دوشنبه 3 مرداد 1384

معصومه شفيعى، شيرين عبادى و محمد شريف درباره وضعيت اكبر گنجى و پاسخ "كانون مدافعان حقوق بشر" به اتهام هاى "كيهان"، صداي آلمان

معصومه شفيعى: ”امروز ۴۵مین روز اعتصاب غذاست و در عرض ۴۵ روز ایشان (گنجى) ۲۵ كيلو وزن کم کرده اند“


اكبر گنجى نويسنده و روزنامه‌نگار منتقد جمهورى اسلامى ايران، اينك در چهل و پنجمين روز اعتصاب غذاى خود بسر مى‌برد و از دو روز پيش نيز، در اعتراض به وضعيت نامناسب خويش در بيمارستان ميلاد و حالت قرنطينه، حتا استفاده از سرم را هم قطع كرده است. اكبر گنجى از زمان شروع اعتصاب غذا تاكنون، علاوه بر دو نامه «به آزادگان جهان»، نامه‌اى نيز به تازگى خطاب به آيت‌اله منتظرى نوشته كه تاريخ «جمعه ۳۱ تيرماه» را بر خود دارد. گزارش صداى آلمان در مورد وضعيت كنونى اكبر گنجى، و اتهامهاى اخير به خانم عبادى وكيل ايشان، در گفتگوهايى با خانم معصومه شفيعى همسر گنجى، خانم شيرين عبادى و دكتر محمد شريف سخنگوى «كانون مدافعان حقوق بشر».

اكبر گنجى در نامه به آيت‌اله منتظرى، پس از ستايش شجاعت ايشان در افشاى نقض حقوق بشر و از جمله اعدامهاى سال ۱۳۶۷ در ايران، بارديگر با صراحت نظريه «ولايت فقيه» را نقد كرده و به تشريح نظريات خود پرداخته است. گنجى با اشاره به اينكه ”مشكل اصلی ما "فقدان دانش دموكراتيك" نيست، بلكه عدم آمادگی برای پرداخت هزينه است“ بارديگر بر مصمم بودن خود بر پرداخت هزينه براى راهى كه انتخاب كرده تاكيد ورزيده است. وى در نامه خود اظهار داشته كه دليل حبس بيش از ۲۰۰۰ روز او در زندان، مخالفتش با رهبر مذهبى ايران آيت‌اله خامنه‌اى بوده و معتقد است كه اگر مبنا را اين گفته آيت‌اله خمينى رهبر فقيد مذهبى ايران بگيريم كه «زمامدار مسليمن» بايد براى اعمال خود پاسخگو باشد، آيت‌اله خامنه‌اى ”ديگر زمامدارجمهورى اسلامى ايران نيست و از اين سمت عزل شده است. گنجى در پايان نامه خود، مى‌نويسد: ”آقايان مى‌خواهند مرا بكشند و آن را به گردن همسر و دوستانم بيندازند. اما بايد بدانند كه گنجى، زهرا كاظمى نيست“. و مى‌افزايد چنانچه مسئله‌اى براى او پيش بيايد، مسئول آن رهبر مذهبى ايران خواهد بود.

