سه شنبه 4 مرداد 1384

نامه واسلاو هاول براي آزادي گنجي، روز

واسلاو هاول مشهورترين چهره ناراضيان چک و رئيس جمهور بعدی آن کشور در نامه ای که در حمايت از آزادی اکبر گنجی ناراضی ايرانی نوشت، همچون بسياری از روشنفکران و برندگان جايزه نوبل و مقاماتی مانند رئيس جمهور بوش، شارانسکی ناراضی مشهور اتحاد جماهير شوروی، و رهبران اتحاديه اروپايی خواستار آزادی بی قيد و شرط گنجی از زندان جمهوری اسلامی شد.

اعلاميه های حمايت کننده جهانی که تاکنون بر سر مساله ای مربوط به ايران تا اين اندازه همصدائی نشان نداده بودند در زمانی صادر و پخش می شود که دولت خاتمی آخرين روزهای خود را می گذراند و اکبر گنجی برخلاف اعلاميه های دادستانی تهران در اعتصاب غذاست و ماموران انتظامی با لباس های شخصی بيمارستان ميلاد را برای جلوگيری از دسترسی افراد به اين زندانی نامدار ايرانی در محاصره خود دارند.

موضوع گنجی طی هفته های اخير توجه بين المللی را به خود جلب کرده است. واسلاو هاول، نويسنده و روشنفکر مشهور چک، ۲۱ ژوئيه به رهبران جهان و دهها روشنفکری پيوست که از جمهوری اسلامی درخواست کردند تا گنجی را بی قيد و شرط از زندان آزاد کند. پيش از اين در جريان افشاگری فرج سرکوهی روشنفکر ناراضی ايرانی، اجتماعی از روشنفکران و فعالان سياسی جهان ايجاد شد و در آخرين ماه های دولت هاشمی رفسنجانی، وزارت اطلاعات که دستگير کننده و نگهدار سرکوهی بود مجبور شد تن به محاکمه ای بدهد که بر اساس آن سرکوهی به يک سال حبس محکوم شد که چون نه ماه آن را گذرانده بود بعد از دوم خرداد آزاد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آن چه وضعيت فعلی را پيچيده تر کرده اين است که گنجی زندانی اطلاعات موازی است که از اخراج شدگان وزارت اطلاعات تشکيل شده و آخرين نشانه حاکی است که قوه قضاييه هم حاضر نيست مسووليت اعمال آنان را بپزيرد. گفته می شود سازمان اطلاعات موازی که سعيد مرتضوی دادستان تهران از دست نشاندگان همان گروه است به طور مستقيم از رهبر جمهوری اسلامی دستور می گيرند. اکبر گنجی با اطلاع از همين ارتباط در آخرين نامه خود که به آيت الله منتظری نوشته شده خواستار برکناری آيت الله خامنه ای شده است.

به نوشته نيويورک سان واسلاو هاول به همراه نخست وزير اسبق اسپانيا، خوزه ماريا ازنار، و دو نفر از روسای امريکايی گروه "خطر اکنون" طی نامه ای به رهبر ايران نوشت: " ما نگران هستيم که حبس گنجی فقط به خاطر به کارگيری حق وی در خصوص آزادی بيان باشد که بند ۱۹ پيمان بين المللی حقوق مدنی و سياسی آن را تضمين کرده است. همانطور که کشور شما نيز اين پيمان را تأييد کرده است، خواهشمنديم در مورد پرونده گنجی، که بيشتر به خاطر وضعيت نامساعد سلامتی وی تجديد نظر کنيد و دستور آزادی بی قيد و شرط وی را صادر کنيد."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه واسلاو هاول براي آزادي گنجي، روز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016