سه شنبه 21 تیر 1384

با فرمانده جديد نيروي انتظامي، سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي

بسم الله الرحمن الرحيم
انتشار حكم فرماندهي كل قوا مبني بر انتصاب سرتيپ سردار اسماعيل احمدي مقدم به فرماندهي كل نيروي انتظامي كشور , زمينه ايست براي درميان گذاشتن نكاتي با مسئولان محترم اين نيرو بويژه فرمانده جديد آن .
1 ـ نيروي انتظامي , مسئوليت ها و وظايف مهم و حساسي را برعهده دارد كه هر يك از آنها به تنهائي نيازمند يك مديريت قوي و كارآمد هستند. جايگاه اين امور بقدري حساسند كه ضعف هر يك از آنها موجب اخلال در يكي از بخشهاي جامعه خواهد شد و البته قدرتمندي و كارائي هر يك از آنها به بهبود وضع مجموعه جامعه كمك شاياني خواهد كرد.
امنيت , يكي از اين مقولات است . جايگاه امنيت در آرامش روحي مردم و پيشرفت امور جامعه بركسي پوشيده نيست , كمااينكه همه ميدانيم ناامني چه ضرباتي به آحاد مردم , كل جامعه و توسعه و پيشرفت كشور در زمينه هاي مختلف وارد مي كند.
هنجارها و ناهنجاري هاي اجتماعي كه امروز از مسائل بسيار حساس جامعه ما شده , يكي ديگر از مسائل مربوط به مسئوليت هاي نيروي انتظامي است . اين مقوله , با فرهنگ عمومي جامعه گره خورده و با ارزشها و آرمانهاي مطرح در ايران امروز ارتباط تنگاتنگ دارد. درست است كه دستگاه هاي متعدد ديگري همانند قوه قضائيه نيز در اين موضوع دخيل هستند و اگر همكاري اين قوه و حتي قواي مجريه و مقننه نباشد نميتوان كاري از پيش برد , لكن اقتدار و منضبط بودن نيروي انتظامي در اين مقوله , عامل اصلي و تعيين كننده است . اين , چيزي است كه در سالهاي اخير , نيروي انتظامي به آن نيازمند بود ولي گويا اراده اي براي برخورداري اين نيرو از آن وجود نداشت . اينكه فقدان چنين اراده اي از بيرون منشا ميگرفت يا از داخل خود نيرو , مقوله ديگري است كه جداگانه بايد مورد بررسي قرار گيرد ولي به اجمال و اشاره ميتوان گفت فرماندهي نيروي انتظامي اگر تصميم به عبور از اين نيرو داشته باشد نميتواند از چنان اراده اي برخوردار باشد. اين نكته را در دومين نكته همين مقاله بازتر خواهيم كرد.
مقوله ديگر , ترافيك است كه راهنمائي و رانندگي به عنوان بخشي از زيرمجموعه نيروي انتظامي متولي آنست . در ظاهر , عبور و مرور شهري تاثير چنداني در حيات جامعه ندارد ولي در واقع اين موضوع به اعصاب آحاد مردم متصل است و به همين دليل اصولا سلسله اعصاب جامعه را تشكيل ميدهد. نابساماني هاي حمل و نقل شهري هرچند گناهي است كه نبايد آنرا به گردن نيروي انتظامي انداخت , اما بار ناشي از آن بردوش اين نيرو سنگيني مي كند. در پيچ و خم ترافيك كشنده شهرهاي بزرگ بويژه در فصل گرما و در شرايط كم وقتي و هجوم مشكلات كاري , ذهن مردم ناخودآگاه متوجه نيروي انتظامي ميشود و همين امر اهميت مسئوليت نيروي انتظامي در بخش راهنمائي و رانندگي را نشان ميدهد.
آموزش , مقوله ديگري است كه نيروي انتظامي دارد ولي مردم كمتر متوجه آن هستند هرچند با محصول آن سروكار دارند. آموزشهائي در قالب دانشكده هاي ويژه تربيت كادر انتظامي و آموزشهاي بسيار مهمي كه به فرهنگ تعامل شهروندي در بخشهاي مختلف جامعه مربوط مي شود و نيروي انتظامي متولي آنست و امكانات , بودجه و نيروي زيادي براي آن صرف مي كند. در اين بخش هم نيروي انتظامي هرقدر منضبط تر عمل كند , جامعه اي سالم تر , آرام تر و با فرهنگ تر خواهيم داشت .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

2 ـ اينها و ساير مسئوليت ها و وظايف نيروي انتظامي فقط درصورتي به درستي و با سرانجامي قابل قبول و منطقي تحقق خواهند يافت كه ركن اصلي اين نيرو يعني فرماندهي كل آن , براي ماندن آمده باشد نه براي رفتن . به عبارت روشن تر , فرمانده نيروي انتظامي اگر هوس رئيس جمهور شدن نداشته باشد و با برنامه اي حساب شده آمده باشد , در كار خود موفق خواهد شد.
3 ـ رسانه ها هم در كمك به نيروي انتظامي براي تحقق اهدافي كه دارد نقش موثري مي توانند داشته باشند. رسانه ها ضمن خوشامدگوئي به فرمانده جديد نيروي انتظامي با اصرار به ايشان ميگويند : براي رضاي خدا تو بمان !

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با فرمانده جديد نيروي انتظامي، سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016