پنجشنبه 6 مرداد 1384

بابا ما داریم خفه میشیم آیا کسی هست به داد ما برسه؟ علي حق جو

بعد از نماز صبح و مختصر دعا و نیایش با معبود یکتا رفتم سراغ اینترنت. بهترین موقع است هم برای خودم که در سکوت وآرامش منزل بتوانم ساعتی را وبگردی کنم و آنچه را در پوشه favorite گذاشته ام ببینم وهم از ترافیک ساعات روز اینترنت در ایران راحت باشم. ولی انگار که offline هستم هر جه صفحات را refresh میکردم باز هم صفحات روزهای قبل میامد. (این نوع جدید سانسوراست که بجای جمله معروف "دسترسی به این سایت امکانپذیر نمیباشد" بعضا اعمال میشود تا مخاطبین که لابد از دید آقایان کند ذهن هستند متوجه filtering نشوند) از سایت گویا صفحه 31 تیر میامد (امروز 4 مرداد است) بی بی سی فارسی، یکم مرداد، صبحانه 2 مرداد، وب نوشت (ابطحی) مال دو روز پیش بود و خلاصه هر چه کردم نتیجه ای نگرفتم. ظاهرا از دیروز تا حالا فیلتر ها قوی تر شده! و بهیچوجه راه نمیدهد. سراغ yahoo mail box رفتم password را وارد کردم error میداد، دوباره وارد کردم فایده نداشت. یادم افتاد چند روز پیش یک سایت اینترنتی خبر داده بود که اخیرا سایت yahoo طوری فیلتر شده که هر چه password را درست هم وارد کنی قبول نمیکند. جل الخالق!! رفتم سراغ gmail آنهم همینجور بود. خدایا چه میکنند اینها؟ مگر صندوق نامه های شخصی چه ضرری به حکومت وارد میکند؟ هیجوقت به این شدت دچار سانسور نشده بودم. دیگر اعصابم به هم ریخت. به خودم نهیب زدم اول صبحی اوقاتت تلخ نشود و اینکه مهم نیست و باید منتظر بدتر از اینها هم بود ولی این فکر از سرم بیرون نمیرفت؛ چرا؟ چرا حالا؟ چرا در این روزهای پایان دولت خاتمی که دارد سعی میکند همه چیز را با خوبی و خوشی و در آرامش تحویل دولت جدید بدهد؟ این کار چه معنی دارد؟ آیا فشار قوه قضاییه است به دولت برای جلوگیری از انشار اخبار مربوط به اعتصاب غذای گنجی؟
آیا خود شیرینی وزیر ارتباطات دولت خاتمی است (آقای معتمدی) که شایعه ابقای ایشان در دولت آقای احمدی نژاد بسیار شنیده میشود و ایشان خواسته اند سر سپردگی خود را به قدرت اثبات کنند تا حکم ایشان هم تنفیذ شود!
آیا خبر مهمی قرار است اتفاق بیفتد که قبل از آن پیش بینی بستن کانال های خبر رسانی آزاد هم شده است تا سر و صدای زیاد ایجاد نشود؟ و انقریب حادثه ناگواری قرار است اتفاق بیفتد؟ خدایا خودت به فریاد ما برس!!
یاد صحبتهای دیشب جناب احمدی نژاد افتادم (دیدار با هنرمندان که از صدا و سیما پخش شد): "ما چون فرهنگ انتظار را داریم (انتظار ظهور ولی عصر صاحب الزمان ع) مایوس نیستیم چون به یک جایی وصل هستیم ولی بقیه قدرتهای دنیا که در ظاهر در راس حکومت های دنیا هم هستند مایوس و ناامید هستند چون به جایی وصل نیستند". (نقل به مضمون)
به خودم گفتم اگر سانسور و فیلتر کردن اینترنت نشانه یاس و ناامیدی حکومت نیست پس نشانه چیست؟ لابد قدرت!! اگر بستن یک صد روزنامه و نشریه نشانه یاس و ناامیدی نیست پس لابد آزادی نشریات و رسانه ها در غرب نشانه یاس و ناامیدی آنها ست!
