دوشنبه 3 مرداد 1384

آخرين وضعيت گنجي، معصومه شفيعي: اعتصاب غذاي گنجي ادامه دارد، از دو روز قبل گنجي سرمش را نيز قطع كرده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

همسر اكبر گنجي امروز و در اولين ساعات كاري هفتمين روز بستري شدن گنجي در طبقه دوازدهم بيمارستان ميلاد با حضور در دفتر ريس قوه قضاييه، ملاقات با آيت‌الله هاشمي شاهرودي را خواستار شد كه در پي عدم موفقيت در اين زمينه، نامه‌اش را با هدف رسيدگي هر چه سريع‌تر رييس قوه قضاييه به وضعيت سلامتي همسرش، به دفتر رييس قوه تقديم كرد.

معصومه شفيعي، بعد از تقديم درخواست رسيدگي به وضعيت سلامت گنجي به دفتر رييس قوه‌ي قضاييه، با اعلام اين كه همسرش حتي بعد از انتقال به بيمارستان نيز بدون وقفه به اعتصاب غذاي خود ادامه داده و در حال حاضر به اين دليل در 45 روز اعتصاب غذا وضعيتش بسيار نگران كننده شده، به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مدعي شد: از دو روز قبل گنجي در اعتراض به وضعيتش در بيمارستان كه به مراتب از زندان بدتر است، سرمش را نيز قطع كرده است.

اكبر گنجي يكشنبه شب گذشته به علت مساعد نبودن وضعيت جسمي‌اش، جهت انجام عمل مينيسك پا، با انتقال به بيمارستان ميلاد تحت نظر پزشكان قرارگرفت؛ به دنبال انتشار خبر بستري شدن گنجي در بيمارستان به علت وخامت وضعيت سلامتي‌اش، سخنگوي قوه‌ي قضاييه، حال اكبر گنجي بعد از انتقال به بيمارستان را مساعد توصيف كرد.

جمال كريمي‌راد در اولين روز انتقال اكبر گنجي از زندان به بيمارستان، به خبرنگار ايسنا گفت: پاهاي گنجي مشكل داشته است و هيات پزشكي كه براي ديدن وي رفته بود، اظهارنظر كردند كه نياز است براي پاهايش در بيمارستان بستري شود و روز گذشته به بيمارستان منتقل شده و حالش هم مساعد است.

در همين زمينه و در اظهارنظري مشابه، معاون امور زندان‌هاي دادستاني استان تهران در دومين روز بستري شدن گنجي با مساعد اعلام كردن وضعيت جسماني او گفت: در حال حاضر اين مددجو دوران آمادگي براي عمل مينيسك پا را در بيمارستان پشت سر مي‌گذارد.

سالاركيا همچنين در واكنش به اظهارات خانواده و وكلاي گنجي نسبت به وجود ممنوعيت از ناحيه برخي مسولان قضايي نسبت به ملاقات با وي اعلام كرد: در حال حاضر هيچ محدوديتي براي ملاقات با گنجي وجود ندارد خانواده‌ي وي با او ملاقات داشته‌اند و در مورد وكلا نيز به واسطه‌ي آن‌كه امكانات بيمارستان اجازه‌ي چنين ملاقات‌هايي را نمي‌دهد مي‌توانيم در صورت تقاضا و با موافقت گنجي، او را به زندان و قسمت مربوط به اين امر برده و سپس او را مجددا به بيمارستان منتقل كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در اظهار نظري، با بيان اين‌كه بعيد مي‌داند، قضيه اكبر گنجي مبدل به يك معضل شود، به اظهارات مداخله جويانه بوش درباره‌ي گنجي اشار كرد و گفت: سخنان رييس‌جمهور آمريكا در مورد گنجي حكايت از برخورد غيرصادقانه خارجي‌ها دارد.

غلامعلي حدادعادل، عصر اولين روز انتقال گنجي به بيمارستان در پاسخ به اين سوال كه آيا نبايد براي جلوگيري از اين‌كه بحث گنجي معضلي براي نظام نشود، فكري براي اين مساله كرد، گفت:« بعيد مي‌دانم اين موضوع مبدل به يك معضل شود. تصور مي‌كنم در قضيه آقاي گنجي يك مقدار تبليغات با واقعيات فاصله دارد ولي بعيد مي‌دانم كار به آن‌ جايي كه ماهواه‌ها و آقاي بوش عنوان مي‌كنند، بكشد.»

اگرچه بخش اول اظهارات رييس مجلس شوراي اسلامي در بعيد دانستن تبديل وضعيت گنجي به معضلي براي نظام در اولين روزهاي انتقال اين زنداني به بيمارستان قابل قبول به نظر مي‌رسيد، اما درحال حاضر و بعد از گذشت يك هفته از اين ماجرا در كنار اخبار ضد و نقيضي كه درباره‌ي سلامت گنجي مطرح مي‌شود، به نظر مي‌رسد بايد هرچه زودتر وضعيت گنجي مشخص شود.

امروز مجمع مدرسين و محققين حوزه‌ي علميه قم نيز در نامه‌اي به رييس قوه‌ي قضاييه، رفع مشكل پرونده‌ي گنجي با آزادي وي را خواستار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مجمع با اعتقاد به اين كه تداوم زنداني شدن اكبر گنجي تبديل به بحراني ملي و باعث بدنامي براي جمهوري اسلامي و قوه‌ي قضاييه ايران شده، و يادآوري اين كه «بي‌شك بيماري و اعتصاب غذاي گنجي بر اين مشكلات و توجه رسانه‌هاي خارجي افزوده است»، ابراز اميدواري كرده است كه اهتمام و تدبير رييس قوه‌ي قضاييه براي رفع اين مشكل و آزاد كردن گنجي به اين غائله خاتمه دهد و از برخوردهاي نامناسب با شخصيت‌هاي فرهنگي گرچه داراي گرايشات متفاوت باشند پيشگيري شود.

رييس قوه قضاييه در اواخر هفته گذشته اعلام كرد كه «از نظر قضايي در حال بررسي است كه آيا اكبر گنجي مشمول عفوهاي عمومي مي‌شود يا خير» اما هنوز نتيجه‌ي اين بررسي‌ها نامشخص است.

به گفته همسر گنجي چهل و پنج روز از اعتصاب غذا و هفت روز از بستري شدن گنجي در بيمارستان مي‌گذرد و وي دو روز است كه در اعتراض به وضعيتش سرم خود را نيز قطع كرده است اما مسولان قضايي، خبر اعتصاب غذاي او را تكذيب مي‌كنند.


پرونده‌ي گنجي هم‌اكنون در وضعيتي است كه حقوقدانان بر لزوم گره گشايي از اين پرونده تاكيد مي‌كنند اما همه در مرحله اول براي باور آن چه درباره سلامت گنجي از دو طرف قضيه مي‌شنوند، ترديد دارند؛ شايد از اين رو نياز به حضور مرجع و رسانه‌هاي بي‌طرف در محل بستري شدن گنجي در جهت تهيه‌ي گزارشي بي‌طرفانه از وضعيت وي موثر باشد؛ هر چند تا به حال درخواست خبرگزاري دانشجويان ايران در اين مساله مورد موافقت مسوولان قرار نگرفته است.

Copyright: gooya.com 2016