شنبه گذشته خانواده اكبر گنجى موفق به ملاقات با او نشده بودند. از خانم معصومه شفيعى همسر ايشان، وضعيت كنونى گنجى را جويا مى‌شويم: ”ديروز موفق شدم ملاقات بکنم ایشان را توی بیمارستان. سرم‌هایشان را الان ۲ روز است که قطع کردند در اعتراض به این همه بی‌قانونی و بی‌عدالتی یی که در حق ایشان می شود. چون در آن طبقه‌ای که در بیمارستان هستند در قرنطينه ی کاملند. نه تلفن دارند، نه روزنامه و نه ملاقات با وکیل. در اعتراض به همه ی این وضعیت آقای گنجی سرم را قطع کرده و اجازه نداده به او سرم بزنند و خواستار اینست که برگردد به زندان. وضعیت جسمی اش هم خیلی وخیم است آقای باوندپور. وزنش ۳ كيلوگرم کم شده، یعنی شده ۵۲ کیلوگرم در عرض ۴۵ روز. یعنی امروز ۴۵مین روز اعتصاب غذاست و در عرض ۴۵ روز ایشان ۲۵ كيلو وزن کم کرده اند. من الان رفته بودم دفتر آقای شاهرودی و نامه ای نوشته ام به ایشان. از آقای شاهرودی چند خواسته داشته ام، اینکه در وضعیت فعلی وضع جسمانی گنجی خیلی وخیم است و ایشان یک نماینده ای بفرستند به بیمارستان و وضعیت آقای گنجی را ببینند و ببینند وضعیتش چقدر حاد است و ثانیه ها در سلامت و زندگی آقای گنجی تعیین کننده شده است. از ایشان خواسته ام که پرونده را از دست آقای مرتضوی بگیرد و به هرکسی که خودش می خواهد بدهد تا به این پرونده رسیدگی بشود. آن هیات ۳ نفره از دوستان آقای گنجی، آقای حجاریان، آقای تهرانی و آقای سحرخیز، به زندان رفته بودند و با وساطت آنها آقای گنجی به بیمارستان آمدند و با وساطت آنها قبلا قبول کرده بودند که سرم به ایشان وصل بشود. در وضعیت فعلی که وضع جسمانی خیلی وخیمی دارند من از آقای شاهرودی خواهش کرده ام توی این نامه که امکان ملاقات این ۳ نفر را، این هیات ۳ نفره را با آقای گنجی مهیا بکنند هرچه سریعتر،‌ و اگر می شود همین امروز، که اینها بروند و آقای گنجی را متقاعد بکنند که سرم ها را قبول بکنند. شرایط خیلی سخت است و امیدوارم که آقای شاهرودی در این مسئله خودشان مستقیما مدیریت پرونده را بعهده بگیرند. همانطور که در پرونده ی وبلاگ نویسها، ملی ـ مذهبی ها خودشان دخالت کردند و مسیر پرونده تغییر پیدا کرد، امیدوارم در این پرونده هم دخالت بکنند. حضور ایشان در این پرونده خیلی موثر است. من مطمئنم که اگر ایشان بخواهد این پرونده را بدست بگیرد مسئله خیلی راحت و خیلی زود حل می شود“.

دويچه وله: خانم شفيعى، آقاى سالاركيا معاون امور زندانها، ديروز به خبرگزارى كار ايران «ايلنا» گفته است، گنجى بزودى تحت عمل جراحى مينيسك پا قرار خواهد گرفت. آيا آقاى گنجى يا شما با عمل جراحى موافقت خواهيد كرد؟

معصومه شفيعى: آقای گنجی زیر بار این عمل نمی رود. بخاطر اینکه اصلا وضعیت جسمی اش بهیچوجه مناسب عمل نیست و حتا کوچکترین عمل هم ممکن است بحال ایشان ضرر داشته باشد و آن بیهوشی که می دهند برای ایشان خیلی ضرر داشته باشد. وضعیت ایشان بقدری وخیم است که من فکر نمی کنم بتوانند عمل را پشت سر بگذارند، بخاطر همین آقای گنجی بهیچوجه عمل را نپذیرفته و ما هم نمی پذیریم و این عمل می تواند بعدها انجام بشود. الان ضروری نیست. آنچه الان ضروری ست وضعیت وخیم اعتصاب غذا آقای گنجی ست که باید سریعا رسیدگی بشود. اگر اینها آقای گنجی را عمل بکنند، نشان می دهد که بزور عمل کره اند و می خواهند آقای گنجی را بکشند. نه من به این عمل رضایت می دهم، نه بچه های من و نه آقای گنجی و نه مادر آقای گنجی. اگر ایشان را عمل بکنند، ما از تمامی پرسنل بیمارستان، از تمامی پزشکان و از تمام کسانی که در این عمل دخالت داشته اند شکایت می کنیم و پیگیری هم می کنیم تا اینها را مجازات بکنیم. این یک دسیسه ای ست که اینها می خواهند یک بلایی سر گنجی بیاورند و بیندازند گردن عمل و گردن پرسنل بیمارستان و پزشک ها. از قول دکتر فتاحى رییس بیمارستان مصاحبه کرده اند و از قول ایشان گفته اند که گنجی حالش خوب است. من به آقای فتاحى گفتم شما چنین مصاحبه ای کرده اید، ایشان تکذیب کرد. گفت من اصلا مصاحبه ای نکرده ام. از قول من مصاحبه کرده اند و به نام مصاحبه را زده اند. شما ببینید، آقای مرتضوی و آقای سالارکیا حتا مصاحبه جعل می کنند، تا این حد.

