاع از حقوق و امنيت فرزندان به يك نقطه‌ي روشن و به يك جايگاه درخشنده و پرافتخار رسيده است.

رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه اين تلاش به سرانجام برسد و روزي برسد كه هيچ بي‌گناهي در زندان نباشد و هيچ مجرمي پيش از آنچه كه در خور و شايسته اوست مجازات نشود و مكافات نبيند.

وي ابراز اميدواري كرد كه لحظه‌اي شاهد آن نباشيم كه با هيچ كس حتي آن كس كه مجرم مسلم است، برخلاف ضوابط قانوني و رفتارهاي اخلاقي رفتار شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس قوه قضاييه با تشكر از همكاري‌هاي خاتمي: او رييس جمهوري عزيز، بزرگوار و محبوب ملت است


آيت‌الله سيد محمود هاشمي شاهرودي رييس قوه‌ي قضاييه صبح امروز در گردهمايي سراسري قوه‌ي قضاييه با تشكر از سيد محمد خاتمي وي را رييس جمهوري عزيز، بزرگوار و محبوب ملت خطاب كرد و گفت: از زحمات و عنايات رييس جمهوري در دوره‌اي كه گذشت تشكر مي‌كنم. نقش حمايتي خاتمي و نقشهاي هدايتي و تعامل بسيار خوب و كارگشا و گره‌گشا و تفاهمي كه ميان اين دو قوا وجود داشت باعث شد ما به موفقيت‌هايي دست پيدا كنيم.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) رييس قوه‌ي قضاييه با بيان اينكه در دوره‌ي اول رياست خود در قوه‌ي قضاييه بر توسعه‌ي قضايي تلاش بسياري شده است، گفت: توانسته‌ايم زيربناهاي توسعه‌ي قضايي مطلوب را پايه‌ريزي كنيم. البته فضائل و دستاوردهاي دو دوره‌ي رياست جمهوري آقاي خاتمي فراتر از بحث قوه‌ي قضاييه است اما در اين بخش هم بسيار نقش‌آفرين بوده‌اند. افكار، انديشه‌ها و تعاملات مشتركي كه انجام شد و همچنين رابطه‌ي شخصي و دوستانه‌اي كه بنده با ايشان داشتم سبب شد كه در عرصه‌ي خدمتگذاري و در رأس اين دو قوه كارهاي بسياري صورت گيرد.


وي انتخابات 27 خرداد و سوم تير را حماسه‌اي بسيار باعظمت و باشكوه دانست و گفت: اين انتخابات پيامهاي بسيار زياد، زيبا و مهمي را به جهانيان، ملت ايران، كشورهاي منطقه و استكبار جهاني ارائه داد.


وي با تبريك انتخاب رييس جمهور جديد، ابراز اميدواري كرد كه دكتر محمود احمدي‌نژاد در اين تجربه‌ي جديد از دستاوردهاي عظيم دوره‌هاي گذشته استفاده كند و ارزنده است كه براي عملياتي شدن برنامه‌هايي كه رييس جمهور منتخب ارائه كرده است، برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي صورت گيرد كه اين برنامه‌ريزي نيازمند استفاده از تجربيات گذشته خواهد بود.


رييس قوه‌ي قضاييه پيشبرد اهداف را با رويكرد افكار و انديشه‌هاي اجرايي دكتر احمدي‌نژاد و تجربه‌ي ايشان در شهرداري تهران و رسيدگي به حقوق شهروندي و خدمات شهري خوب دانست و گفت: اميدواريم ايشان با زيركي و تسلطي كه بر مباني و ارزشهاي اصلي انقلاب دارند، بتوانند دستاوردهاي جديدي براي نظام، كشور و ملت داشته باشند.


وي با تأكيد بر توسعه‌ي قضايي در كنار توسعه‌ي سياسي، اقتصادي و فرهنگي خاطرنشان كرد: خوشبختانه اين ادبيات حقوقي جاي خود را باز كرده است و به عنوان يك واژه‌ي حقوقي در نوشتارها و گفتمانهاي حقوقي مطرح است.


