جمعه 10 تیر 1384

لغو ضيافت هيات پارلماني ايران در بلژيك؛ رييس كميسيون امنيت ملي: عدم هماهنگی علت عدم لغو ضيافت شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


برنامه‌ي ضيافت ناهار هيات پارلماني ايراني كه به بلژيك سفر كرده‌اند، به علت اختلافات فرهنگي و بر سر مشروبات الكلي به هم خورد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين خبري بود كه خبرگزاري‌هاي بين‌المللي با اشاره به آن گزارش كردند، هرمان دكرو، رييس مجلس بلژيك پس از اينكه متوجه شد هيات ايراني به رياست غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس جمهوري اسلامي ايران حاضر نيست بر سر ميزي كه مقام‌هاي اروپايي در آن از مشروبات الكلي استفاده مي‌كنند، حاضر شوند، برنامه‌ي ناهار را لغو كرد.

در اين رابطه رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: ضيافت، امري تشريفاتي است و چون ما اصول اسلامي را بر امور تشريفاتي ترجيح مي‌دهيم، وقوع چنين اتفاقاتي طبيعي است.

علاءالدين بروجردي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: اگر اين واقعه در سفر دكتر حدادعادل به بلژيك اتفاق افتاده باشد، منطبق بر اصول اسلامي است و هيچ ضربه‌اي به روابط دوجانبه وارد نمي‌كند.

وي هم‌چنين تصريح كرد در سفري كه چندي پيش به هلند صورت گرفته بود نيز هيات ايراني به دليل امتناع از پذيرش چنين امري حاضر نشد در ضيافت مقام‌هاي اروپايي حاضر شده و تنها به برگزاري مذاكرات اكتفا كردند.

هرمان دکرو، رييس پارلمان بلژيک نيز اذعان كرد: به طور غير مستقيم و نه مكتوب از من خواسته شده بود که مشروب سرو نکنم.

بروجردي افزود: كشورهاي غير اسلامي بايد توجه داشته باشند كه با گذشت دو دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، اصول اسلامي ما با همان استحكام برقرار است و مسؤولان جمهوري اسلامي ايران با اصرار بر اين اصول به اين خط ‌مشي خود ادامه خواهند داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد در سفر هيات پارلماني به بلژيك نيز عدم هماهنگي باعث شده تا از پيش چنين ضيافتي لغو نشود.

رييس كميسيون سياست خارجي مجلس با بيان اينكه ما سرو مشروبات الكلي و صرف آن را خلاف اصول ديني خود مي‌دانيم، به يكي از سفرهاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در زمان رياست جمهوري ايشان و لغو شدن يك ضيافت به علت سرو مشروبات الكلي بر سر ميز اشاره كرد و گفت: اين امر (لغو ضيافت به علت سرو مشروبات الكلي اگرچه ديگر حاضران غير مسلمان باشند) از آغاز پيروزي انقلاب به صورت يك اصل اسلامي اجرا شده است.

در همين حال گزارش شده است خانم آن ماري ليزين، رييس سناي بلژيک نيز به دليل حاضر نشدن هيات ايراني به دست دادن با زنان از جمله وي، ملاقاتش با رييس مجلس را لغو کرد.

Copyright: gooya.com 2016