دويچه وله: مسئله عمل جراحى چگونه مطرح شده؟ شما در گفتگو با رسانه‌ها از تحت فشار قرار گرفتن آقاى گنجى براى تن دادن به عمل جراحى سخن گفته‌ايد.

معصومه شفيعى: ایشان تحت فشار قرار گرفته اند. قرار بود ایشان را بدون اطلاع ما عمل بکنند. گنجی زیر بار نرفت و ما هم وقتی متوجه این مسئله شدیم بشدت اعتراض کردیم. در هر صورت، اگر آقای گنجی را بخواهند عمل بشوند باید امضایی بدهند. هیچوقت چنین امضایی نداده و نمی دهد. برای اینکه وضعیت جسمانی و وضعیت کنونی اش مناسب عمل نیست. آقای مرتضوی در این پرونده نشان داده که خیلی خلاف قانون عمل کرده است و هر موقع که پای مذاکره پیش آمده، حتا این هیات ۳ نفره هم که آمدند و با ایشان مذاکره کردند، آقای مرتضوی این هیات را پس زده و به توافقات صورت گرفته عمل نکرده، همکاری نکرده است و در هر وضعیتی ایشان نشان داده که خلف وعده می کند، براحتی زیر حرفهایش می زند، تهدید می کند و از هر روشی استفاده می کند. یکطرفه می رود و مسایل خلاف واقع را در روزنامه ی کیهان و روزنامه های دیگر درج می کند از قول مقام قضایی و وقتی روزنامه ی کیهان هم دروغ از قول مقام قضایی منتشر می کند، آقای مرتضوی اصلا تکذیب نمی کند. لذا، تمام این مسایل دست بدست هم داده و با آن سناریویی که کیهان دارد برای آقای گنجی طراحی می کند همه ی اینها ما را بشدت نگران کرده است در رابطه با امنیت آقای گنجی. من بشدت نگران امنیت ایشان هستم. وضع ایشان خیلی وخیم است. دیشب هم که ایشان را دیدم وضعش خیلی وخیم بود. خود آقایان هم می دانند. خود آنهایی که حفاظت آقای گنجی را بعهده دارند، خودشان هم دیشب خیلی به هول و ولا افتاده بودند از وضعیت نابسامان آقای گنجی. وضعیت آقای گنجی دقیقه به دقیقه خطرناکتر می شود، ثانیه به ثانیه دارد به مرگ نزدیک می شود و من امیدوارم گوش شنوایی باشد. من دارم نهایت تلاشم را می کنم، از هر نامه نگاری، مراجعه به هرمسئولی، از هرگونه خبررسانی، مراجعه به بیمارستان، به وکیل و هرکاری که از دستم برمی آید. هم من، هم خانم عبادی و هم آقای مولایی داریم تلاش می کنیم.

دويچه وله: محل نگهدارى آقاى گنجى، يعنى طبقه دوازدهم بيمارستان ميلاد چگونه جايى‌ست و الان به چه صورتى درآمده است؟

معصومه شفيعى: طبقه ی دوازدهم بیمارستان میلاد، از آسانسور وقتى که وارد طبقه ی دوازدهم می شويد اولا که از پایین اصلا نمی توانید به طبقه ی دوازدهم وارد بشوید، بخاطر اینکه قبلا باید هماهنگ بشود، تلفن بزنند و با تیم حراستی که حفاظت آقای گنجی را بعهده دارند با آنها باید هماهنگ بشود. هیچکسی نمی تواند به آن طبقه بدون هماهنگی قبلی و بدون تلفن قبلی وارد بشود. طبقه ی دوازدهم طبقه ای ست که تا از در آسانسور وارد این طبقه می شوید آنجا روی یک تابلوی بزرگ نوشته شده «دپارتمان پرفسور سمیعی». این همان طبقه ای ست که دارند برای پرفسور سمیعی آماده اش می کنند که ایشان در اینجا مستقر بشود و استفاده بشود از اینجا. این طبقه الان در تصرف ماموران دادستانی‌ست. حفاظت آنجا بشدت سخت است، تحت تدابیر شدید امنیتی ست. خانم عبادی هم که می خواستند به آنجا بروند و ملاقات بکنند اصلا اجازه به ایشان ندادند.