هاشمي شاهرودي با اشاره به اصول توسعه‌ي قضايي، تصريح كرد: اين اصول برگرفته از فقه اسلام، قانون اساسي و تجربه‌هاي پيشرفته‌ي قضايي و حقوقي بشر است كه محورهايي مانند رويكرد بشرگرايانه و توجه به حقوق عامه و حقوق شهروندي در امر قضاوت، سياست قضازدايي و احياي نهادهاي شبه‌قضايي و مدرن، جرم‌زدايي و اصلاح سياستهاي كيفري، اصلاح ساختار و تشكيلات قضايي در جهت سرعت و سهولت دستيابي به عدالت قضايي، استفاده از روشهاي علمي و مدرن و فناوري در مديريت قضايي، ارتقاء سطح دانش و مديريت كارمندان و همچنين صيانت و حفظ حريم قضات مي‌بشد.


وي اطاله‌ي داردسي را بسيار رنج‌آور دانست و به تصويب لوايحي براي كاهش معضل اطاله‌ي دادرسي اشاره كرد.


رييس قوه‌ي قضاييه به بخشنامه‌هاي صادره از سوي دستگاه قضايي براي حل مشكلات اين دستگاه اشاره كرد و افزود: اين بخشنامه‌ها توصيف و توضيح قانون هستند و حكم خود قانون را ندارند.


شاهرودي در بخش ديگري از سخنان خود به تبعات بد زندان و حبس در جامعه و خانواده‌ي فرد زنداني اشاره كرد و گفت: بحث توجه به حقوق انسانها مورد توجه است، چه در منابع ديني، فقهي و قانوني ما. آداب‌القضا نكاتي را مشخص مي‌كند كه در آن به حقوق شهروندي توجه بيش از حد شده است.


وي، قاضي را وامدار مردم دانست نه وامدار حكومت و اظهار داشت: او بايد به دنبال احقاق حقوق باشد، حتي اگر يك سوي مسأله نهاد حكومت باشد. قاضي و دستگاه قضايي بايد خود را وامدار مردم بدانند و تلاش براي حفظ حقوق مردم كنند.


هاشمي شاهرودي با تأكيد بر اينكه قاضي بايد به دنبال ايجاد عدالت باشد، يادآور شد: مهمتر از اين وظيفه‌ي قاضي، وي بايد به دنبال ايجاد احساس عدالت در مردم نيز باشد.


رييس قوه‌ي قضاييه با بيان اينكه در بخش جلب‌ها و بازجويي مشكلات زيادي داشته‌ايم كه بر خلاف مسائل اسلامي است، گفت: ضابط، داديار و دادستان موظف به رعايت حقوق مردمند. ما به دنبال نظام قضايي و سياست قضايي بشرگرايانه و حافظ حقوق انسانها هستيم.


رييس قوه‌ي قضاييه با اشاره به سفر هيأتي از سوي دستگاه قضايي به ژاپن، خطاب به رييس جمهور، گفت: هيأتي كه به ژاپن سفر كرده بود در بررسي‌ها متوجه شد دولت ژاپن به واحدهاي مسكوني كه مترو از زير آنها عبور مي‌كرده به جهت استفاده از ملك خصوصي آنها در اعماق زمين اجاره مي‌پردازد و به حقوق شهروندي مردم توجه بيش از حد مي‌كند، آيا شهرداري و قوه‌ي قضاييه اين ميزان به مالكيت خصوصي احترام مي‌گذارد؟


وي در پايان تأكيد كرد: اسلام به كرامت انسانها و حقوق شهروندي اهميت قائل شده و محور اصلي توسعه‌ي قضايي بحث حقوق شهروندي است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين گردهمايي حضرات آيات و حجج اسلام محمدي گلپايگاني، جنتي، امامي كاشاني جمعي از مسؤلان دستگاه قضايي از جمله رييس ديوان عالي كشور، دادستان كل كشور، معاون اول قوه‌ي قضاييه، معاون اجرايي قوه‌ي قضاييه، رييس سازمان بازرسي كل كشور، رييس كل دادگستري استان تهران، كريمي‌راد سخنگوي قوه‌ي قضاييه، مبشري رييس دادگاههاي عمومي و انقلاب، جمعي از مسؤلان دولتي از جمله وزير بهداشت و درمان، معاون حقوقي و پارلماني دولت، و بسياري از حقوقدانان و اساتيد دانشگاه حضور داشتند.

Copyright: gooya.com 2016