چهارشنبه 15 تیر 1384

پيام بزرگترين نبرد دريايي جهان به صلح دوستان امروزي دنيا، احسان نراقي

همه به ياد دارند زماني که فرانسه در دوران انقلاب و پس از آن در محاصره اقتصادي مخالفين بود و ناپلئون موفق به فتوحات عظيمي در سراسر اروپا شده بود، انگلستان با قدرت دريايي خود در نبرد معروف ترافالژار نزديک جبل الطارق در جنوب انگلستان، به سرکردگی دریادار نلسون، فرانسه را شکست داد.

نيروي دريايي انگلستان مدتي پيش به اقدام جالبي دست زد و آن دعوت از تمام شرکت کنندگاني بود که در اين جنگ شرکت داشتند. آنها از همه، چه فاتح و چه مغلوب دعوت کردند تا در تاريخ 28 ژوئن سال جاري در محل اصلي اين نبرد دريايي گردهم آيند و جشني برگزار کنند. در نتيجه 167 ناو جنگي از 36 کشور در اين مراسم شرکت کردند و فرانسوي ها که مغلوب اصلي اين جنگ بودند با اعزام 6 ناو بزرگ جنگي حضور خود را نمايان ساختند.
ملکه انگليس به همراه پرنس فيليپ، چندين ساعت از اين ناوها ديدن کردند و 30 هزار ملوان و 250 هزار تماشاچي در اين مراسم حضور يافتند.
اين واقعه اي استثنايي در زمان ماست که فاتحان و مغلوبان مشترکا بعد از 200 سال، نيت خود را که پايان جنگ و توجه به صلح است را به جهانيان نشان دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ترافالژار نزديک اسپانيا در نزديک جبل الطارق واقع است و قواي انگليس قواي متحد فرانسه و اسپانيا را در جنگ شکست داد. اين بزرگترين شکستي بود که ناپلئون متحمل شد و در واقع بزرگترين جنگ دريايي تاريخ بشر به حساب مي آيد که در 28 ژوئن 1805 اتفاق افتاده بود.

اين مراسم، در بندر پورتسموت در ساحل دريا واقع در جنوب انگليس برگزار شد و نشان داد که از جنگ ميشود صلح ساخت. ما نيز بايد آنرا به فال نيک بگيريم و بدانيم که از جنگ هاي بزرگ تاريخ هم مي توان پيام صلح دريافت کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيام بزرگترين نبرد دريايي جهان به صلح دوستان امروزي دنيا، احسان نراقي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016