ایکاش ایشان این را هم از مردم میشنیدند: بابا ما از امیدواری زیاد داریم خفه میشیم آیا کسی هست به داد ما برسه؟
در بخش دیگر از این دیدار ایشان فرمودند: "این فقر و فساد که چیزی نیست( با تکاندادن دستشان که حاکی از بی اهمیتی موضوع است) ما این ها را سریع برطرف میکنیم. هدف اصلی ما صعود بر قله اداره جهان است ما ظرفیت های بالقوه زیادی داریم، در فرهنگ ما چیز هایی هست که اگر درست ارایه شود همه مردم دنیا را جذب میکند" (نقل به مضمون)
من نمیدانم چرا هر کس در این کشور ریس جمهور میشود اول میخواهد بقیه دنیا را درست کند؟ و با حرفهای دهن پر کن و ادعای زیاد وانمود میکند که مردم خودمان هیچ مشکلی ندارند و وظیفه اصلی ایشان اصلاح بقیه حکومت های دنیاست.
آیا کسی هست این جرات را داشته باشد و به ایشان بگوید اگر فرهنگ ما ،مردم ما ،سرزمین ما و همه چیز ما اینقدر خوب است پس لابد سیستم اداره مملکت ما ایراد دارد که روز به روز ما وضعمان بدتر میشود پس لطفا اول از خودمان شروع کنید آنوقت اگر اوضاع داخلی خودمان درست شد دیگر لازم نیست برای تحمیل خودمان به غرب زحمت زیادی بکشیم آنها خودشان ما را (یعنی شما را) سر دست میبرند!

آقای ریس جمهور از سانسور و نبود آزادی دیگر چیزی نمیگویم از همین مشکلات فقر و فساد که جنابعالی به پیروی از رهبر مرتبا آنرا تکرار مکنید و آنها را پیش پاافتاده قلمداد مینمایید میگویم، مردم فریاد میزنند: بابا ما ازهمین فقر و فساد داریم خفه میشیم آیا کسی هست به داد ما برسه؟
الان حدود یکماه است که اغلب مایحتاج روزانه مردم بین 20-30 درصد گران شده است آنهم در این موقع از سال که هیچ توجیهی ندارد (در سالیان گذشته معمولا در دو نوبت گرانی فراگیر کالاها و خدمات بوجود میامد یکی در ماههای پایانی سال و دیگری در اوایل سال جدید، آنهم به دلیل گران شدن سوخت، خدمات عمومی دولتی و افزایش ابتدای سال حقوق و دستمزد ها بود، که هیچکدام در حال حاضر بوقوع نپیوسته) و جالب است که هیچکدام از نهادهای مسئول هم در این مورد توضیحی ندارند اصلا انگار در این مورد مسئولیتی ندارند.به نظر میرسد دولت اصلاح طلب از همان یکماه پیش(سوم تیر) گوی و میدان را تحویل داده و فقط مشغول خداحافظی و گودبای پارتی وماچ و بوسه و اشک هجران است و در باقی اوقات هم مشغول افتتاح پشت سر هم پروژه های عمرانی است که یادآور روزهای پایانی دولت آفای رفسنجانی است که با هلیکوپتردر یک روز چندین پروژه آنهم در چند نقطه از کشور به بهره برداری میرسید و از فردای شروع دولت خاتمی همه یکی یکی خوابید( بعنوان نمونه پروژه آلومینیم المهدی بندر عباس که بعد از افتتاح آقای رفسنجانی در سال 76 بعد از 8 سال در همین اواخر، آنهم نه بصورت کامل، دوباره توسط آقای خاتمی افتتاح گردید.) آیا اعتقادی به فهم و شعور این مردم نداریم که بالاخره درآینده نسبت به عملکرد واقعی ما قضاوت خواهند کرد و واقعا تفاوتی در اینکه پروژه توسط کدام رئیس جمهور افتتاح شده نیست، اگر بجای افتتاح شتابزده این پروژه ها وظایف محوله وزارتخانه های ذیربط در این روزهای پایانی جدی گرفته میشد آیا این مشکلات ایجاد میشد؟ آیا آقای خاتمی به خودشان این زحمت را دادند که از وزرای مربوطه در این مورد توضیح بخواهند؟. از این جالب تر دلایل مختلفی است که بطور غیر رسمی در محافل اقتصادی و سیاسی برای این گرانی عنوان میشود و بعضی معتقدند لج و لجبازی دولت قبلی با دولت جدید است چرا که مجلس از افزایش قیمت کالاها وخدمات عمومی در ابتدای سال جلوگیری کرد و حالا دولت در این روزهای پایانی دارد به تلافی این اقدام مجلس گرانی را ترغیب میکند تا سر و صدای مردم را درآورده و شروع بکار دولت جدید با بحران همراه شود. والبته بعضی هم میگویند این اعمال توسط لابی دولت جدید بوجود آمده تا قبل از شروع بکار دولت، یک گرانی کاذب ایجاد شود و بعد از اعتراض مردم همزمان با آغاز بکار دولت، با یک مانور تبلیغاتی اوضاع را کنترل کرده و به حالت قبل برگرداند تا بقول معروف گربه را دم حجله کشته باشد و به رای دهندگان به رئیس جمهور مردمی هم قوت قلبی داده باشد که انتخاب درستی کرده اند ، ولی چه فرقی میکند هر کدام که درست باشد کمر مردم دارد خرد میشود و میگویند : بابا ما داریم از گرانی خفه میشیم آیا کسی هست به داد ما برسه؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بگذریم صحبت ها از این دست زیاد است و گوش شنوا کم . ولی بنده حقیر معتقدم فریادرسی نیست مگر خداوند متعال، و البته هموست که به ما یاد داده:
"اوضاع و احوال هیچ قومی تغییر نمیکند مگر اینکه خود آن قوم تغییر کنند"
ولی آیا این مردم در صدد هستند که در خودشان تحولی ایجاد کنند یا اینکه نشسته اند امثال احمدی نژاد ها اوضاع و احوال آنها را متحول کنند؟
بنظرم اکنون بعد از گذشت یکصد سال از مبارزات آزادیخواهانه ،این مردم میباید به این نتیجه رسیده باشند که راه رهایی از استبداد بریدن از خصلت قهرمان جویی و قهرمان پروریست و آنچه این مرز و بوم نیازمند آنست تا به جایگاه اصلی و واقعی خویش در عرصه تمدن بشری دست یابد ، نه امثال رفسنجانی ها، خاتمی ها ویا احمدی نژادها که تنها اراده و خواست اصلاح همه جانبه خویشتن خویش تک تک آحاد این ملت است از همه آلودگی های فردی و اجتماعی و سپس در صدد ایجاد سیستم حکومتی مردم سالاری بر آمدن، و گرنه در باطن استبداد طلبی ودر ظاهر آزادیخواهی ره به ترکستان بردن است که هست.
تا این زمین کویر خشک و تفدیده که در طی سالیان متمادی فقط پذیرای گذر چکمه های استبداد بر روی خود بوده است، شخم زده و زیر و رو نشود وآنگاه از درون مهیای پذیرش بذر آزادی و عدالت نگردد هیج ثمری نخواهد داد و با صرف کود و بذر وارداتی و یا تعویض باغبان های مختلف محصولی عاید ما نخواهد شد.
رو سینه را چون سینه ها هفت آب شو از کینه ها وانگه شراب عشق را پبمانه شو پیمانه شو
جنانچه توفیقی حاصل شد باز هم در اینمورد خواهیم گفت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بابا ما داریم خفه میشیم آیا کسی هست به داد ما برسه؟ علي حق جو' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016