شنبه 18 تیر 1384

تشكيل نشست شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور به رياست سيدمحمد خاتمي، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۸‬
داخلي. سياسي. ايرانيان خارج از كشور.

نشست شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور روز شنبه به رياست سيد محمد خاتمي رييس جمهوري و ساير اعضا تشكيل شد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌هاي رياست جمهوري ، رييس جمهوري در اين نشست با تشكراز تشكيل شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور، رسيدگي به امورايرانيان خارج از كشور را ضرورتي مهم عنوان كرد و گفت : شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور و دبيرخانه در مدت محدود فعاليت‌هاي خود، به خوبي از عهده كار برآمده است.

آقاي خاتمي با بيان اينكه دستگاههاي اجرايي پيش از تشكيل شوراي عالي وظايفي را در ارتباط با ايرانيان خارج از كشور به عهده داشته‌اند، تصريح كرد: تاسيس شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور و دبيرخانه آن علاوه بر انسجام فعاليت‌هاي دستگاههاي اجرايي، روند رسيدگي به مسايل ايرانيان خارج از كشور را تسريع كرده است.

رييس جمهوري با اشاره به اينكه اغلب ايرانيان مقيم خارج ، افرادي هستند كه به كشور خود علاقه مند بوده و خواستار ارتباط با وطن خود هستند، خاطرنشان كرد: اين افراد كه براي شغل بهتر يا تحصيل علم و يا هر انگيزه ديگري مهاجرت كرده‌اند، اين شورا بايد راههاي مطمئني را براي ارتباط با انان ايجاد كند.

اقاي خاتمي بخش مهمي از ايرانيان مقيم خارج را افرادي با شخصيت ، تحصيل كرده و متخصص خواند كه از نظر تحصيلات و توانايي‌ها از معدل مردمان كشورهاي ميزبان ، جايگاه بهتري را احراز كرده‌اند ، خاطر نشان كرد: مراكز علمي، فرهنگي، صنعتي و بازرگاني ايران مي‌توانند از خدمات انها بهره‌مند شوند.

رييس جمهوري ضمن با اهميت برشمردن فعاليت‌هاي انجام شده در اين عرصه، ادامه آن را از سوي دولت امري لازم تلقي كرد و گفت: اتصال فعاليت‌هاي دولت به دولت بعدي در اين زمينه امري جدي است.

وي با تاكيد به ضرورتهاي كشور و توانايي‌هاي بالقوه و بالفعل ايرانيان مقيم خارج ، فرصت‌هاي موجود و همچنين انتظارات ايجاد شده در ايرانيان مقيم خارج را يادآور و اظهار اميدواري كرد كه دولت بعدي فعاليت‌هاي انجام شده در اين عرصه را در برنامه‌هاي آتي خود مورد توجه قرار دهد.

رييس جمهوري در پايان از فعاليت‌هاي وزيران و روساي سازمانهاي عضو شورا و به ويژه علي اصغر شعردوست ، رييس دبيرخانه شوراي عالي امور ايرانيان تشكر كرد.

"كمال خرازي" وزير امور خارجه و "شعردوست" رييس دبيرخانه شوراي عالي در اغاز اين مراسم، گزارشي از تاسيس دبيرخانه شوراي عالي و افتتاح سايت آن و همچنين تشكيل كار گروهها و فعاليت‌هاي دبيرخانه ارايه كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس دبيرخانه شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور، پيگيري طرح جامع آماري ايرانيان مقيم خارج ، تاليف مجموعه‌هاي آموزشي زبان فارسي با زبانهاي واسط انگليسي، عربي، فرانسوي ، آلماني و روسي و همچنين ارتباط گسترده با ايرانيان مقيم خارج را از فعاليت‌هاي انجام شده دبيرخانه ذكر كرد و استقبال ايرانيان مقيم خارج از طرحهاي پيشنهادي دستگاههاي مختلف را چشمگير خواند.

اقاي شعردوست افزود: گروههاي ايرانيان مقيم خارج چه به صورت فردي و يا در قالب تشكل‌هاي غيردولتي ، همكاري‌هاي گسترده‌اي را با مراكز علمي، فرهنگي و اقتصادي ايران آغاز كرده‌اند كه به عنوان نمونه معرفي استان خوزستان از سوي ايرانيان مقيم آلمان در پنج شهر كشور و اعطاي بورس‌هاي مختلف براي رشته‌هاي پزشكي تخصصي و ايجاد شعبه‌هاي دانشگاههاي معتبر در منطقه ازاد قشم، بخشي از فعاليت‌هاي ايرانيان مقيم آلمان است كه اين همكاري در بين ايرانيان ساير كشورها از قبيل فرانسه، سوئد، انگليس و آمريكا نيز مشهود است.

در اين نشست همچنين وزير علوم، تحقيقات و فناوري ، معاون وزيرامور اقتصادي و دارايي و رييس سازمان سرمايه‌گذاري ، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و معاون حقوقي، كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه گزارش عملكرد كارگروههاي علمي و اموزشي، اقتصادي و بازرگاني، فرهنگ و رسانه‌اي، حقوقي و كنسولي را ارايه كردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تشكيل نشست شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور به رياست سيدمحمد خاتمي، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016