سه شنبه 21 تیر 1384

گزارش کامل "هاتف" از تجمع مقابل دانشگاه تهران، اسامي برخي از بازداشت شدگان

برخي تحليلگران سياسي عدم حضور جدي سردار طلايي، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ را در اين تجمع سوال برانگيز دانستند. آنها معتقدند طلايي در سالهاي اخير نشان داده که در حفظ آرامش عوامل نيروي انتظامي و خاتمه دادن به تجمعات- حتي غير قانوني- تبحر دارد و بهتر بود بعد از تغييرات انجام شده در نيروي انتظامي نيز اين تجمع با تدبير طلايي اداره مي شد.
----------------------------------

عصر امروز تعدادي از فعالان سياسي و دانشجويان به دعوت دفتر تحکيم وحدت و سازمان دانش آموختگان( ادوار تحکيم ) در دفاع از اکبر گنجي مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند که وزارت کشور آنرا فاقد مجوز خوانده است. همين مساله منجر به درگيريهاي پراکنده اي ميان تجمع کنندگان و برخي عوامل نيروي انتظامي شد.


به گزارش خبرنگاران پايگاه اطلاع رساني "هاتف" اين تجمع ابتدا در ساعت 17 و با حدود 250 نفر برگزار شد.
تجمع کنندگان خواستار آزادي اکبر گنجي، روزنامه نگار زنداني و اصلاح طلب بودند.
معترضين که در خيابانهاي اطراف انقلاب از جمله طالقاني، قدس و 16 آذر حضور داشتند شعارهايي چون " زنداني سياسي، آزاد بايد گردد" و " گنجي، گنجي، حمايتت مي کنيم"، سر دادند.
به گزارش "هاتف" در اين تجمع که وزارت کشور آن را فاقد مجوز اعلام کرده بود درگيريهايي ميان عوامل نيروي انتظامي و تجمع کنندگان رخ داد.
برخي تحليلگران سياسي عدم حضور جدي سردار طلايي، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ را در اين تجمع سوال برانگيز دانستند.
آنها معتقدند طلايي در سالهاي اخير نشان داده که در حفظ آرامش عوامل نيروي انتظامي و خاتمه دادن به تجمعات- حتي غير قانوني- تبحر دارد و بهتر بود بعد از تغييرات انجام شده در نيروي انتظامي نيز اين تجمع با تدبير طلايي اداره مي شد.
سردار احمدي مقدم، روز 18 تيرماه به فرماندهي نيروي انتظامي جمهوري ايران منصوب شد.
وي پيش ار اين جانشين نيروهاي مقاومت بسيج بوده است.
بر پايه اين گزارش عبدالله مومني، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت و يکي از تجمع کنندگان به خبرنگار "هاتف" گفت:طبق قانون اساسي تجمع بدون حمل سلاح آزاد است اما حق دانشجويان در اعتراض مدني به وضعيت شخصي كه در دفاع از آزادي عقيده به زندان رفته است چگونه احقاق شود.
مومني افزود: حالا كه امكان برگزاري چنين تجمعاتي وجود ندارد و دانشجويان مورد بي حرمتي قرار گرفتند، ما خواسته خود را از مجراها و ساز و كارهاي مدني ديگر پيگيري كرده و خواهان آزادي ساير زندانيان سياسي هستيم.
در ادامه اين تجمع برخي از عوامل نيروي انتظامي با لباس فرم و يا لباس شخصي بعضي از تجمع کنندگان را دستگير کردند.
گفته مي شود علي اکبر موسوي خوييني، از فعالان سياسي و نماينده مردم تهران در مجلس ششم از سوي عوامل نيروي انتظامي دستگير شد.
وي بعد از دستگيري به کلانتري وليعصر منتقل شده و تا لحظه ارسال خبر در اين کلانتري حضور داشته است.
هاشم آقاجري ديگر فعال سياسي که در سالهاي گذشته به اعدام محکوم شده بود و سپس آزاد شد در اين تجمع حضور داشت.
آقاجري در اين تجمع مي کوشيد تا درگيري شديدي ميان دانشجويان و نيروي انتظامي رخ ندهد.
وي بارها به برخي از عوامل نيروي انتظامي متذکر شد که در برخورد با دانشجو بايد خرمت او را حفظ کرد.
گفته مي شود، محمد هاشمي، محمد صادقي، نادر فتوره چي و ناصر اشجاري از اعضاي دفتر تحکيم وحدت نيز بازداشت شدند.
همچنين به گفته يکي از حاضرين که خود را از اعضاي هيات موسس سازماني موسوم به دانشجويان ايران مي ناميد، مدعي شد که افرادي به نامهاي علي مليحي، حسن اسدي زيد آبادي و احمد ذباح نيز دستگير شده اند.
در اين تجمع برخوردهاي فيزيکي نيز با برخي از اعضاي سرشناس دفتر تحکيم وحدت صورت گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايلنا هم در خبري اعلام کرد:" تعدادي از افرادي كه اقدام به توزيع اعلاميه در تجمع امروز مقابل دانشگاه تهران كرده‌‏ بودند بازداشت شدند.
در پي برگزاري تجمعي از سوي دفتر تحكيم وحدت در برابر دانشگاه‌‏تهران براي درخواست آزادي "اكبر گنجي"، نيروي انتظامي در خيابان‌‏هاي اطراف دانشگاه تهران مستقر شده است.
بر اساس اين گزارش تعدادي از افرادي كه مشغول توزيع اعلاميه در ميان تجمع‌‏كنندگان بودند بازداشت شده‌‏اند."
همچنين يکي از رسانه هاي اصولگرايان در خبر متفاوتي آورد: به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزار فارس ، مقارن ساعت 17 امروز در پي دعوت برخي گروهها، عده‌اي حدود پانصد نفر تلاش كردند تا در مقابل درب اصلي دانشگاه تهران تجمع كرده و آرامش منطقه را به هم بزنند.
اين افراد كه تصاويري از اكبر گنجي را در دست داشتند در شعارهاي خود خواستار آزادي وي و ديگر زندانيان سياسي شدند.
نيروي انتظامي كه از ساعت‌ها قبل با حضور در اطراف دانشگاه تهران تلاش مي‌كرد تا آرامش اوضاع را حفظ كند تجمع كنندگان را به سوي خيابان قدس هدايت كرد كه در اين هنگام تعدادي از اين افراد اقدام به برخورد با نيروي انتظامي كردند.
حضور غير قانوني افراد در اطراف دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد و نيروي انتظامي تلاش مي‌كند آرامش را به اطراف اين دانشگاه بازگرداند.
تجمع غير قانوني اين افراد باعث ايجاد ترافيك سنگين در اطراف دانشگاه تهران،خيابان انقلاب و ميدان انقلاب و خيابان ‌هاي منتهي به آن شده است.
در اين تجمع که حدود ساعت 30/19 پايان يافت شايعاتي مبني بر جضور فرمانده جديد نيروي انتظامي در ميدان انقلاب بارها به مطرح شد.
هنوز از تعداد دقيق بازداشت شدگان گزارشي منتشر نشده است.
سخنگوي وزارت کشور به ايسنا گفته است که اين تجمع فاقد مجوز بوده و هماهنگي خاصي در اين ارتباط صورت نگرفته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل "هاتف" از تجمع مقابل دانشگاه تهران، اسامي برخي از بازداشت شدگان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016