دويچه وله: خانم شفيعى، علت تقاضاى شما از «پزشكان بدون مرز» براى نظارت بر وضعيت جسمى همسرتان آقاى گنجى چيست؟

معصومه شفيعى: من از پزشکان بدون مرز خواهش کردم در رابطه با این مسئله. الان هم در نامه ای که به آقای شاهرودی نوشته ام همین را منعکس کرده ام که اجازه بدهند اینها بیایند. با اینکه مسئله ی مراقبت و درمان آقای گنجی دست بیمارستان هست و ما از مسئولین بیمارستان و دکترهای بیمارستان هم خیلی متشکریم، ولی مسئله ای که هست تیم دادستانی، تیم آقای مرتضوی هرجا حضور داشته باشند همیشه یکنوع بدگمانی و سوء ظن در آنجا وجود دارد، بخاطر سابقه ی این آقایان در پرونده ی وبلاگ نویسها و در پرونده ی مرحوم زهرا کاظمی و همه ی اینها را ما می دانیم که آقای مرتضوی دخالت مستقیم داشته است. لذا، ما می ترسیم که خدای ناکرده اینها بخواهند در امور پزشکی دخالتی بکنند و اکر بخواهند، خیلی راحت می توانند اینکار را انجام بدهند. می توانند در لباس مبدل پزشکی در کادر پزشکی نفوذ بکنند، می توانند دستورالعمل هایی را به آنها دیکته بکنند، ولی متاسفانه، من نمی گویم، من از همه ی پزشکان واقعا راضی هستم و از همه ی شان تشکر می کنم،‌ ولی بدگمانی ما به آقای مرتضوی و نیروهای تحت اوامر ایشان هست. بخاطر اینکه شائبه در هر گونه اخلال در امر پزشکی و سوء قصد به جان آقای گنجی منتفی بشود من از پزشکان بدون مرز خواهش کرده ام که به نوعی خودشان را در این مسئله دخالت بدهند و درامر مراقبت و درمان آقای گنجی نظارت داشته باشند تا حداقل ما خیالمان از این جهت راحت باشد. چون مسئله خیلی مشکوک است و وضعیت آقای گنجی خیلی وخیم هست و هیچکدام از ما را نمی گذارند بر بالین ایشان حضور داشته باشیم. اینها آنجا هستند و تیم آقای مرتضوی.

دويچه وله: اما آقاى محمود سالاركيا ديروز يكشنبه، يعنى هنگامى كه شما مطرح كرده بوديد همسرتان آقاى گنجى، حتا ديگر حاضر نيست از سرم هم استفاده كند، به خبرگزارى «ايلنا» گفته‌اند گنجى در اعتصاب غذا بسر نمى‌برد و ”حال اين مددجو مطلوب است“.

معصومه شفيعى: امکان اطلاع پیدا کردن از این مسئله خیلی ساده است. آقایان خبرنگارها را بفرستند، عکاس بفرستند تا از آقای گنجی عکس بگیرند. هر کسی که ظاهر آقای گنجی را ببیند متوجه می شود. دیشب که من رفتم ملاقات آقای گنجی خود این آقایان اصلا مضطرب بودند از وضعیت آقای گنجی. اینها بسیار آدمهای دروغگوی اند. بخاطر همین است که من می گویم از آقای شاهرودی خواهش کرده ام، التماس کرده ام به آقای شاهرودی که پرونده را از اینها بگیرند. اینها یک قوم بدکار دروغگوى دغلباز حیله گرند. اینها از هیچ کاری رویگردان نیستند. خیلی ساده است راه حل این مسئله. اگر آقایان هیچ کلکی توی کارشان نیست یک خبرنگار، دوتا خبرنگار، دوتا عکاس را از روزنامه های مستقل، از «ایرنا»، از «ایسنا»، از «ايلنا»، از خبرنگاران خارجی بیاورند و عکس آقای گنجی را بگیرند. آنموقع افکار عمومی هر قضاوتی که کرد ما دربست قبول می کنیم.

