سه شنبه 28 تیر 1384

خاتمي: اصولگرايي به دادن دشنام‌هاي تند نيست، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۲۸‬
داخلي. سياسي. خاتمي.

"سيد محمد خاتمي " رييس جمهوري گفت :اصولگرايي به دادن دشنام‌هاي تند و زدن حرفهاي تحريك‌كننده نيست ، بلكه به اين است كه منافع و معيارها را بدانيم و در مقابل بحران‌هايي كه ديگران ايجاد مي‌كنند، از خود حفاظت كنيم.

رييس جمهوري روز سه شنبه در ديدار روساي دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي و فناوري كشور اظهار داشت: به دل بحران رفتن و با رفتارهاي نادرست، بحران ايجاد كردن، هنر نيست ، بلكه هنراين است كه منافع واصول را حفظ واز ايجاد بحران پرهيز كنيم.

به‌گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، خاتمي گفت: درطول‌هشت سال گذشته، همواره تلاش كرديم كه بگوييم اسلام با آزادي ، ترقي ،توسعه ، پيشرفت و در زمان خود بودن ، مغاير نيست.

وي تاكيد كرد : آنچه به نام اسلام در بخش‌هايي از دنيا مطرح مي‌شود كه جز خشونت وعقب ماندگي نيست،يك حركت انحرافي است و امروز اين روش، بيشترين بهانه را به دست كساني مي‌دهد كه زور دارند و مي‌خواهند حق را باطل جلوه دهند.

رييس جمهوري افزود: افتخار نيست كه بعد از ‪ ۲۵‬سال ، طوري وانمود كنيم كه بگوييم ما با طالبان و القاعده همجنس هستيم .بايد اثبات كنيم اسلامي كه امام منادي آن بود ، اسلام مقابل طالبان و القاعده است.

خاتمي بر لزوم اتخاذ رفتارهاي عاقلانه در عرصه‌هاي مختلف بويژه در عرصه خارجي تاكيد كرد و گفت:بايد دشمن را بشناسيم،از اصول و معيارهاي خود دفاع كنيم و يك گام هم به عقب ننشينيم‌وازبحران استقبال نكنيم ، هرچند در مقابل بحران، همه خواهيم ايستاد. هنراين است كه از اصل موجوديت نظام دفاع كنيم.

وي در بخش ديگري از سخنانش، جامعه را نيازمند حضور نخبگان ، عالمان و انديشمندان دانست و گفت: ما نيازمند حضور نخبگان و احترام به علم و تحقيق و محور قرار گرفتن دانش و آگاهي هستيم.

رييس جمهوري اظهار داشت : مطمئن هستم دولت آينده نيز به اين مهم توجه دارد و جايگاه و پايگاه علم را در جامعه مي‌شناسد. اگر اساس جامعه، علم و تحقيق است، كمك كردن به اين بخش به معناي كمك كردن به حفظ آبرو و اقتدار نظام است.

وي بااشاره به سند چشم‌انداز ‪۲۰‬ساله كشور كه درآن بر توسعه علمي تاكيد شده است ، گفت:دولت آينده كه در راس آن يك انسان دانشگاهي است،معناي دانش و تحقيق را درك مي‌كند و انشاء‌الله در اين زمينه حركت خواهد كرد.

خاتمي به تلاش دولت كنوني براي توسعه علم وتحقيقات در كشور اشاره كردو افزود: دانشگاه خاموش يعني علامت مرگ جامعه. دانشگاه خاموش به جامعه خاموش مي‌انجامد ، اما مشكلات از درون كار خود را مي‌كند و جامعه مطلوب ، جامعه‌اي است كه حرف و سخن داشته باشد و از امنيت بيان برخوردار باشد.

رييس جمهوري احساسات دانشجويان را احساساتي پاك دانست و گفت : صدايي كه از دانشگاه مي‌شنويم بايد منطقي‌وعلمي و نه احساساتي وتحت تاثير جريانات ديگرباشد.كار اصلي دانشگاه علم‌است كه نبايد فراموش كند و دانشگاه مي‌تواند شور و اشتياق را به جامعه تزريق كند.

رييس شورايعالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنانش از خدمتگزاران عرصه علم ، ادب و فرهنگ كشور به عنوان سرمايه‌هاي اصلي كشور كه منشاء قوت و قدرت و اعتبار ميهن هستند ، نام برد و گفت:مديريت علمي كشور،كار دشواري است و هيچ‌كس نمي‌تواند ادعا كند كه در كارخود هيچ عيب و نقصي ندارد.

وي با بيان اين مطلب كه مطمئنا در كارنامه عملكرد اين دولت ، نقاط مثبت‌و ضعفي وجود دارد ، گفت:هركس ادعا كند كه هيچ عيب ونقصي دركار ندارد، گزافه‌گويي مي‌كند.

خاتمي از اينكه برخي از برنامه‌ها و اهدافي كه اين دولت درپي آن بوده است ، به دلايل مختلف اجرا و عملي نشده است ، ابراز تاسف كرد و گفت: عيب و نقص‌هاي‌اين دولت متوجه شخص من است،اما همه محاسن و خوبي‌هاحاصل كار همكاران خوب من در اين دولت بوده است .

