پنجشنبه 23 تیر 1384

دوفراخوان ديده بان حمايت ازمدافعان حقوق بشردرباره گنجي و زرافشان و اطلاعيه حزب سوسياليست فرانسه درباره گنجي، جامعه دفاع ازحقوق بشر درايران

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
LIGUE POUR LA DEFENSE DES DROITS DE L’HOMME EN IRAN (LDDHI)
Affiliée à la Fédération Internationale des Ligues des Droits de l’Homme (FIDH)

24 تير 1384
14 ژوئيه 2005

اطلاعيّه

اعلاميه جهانی حمايت از مدافعان حقوق بشر در 9 دسامبر 1998, مقارن با پنجاهمين سالگرد تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر, به تصويب مجمع عمومی سازمان ملل متحّد رسيد. در ماّده 1 اين اعلاميّه تبليغ و ترويج و دفاع از حقوق و آزادی های اساسی از جمله حقوق بشر به شمار آمده و به موجب ماّده 12 همان اعلامّيه تمامی دولتها مکلّف شده اند که جان و سلامتی و امنيّت و آزادی فعاليت مدافعان حقوق بشر را تأمين نمايند.
به منظور حمايت از مدافعان حقوق بشر در چارچوب اين اعلاميه, فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه, ديده بان حمايت از مدافعان حقوق بشر را پايه گذاری کرده اند که با بسيج افکار عمومی و نهادهای جامعه مدنی و در صدر آنها سازمان های ملّی و بين المللی حقوق بشر, حمايت و آزادی فعاليت گسترده ای را برای مدافعان حقوق بشر در صحنه بين المللی تأمين کنند.

به درخواست جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران, روز گذشته ديده بان حمايت از مدافعان حقوق بشر به انتشار دو فراخوان جديد درباره وضعيت دو مدافع سترگ حقوق بشر در ايران اکبر گنجی و ناصر زرافشان دست يازيد. در نخستين فراخوان ضمن محکوم کردن حوادث سه شنبه گذشته که نيروهای انتظامی به گردهمايی مسالمت آميز هزاران تن از مردمی که خواستار آزادی زندانيان سياسی و در صدر آنان اکبر گنجی بودند, حمله آوردند و عده اّی را مضروب و مجروح و دستگير کردند, يکبار ديگر وخامت وضعيت سلامتی اکبر گنجی و خطراتی که جان وی را تهديد می کنند گوشزد شده است و از صدها نهاد جامعه مدنی بين المللی درخواست شده که با ارسال نامه های فوری خطاب به دولتمردان ايران و در صدر آنان رهبر جمهوری اسلامی, خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط اکبر گنجی و تأمين جان و تماميّت جسمی و روحی و آزادی فعاليت وی به عنوان يک مدافع حقوق بشر, در چارچوب اعلاميه جهانی حمايت از مدافعان حقوق بشر, بشوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در فراخوان دوّم, ديده بان حمايت از مدافعان حقوق بشر ضمن ابراز خوشوقتی از آزادی موقّت ناصر زرافشان از نهادهای جامعه مدنی خواسته است که با ارسال نامه های مشابهی از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند که از زندانی کردن مجدّد ناصر زرافشان جلوگيری کنند تا وی بتواند پس از معالجه و بازيافتن سلامتی خود, فعاليت های خويش را به عنوان مدافع حقوق بشر از سرگيرد.

لازم به يادآوری است که احزاب و سازمان های سياسی کشورهای اروپايی يکی پس از ديگری به فراخوان سازمان های دفاع از حقوق بشر در راستای آزادی بی قيد و شرط اکبر گنجی می پيوندند. از جمله حزب سوسياليست فرانسه دو روز قبل با صدور اطلاعيّه ای ضمن محکوم کردن نقض مستمر و فاحش حقوق بشر در ايران و در صدر آن وضعيت زندانيان عقيدتی, از دولت فرانسه و اتحاديه اروپا درخواست نمود که مصراّنه از جمهوری اسلامی بخواهند که هر چه زودتر نسبت به آزادی اکبر گنجی دست يازد تا فاجعه ای تازه بروز نکند.

عبدالکريم لاهيجی
رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
نايب رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر

Copyright: gooya.com 2016