در حالى كه حال اكبر گنجى روزبه‌روز وخيم‌تر مى‌شود و خانواده و وكيلان او بخصوص خانم شيرين عبادى، در صدد يافتن راهى براى نجات جان او هستند، برخى از روزنامه‌هاى نزديك به جناح موسوم به محافظه‌كار، و اصلى‌ترين آنها «كيهان» اتهامهاى سنگينى را متوجه خانم شيرين عبادى كرد. اين روزنامه ابتدا شيرين عبادى را متهم به تحريك موكل خود اكبر گنجى، براى دست زدن به اعتصاب غذا كرده، تا با مرگ گنجى، جنجالى عليه جمهورى اسلامى ايران ايجاد شود. سپس بارديگر از سوى همين روزنامه، اينبار خانم عبادى متهم شد كه روى پشت‌بام بيمارستان ديده شده و مى‌خواسته با استفاده از «شاه‌كليد» وارد آن طبقه‌اى از بيمارستان ميلاد شود، كه اكبر گنجى در آنجا بسترى ‌ست. پاسخ اين اتهام، از زبان خانم شيرين عبادى: ” ماجرا خيلى ساده است! مطابق معمول از سوى روزنامه كيهان، رسالت، جام جم، سياست روز يا لثارات و روزنامه‌هايى در اين سمت و سو، سناريويى تهيه شد مجددا كه اين سناريو از فرط استعمال خريدارى ندارد و فقط به درد پرونده‌سازى عليه مدافعين حقوق بشر مى‌خورد. در ابتدا عنوان كردند كه من از مقامات خارجى پول گرفته‌ام كه به آقاى گنجى بدهم كه اعتصاب غذا كند كه بميرد و ايجاد بحران در جمهورى اسلامى بشود. آقايان يك لحظه حساب نكرده‌اند كه پول بعد از مرگ، به چه درد گنجى مى‌خورد. كه خب اين ادعا آنقدر مسخره بود كه مورد تكذيب كتبى و صريح آقاى گنجى و خانمشان قرار گرفت. امروز (يكشنبه) روزنامه كيهان در يك سناريوى مضحك بچگانه عنوان كرده است كه من با شاه‌كليد از بالاپشت‌بام بيمارستان ميلاد خودم را آويزان كرده‌ام و خواسته‌ام بروم ديدار آقاى گنجى كه دستگير شده‌ام كه البته به قول معروف «مرغ پخته از اين داستان خنده‌اش مى‌گيرد». اميدوارم كه افرادى كه با پول بيت‌المال روزنامه در مى‌آوردند، كمى بيشتر در حرفه‌شان دقت كنند و بيت‌المال را اينچنين حيف و ميل نكنند.“

در واكنش به اتهامهاى سنگين برخى روزنامه‌ها و در راس آنها «كيهان» به خانم شيرين عبادى، برنده جايزه نوبل صلح و رييس «كانون مدافعان حقوق بشر»، اين كانون نامه‌اى را خطاب به مسئولان سه قوه جمهورى اسلامى ايران منتشر كرد و از اين «پرونده‌سازى»ها ابراز نگرانى نمود. اما تا چه حد اين خطر وجود دارد كه چنين اتهامهايى، شكل عملى به خود بگيرد و مثلا خانم عبادى به دادگاه كشيده شود؟ پاسخ دكتر محمد شريف سخنگوى «كانون مدافعان حقوق بشر»: ”نمی توانم درجه ی این خطر را خدمت تان عرض بکنم. بهرحال موقعی که روزنامه هایی مثل «کیهان»، «رسالت»، «جام جم» و «سیاست روز» مطالبی را در مورد شخصیتی مثل خانم عبادی مطرح می کنند احتمال هرگونه اقدام قضایی وجود دارد، ولیکن از درصد وجود این اقدام نمی توان پیشگویی کرد و برای این پیشگویی نمی توان حسابی باز نمود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دويچه وله: آيا اصلا اميدى داريد كه روساى سه قوه به نامه شما ترتيب اثرى بدهند؟