وي با بيان اين مطلب كه " بسيار درباره ضرورت توسعه علمي‌و اينكه علم از ثروت بهتر است سخن گفته شده است،" اظهار داشت:مايه و پايه ثروت و قدرت در روزگار ما علم‌است و هنوز درعمل آنچنان كه شايد وبايد به‌اين موضوع توجه نشده است.

رييس جمهوري گفت : بدون ترديد حركت علمي جامعه در طول هشت سال گذشته حركتي مثبت و روبه جلو بوده است و موفقيت‌هاي علمي كشور انتساب به شخص من ندارد.

وي،موفقيت‌هاي علمي كشور را مرهون تلاشها و زحمات عالمان و دانشمندان و محققان اين مرز و بوم و مديريت علمي كشور دانست و گفت: هيچ انسان منصفي نيست كه نگويد ما در اين دوره شاهد يك جهش علمي بوده‌ايم و امروز محافل علمي دنيا به موفقيت‌هاي علمي ايران ، اعتراف مي‌كنند.

خاتمي‌گفت : من به عنوان كسي كه اگر عالم نيستم،لااقل علم را دوست دارم و اگر فاضل نيستم ، فضيلت را دوست دارم ، مي‌گويم كه جامعه ما در حال گذار ازيك نظام كهنه متعلق به گذشته به سوي يك نظام متناسب با شان انسان امروز است و اين حركت با پيروزي انقلاب اسلامي شتابان‌تر شده است.

رييس جمهوري خواسته دشمنان نظام را عقب ماندگي ايران دانست و گفت :
آنان مي‌كوشند به هر قيمتي در برابر كساني‌كه خواستار توسعه و پيشرفت هستند ،بيايستند.

وي گفت : حتي ممكن است كشورهايي كه مسلمان هم نيستند اما اگر بخواهند مستقل باشند ، از سوي دشمنان تحت فشار قرار گيرند.

رييس جمهوري ، موقعيت فعلي را بسيار حساس و سرنوشت ساز توصيف كرد و گفت:گذر از اين مرحله با محوريت و مبنا قرارگرفتن علم و تحقيقات و اهتمام به عالمان و نخبگان جامعه ميسر خواهدبود.

خاتمي‌افزود : اگر در عرصه بين‌المللي نيز خواستار حضور هستيم بايد به علم‌ودانش و فرزند آن‌فناوري مجهز شويم و از دستاوردهاي مثبت تمدن بشري نيز بهره مند شويم .

رييس جمهوري همچنين با اشاره به اقدامات اين دولت در راستاي اهتمام به‌جايگاه عالمان و توسعه علمي، از افزايش نسبي حقوق دانشگاهيان و پرمحتوا كردن ساعات كار به عنوان برخي از اين تلاشها نام برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت:تلاش من همواره براين استوار بوده است كه علم و تحقيق در جامعه جايگاه والاتري داشته باشد و همواره بر عدم دخالت نيروهاي خارج از دانشگاه در محيطهاي دانشگاهي وحل‌مسائل ومشكلات دانشگاههااز طريق كميته‌هاي انضباطي و برخورد توام با سعه صدر از سوي كميته‌هاي انضباطي با دانشجويان تاكيد كرده ام .

رييس جمهوري با قدرداني از تلاشهاي "جعفر توفيقي" وزير علوم ، تحقيقات و فناوري بويژه در امر طراحي جديد اين وزارتخانه،اظهار داشت: دكتر توفيقي به عنوان انساني با فرهنگ ، متين و واقع بين توانست بدون هياهو ، گام‌هاي ارزشمندي در توسعه علمي كشور بردارد.

خاتمي همچنين از تلاشهاي مصطفي معين وزير پيشين علوم ، تحقيقات و فناوري ، براي توسعه علمي كشور قدرداني كرد .

گزارش خبرنگارسياسي ايرنا حاكيست ، دراين مراسم كه در ساختمان حافظيه سعدآباد تهران برگزارشد ، قبل‌از سخنان رييس جمهوري، جعفر توفيقي وزيرعلوم ، تحقيقات و فناوري در سخنان كوتاهي ، اعتماد به نفس ، خودباوري ، صداقت ، پشتكار،آينده‌نگري وخلاقيت را مهمترين ويژگي مديران عرصه علمي كشوردانست.

توفيقي اظهار داشت:امروز نظام علمي كشور، تكيه گاه مطمئني براي توسعه ملي و همه جانبه كشور است ونظام علمي كشور توان پاسخگويي به تمام نيازهاي كشور را در حوزه‌هاي مختلف دارد.

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري بااشاره به تحولاتي كه در هشت سال گذشته در كشور بوجود آمده است ، گفت : تمامي اين تحولات مبتني بر آگاهي و دانايي بوده است .

توفيقي خطاب به خاتمي گفت : در دولت شما ، فضاي فرهنگي و حقوقي مناسبي براي توسعه علمي كشور فراهم شد و امروز حتي دورافتاده‌ترين و محروم -ترين مناطق كشور به آموزش عالي دسترسي دارند.

وي برنامه چهارم توسعه را مبتني بر دانايي‌وآگاهي دانست و گفت : تدوين اين برنامه حكايت از عمق بينش دولت خاتمي به توسعه علمي كشور دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: اصولگرايي به دادن دشنام‌هاي تند نيست، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016