محمد شريف: اقداماتی را که ما انجام می دهیم ضرورتا با این امید که اقدام خاصی از سوی آنها صورت بپذیرد انجام نمی گیرد. ما در واقع مسئولیت سران محترم سه قوه را از طریق نامه ی سرگشاده مطرح می کنیم و اینکه اگر بعدا پرونده سازی علیه خانم عبادی یا هر کس دیگری صورت گرفت بتوانیم به نامه ی قبلی خودمان استناد بکنیم. در واقع نکته ی مهمی که من شخصا برآن تاکید می کنم اینست که در وضعیتی که رییس قوه قضاییه از طریق بخشنامه ها در حال نهادینه کردن نظم بر قوه قضاییه هست و درست در زمانیکه رییس دادگستری استان تهران، آقای علیزاده، گزارشی را تقدیم می کند و در آن گزارش مطالبی را عنوان می کند که قبلا ما عنوان می کردیم بصورت اعتراض، و هر وقت عنوان می کردیم در همان حال خوف داشتیم که به لحاظ عنوان کردن این مطالب در معرض اتهام نشراکاذیب قرار بگیریم، و اینکه الان رییس دادگستری تهران اینها را عنوان می کند ما یک حادثه ی میمون و خجسته قلمداد می کنیم، درست در همین زمان روزنامه های «کیهان»، «رسالت»، «سیاست روز» و «جام جم» می آیند و مسایلی را عنوان می کنند که ممکن است اقدام اجرایی اش بعد از طریق بخشی از قوه قضاییه صورت بگیرد و یک بحران ایجاد بشود این سوال و این مسئله را ما بناچار با سران سه قوه مطرح می کنیم تا هم عنوان کنیم که ما در چارچوب نظم حقوقی کشور داریم عمل می کنیم و هم از سران سه قوه بخواهیم که زمانیکه ما در چارچوب نظم حقوقی کشور عمل می کنیم توقع داریم که توجه شان به مطالبی که درست در این اوضاع و احوال علیه خانم عبادی مطرح می شود جلب شود و متوجه این اقدام بشوند.

دويچه وله: دكتر شريف، آيا ممكن است اتهامهايى كه به خانم عبادى زده شده، آنگونه كه برخى از مدافعان آقاى گنجى مطرح مى‌كنند، نشانگر خطرى باشد كه جان اكبر گنجى را تهديد مى‌كند؟

محمد شريف: براین نکته من تاکید می ورزم مطالبی که علیه سرکار خانم عبادی عنوان شده و بويژه مطلبی که در روزنامه ی کیهان مطرح شد و اینگونه هم مطرح شد که گویی خانم عبادی بعنوان وکیل آقای گنجی ترجیح می داده که ایشان در اعتصاب غذا بسر ببرند و مطالب بعدی، احتمال وجود هرگونه خطری را در مورد سلامتی آقای گنجی مطرح می کند که بعدا در صورت وجود مخاطره ای برای جان ایشان بدانند و وکیلش را در معرض اتهام قرار بدهند.

بسيارى از ناظران سياسى برآنند كه در رابطه با معضل اكبر گنجى در ميان مسئولان جمهورى اسلامى ايران اختلاف‌نظر وجود دارد، اختلافى كه خود را در برخورد مصالحه‌جويانه رييس قوه قضاييه، با رفتار انعطاف‌ناپذير دادستانى عمومى و انقلاب تهران نشان مى‌دهد. در اين ميان اظهارات مسئولان قوه قضاييه تاكنون چنان ضدونقيض بوده و روند اعتصاب غذاى اكبر گنجى چنان شكل پيچيده‌اى به خود گرفته، كه بسيارى از كسانى كه نگران جان اين نويسنده و روزنامه‌نگار زندانى هستند، دست كمك به سوى نهادهاى بين‌المللى مدافع حقوق بشر دراز كرده‌اند.

بهنام باوندپور

[برای رجوع به اصل مطلب و شنيدن مصاحبه ها در سايت صدای آلمان اينجا را کليک کنيد]

Copyright: gooya.com 2016